Body language ja ihmisen mieli

  • 759
  • 3

Hattivatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On se vaan kummallista, miten tehokas on ihmisen mieli.

Normaalin tallaajan ajattelu ei ehdi käynnistyä, kun vaistot jo tarjoavat varsin hyvin paikkaansa pitävää analyysia täysin ventovieraista ihmisistä – ja tämä pelkällä vilkaisulla. Kuva on kirkas siihen asti kunnes mahdollinen keskusteluyhteys alkaa sumentaa lopulta kuitenkin oikeaksi osoittautuvaa ensivaikutelmaa.

Mitkä ovat sitten niita tekijöitä, joihin kiinnität huomiota tehdessäsi pinta-analyysia. Se löytynee seuraavasta joukosta, mutta miten luulet asettavasi prioriteetit: hiukset, korvat, silmät, otsa, nenä, suu, hampaat, huulet, leuka, pään muoto tai koko, kaula, hartiat, kädet, kyynerpäät, sormet, kynnet, rinnat, pallea, lanne, takapuoli, häpykumpu, reidet, polvet, sääret, jalat, nilkat vai varpaat ? Onko kyseessä kokonaisuus tai miten se liikkuu ? Vaikuttaako erittyvä haju tai kohteen kehittämät äänet ? Entäs vielä ulkoisemmat tekijät kuten vaatteet, kengät, korut tai kello ? Uskotko muodostamasi ensivaikutelman oikeellisuuteen ?

Miten sitten taas vartalo tunteiden tulkkina. Kaikki tietävät kuinka esim lätkämatsissa oman suosikkijoukkueen tekemä maali pakottaa jopa normaalisti hiljaisen luonteen omaavan huutamaan suoraa huutoa ja nostamaan vaikka kädet pystyyn. Miksi näin toimitaan. Miksi huuto ja käsien nosto tuntuu luontevalta ratkaisulta tuolla ilon ja onnen hetkellä, ja taas aivan vaiston varaisesti ?

Jos olosi on tuskastunut tai muuten hermostunut, et suinkaan nosta käsiä ylos ja huuda - muuta kuin ehkä äärimmäisessä epätoivossa. Normaalisti kääntyilet ja vääntelehdit kuin käärme. Miksi näin ?

Onko sinulle sattunut, etta olet antanut vaistojesi viedä ja reaktiot eivät oikein sopineet tilanteeseen ?

Opimmeko reagoinnin mallit vai ovatko ne geeneissä ? Kuka tietää ? Kerro - minua kiinnostaa.
 

Khimbul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes RIP
Viestin lähetti Hattivatti

Miten sitten taas vartalo tunteiden tulkkina. Kaikki tietävät kuinka esim lätkämatsissa oman suosikkijoukkueen tekemä maali pakottaa jopa normaalisti hiljaisen luonteen omaavan huutamaan suoraa huutoa ja nostamaan vaikka kädet pystyyn. Miksi näin toimitaan. Miksi huuto ja käsien nosto tuntuu luontevalta ratkaisulta tuolla ilon ja onnen hetkellä, ja taas aivan vaiston varaisesti ?


Joku asioita oikeasti tunteva voi korjata jos olen väärässä, mutta minun veikkaus on, että kuvatun kaltainen reagointi ei ole vaistonvaraista sillä tavalla, että kuka tahansa pystymetsästä urheilukisoihin repäisty toimisi heti ensimmäisellä kerralla noin. Koska lähes kaikki matseissa käyvistä katsojista on seurannut urheilua televisiosta ja muutenkin lapsesta saakka, on tuo käytös opittu seuraamalla muiden esimerkkiä. Tätä oppimismekanismia tai -halua korostaa varmasti se, että urheilun seuraaminen on erittäin kollektiivinen tapahtuma eli siinä haetaan yhteenkuuluvuuden tunteita ja tästä seuraa helposti toisten matkiminen jne.

Itse olen pyrkinyt yhä enemmän ja enemmän tietoisesti välttelemään ihmisten analysointia ruumiinkielen ja ilmeiden perusteella. Ainakin minulla on usein tullut virhearvioita kun olen tavannut ihmisiä ensi kertaa ja niitä on sen jälkeen erittäin vaikea muuttaa, varsinkin jos ensifiilikset ovat olleet negatiivisia. Meillä kaikilla on omat maneerimme ja tapamme, jotka tulevat varsinkin paineen alla osiin (esim .työpaikkahaastatteluisssa). Kuitenkaan ne eivät kerro paljonkaan meidän todellisesta luonteesta. Tämä on siis minun kokemukseni. Voihan olla, että meikäläisen intuitio näissä asioissa on poikkeuksellisen huono ;-)

Khimbul
 

Tobias

Jäsen
Pelaajat myös

Tämähän onkin mielenkiintoinen topic! Nimittäin ei ole kuin muutama päivä sitten, kun kaveriporukalla katsottiin Eurosportilta jotain 70-luvun futismatseja. Kyllä on ensinnäkin pelitapa luonnollisesti muuttunut, mutta erityisesti kiinnitettiin huomiota pelaajien reaktioon maalin synnyttyä. Maalintekijäjoukkueen pelaajat nostivat perinteiseen tyliin kädet pystyyn ja käyttäytyivät ns. yleisön tyyliin. Nykyään taas pelaajat tekevät mitä ihmeellisimpiä syöksyjä, voltteja ja paidan pään yli vetäisyjä maalin synnyttyä. Varmasti nykypäivänä showmeininki on lisääntynyt pelaajien keskuudessa, mutta mahtaako tuo ero tuuletustyyleissä kertoa myös jostain muustakin. Onko ketään käyttäytymistutkijoita tai sosiologeja paikalla?
 

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luolaihmisestä löytyy osaan varmasti vastaus. Esim. tuuletus / kannustus / huuto ja kädet ylös maalin tapahtuessa. Vastaus tähän voisi olla muinaisten luolaihmisten morjestamis -tapahtuma.

Luolamies X on palannut kavereineen metsästysretkeltään. Kotiin jääneet huutavat ja heiluttavat käsiään matkalaiset havaitessaan, johon nämä tietysti yhtyvät. Safkaa saatiin. Kaikilla on hyvä olo! Ja tämä on jäänyt geeneihin.
Nykyään samoja viboja hankitaan mm. lätkämatseista, jossa oma heimo on nyt oma joukkue. Kädet ylös ja huuto, ja taas on kaikilla hyvä olo.

...oma arvaushan tämä oli, mutta alkuihmisiä sitä silti ollaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös