Mainos

Bootleg-taltiointeja levittäneelle sakkoja

  • 4 734
  • 38

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Hieman asian vierestä, mutta ainakin minulle aikamoinen yllätys:

"Radio Suomen valtakunnallisilla kanavilla soitetusta musiikista maksetaan Gramexille hieman alle 12e/minuutti ja Teostolle noin 12e/minuutti. Maakuntaradioiden taksat perustuvat väestöpohjaan, kaupallisilla radioilla liikevaihtoon."

--//--

"MITÄ SANOTTE TALLENNEKORVAUKSISTA?

Hietamäki: Gramexin tallennuskorvaukset ovat 60 senttiä/ minuutti, niitä maksetaan kun tallennetaan kappaleita kovalevylle.

Haarma: Tämä vaikuttaa myös digiarkistointiin. Kamaa ei pystytä arkistoimaan digitaaliseen muotoon kahdesta syystä; jotkut biisit ovat kopiosuojattuja ja toiseksi gramexhinta on liian korkea.

Hiilivirta: Meillä on kymmenientuhansien äänilevyjen arkisto, mutta ennen kuin niitä voitaisiin lähettää eetteriin kovalevyltä, ne pitäisi ensiksi kopioida. Siitäkin pitää vielä erikseen maksaa - ihan älytöntä."

Lähde: http://www.elvisry.fi/042003/yle.html

----------

Venäläiset ja amerikkalaiset teokset ja yli 50-vuotta vanhat teokset ovat automaattisesti gramex-vapaita eli Britney Spearsia ja balalaikkaa vaan enempi soimaan :-D
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Ja minä kun olen aina luullut, että nämä ihanat kasettimaksumme ovat juuri sitä varten, että Teostot ja muut saavat fyffensä, vaikka sitä jostakin kohtaa potentiaalimuotoisena, esim. julkisilla paikoilla taustalla raikaavien radioiden kautta, menisikin harakoille.

Vaan ei. Kielletään kopiointi omaan käyttöön, kielletään radion soitto takseissa ja kaupoissa jne.

Seuraavaksi levyihin asetettaneen systeemi, joka autoveloittaa kuuntelijan tililtä CD:n hinnan joka ikiseltä kuuntelukerralta.

Ääniteteollisuuden ahneudella ei ole rajoja.

Muok: löytyykö täältä muita, jotka ovat päättäneet pyhästi olla ostamatta "kopiosuojattuja" CD:itä?
 

Rpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Blues
Kova on halu mollata ääniteteollisuutta.

Ikävä fakta on, että alalla menee todella surkeasti. Lähes kaikissa merkittävissä yhtiöissä potkitaan työntekijöitä ja artisteja pihalle tällä hetkellä.

Kasettimaksut yms ovat välttämättömiä mikäli monimuotoinen tuotanto halutaan tulevaisuudessakin säilyttää. Vaihtoehto on jatkaa Eppujen kuuntelua tai sitten muutamia varmimpia nimiä. Kuluttaja on suurin häviäjä tässä leikissä.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Rpp
Kova on halu mollata ääniteteollisuutta.

Ikävä fakta on, että alalla menee todella surkeasti. Lähes kaikissa merkittävissä yhtiöissä potkitaan työntekijöitä ja artisteja pihalle tällä hetkellä.

Kasettimaksut yms ovat välttämättömiä mikäli monimuotoinen tuotanto halutaan tulevaisuudessakin säilyttää. Vaihtoehto on jatkaa Eppujen kuuntelua tai sitten muutamia varmimpia nimiä. Kuluttaja on suurin häviäjä tässä leikissä.

Eiköhän ääniteteollisuus ja heidän edustajansa suomessa Gramex ja Teosto ole itse ansainneet mollaamisensa, tosin siihen nähden miten he itse toimivat tuota mollaamista on kyllä ollut hävettävän vähän.

Muusikkojen ja musiikkiteollisuuden (hirvittävä sana) pitää saada "omansa" se mitä ansaitsevatkin, mutta kun katsotaan noita myyntimääriä ja mm gramex korvauksia niin ihmetyttää että miten on mahdollista että alalla menee huonosti, mihin ihmeeseen ne rahat nyt tungetaan - aikaisemmin pienemmillä myyntimäärillä ja korvauksilla levy-yhtiöiden omistajat tekivät ihan kivasti rahaa mutta nyt menee surkeasti. Onko artistien penäämät palkkiot nousseet, onko kustannukset nousseet kun on siirrytty cd levyihin (jotka ovat halvempia valmistaa kuin vinyylit) vai mistä ihmeestä on kysymys? Olisiko loppujen lopuksi kysymys ahneudesta, joka kvartaali pitää saada isommat voitot kuin edellisellä ja jos näin ei käy niin sitten itketään että huonosti menee.

Kaupallinen musiikkiteollisuus on bisnestä, jos nyt joku luulee että siellä oikesti suurin osa yhtiöistä ajattelee niin että "suurien tähtien tuloilla tuemme näitä 'monimuotoisuutta' edustavia bändejä vaikka niistä tappiota tuleekin" niin herätys, joulupukkia ei ole olemssa. Jos bändi tuottaa tappiota, se johtuu siitä että levy-yhtiön arviot ja odotukset ovt menneet metsään ja bändi lähtee levy-yhtiön suojista ja lujaa. Näin käy isoillekin nimille jotka eivät tuota riittävän paljon voittoa, kenkä heilahtaa hyvin helposti jos voitot eivät ole riittävän suuria.

Onneksi on olemassa sellaisia levy-yhtiöitä jotka ajattelevat että pienikin voitto riittää kunhan saavat olla mukana tekemässä musiikkia. Tai jopa jos pääsisivät omilleen niin olisivat tyytyväisiä. Näistä pienistä levy-yhtiöistä harvemmin tulee megabädejä koska heillä ei ole resursseja markkinoida artisteja riittävästi - eikä välttämättä haluakaan. Voisiko se olla mahdollista että jossain tuolla piilossa olisi ihan yhtä hyviä bändejä kuin nämä megatähdet, mutta joita et vain ole sattunut kuulemaan. Toivottavasti isot levy-yhtiöt eivät saa maksuillaan ja kielloillaan tukittua internettiä, joka saattaisi toimia sellaisena jakelukanavana jonka kautta vähemmän varakkaat levy-yhtiöt ja bändit saisivat musiikkiaan kuuluviin.

Musiikkiteollisuus ahneuksissaan repii rahaa joka ikisestä paikasta mistä vain keksii ja valtiovalta vielä hyväksyy sen. Onhan se nyt aivan järjetöntä että jos yle maksaa ensin levystä 20 eur kun ostaa sen, sitten maksaa gramexille 40 eur siitä hyvästä että tallentaa sen kovalevylle jottei dj:n tarvitse sohlata levyjen kanssa, sitten yle vielä maksaa korvauksia sen levyn soittamisesta 1400 euroa ja sitten vielä se taksikuski tai parturi joka sitä radiota pitää päällä joutuu maksamaan siitäkin korvauksia! Tämä on ihan okei?? Kansalaiset on saaneet tunnin viihdettä ja halvalla.

Jos kasettimaksuja perustellaan luvallisella kopioinnilla niin millä tavalla luvallinen kopiointi omaan käyttöön vähentää musiikkiteollisuuden tuloja? Jos minä ostan levyn ja kopioin siitä toisen kappaleen koska pelkään sen menevän rikki tai saatan soittaa sitä autossa tai tietokoneella tai jopa mp3 soittimella lenkillä niin oletetaanko automaattisesti että ostaisin sitä levyä kaksi kappaletta jos niitä ei saisi kopioida?

Kasettimaksut eivät läheskään aina kohdistu oikeaan osoitteeseen, on yksinkertaisesti väärin periä niitä. Levy-yhtiöiden tulee puolustaa oikeuksiaan jollain muulla tavalla. Mitenkäs olisi jos cd-teknikkaan liittyvät kustannussäästöt (verrattuna vinyyliaikaan) siirrettäisiin levyjen hintoihin, tingittäisiin hieman omista voittomarginaaleista ja hyödynnettäisiin nettiä julkaisemalla osa materiaalista siellä ja siirrettäisiin nämäkin hintoihin? Jos hinnat olisivat vaikka 50% halvempia kuin nyt niin volyymin kasvu pitäisi huolen siitä ettei artistien saamat tulot vähene. Kyllä tämä on ollut tiedossa, mutta miksi näin ei tehdä??

No, miksipä tarvitsisi -> revitään rahat radiokuuntelijoilta, tätä menoa kun jatkuu niin suomessa ei muutaman vuoden sisällä tarvitse enää miettiä mitä rdioasemaa kuuntelisi, siltä ainoalta kanavalta tulee non-stoppina "rakkaus on lumivalkoinen". Ehkä sitten ei musiikkiteollisuuden tarvitse itkeä enää kannattamattomia artistejaan.
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti juppe
Eiköhän ääniteteollisuus ja heidän edustajansa suomessa Gramex ja Teosto ole itse ansainneet mollaamisensa, tosin siihen nähden miten he itse toimivat tuota mollaamista on kyllä ollut hävettävän vähän.

Muusikkojen ja musiikkiteollisuuden (hirvittävä sana) pitää saada "omansa" se mitä ansaitsevatkin, mutta kun katsotaan noita myyntimääriä ja mm gramex korvauksia niin ihmetyttää että miten on mahdollista että alalla menee huonosti, mihin ihmeeseen ne rahat nyt tungetaan - aikaisemmin pienemmillä myyntimäärillä ja korvauksilla levy-yhtiöiden omistajat tekivät ihan kivasti rahaa mutta nyt menee surkeasti. Onko artistien penäämät palkkiot nousseet, onko kustannukset nousseet kun on siirrytty cd levyihin (jotka ovat halvempia valmistaa kuin vinyylit) vai mistä ihmeestä on kysymys?

Tuota, en tiedä menikö puurot ja vellit sekaisin, mutta tarkentaisin kuitenkin että Suomessa Gramex ja Teosto ovat nimenomaan taiteilijan etujärjestöjä, eivät ääniteteollisuuden. Tietysti, samaa "teollisuudenhaaraa" eli musiikkiteollisuuttahan nekin edustavat. Ääniteteollisuuden edustaja Suomessa on ÄKT, Äänite- ja kuvatallennetuottajat ry. Tämä on siis vastaava kuin isopaha RIAA (Recording Industry Association of America) jenkkilässä (ja kv. toimialajärjestö IFPI,International Federation of Phonographic Industry). Teoston vastine jenkkilässä (yksi niistä) puolestaan on mm. ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers).

No niin, eli Teoston ja Gramexin korvaukset eivät sinällään rikastuta levy-yhtiöitä juuri muuten kuin kustantajan osuuksilla, epäsuorasti niitäkin rahoja toki menee levy-yhtiöille ennakoiden takaisinmaksun muodossa mutta suoranaisesti siis ei. Pääasiassa ne korvaukset taitavat mennä ravintoloihin, Marokkolaisille hasisviljelmille yms. makeaan elämään; nimellisesti toki muusikon taskun kautta. Ja loppu verovelkoihin kun ei tiedetty että niitäkin pitää maksaa. No, ne uutiset on vähenemään päin, kiitos musiikkiteollisuuden rahanahneiden ja säälimättömien korppikotkien jotka auttavat artisteja mm. raha-asioissa.

Teosto/Gramex -puolelta ajattelen taas, että korvaukset ovat oikeutettuja tiettyyn rajaan asti, mutta nyt ollaan menossa jo naurettavuuksiin. Riittäisi että artistit saisivat omansa levymyynnistä ja radiosoitosta, ei sitä nyt ainakaan takseissa yms. paikoista tarvitsisi periä. Rajana se, että jos se musiikki on oikeasti _oleellinen osa sitä suoritusta, niin sitten voi periä mutta taksiin nyt tuskin kukaan menee kuullakseen hyvää musaa. Levy-yhtiöt taas ovat normaaleja yrityksiä markkinataloudessa ja se sääntelee niiden toimintaa. Jos toimii typerästi niin käy huonosti, jos toimii fiksusti niin käy hyvin. Jos toiminnalla ei ole menestymisen mahdollisuuksia niin pillit pussiin.

Olen vakaasti sitä mieltä, että ko. järjestöille pitäisi perustaa kilpailija, ja ruveta tekemään yhteistyötä pienten levy-yhtiöiden kanssa teemana "Halvalla menee mutta menköön". Muutaman kymmenen vuoden päästä se olisi tietysti samassa tilanteessa kuin alan tämän hetken vetoporukka nyt, mutta silloin olisi jo uudet anarkistit sitä tilannetta purkamassa.

Ja sitten taas vähän otsikon aiheesta. Bootlegit ovat lähes kaikkien muusikoidenkin mielestä ok, monen mielestä jopa suositeltavaa. Ja niistä ei levymyynti vähene. Mutta tämä tapaus vaikuttaa kyllä joltain muulta kuin "no äänitin muutaman keikan ja vaihdoin ne kaverilta sit yksiin toisiin bootlegeihin". 1900 zipaletta, huh! Se on meinaan paljon, jos huolellinen musaharrastaja kuuntelee keskimäärin vaikka yhdenkin keikan per päivä (8h unta, 8h työtä, 2h kotitöitä, 3h muita harrastuksia per vuorokausi), niin tuon määrän kuuntelemiseen menis yli viis vuotta ilman vapaapäiviä. Lienee oikeudella ollut mielessä jonkinlainen ennakkotapauksenomainen tarve määritellä mikä on pienimuotoista ja mikä ei. Tämä arpa ei voittanut.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti heinähattu

No niin, eli Teoston ja Gramexin korvaukset eivät sinällään rikastuta levy-yhtiöitä juuri muuten kuin kustantajan osuuksilla, epäsuorasti niitäkin rahoja toki menee levy-yhtiöille ennakoiden takaisinmaksun muodossa mutta suoranaisesti siis ei.


Käsittääkseni Gramex tilittää perimistään maksuista vähintään puolet tuottajille, eli levy-yhtiöille?
 
Viestin lähetti juppe
Käsittääkseni Gramex tilittää perimistään maksuista vähintään puolet tuottajille, eli levy-yhtiöille?

Juu, sanoisin että periaatteessa tasan puolet, mutta käytännössä keskimäärin lähes puolet. Eli sitä tarkoitin tuolla kustantajan osuudella. En vaan mielelläni puhu tuottajista, koska se helposti käsitetään levyn taiteelliseksi tuottajaksi. Ja niin, levy-yhtiöt saavat osansa gramex-korvauksista; juuri sen tuottaja-osuuden, mutta sinänsä teosto/gramex-vihaa ei pitäisi suunnata ääniteteollisuuden suuntaan.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Monte-Cristo
Muok: löytyykö täältä muita, jotka ovat päättäneet pyhästi olla ostamatta "kopiosuojattuja" CD:itä?

Täällä, täällä!

Kaksi kappaletta niitä eksyi hyllyyn ennen periaatepäätöstäni, mutta enää ei tule. Olen harkinnut hankkiutua noistakin jollain tapaa eroon. Nightwishin Century Childista on kai olemassa suojaamatonkin versio ja Don Huonojen nimettömän voisi vaikka kopsia ja sitten heittää roskiin.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Viestin lähetti Rpp
Kova on halu mollata ääniteteollisuutta.

Ikävä fakta on, että alalla menee todella surkeasti.
-Ja jos tosissasi väität, että pääasiallinen syypää tähän on netti-imutus ja kotipoltto, niin joudun pahoittelemaan röhönauruani.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Rpp
Kova on halu mollata ääniteteollisuutta.

Ikävä fakta on, että alalla menee todella surkeasti. Lähes kaikissa merkittävissä yhtiöissä potkitaan työntekijöitä ja artisteja pihalle tällä hetkellä.

Vai että ikävä fakta? Suosittelen jokaista, jota aihe vähänkin kiinnostaa, lukemaan nämä seuraavat linkit:

http://www.azoz.com/music/features/0008.html

http://www.azoz.com/news/2002stats.html

Noissa on tarinaa Amerikan tilanteesta, enkä ole varma, miten Suomessa menee. Minusta mielenkiintoisin kohta on se, että RIAA valittaa koko ajan, miten levyjen kokonaismyynti vuosina 2000 ja 2001 on vähentynyt 4,1 prosenttia, ja siitä syytetään piratismia. Samaan aikaan uusien julkaisujen määrä on kuitenkin laskenut 12 000:lla artistilla vertailuvuoteen nähden. Levyjen hinnat ovat myös nousseet. Tästä saadaan yhtälö, jonka mukaan myynti on laskenut 4,1 %, CD:n hinta on noussut muutaman prosentin, mutta uusien artistien määrä on laskenut 25%! Lopputulos on se, että levy-yhtiöt ovat takoneet vuosina 2000 ja 2001 enemmän voittoa per myyty levy kuin vertailuvuotena. Kun samalla on potkittu työntekijöitä pellolle, omistajien voitot ovat luultavasti vain kasvaneet (tämä on kyllä puhdas arvaus, tilastoja minulla ei ole). Mielenkiintoinen seikka sekin, että levymyynti lähti tosissaan laskuun vasta sen jälkeen, kun Napster suljettiin.

Tarjontaa on siis vähemmän, hinnat nousseet, levyissä on kaiken maailman käyttöä haittaavat kopiosuojat, ja pääsyyllisiä ovat myyntimäärän laskuun ovat kuluttajat? Jos kerta musiikkiteollisuus minua asiakkaana noin paljon vihaa, niin kyllä minä uskon, ja jätän levyt ostamatta. Ei tarvitse enempää toitottaa. Rahat ovat pari viimeistä vuotta menneet riippumattomille levy-yhtiölle ja artisteille tai sitten divareihin, Metallican kaltaiset oksettavat kuvotukset levy-yhtiöineen saavat vinkua, minkä kerkiävät. (Bändin uutukainen on vielä niin naurettava räpellys, että valinta oli helppo.) Kyllä nettilevityksen haitoista saa ja pitääkin puhua, mutta niin kauan kun musiikkiteollisuus suoltaa tuota vanhaa mantraansa, minulta ei heru minkäänlaista sympatiaa. Yhtään kopiosuojattua levyä, eli tahallaan rikottua CD:tä, en enää osta. Sellainen virhekin on tullut tehtyä.

Ehkäpä musiikkiteollisuus on vain halunnut maalata nettilevityksestä ja kotipoltosta sellaisen peikon, johon voi aina vedota, kun artisteja ja työntekijöitä potkitaan pellolle. Kun henkilöstökulut supistuvat, mutta tuotto kasvaa per myyty CD, homma voikin olla entistä kannattavampaa. Ja tästäkö hyötyvät artistit, työntekijät ja fanit?

PS. Joku musiikkiteollisuuden moguli voisi selittää minulle, miten Pizza-Enrico pystyi myymään niin paljon. Biisihän oli jo ennen levyn tekemistä (ja on edelleen) netistä ilmaiseksi ladattavissa, joten miksi ihmiset menivät sitä kaupoista ostamaan, kun sen kerta ilmaiseksikin saa?
 
Viestin lähetti Monte-Cristo
löytyykö täältä muita, jotka ovat päättäneet pyhästi olla ostamatta "kopiosuojattuja" CD:itä?
_O/

Hep! Ei kai kukaan osta autoakaan, joka toimisi muualla hienosti muttei esim. turussa?
Mieluummin köyhä lyö pennosensa toimivaan kamaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
suojatun musiikin kopiointi laittomaksi

Tietokonelehti kertoo uutisessaan (http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24667), että uusi laki kieltää suojatun musiikin kopioinnin kokonaan. Eli tämän jälkeen ei saa enää kopioda ostamansa levyn musiikkia edes omaan käyttöön esim. kannettavaan mp3 -soittimeen tai autostereoihin, mikäli alkuperäinen levy sisältää kopiosuojaukset. Ymmärrän kyllä levyteollisuuden näkökulman, onhan se paljon mukavampaa myydä sama tuote kuluttajalle kahteen kertaan, esim. cd kotistereoihin ja sitten samat biisit vielä mp3 muodossa kannettavaan soittimeen... Sitä en ymmärrä miksi virkamiehet ja poliitikot ovat lähteneet mukaan tähän pelleilyyn ja unohtaneet tavalliset kuluttajat kokonaan.

Käytännössähän tämä laki ei varmaan mitään muuta, yhteiskunnalla ei tietysti ole resursseja mitenkään asiaa valvoa. Tai ehkäpä seuraavana musiikkiteollisuus rakentaa stasimaisen järjestelmän, jossa ihmisiä kannustetaan ilmiantamaan meidät kauheat rikolliset, jotka uskallamme siirtää musiikkia eri käyttötarkoitusksia varten ilman että olemme siitä asianmukaisesti lisämaksuja maksaneet.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
heavy kirjoitti:
Tietokonelehti kertoo uutisessaan (http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24667), että uusi laki kieltää suojatun musiikin kopioinnin kokonaan. Eli tämän jälkeen ei saa enää kopioda ostamansa levyn musiikkia edes omaan käyttöön esim. kannettavaan mp3 -soittimeen tai autostereoihin, mikäli alkuperäinen levy sisältää kopiosuojaukset.

Tämä on kyllä täsmälleen yhtä viisas ajatus kuin se, että kiellettäisiin tv-luvan maksaneilta ohjelmien nauhoitus omaan käyttöön. No, eipä koske minua kun kopiosuojattuja levyjä en osta. Tokkoppa enää kukaan muukaan, jos tuo laki toteutuu. Ja mitä mahtaa tapahtua mp3-soittimien myynnille, jos niiden käyttö rupeaa vaatimaan useissa tapauksissa rikollista toimintaa.

Saisivat kyllä keskittää energiansa ennemmin piraattilevyjen maahantuojiin ja warettajiin, eikä levynostajiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös