Bluesin Euroopanvalloitus - Champions League 2008-2009

  • 69 691
  • 287

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän tämä on niin hieno askel taas eteenpäin espoolaisessa kiekossa, että Areenalla pitäisi nähdä yli 5000 katsojaa.

Toivottavasti se on otettu myös mainonnassa huomioon. Nyt olisi paikka käyttää vähän erilaisia mediatiloja ja ennenkaikkea tehokkaampia (lue: parempia) mainoksia muidenkin kuin Blues-fanien houkuttelemiseksi paikalle. Espoon vieressä nyt sattuu olemaan maamme pääkaupunki, jossa kiinnostuneita katsojia löytyy takuuvarmasti.

Tämä on se paikka, jossa Bluesin pitäisi profiloida itsensä mainonnalla seudun ykkösjengiksi. Se ei ehkä ole kaikkien vanhan liiton fanien mielestä uskottavaa mainontaa, mutta se on taatusti tehokasta perusporukan silmissä, joka voi tsekata Sm-liigan sarjataulukosta, notta "kah, Bluussi johtaa liigaakin, mennääs kattoo miten niille käy siellä Euroopan liigassa". Hesarista etusivun mainospaikat kehiin, stadin keskustan dösiin Bluesin CHL-mainoksia ja Radio Helsinki päräyttämään samaa sanomaa. Ja keskitytään yhden viestin läpiviemiseen, se olkoon tämä: pk-seudun ykkösjengi Blues pelaa nyt Euroopan parhaita vastaan. Unohdetaan noista mainoksista SM-liiga kokonaan, ja vältetään näin tilkkutäkkimäinen paskailmoittelu, niin homma voi toimia.


Mielenkiinnolla, joskin aika varauksellisin mielin, odottelen Bluesin markkinointiosaston selviämistä CHL:n tarjoamasta mahdollisuudesta.
 

Kapo

Jäsen
Ei muuten taida saada noita CHL-mallin paitoja fanituotteina mistään? Kyseessähän ovat siis NHL:ssäkin käytössä olevat Reebok EDGE vermeet ja ihan komeat ovatkin.
 

Pardus

Jäsen
Pakko tulla toivottamaan tänne ketjuun viime kevään finaaliparille (ja sen kannattajille ofc) menestystä CHL:ään.Toivottavasti kohdataan sen(kin) liigan finaalissa! ...vai onko se edes teoriassa mahdollista?

Vastaan nyt tänne teidän ketjuun, että onnea ja menestystä sinne Espooseenkin! Finaalissa emme valitettavasti voi kohdata, mutta toivottavasti jompi kumpi suomalaisseura pääsee sinne asti. Olisihan se mukava näyttää habaa etenkin sveduille, mutta myös venäläisille siitä syystä, että KHL-joukkueita pidetään niin suurina ennakkosuosikkeina.
 

trap

Jäsen
Juhaht vei aika lailla sanat suustani. Meinasin kirjoittaa viestin ihan tuosta samasta aiheesta eli markkinoinnista ja siitä, että näitä matseja täytyy pyrkiä mainostamaan myös muille kuin espoolaisille / Bluesin kannattajille. Harmin paikka vaan, että keskiviikko pelipäivänä ja myöhäinen ottelun alkamisajankohta tuskin tulee tuomaan katsojia kauhean paljoa vaikka kuinka paljon markkinoitaisiin. Esim. lapsiperheet joissa on alakouluikäisiä tai sitä nuorempia skidejä, on varmasti tosi vaikea saada liikkeelle keskiviikkoiltaisin kahdeksan jälkeen. Näiden sijasta täytyisikin yrittää saada ainakin kaikki pääkaupunkiseudun hc-lätkäfanit paikan päälle - keskiviikkoisinhan ei pelata kansallisten liigojen pelejä päällekkäin CHL:n kanssa.

Harmillista, ettei Blues ilmeisesti yrityksistä huolimatta (?) saanut muutettua pelien alkamisajankohtia edes tuntia aiemmaksi.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Hesarista etusivun mainospaikat kehiin, stadin keskustan dösiin Bluesin CHL-mainoksia ja Radio Helsinki päräyttämään samaa sanomaa.

Niin, olen kanssasi muuten täysin samaa mieltä, mutta mikäli oletetaan ilman mitään lisämainontaa halliin saapuvaksi 4000 katsojaa (mikä on vähintään realistinen mielestäni, koska esim Maikkari mainostaa itse liigaa Bluesin kannalta "ilmaiseksi" omialla ottelumainonnallaan), lisäkapasiteetti täytettäväksi mainonnalla olisi noin 2500 katsojaa. Kokonaisuutena siis noin 50 kiloa euroja. Tuollaiseen kampanjaan menee helposti se 50k ja ylimääräisten stadilaisten katsojien vaikutukset tulevaisuudessa ei välttämättä ole mitenkään merkittäviä esimerkiksi liigatasolla. Ja lähinnä tuo kustannus viittaa tuohon Hesarin etusivuun.

Muuten kyllä odotan todella mielenkiinnolla tätä liigaa ja toivon myös Kärppien menestystä, kunhan se ei Bluesin kustannuksella tapahdu. Tietysti joku miljoona lisää rahaa Kärpille hieman pelottaisi varsinkin tämän liigakauden osalta, mutta haasteita ei saa pelätä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tuollaiseen kampanjaan menee helposti se 50k ja ylimääräisten stadilaisten katsojien vaikutukset tulevaisuudessa ei välttämättä ole mitenkään merkittäviä esimerkiksi liigatasolla. Ja lähinnä tuo kustannus viittaa tuohon Hesarin etusivuun.

Kuitenkin Kivimäki lupailee IL:n mukaan: "Teemme näyttävät tv-, lehti- ja radiomainokset, jotta ihmiset tulisivat halliin."

Bluesin kannaltahan tilanne on sikäli hyvä, että Bluesin ensimmäisen kotiottelun aikana CHL on jo päässyt hyvää vauhtiin. Itse toivoisin kunnon mainostusta Länsiväylässä, joka on yksi joukkueen sponsseista. Ei ole kallista, vaikka tekisi parin sivun liitteitä. Kyllähän tuo halli täyteen saataisiin jo Espoostakin. Loput lehtimainokset Varttiin, joka muuten on myös sponssi. Voisi sitten tulla joku stadilainenkin.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kuitenkin Kivimäki lupailee IL:n mukaan: "Teemme näyttävät tv-, lehti- ja radiomainokset, jotta ihmiset tulisivat halliin."

Juu, kyllähän mainostaminen kannattaa - sitä en missään nimessä halua kieltää, mutta sitä vaan mietin, että missä menee se break-even-taso rahallisesti, mikä on kannattavaa käyttää markkinointiin tässä yhteydessä ja mihin kohderyhmään tämä markkinointi kannattaa keskittää. Hesarin etusivu on Suomen kallein sanolehtimainospaikka, muualle kyseiseen lehteen kyllä varmasti saa hyvin mainoksen kohtuubudjetilla ja riittävän hyvällä näkyvyydellä, mutta on nekin kalliita.

Esimerkiksi juuri IFK:n ja Jokerien kannattajat tulisivat parhaassakin tapauksessa vain näihin CL-peleihin muutamia muutamia yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta, koska heillä on kuitenkin joku toinen joukkue se lähinnä sydäntä oleva, kun taas lähialueilla asuvat saattaisivat tuoda kassavirtaa vielä tulevaisuudessakin liigapeleihin kasvavan kiinnostuksen muodossa. Uusi yksittäinen katsoja yksittäiseen peliin on hyvin kallis hankkia, mutta jatkuvan asiakassuhteen luominen maksaa itsensä pitkässä juoksussa kohtuullisen nopeastikin takaisin.

Ja mielestäni "pääkaupunkiseudun parasta lätkää" pitäisi markkinoida mieluummin "Suomen parhaana lätkänä aivan stadin naapurissa" tai jotenkin siihen suuntaan. Mielestäni Suomen paras kuulostaa paremmalta kuin pk-seudun paras.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja mielestäni "pääkaupunkiseudun parasta lätkää" pitäisi markkinoida mieluummin "Suomen parhaana lätkänä aivan stadin naapurissa" tai jotenkin siihen suuntaan. Mielestäni Suomen paras kuulostaa paremmalta kuin pk-seudun paras.

Minen ole tässä sinänsä nyt tarjoamassa sloganeita ja otsikoita mahdollisiin mainoksiin, mutta kyllähän Kärpät hallitsevana mestarina ja kestomenestyjä on se taho, joka tarkoittaa monille peruspulliaisille "Suomen parasta lätkää".

On totta, että Hesarin etusivu on helvetillisen kallis mainospaikka. Se on kuitenkin myös tutkitusti yksi nähdyimmistä, ellei nähdyin, ja taatusti hinta-laatusuhteeltaan aivan huikean hyvä. Sen näkee varmasti 90% potentiaalisista "voishansitä"-katsojista, vaikka eivät itse lehteä lukisikaan. Samaa peittoa noin kohdennetusti ei saada yhtä helposti vastaavalla hinnalla.

Tietty mainoksenkin pitää olla hyvä, pelkän ilmoittelun ajan soisi olevan Bluesissakin ohi.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kuitenkin Kivimäki lupailee IL:n mukaan: "Teemme näyttävät tv-, lehti- ja radiomainokset, jotta ihmiset tulisivat halliin."

Nimenomaan, huomioikaa tuo sana "teemme". Eli toimistolla taas käy Powerpoint kuumana. Mainostoimistothan maksavat liikaa.

TV-mainoksissa taas Aki kertomassa uutisia. Kaikki kunnia tekijöille, mutta mielestäni Blues on sen verran kova juttu nykyään että se ansaitsisi jo hyvän mainostoimiston hoitamaan markkinointia.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Minen ole tässä sinänsä nyt tarjoamassa sloganeita ja otsikoita mahdollisiin mainoksiin, mutta kyllähän Kärpät hallitsevana mestarina ja kestomenestyjä on se taho, joka tarkoittaa monille peruspulliaisille "Suomen parasta lätkää".
Samaa mieltä tuosta Suomen parhaasta. Tästä syystä voisikin suoraan laittaa niinkin raflaavan sloganin kuin "Euroopan parasta lätkää Espoossa". Sitähän sen kuitenkin pitäisi olla. Myös mainoksen sijoittelu ja värimaailma ovat tärkeitä. Hesarin urheilusivuilla asiaan perehtyneet varmasti löytävät/huomaavat mainokset parhaiten. Mielellään lätkäjuttujen ja -tulosten yhteydessä. Ideaalitilanne olisi värillinen mainos mustavalkoisten keskellä jolloin se todella pomppaisi silmille.

Varttiin, Metroon, Uutislehti100:aan ja Länsiväylään voisi tosiaan pistää vaikkapa koko aukeaman. Ei maksa niin kohtuuttoman paljoa ja lukijoita on valtavasti.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varttiin, Metroon, Uutislehti100:aan ja Länsiväylään voisi tosiaan pistää vaikkapa koko aukeaman. Ei maksa niin kohtuuttoman paljoa ja lukijoita on valtavasti.

Joo ja Metroon saa noi lisäkannet, joiden vanha hinta oli ainakin (siis pelkkä mediatila) 5000 € - eli ei käytännössä mitään. Niiden näkyvyys on erinomainen.

Siihen päälle vielä mainostoimiston suunnittelu/toteutustyö, jota toivottavasti käytetään, niin ei tuo nyt hirveisiin hintoihin nouse.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Joo ja Metroon saa noi lisäkannet, joiden vanha hinta oli ainakin (siis pelkkä mediatila) 5000 € - eli ei käytännössä mitään. Niiden näkyvyys on erinomainen.

Siihen päälle vielä mainostoimiston suunnittelu/toteutustyö, jota toivottavasti käytetään, niin ei tuo nyt hirveisiin hintoihin nouse.

Tuo on jopa erittäin harkittava, ellei sitten Metro ole Satasen poistuttua markkinoilta nostanut hintojaan, kun kilpailu väheni merkittävästi. Samoin mietityttää se, riittääkö yksi mainoskerta - yksi media on kuitenkin liian vähän? Metron kansilla saa todella paljon näkyvyyttä suhteessa hintaan ainakin siinä segmentissä, johon itse kuulun. Vertailuna arkisin puolikas Hesarin kantta on 20k värillisenä ja neljäsosakin yli 12k (ovh, jonkun mediatoimiston kautta saisi varmaan halvemmalla, kun urheilusivuilla ainakin mainostavat jatkuvasti). Alvit tulee päälle, en tiedä tuleeko ne lopulta maksettavaksi, kun en ole niin pitkälle kirjanpitoon syventynyt.

Optimointihan tässä on se ratkaiseva tekijä, koska on aivan sama, myisikö Blues tuohon yhteen peliin 2000 vai 20 000 ylimääräistä lippua kampanjalla, jos vain 2000 pystytään myymään. turha sitä rahaa on käyttää yhtään enempää kuin 2000 ylimääräisen ihmisen houkutteluun tarvitsee käyttää ja yhden uuden katsojan houkuttelun yksikkökustannus ei kyllä voi olla missään tapauksessa olla lähelläkään keskimääräistä lipun hintaa, jos markkinointia ei kohdenneta jatkuvien asiakassuhteiden hankintaan vaan tarkoitus on täyttää halli näissä kahdessa-neljässä CHL pelissä.

Sen verran täytyy kyllä antaa hyvääkin palautetta, että ovat ymmärtäneet lähestyä kausikorttilaisia useaa eri mediaa käyttäen ja tarjonneet ennakkomarkkinoinnilla omat paikat peliin - aktiivinen asiakas (mitä kausikorttilainen käsittääkseni on) on kuitenkin se, jolle myynti on tehokkainta sekä kustannuksiltaan että tulokseltaan.

Ja tuo olisi kyllä hyvä slogan - Euroopan parasta kiekkoa Espoossa. Mielestäni ei ole mitenkään yliampuvaa mainostaa CHL:n pelejä Euroopan parhaana kiekkona, koska joukossa on vain kärkiporukoita johtavista maista. Mainosten pitää olla hieman provosoivia jollain tasolla, jotta ihmiset muistaa ne ja mielestäni nimenomaan tässä pitäisi lähteä nimenomaan siitä lähtökohdasta, että meillä on jotain sellaista, mitä IFK ja Jokerit ei pysty nyt vaan tarjoamaan ja tämä on aivan ainutlaatuista kiekkoviihdettä.

Bluesilla on tällä hetkellä tarjottava ydintuote eli joukkue ainakin kohtuullisen hyvin kunnossa, areena on hyvä - nyt pitäisi vaan löytää se median, viestin ja ajoituksen yhdistelmä, jolla löydetään se potentiaalinen kysyntä, jota ei olla vielä aktivoitu.

Vaikka olin liigasta innostunut jo viime keväänä, nyt tämä kyllä alkaa oikeasti "kutittamaan", kun sarja oikeasti polkaistaan käyntiin. Tervetuloa CHL.

Kausi on vielä pitkä jne, mutta olihan se nyt niin, että tästä eteenpäin runkosarjan kaksi parasta pelaa seuraavan kauden CHL:ssa?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kausi on vielä pitkä jne, mutta olihan se nyt niin, että tästä eteenpäin runkosarjan kaksi parasta pelaa seuraavan kauden CHL:ssa?

Olikohan nyt tästä eteenpäin että runkosarjan voittaja saa automaattisesti paikan ja toisen saa finalisti.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Olikohan nyt tästä eteenpäin että runkosarjan voittaja saa automaattisesti paikan ja toisen saa finalisti.

Siis eiköhän se ollut niin, että runkosarjan ykkönen saa paikan, ja toisen saa mestari. Jos runkosarjan voittaja vie myös mestaruuden, toinen paikka menee runkosarjan kakkoselle.

Siis eri lailla kuin viime kaudella.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Siis eiköhän se ollut niin, että runkosarjan ykkönen saa paikan, ja toisen saa mestari. Jos runkosarjan voittaja vie myös mestaruuden, toinen paikka menee runkosarjan kakkoselle.

Siis eri lailla kuin viime kaudella.

Juuri näin. Tosin tälläkin systeemillä Suomen edustajat olisivat olleet samat kuin nyt.
 

Koneisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Onko muuten Bluesin kannattajia menossa katsomaan Berniin tai Jönköpingiin CHL-matseja? Tonne Ruotsiin voisi ainakin kuvitella muutaman kannattajan lähtevän. Toisaalta keskellä viikkoa pelattavat pelit varmaan rajoittavat tuota matkustamista.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko muuten Bluesin kannattajia menossa katsomaan Berniin tai Jönköpingiin CHL-matseja? Tonne Ruotsiin voisi ainakin kuvitella muutaman kannattajan lähtevän. Toisaalta keskellä viikkoa pelattavat pelit varmaan rajoittavat tuota matkustamista.

Lyhyesti on.

Lähtjöitä on tosin säälittävän vähän. Varsinkin kun Jönkan reissu on todella kilpailukykyisen hintainen. Lähtijöitä sinne on kuitenkin senverran, että kipuraja matkan touteuksen kannalta on ylitetty. Vielä kuitenkin mahtuu mukaan. Pelipäivä keskellä viikkoa on tietysti monille ongelmallinen. Tätä reissua varten tarvitsee kolme päivää vapaata duunista, ellei sitten mene perjantaina suoraan laivalta töihin...

http://www.bluesfanclub.net/files/jonkoping_iso.pdf
 

Karkoil

Jäsen
Suosikkijoukkue
KIEKKO-ESPOO
Joo toi keskiviikko on aika huono ajankohta lähteä minnekkään ulkomaille.

Näköjään Ufa alottanut aika vahvasti johtaa 6-1 HC Mountfield:iä.

Jos nyt pitäisi veikata CHL:n voittajaa niin taitais 100% mennä venäläis seurojen puolesta (:.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kyllä nuo HV-71 ja Bern SC ovat molemmat hyvinkin voitettavissa. Heidän keskinäinen pelinsä on ollut varsin keskinkertaista. Kovasti ottavat sveitsiläiset jäähyjä. HV:n voittohan se olisi Bluesin etu, silloin vastassa olisivat ylimieliset ruotsalaiset ja hermostuneet sveitsiläiset. Varmaan lohkossa lopulta päivän kunto ja loukkaantumistilanne ratkaisevat.
 
HV-71 on aloittanut yksipuolisen kilpavarustelun ja palkannut pari kanukkia rosteriinsa. Kris Beech ja Nicholas Angell ovat uusimmat nimet vahvistamaan Jönkkäreitä. Mikä tuli ainakin minulle yllätyksenä on se että Beech joka vasta julkistettiin ei ole edustuskelpoinen CHL:ssa kuin vasta 12.11, johtuen CHL:n transfer säännöistä. Alla lainaus IIHF:n CHL sivuilta. Elitserienissä voi toki pelata jo seuraavassa ottelussaan.

"The 27-year-old will join the Swedish Champions Hockey League team Monday and will be not be eligible to play in the CHL until on November 12 because of the CHL transfer regulations. He can play in Swedish Elitserien games immediately."

Näyttää siltä että Jönkkärit ottavat kilpailun tosissaan ja sitä suuremmalla syyllä ketuttaa että joukkueiden ensimmäisestä kohtaamisesta riveistämme on poissa "kristallinen" Ben Eaves, ellei sitten joissakin huhuissa mainittu kolmen viikon saikku muutu kahdeksi ja puoleksi viikoksi ja Benkku ehtisi mukaan löylyttämään svenssoneita.

Kaikesta huolimatta ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua. Kaikki joukolla mukaan kannustamaan Blues voittoon 29.10. Tekosyitä poisjäämiseen ei hyväksytä. Houkutelkaa myös frendit mukaan rientoihin.
 

trap

Jäsen
HV-71 on aloittanut yksipuolisen kilpavarustelun ja palkannut pari kanukkia rosteriinsa. Kris Beech ja Nicholas Angell ovat uusimmat nimet vahvistamaan Jönkkäreitä.

Täytyy sen verran korjata, että legendaarinen Nicholas "itserusketus kendoyanar" Angell taitaa olla jenkki. Mielenkiintoista päästä näkemään hänet Espoossa, mieshän pelasi viime kaudella 13 matsia Tapparassa, Euroopassa Angell on nähty jo vuodesta 2003.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Vai olivatko nuo vain ennakkoon laadittuja artistisopimuksia. Juuri näitä aikojahan nuo kuuden kuukauden pelaajat Ruotsiinkin menevät. Ainakin viime kaudella Angellilla oli samanlainen sopimus Ruotsiin ja sen takia kiekkoili Tapparassa alkukauden.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Vai olivatko nuo vain ennakkoon laadittuja artistisopimuksia. Juuri näitä aikojahan nuo kuuden kuukauden pelaajat Ruotsiinkin menevät. Ainakin viime kaudella Angellilla oli samanlainen sopimus Ruotsiin ja sen takia kiekkoili Tapparassa alkukauden.
Angell on edustuskelpoinen jo Bluesia vastaan, Beech ei. Siis Angellin sopimus lienee tuollainen jo aiemmin sovittu artistijuttu.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
HV-71 on aloittanut yksipuolisen kilpavarustelun ja palkannut pari kanukkia rosteriinsa.
Just. Idioottimaisen kiintiön takia Blues voi hankkia vain suomalaisia pelaajia, jotta heistä olisi hyötyä myös sm-liigassa. Ainoa joka nyt tulee mieleen, mikäli kilpavarusteluun lähetään, on Jarno Kultanen Kookoosta. Bume olisi kahden passin miehenä kova luu, mutta täysin tavoittamattomisa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös