Brändi vai menestys? - Kumpaa oikeasti halutaan

  • 16 581
  • 79

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
HIFK on ollut meikäläiselle ainainen kakkosjoukkue, eihän Brändi saisi koskaan olla kakkonen, mutta niin vain on ja tulee aina olemaan.

Sihvosen kirjoitus oli kyllä niin täyttä asiaa kuin vaan olla ja voi. Jotenkin tuntuu että "brändiin" ja sen mukaiseen toimintaan tukeudutaan entistä enemmän, mitä enemmän Pena vetää joukkuetta suohon. Pete2004 otti esiin Mersut ja Ferrarit puhuttaessa brändistä. Valitettavasti Pentin "rakentama" brändi tuo mieleen mustalaisilta ostetun 200D Mersun. Toivottavasti Pentti vielä luotsaa loppukauden ja tekee sitten oikeat johtopäätökset ja saataisi taas brändi kuntoon ja myös kiekollista menestystä. En kiistä etteikö oman joukkueen (Ipa) kaukalon ulkopuolinen toiminta olisi kuin pienimuotoista hifkiläisyyttä eli epäloogista puuhastelua.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis kyllähän tietenkin kaikki tykkää menestyä. Osa vaan näyttää haluavan sen lisäksi "brändiä" enemmän kuin toiset. Se on tietenkin jokaisen oma juttunsa mistä tykkää ja mitä arvostaa, ja vaikkapa minkä takia alkujaan on alkanut kiinnostumaan omasta suosikista. Jos monikin niistä asioista katoaisi, mitkä minua Hifkissä kiinnostaa ja viehättää, ja mitä mä arvostan, niin ei se menestyminen tai siis vaikkapa mestaruus tuntuisi enää silloin lähellekkään yhtä hyvältä.
 

Oldtimer

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoRe, Rops, TPS (kiekko/futis)
Brändistä

Brändi voidaan mielestäni karkeasti määritellä tuotteeksi jolla on oma, selkeästi määriteltävissä oleva tunnusmerkistönsä ja esim. vähittäiskaupan piirissä siihen täytyy liittyä vahva mielikuva menestyksestä, eli "hyvästä" tuotteesta. Urheilujoukkueesta/seurasta ei saa brändiä lätkimällä seuran logoja esim. viinipullojen tai kaljatölkkien kylkeen, tms.

Minun mielestäni ensin täytyy tulla urheilullinen menestys, sitten osoitus tuotteen vastuullisesta "vaalimisesta/kehittämisestä" minkä seurauksena urheilullinen menestys jatkuu kiitettävällä tasolla vuodesta toiseen (taistellaan esim. mitaleista). Sitä kautta saadaan arvostusta koko kiekkoyhteisöltä ja suurelta yleisöltä. Sitten voidaan ehkä alkaa pikkuhiljaa puhua brändistä.
 

trumppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole lukenut tätä ketjua alusta lukien. Minusta ketjun kysymyksen asettelu on väärä, kumpaa halutaan. Itse kysyisin näin: Brändi ja menestys, kuinka saavutamme molemmat ? Mielestäni vastuu tavoitteiden asettelussa ja niiden saavuttamisesta on hallituksella.
 

bunghole

Jäsen
Pete2004 kirjoitti:
Siis kyllähän tietenkin kaikki tykkää menestyä. Osa vaan näyttää haluavan sen lisäksi "brändiä" enemmän kuin toiset. Se on tietenkin jokaisen oma juttunsa mistä tykkää ja mitä arvostaa, ja vaikkapa minkä takia alkujaan on alkanut kiinnostumaan omasta suosikista. Jos monikin niistä asioista katoaisi, mitkä minua Hifkissä kiinnostaa ja viehättää, ja mitä mä arvostan, niin ei se menestyminen tai siis vaikkapa mestaruus tuntuisi enää silloin lähellekkään yhtä hyvältä.

Mutta eihän brändin toteuttamisen ja menestyksen pidä sulkea toisiaan pois?

Vai pitääkö?

Mielestäni brändiä, oli se melkein millainen tahansa, voidaan toteuttaa joukkueen kasaamisessa ja pelitavassa jos taustat ovat kunnossa ja pelaajien scouttaus edes hieman normaalia parempaa. Tällöin voidaan hankkia ne pelitavan ja brändin vaatimat pelaajat jotka sopivat parhaiten joukkueeseen.

Kuten ylempänä jo sanoin niin HIFK:ssä tuota "brändiä" tunnutaan pitävän puolustuskeinona jonka taakse on liian helppo paeta. Jos peli on paskaa ja talouskaan ei näytä siltä miltä pitäisi, hankitaan se yksi hampaaton kanukki halvalla ja B2 on pähkinöinä. Siellä äänekkäimmät jullit seisovat muna pystyssä katsomossa ja jälleen "Pena kyykyttää kaikkia" kovimmalla-ikinä-missään-vahvistuksella.

Brändin pitäisi olla vahvuus ja voimavara, HIFK:ssä sitä käytetään puolustuksena epäonnistumiselle.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Se mihin viehätyin HIFK:ssa aikoinaan oli tinkimätön pelaaminen. Pelattiin kovaa, HIFK:ta kunnioitettiin maakunnissa. Jos hävittiin ottelu näytettiin maakuntaan vielä omalla tavalla mistä oli kyse. Oli persoonia, joita ei tämän päivän liigasta löydy. Tietty jääkiekko oli erinlaista, nykyisillä säännöillä se olisi mahdotonta. No mitä sitä vanhoja muistelemaan kun katselee nykyistä tilaa. Nyt sooloilee toimitusjohtajat, valmentajat alkavat olemaan samasta muotista veistettyjä. Peli ja urheilullinen menestyminen ei ole enää tärkein vaan oheistuotteiden myynti, tilinpäätökset... Tähän on menty ja unohdettu tuote nimeltä jääkiekko.
 

Oldtimer

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoRe, Rops, TPS (kiekko/futis)
Brändistä

Mielestäni huippu/ammattilaisurheilussa ei voi olla muita tavoitteita kuin urheilullinen menestys. KAIKKI muu tulee sen kautta, jos on tullakseen, eli jos mahdollinen menestys osataan hyödyntää, esim. junioritoiminnassa tai muun bisneksen laajentamisessa.
 

efektimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Pakko näin ei HIFK fanina sanoa sananen.

Jotenkin tuntuu, että tuo brändi käsite on levinnyt vähän liiaksi ja kokenut inflaation. Sanaa viljellään siellä sun täällä ja vouhkataan että brändi sitä ja brändi tätä, siltikään suurinosa ei edes osaa määritellä tuota brändiä. Onko nykyinen ns. brändi sitten sitä, että neppaillaan kaukalossa ja sen ulkopuolella välittämättä tuloksesta, pääasia että on kivaa ja mukavaa.

Onko täysin brändin vastaista rakentaa joukkue rauhassa, silläkin riskillä että tietoisesti menestytään yhtenä vuonna huonommin? Ei se ainakaan menestyksen osalta nykyisestä mihinkään muutu. Miksi pitää joka jumalan vuosi toistaa samat virheet, kai niistä luulisi tyhmemmänkin jotain oppivan.

Niin kauan kun olen jääkiekkoa seurannut, niin olen pitäny HIFK:ta kovaa pelaavana ja hyvin liikkuvana porukkana, jota on mennyt mielellään katsomaan kun se on paikkakunnalle saapunut. Lisäksi se on ollut se "iso paha petolauma" joka herättää tunteita. Mutta ennenkaikkea olen pitänyt sitä ryhmänä jossa asiat hoidetaan hyvin. Nykyään en pidä sitä sen kummempana porukkana kuin Jyppiäkään, mikä kertoo mielestäni siitä, että jotain kai siellä olisi tehtävä ja nopeasti.
 

joey77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HIFK
trumppa kirjoitti:
En ole lukenut tätä ketjua alusta lukien. Minusta ketjun kysymyksen asettelu on väärä, kumpaa halutaan. Itse kysyisin näin: Brändi ja menestys, kuinka saavutamme molemmat ? Mielestäni vastuu tavoitteiden asettelussa ja niiden saavuttamisesta on hallituksella.

Ketjun aloittajan puolustan nyt otsikkoani.

Eli siis otsikko on tuollainen ja seison sen takana, koska IFK:n tämän hetkinen Brändi on iso, kova, pelottava, tuomareita kunnioittamaton, SM-liigan ainoan oikeasti asioita kritisoivan toimitusjohtajan kautta myös SM-liigan kapinalliset.

Itse olen oikein tyytyväinen siihen , että pentti haukku liigan ja liiton urpot ja kalervot ja puhuu suomen jääkiekon asioista niiden oikeilla nimillä. Mutta fakta on se, että tällä hetkellä IFK pelaa keskimäärin Paljon enemmän alivoimaa, kuin muut joukkueet, kaikki rangaistukset SM-liigan taholta kokevat kahdella kertomisen jos kyseessä on IFK. Eli siis pelataan enemmän alivoimaa, pelaajat saa enemmän ja pidempiä pelikieltoja ja joukkueen sakot tuplataan muihin joukkueisiin verrattuna. Näillä eväillä on melkoisen vaikea voittaa kiekko-otteluita, saatikka sitten mestaruuksia.

Tämän takia siis kysymyksen asettelu. Tuote nimeltä IFK on tällä hetkellä brändätty niin, että sen menestyminen on erittäin vaikeaa. Siksi minusta keskustelu on aiheellista, halutaanko mieluummin säilyttää The Brändi juuri sellaisena, kuin se on vai pyritäänkö muuttamaan sitä suuntaan jossa jatkuvan urheilullisen menestyksen saavuttaminen on mahdollista. Juuri tällä hetkellä tuntuu, että "Brändin mukaista toimintaa" käytetään kilpenä menestymättömyyden aiheuttamaa kritiikkiä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Brändi ilman menestystä on pelkkä vitsi. Aika syvälle tuo sirkus tulee jatkuessaan upottamaan perinteikkään seuran. Melkoinen tirehtööri saa olla puikoissa, jos meinaa jatkossa esittää ifk:n houkuttelevana työpaikkana huippupelaajille. Punainen petopaita ja iso porkkanapussi tuskin riittää. Nythän tässä olisi (taas kerran) käsillä otollinen aika alkaa rakentamaan menestyvää organisaatiota. Tiedä sitten onko nykyisellä seurajohdolla kykyä sitoutua pitkänlinjan suunitelmiin tai näkemystä toteuttaa niitä.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielestäni niin loistava ketju, että haluan itse myös osallistua. Aloitan lainauksella Sihvosen kirjoituksella Francisin potkuista:

Matikainen on urheilullisessa mielessä epäonnistunut lähes kaikessa. Valmentajia on tullut ja mennyt. Ja pelaajapolitiikka on ollut aivan epäloogista. Mutta minulle on se ja sama, vaikka Matikainen jatkaa. Tietyllä tapaahan Matikainen on median kannalta loistava hahmo. Ja vastustajat voivat olla huoletta niin kauan HIFK:n suhteen, kun Matikainen on puikoissa. Niin kauan HIFK:n on lähinnä pelkkä vitsi kilpailijana. Ja mikä parasta vastustajien kannalta, HIFK vetää tässä klovnin roolissaan katsomot vieraskentillä täyteen.

Tuo on mielestäni mlkoisen osuva kommentti. Tietyllä tapaa HIFK liigan klovni. Aina alamäen ollessa edessä Pena järjestää sirkushuveja. Tällä hetkellä sirkus huvi on lennätellä Francista Amerikkaan ja takaisin. Se alkaa olla pikku hiljaa puitu homma ja seuraava jännitys kohde on kuka istuu penkin päässä seuraavassa paikallistaistossa. Voisin lyödä vetoa, että seuraavavna siellä istuu taas sirkus-Pena. Penttiä katsotaan muutama peli sitten Frankki päättää kengittää Pentin ja sama sirkus jatkuu. Taas faneilla on toivoa paremmasta.

Sirkus on jo jatkunut jo vuosia. Aina haetaan sitä isoa nimeä sentteriksi, maalivahdiksi tai valmentajaksi. Nuo on paikat joita kukaan kiekkoilija maailmassa ei täytä. Ykkösenaksi on ostettu Harkinsia, Jokista, Santalaa. Maalivahdissa on menty Vocounista Centomoon. Lopulta maalissa on aina Lunkka. HIFK:ssa ei ole varaa epäonnistua.

Urheilussa tapahtuu aina epäonnistumisia. Edellä viitattiin urheillullisiin tavoitteisiin. HIFK:ssa on vallalla brändi, jossa urheilullinen epäonnistuminen käännetään sirkukseksi. Kysymys on siitä, voiko urheilullista menestystä saavuttaa, kun kääntää homman sirkukseksi aina, kun tulee vastoin käymisiä. Mielestäni ei. Urheilullinen menestys vaatii pitkäjänteistä tinkimätöntä työtä ja vastuksien voittamista. HIFK kääntää tämän bvastoin käymisen sirkusvaihteelle. Se ei pyrikkään voittamaan vastoin käymistä.

HIFK:n nykyinen vastoinkäyminen on valmentaja. Sopivaa valmentajaa ei ole löytynyt, kun edelliselle pitkäjänteistää työtä tehneelle valmentajalle(Aravirta) annettiin kenkää vastoin käymisten tullessa ja sirkus-Pentti tuli puikkoihin. Sirkus-Pentin piti klaarata tilanne helposti ja hommata uusi mies seuraavalle kaudelle. Homma oli pulkassa vähän aikaa kuin vanhingossa Sheddenin myötä. Ei ollut, se oli hätä ratkaisu vuodeksi sirkukseen uusi vetonaula.

Hyvä esimerkki pelillisesti ongelmien kohtaamisesta oli esimerkkeinä vieras pelit Pelicanssia ja Kärppiä vastaan. Takkiin tuli eka erässä ja mitää tekee HIFK. Sirkusvaihde päälle. Kaiken maailman pikku koiruutta ja tappelun hakua. Voiko tuollaisten pelien jälkeen pelaajat kutsua itseään huippu-urheilijoiksi. Vastustajan kannatajioen pelle-huudot kolahtaa yllättävän syvälle. Kyllä pelaajat HIFK:n paidassakin haluaa olla hyviä kiekkoilijoita ei pellejä. Nyrkkeily kentällä ilta toisensa jälkeen sen takia ettei peli kulje ei miellytä ketään huippukiekkoilijaksi pyrkivää. Miettikääpä sitten miksi Penalla vaikeuksia scoutata? Kun Kärpät on esimerkkinä tappiolla 0-3 kotona sarja kärkeä vastaan se taisteli viiseiseen pisaraan. Kun HIFK häviöllä 0-3 alkaa sirkus.

Niin voidaanko brändi ja urheillullinen menestys yhdistää? Mielestäni Suomessa se melkoisen mahdonta. Tappelut ja kova pelaaminen vaatii hyväksynnän osana kiekkoa. Suomalaiset painotta kansallisella tasolla ja liigassa urheilullisuutta. Tähän vastaamalla HIFK:n fyysisellä pelaamisella on kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan. SM-liigan kanta on, että vääryydet korjataan videolta pelin jälkeen ei muistuttamalla nyrkein, kuten tapahtuu Amerikassa.

Kovaa pelaaminen sinänsä voi tuoda pelillillistä ja urheilullista menestystä. Pelaaminen on kuitenkin tehtävä mahdollisimman sääntöjen mukaisesti ja hyväksytysti. Kovuuden on mukauduttuva jokaiseen peliin ja tuomari-linjaan erikseen. On haettava ne rajat millä saadaan pelata. Toiseksi on otettava pelitilanne huomioon. Parhaimmillaan kovuus ei näy ollenkaan katsomoon. Se tulee piilosta. Vastustaja ei edes mene maalille tai kulmaan, kun siellä on epämukavaa eikä pärjää. HIFK:n sirkuksessa siitä tehdään ilmiselvää sirkusta. Hyökätään vain yhden kimppuun ja ollan kovia jätkiä. Vastustajan muu jengi sitten tekee mitä lystää. Yleensäkin ajatellaan yksilöä ei joukkuetta. Vika on tällä hetkellä kolmossentterissä, kun se ei tao pisteitä. Onko se siinä yhdessä pelajassa vai onko ongelma joukkueessa?
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Slalomlalom kirjoitti:
Brändi ilman menestystä on pelkkä vitsi.

Tämä ei pidä paikkaansa tai riippuu miten menestyksen haluaa nähdä. Toki menestykseen pitää tähdätä, mutta tässä tapauksessa brändi sisältää mielikuvan HIFK:sta erittäin pitkällä ajanjaksolla (vuosikymmeniä) ja miten me, maksavat kannattajat, näemme sen. Menestys on hyvinkin paljon jotain muuta kuin mestaruuksien voittaminen - se vain ei ole mahdollista joka vuosi. Uskon, että tätä Frank myös tarkoitti puhuessaan mestaruuksista bonuksina. Se miten tätä kokonaisvaltaista menestystä on toteutettu viime vuosina on eri asia ja olen monessakin asiassa eri linjoilla johdon linjauksiin nähden. Itse pidän brändi-sanasta, mutta puoli-ironisesti. Täällä joku jo mainitsikin, että tuntuu kuin brändin taakse piilouduttaisiin tällä hetkellä. Olen samaa mieltä.

Pentti käytti tässä joku aika sitten tyypillistä jatkoaika-ilmaisua "brändin näköinen pelaaja". Mielestäni tässä aletaan esimerkiksi menemään harhaan siitä mitä se brändi oikeasti merkitsee suurimmalle osalle HIFK:n pitkäaikaisia kannattajia. Omasta mielestäni ei ole brändin näköistä pelaajaa, vaan joukkue toteuttaa brändin näköistä kiekkoa ja brändiin kuuluu muukin toiminta kuin pelkkä peli. Esimerkiksi HIFK:n tavaramerkki vakaana suorittajana, jossa valmentajalle on taattu työrauha murtui 2000-luvulla. Tätä ennen ei yksikään valmentaja saannut kenkää HIFK:sta. HIFK:n tavaramerkkinä on ollut vakaa talous jo aikojen alusta lähtien ja tämäkin on kärsinyt viime vuosina. Maailma on muuttunut ja taloudellinen toimintaympäristö ja kilpailu on muuttunut reilussa kymmenessä vuodessa hurjasti. Tähän ei ole osattu vastata tehokkaasti. On syydetty hurjasti rahaa ilmaan ilman menestystä. Kaikkea muuta kuin HIFK:n brändiin - niin kuin sen itse miellän - kuului aina 80-luvun lopulle asti. Jostakin täältä jatkoajasta olin lukevinani, että Moberg olisi lausunut Jokereiden kukistamisen tms. olevan tärkeintä (jos joku tietää lähteen niin voisiko ohjata minut oikeille raiteille, koska täällä lausutut sanat saavat monta merkitystä eri kirjoittajien käsittelyssä). Ennen brändin tavoitteisiin kuului kansallinen menestys, ei paikallinen (pääkaupunkiseutu). Tästä mainitsi mm. Seppo Aalto kirjassaan Jokerit liukkaalla jäällä ja niin että Jokereiden tavoite oli aikaan ison veljen kulkistaminen, kun taas isoveli tavoitteli kansallista menestystä.

Minä olen aina halunnut nähdä HIFK:n peleissä mm. tahtoa (mm.#7 heittäytymisillään), tunnetta (josta seurauksena tiputellaan joskus hanskojakin), voittamisen halua ja taklauksia. Brändi on myös sitä, kun mm. Raimo Summanen aikanaan 90-luvulla jotain HIFK:n matsia kommentoidessaan totesi, että Nordiksella on upeaa kun HIFK:n kannattajat syttyvät taklauksista ja haluavat nähdä niitä kuin maaleja täysni eri tasolla kuin yleisä muualla. Tai kun vastustajan päävalmentaja on niin monesti kliseisesti todennut HIFK:n tulleen päälle tyylilleen uskollisena. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että johdon olisi parempi miettiä tarkkaan mikä se brändi oikeasti on ja tehdä linjauksia tulevaisuutta varten. Toki HIFK:n brändiin kuuluu myös kessutteleva Frank Moberg. Toivottavasti seuraavassa paikallismatsissa nähdään brändin näköinen joukkue eikä niinkään sen näköisiä pelaajia.
 

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tepa kirjoitti:
Tuo on mielestäni mlkoisen osuva kommentti. Tietyllä tapaa HIFK liigan klovni. Aina alamäen ollessa edessä Pena järjestää sirkushuveja.
Sinänsä sinun suht hyvää kirjoitustasi haittasivat liian monet yleistykset, asia- ja kirjoitusvirheet.

On tietysti totta, että IFK:lla on ollut joko maalivahti-, valmentaja- tai KAKKOSsentteripula lähes kokoajan Matikaisen aikana. Harkins, Jokinen tai Santala ei taas kuulu millään tavalla mihinkään noista kategorioista. Harkins oli kaudella 03-04 todella pätevä sentteri, sen luulisi muistavan Kärpäfanikin välierämatsien perusteella, kun liigan klovni(?) oli todella lähellä tiputtaa Kärpät finaaleista. Jokisesta ei tarvitse sanoa mitään, ja Santalahan ei ole koskaan pelannut IFK:ssa.

Tuo on taas aikamoista yleistämistä, että kun Kärpät on 0-3 tappiolla, niin he taistelevat aina viimeiseen pisaraan asti, kun taas IFK:n ollessa häviöllä 3-0 alkaa sirkus. Olisikohan IFK:n pelleilyyn syynä kenties epäpätevä valmentaja, johon pelaajien luotto oli jo mennyt. Ja olisikohan tähän myös syynä se, että Kärpät pelasi ko. matsin kotona ja IFK vieraissa. Olin viime vuonna katsomassa Jokerit-Kärpät -matsia Hartwallilla, joka oli toisen erän jälkeen 4-0, niin ei siinä kyllä Kärpiltä näkynyt mitään taistelun merkkejä. Ei kyllä tullut sirkustakaan, vaan koko joukkue oli hyvin alistuneita. Meinaan vaan, että parin pelin perusteella on aika vaikea alkaa leimaamaan koko joukkuetta.

Mitä tulee IFK:n ns. brändin ja menestyksen yhdistämiseen, niin en todellakaan näe sitä mitenkään mahdottomana asiana. Senhän näytti toteen Kekäläinen. Parilla Matikaisen täsmähankinnalla kausilla 03-04 ja 05-06, niin IFK olisi pelannut finaaleissa, ja kaikki olisi ollut mahdollista. Mutta Matikaisen aikana näiden käsitteiden yhdistäminen on sula mahdottomuus. Ei vaan riitä taidot.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bismarck kirjoitti:
brändiin kuuluu muukin toiminta kuin pelkkä peli.

Pitkästä ja ansiokkaasta kirjoituksesta nappaan vain tämän pienen pätkän. Koska juuri tässä mennään pahasti metsään, kun brändiä on täällä arvioitu. Brändi on nimenomaan sitä, mikä näkyy kentällä ja vain kentällä. Sillä ei ole mitään tekemistä valmentajakuvioiden, joukkueen rakentamisen tai ylipäänsä minkään muun ylimääräisen sählingin kanssa.

Koittakaa nyt muistaa, että täällä kirjoittelee ja lukee näitä juttuja muutama sata ihmistä. Kaikki muut tuhannet IFK:n kannattajat muodostavat kuvan seurasta vain sen mukaan, mitä kentällä näkevät ja mitä lehdistä sattuvat lukemaan. Te (me), jotka täällä luemme näitä juttuja päivittäin olemme kadottaneet jo kauan sitten otteen todellisesta kiekkoelämästä. Ei IFK ole suurelle yleisölle sitä, mitä täällä kirjoitetaan vaan aivan muuta. Pääosin vain pelejä ja niiden tuloksia ja aina välillä joku pikku kriisin poikanen iltapäivälehdissä, joka ohitetaan kohauttamalla olkapäitä ja unohdetaan, kun ruokatunti on ohi.

Palatkaa vesselit takaisin oikeaan elämään ja luopukaa välillä siitä virtuaaliminästänne.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Isaksson kirjoitti:
Palatkaa vesselit takaisin oikeaan elämään ja luopukaa välillä siitä virtuaaliminästänne.



Hyvä Pena! Käske niitä!

Ainakin vesseli-sana on jäänyt hyvin Penan haltuun.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Isaksson on kyllä ihan ehdoton kunkku täällä Hifk-osioissa! Jestas miten tylsää ja yksitoikkoista olisi jos ei Iisakki välillä tulisi nasevilla ja napakoilla kirjoituksillaan laittamaan meitä vääräuskoisia ojennukseen!

Oletko Isaksson ajatellut ryhtyä muslimiksi? Eikö Imaamin virka kiinnostaisi? Voisi sopia sinulle mainiosti! Sinulla olisi jopa muutama valmiiksi aivopesty opetuslapsi täälläkin.

En tarkoita näitä millään pahalla. Meillä on silti Isakssonin kanssa yhteistäkin, nimittäin HIFK!

Kyllä tämä tästä. 20 vuoden kuluttua olemmekin jo ihan eri tilanteessa, mikäli ei länsimainen lääketiede ylitä itseään.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Isaksson kirjoitti:
Brändi on nimenomaan sitä, mikä näkyy kentällä ja vain kentällä. Sillä ei ole mitään tekemistä valmentajakuvioiden, joukkueen rakentamisen tai ylipäänsä minkään muun ylimääräisen sählingin kanssa.

Niin eikös nämä Penailut kaukalon ulkopuolella liity enemmänkin HIFK Hockeyn imagoon. Mielestäni nimenomaan imagossa HIFK:lla olisi paljon parannettavaa. Tuotteen brändiin tuskin tulee muutosta, koska HIFK haluaa erottua joukosta. Tässä mielestäni piilee asian ydin, jos IFK ei voittavana joukkueena erotu joukosta (vrt Aravirta), niin sitten pelitavalla.
 

Stigu

Jäsen
Isaksson kirjoitti:
Pääosin vain pelejä ja niiden tuloksia ja aina välillä joku pikku kriisin poikanen iltapäivälehdissä, joka ohitetaan kohauttamalla olkapäitä ja unohdetaan, kun ruokatunti on ohi.
Ilmeisesti tarkoitit yllä olevalla meidän nykyisen johtoryhmän asennetta ja käyttäytymistä?

Itse olen seurannut IFK:ta 70-luvulta asti, ja minulle IFK:n brändistä tulee mieleen seuraavat mielikuvat (5 tärkeintä, ei tärkeysjärjestyksessä)
1) taisteleva, pääosin fyysinen, mutta taitoakin löytyy
2) oman tiensä kulkija, muista piittaamaton
3) vakaa, luotettava
4) värikäs kaukalossa ja sen ulkopuolella
5) pitää omistaan huolta

Nykyinen IFK vastaa noista mielikuvista ainoastaan kohtia 2 ja 4, ja niissäkin negatiivisessa mielessä: IFK on väritön kaukalossa, mutta sählää erittäin värikkäästi kaukalon ulkopuolella (kohta 4). IFK kulkee myös omaa tietään, mutta valitettavasti tällä hetkellä aivan väärää tietä (kohta 2).

Uskoisin, että suurimmalle osalle faneja IFK edustaa ainakin jotain noista ylläolevan listan ominaisuuksista. Uskon myös, että suurimmalle osalle faneista IFK:n brändi on tällä hetkellä pelkkä kaukainen unelma.

IFK:n johdolle IFK:n brändi tarjoaa tällä hetkellä oivan selityksen epäonnistumisille, kuten täällä joku jo totesikin.

Erityisesti sponsorien kannalta on varmasti kiinnostavaa, miten kauan IFK:n brändi- siis mielikuva joukkueesta- voi nykymenolla säilyä. IFK:n onneksi pääkaupunkiseudulla olevista joukkueista Blues on edelleen HVM-tyylinen brändi ja Jokerit on muuttanut niin monta kertaa tyyliään viime vuosien aikana, että sekin on brändinä aika heikko.. Siinä vaiheessa, kun nämä joukkueet identifioituvat paremmin, on IFK varmastikin nykymenolla vaikeuksissa myös mainostajien osalta.

Korostan, että kyseessä oli vain oma mielipiteeni- yllä oleva ei perustu esim. sisäpiiritietoihin.
 

Dunlop

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Savonlinnan Jääkiekon tuki OY
Tuzzi kirjoitti:
Niin eikös nämä Penailut kaukalon ulkopuolella liity enemmänkin HIFK Hockeyn imagoon. Mielestäni nimenomaan imagossa HIFK:lla olisi paljon parannettavaa. Tuotteen brändiin tuskin tulee muutosta, koska HIFK haluaa erottua joukosta. Tässä mielestäni piilee asian ydin, jos IFK ei voittavana joukkueena erotu joukosta (vrt Aravirta), niin sitten pelitavalla.

Tottakai ne vaikuttavat. HIFK:n imago on kärsinyt pieniä kolauksia viime vuosina, ja uskottavuus organisaation toimintaan on laskusuunnassa. Niinhän se menee, että jos itse tuote ei ole kunnossa, kaikki muukin menee vituilleen.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stigu kirjoitti:
Uskoisin, että suurimmalle osalle faneja IFK edustaa ainakin jotain noista ylläolevan listan ominaisuuksista. Uskon myös, että suurimmalle osalle faneista IFK:n brändi on tällä hetkellä pelkkä kaukainen unelma.

Höpö höpö, suurin osa faneista ei edes tiedä käyvänsä katsomassa IFK:n pelejä brändin takia vaan siksi, että viihtyvät katsomossa, tykkäävät IFK:n esittämästä pelityylistä ja siitä on tullut heille tapa. Välillä harmittaa, mutta vain murto-osa ehkä 1-2% kannattajista välittää asiasta pidempään kuin bussimatkan kotiin. Älkää nyt oikeasti kuvitelko, että "me" edustamme tavallista kannattajaa, emme todellakaan.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Meedio kirjoitti:
Mitä näette tämän päivän HIFK brändissä, tulevaisuudessa?

Isakssonin kehoituksesta luovuin hetkeksi virtuaaliminästäni ja yritin ajatella IFK:ta tuloksien ja muutamien lehtiartikkeleiden perusteella. Säälittävä, surkuhupaisa olivat sanat jotka tulivat mieleen. IFK oli joskus pelätty ja ihailtu. Kaik´o mennyt.

Tämän päivän IFK. Kohtuullinen joukkue, runko liian kokematon ja kädetön. Kärkiosaaminen liigan huipputasoa. Pärjää erikoistilannepelaamisella. Puolustus liian kankea ja Karalahti ylikuormitettuna tehty aseettomaksi OMIEN toimesta. Kohtuullista taklauspeliä, paskaa asennetta ja luokatonta sekä kuritonta joukkuepeliä. Kaukalon ulkopuolella vellit ja puurot aivan sekaisin.

Vielä vuosi sitten kirkkaana loistanut IFK-logo on paskan peitossa, ja aivan omin toimin. Mobergin piti saada suunsa auki, että kirja myy. Matikainen puhuu ristiin hallituksen kanssa. Valmentaja palkataan vaikka kukaan muu OIKEISTA huippuseuroista ei miestä palkkaa, Pena kuvittelee (miksi vitussa??), että tuli palkattua todellinen Sheddenin pieksijä. Hehkutetaan miehen peluuttavan todellista IFK-kiekkoa, vaikka pelityyli ei ole ikinä ollutkaan sen suuntainen. Kommentoidaan jokaista pikkuasiaa julkisuudessa, niin omia kuin yleisestikin jääkiekkoa. Lausuntoautomaatti Matikainen? Narsisti Matikainen? Purkka huuleen ja nimi lehteen.

Intin joskus Isakssonin kanssa, että IFK:lla olisi rahat vähissä tappioiden takia ja tämän takia oli pakko päästää runkosentterit pois. Kärkiosaajiin on rahaa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että täytyy olla jokin kunnon syy miksi Hirso ja Häppölä päästettiin pois (Häppölä on pelannut välillä Ässien neloskentässä, ja tietää varsin hyvin, että peliesitykset tuo paikan auringossa). Ja lisäksi junnut. Ei kukaan täysijärkinen usko, että perseaukinen TPS maksaa 50 000e kaudessa jollekin täysin raakileelle. Case Hauhtonen, laivaristeily, Caset Karalahti ja Francis, näin ulkopuolisena katseltuna helvetisti melua ja aivan aiheesta. Laiva vuotaa monesta kohtaa, ja johto ei pysty enää pitämään sitä täysin kasassa. IFK on tullut jääkiekko-organisaation malliesimerkki siitä, miten käy kun ammattitaito ei riitä kun vauhti kasvaa.

Mihin katosivat perinteet; omista välittäminen, omaan juttuun uskominen, äijämäisyys? Tilalle tulivat narsismi, perseen näyttäminen kaikille ja kaikesta itkeminen. Ihallusta kulmien kingistä tuli paskalle haiseva landejuntti, jolle nauraa kaikki.

Tulevaisuus riippuu halusta kohdata ongelmat ja selvittää ne. Vaihtaa hallitus osin ja vahvistaa sitä. Laajentaa omistuspohjaa. Tuoda oikeaa taloudellista ja urheilullista osaamista (UTJ, joukkueen roolitus, kunnollinen scouttaus). Selventää brändiä. Luoda tarkka strategia ja visio tulevaisuudelle tarkkoine tavoitteeneen. Julkistaa tavoitteet ja kantaa vastuu. Luottaa IFK-laisuuteen ja IFK:hon. Eikä vain aina kuvitella, että me ollaan ykkösiä ja kovia, vaan tehdään oikeanlaista duunia sen eteen. Te ette ole tällä hetkellä ykkösiä, ettekä ole kovia. Teitä ei pelkää kukaan, teille nauraa kaikkia Lappia myöten. Herätkää perkele!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Isaksson kirjoitti:
Höpö höpö, suurin osa faneista ei edes tiedä käyvänsä katsomassa IFK:n pelejä brändin takia vaan siksi, että viihtyvät katsomossa, tykkäävät IFK:n esittämästä pelityylistä ja siitä on tullut heille tapa. Välillä harmittaa, mutta vain murto-osa ehkä 1-2% kannattajista välittää asiasta pidempään kuin bussimatkan kotiin. Älkää nyt oikeasti kuvitelko, että "me" edustamme tavallista kannattajaa, emme todellakaan.


Älä aliarvoi IFK:n kannattajia. Siellä käy 3000 ihmistä omalla rahalla ja he välittävät paljon kauemmin kun bussimatkan kotiin. Jatkoaika ei edusta tavallista kannattajaa, siinä olet oikeassa. Täällä on yliedustettuna nuoret ja muilla paikkakunnilla asuvat. Lisäksi moni päivittäin täällä kirjoittava ei ole kausikorttilainen/säännöllinen katsoja.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mtmela kirjoitti:
Ei kukaan täysijärkinen usko, että perseaukinen TPS maksaa 50 000e kaudessa jollekin täysin raakileelle.

Tämä vesittää koko kirjoituksesi. Täysjärkeinen tai ei niin 100% varmuudella maksaa. Tästä on ihan turha kinastella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös