Tuo Hedbergin paino hämmästyttää sikäli, että olen itse suht kevyt, ja voin vannoa, että Hedbergin Nikke on öbaut saman painoinen tai minua kevyempi , eikä varmasti paina lähellekkään 81 kg:tä..
Mutta totta on tuo, ettei Bluesin pakiston ongelma ole vain Nicklas Hedberg, vaan se, että poikien harteille on langennut miesten taakka. Vykoukalin ja Piston loukkaannuttua Bluesin puolustus on varmasti liigan kokemattomin ja nuorin. Siellä ei Virtasta lukuunottamatta taida olla ketään yli 22-vuotiasta. Gussesta en tosin ole nyt aivan varma, enkä itseasiassa Murphystäkään. Jokatapauksessa, puolustajat eivät ole pystyneet kantamaan tätä taakkaa, vaan ovat pettäneet juuri paineen alla kaikkein pahiten. Mm. Tero Määttä, joka viime kaudella pelasi lähes loistavan tulokaskauden, oli syksyllä todella huono. Uskallan väittää Teron alkukautta jopa Hedbergin vastaavaa huonommaksi. Hyvin menneet nuorten MM-kisat kuitenkin ovat tehneet hyvää, ja peli on alkanut hiukan sujuakkin. Myös Virtasen Jani on parantanut huomattavasti peliänsä syksystä, vaikka puutteellinen liike edelleen haittaa nopeita vastustajia vastaan.
Pakiston ongelma onkin se, että meiltä puuttuu kaksi johtavaa pakkia. Meillä on hyvät kakkos-nelospakkiparin pakit, Lada, Gusse, Määttä (onnistuessaan), Murphy, Virtanen/Hedberg, mutta ykköspakkipari jää avoimeksi. Jos Vykoukal ja Pisto olisivat pystyneet pelaamaan ehjän kauden, ei tällaista ongelmaa olisi, mutta nyt kun asiat ovat kuten ovat, tarvittaisiin ehdottomasti yksi kova vahvistus puolustukseen eritoten play-offeja ajatellen. En millään usko, että Vykoukal pystyy pelaamaan koko loppukautta, maanantaina palatessaankin hän pelaa ilmeisesti kipulääkkeiden avulla. Näin olen ainakin käsittänyt. Pistosta kukaan ei edes tiedä mitään, mutta sellaisiahan nämä aivotärähdykset joskus ovat.
Vanhan toistoa näyttää taas tämäkin kirjoitukseni olevan, mutta minkäs teet, kun ongelmat ovat käsinkosketeltavan selviä, ja niitä on aiemminkin useasti jo ruodittu. Puhtaat paperit pakeista antaisin vain Laatikaiselle, Murphylle ja Gustafssonille, varauksella myös Virtaselle. Määtällä ja Hedbergilllä on vielä runsaasti parannettavaa. Kuusisto on ollut itselleni todella positiivinen yllätys, pitää muistaa, että kyseessä on (muistaakseni) a-junnu -ikäinen pelaaja. Toisen junnuikäisen pakin, Viitasen otteita odotan innolla, pari ekaa peliä voi mennä vielä vauhtiin totuttautuessa, mutta maanantaina kotipelissä odotan näkeväni jo varman puolustavan puolustajan.
Enivei, Blues tarvitsee vahvistuksen pakistoonsa, oli se Jere tai joku muu, mikäli halua play-off -menestykseen on. Jos sekä Jiri, että Pisto pystyisivät palaamaan täydessä kunnossa mukaan, ei pakkipula olisi niin huutava kuin se nyt on.