Viestin lähetti Rpp
Kova on halu mollata ääniteteollisuutta.
Ikävä fakta on, että alalla menee todella surkeasti. Lähes kaikissa merkittävissä yhtiöissä potkitaan työntekijöitä ja artisteja pihalle tällä hetkellä.
Kasettimaksut yms ovat välttämättömiä mikäli monimuotoinen tuotanto halutaan tulevaisuudessakin säilyttää. Vaihtoehto on jatkaa Eppujen kuuntelua tai sitten muutamia varmimpia nimiä. Kuluttaja on suurin häviäjä tässä leikissä.
Eiköhän ääniteteollisuus ja heidän edustajansa suomessa Gramex ja Teosto ole itse ansainneet mollaamisensa, tosin siihen nähden miten he itse toimivat tuota mollaamista on kyllä ollut hävettävän vähän.
Muusikkojen ja musiikkiteollisuuden (hirvittävä sana) pitää saada "omansa" se mitä ansaitsevatkin, mutta kun katsotaan noita myyntimääriä ja mm gramex korvauksia niin ihmetyttää että miten on mahdollista että alalla menee huonosti, mihin ihmeeseen ne rahat nyt tungetaan - aikaisemmin pienemmillä myyntimäärillä ja korvauksilla levy-yhtiöiden omistajat tekivät ihan kivasti rahaa mutta nyt menee surkeasti. Onko artistien penäämät palkkiot nousseet, onko kustannukset nousseet kun on siirrytty cd levyihin (jotka ovat halvempia valmistaa kuin vinyylit) vai mistä ihmeestä on kysymys? Olisiko loppujen lopuksi kysymys ahneudesta, joka kvartaali pitää saada isommat voitot kuin edellisellä ja jos näin ei käy niin sitten itketään että huonosti menee.
Kaupallinen musiikkiteollisuus on bisnestä, jos nyt joku luulee että siellä oikesti suurin osa yhtiöistä ajattelee niin että "suurien tähtien tuloilla tuemme näitä 'monimuotoisuutta' edustavia bändejä vaikka niistä tappiota tuleekin" niin herätys, joulupukkia ei ole olemssa. Jos bändi tuottaa tappiota, se johtuu siitä että levy-yhtiön arviot ja odotukset ovt menneet metsään ja bändi lähtee levy-yhtiön suojista ja lujaa. Näin käy isoillekin nimille jotka eivät tuota riittävän paljon voittoa, kenkä heilahtaa hyvin helposti jos voitot eivät ole riittävän suuria.
Onneksi on olemassa sellaisia levy-yhtiöitä jotka ajattelevat että pienikin voitto riittää kunhan saavat olla mukana tekemässä musiikkia. Tai jopa jos pääsisivät omilleen niin olisivat tyytyväisiä. Näistä pienistä levy-yhtiöistä harvemmin tulee megabädejä koska heillä ei ole resursseja markkinoida artisteja riittävästi - eikä välttämättä haluakaan. Voisiko se olla mahdollista että jossain tuolla piilossa olisi ihan yhtä hyviä bändejä kuin nämä megatähdet, mutta joita et vain ole sattunut kuulemaan. Toivottavasti isot levy-yhtiöt eivät saa maksuillaan ja kielloillaan tukittua internettiä, joka saattaisi toimia sellaisena jakelukanavana jonka kautta vähemmän varakkaat levy-yhtiöt ja bändit saisivat musiikkiaan kuuluviin.
Musiikkiteollisuus ahneuksissaan repii rahaa joka ikisestä paikasta mistä vain keksii ja valtiovalta vielä hyväksyy sen. Onhan se nyt aivan järjetöntä että jos yle maksaa ensin levystä 20 eur kun ostaa sen, sitten maksaa gramexille 40 eur siitä hyvästä että tallentaa sen kovalevylle jottei dj:n tarvitse sohlata levyjen kanssa, sitten yle vielä maksaa korvauksia sen levyn soittamisesta 1400 euroa ja sitten vielä se taksikuski tai parturi joka sitä radiota pitää päällä joutuu maksamaan siitäkin korvauksia! Tämä on ihan okei?? Kansalaiset on saaneet tunnin viihdettä ja halvalla.
Jos kasettimaksuja perustellaan luvallisella kopioinnilla niin millä tavalla luvallinen kopiointi omaan käyttöön vähentää musiikkiteollisuuden tuloja? Jos minä ostan levyn ja kopioin siitä toisen kappaleen koska pelkään sen menevän rikki tai saatan soittaa sitä autossa tai tietokoneella tai jopa mp3 soittimella lenkillä niin oletetaanko automaattisesti että ostaisin sitä levyä kaksi kappaletta jos niitä ei saisi kopioida?
Kasettimaksut eivät läheskään aina kohdistu oikeaan osoitteeseen, on yksinkertaisesti väärin periä niitä. Levy-yhtiöiden tulee puolustaa oikeuksiaan jollain muulla tavalla. Mitenkäs olisi jos cd-teknikkaan liittyvät kustannussäästöt (verrattuna vinyyliaikaan) siirrettäisiin levyjen hintoihin, tingittäisiin hieman omista voittomarginaaleista ja hyödynnettäisiin nettiä julkaisemalla osa materiaalista siellä ja siirrettäisiin nämäkin hintoihin? Jos hinnat olisivat vaikka 50% halvempia kuin nyt niin volyymin kasvu pitäisi huolen siitä ettei artistien saamat tulot vähene. Kyllä tämä on ollut tiedossa, mutta miksi näin ei tehdä??
No, miksipä tarvitsisi -> revitään rahat radiokuuntelijoilta, tätä menoa kun jatkuu niin suomessa ei muutaman vuoden sisällä tarvitse enää miettiä mitä rdioasemaa kuuntelisi, siltä ainoalta kanavalta tulee non-stoppina "rakkaus on lumivalkoinen". Ehkä sitten ei musiikkiteollisuuden tarvitse itkeä enää kannattamattomia artistejaan.