Joo ja Metroon saa noi lisäkannet, joiden vanha hinta oli ainakin (siis pelkkä mediatila) 5000 € - eli ei käytännössä mitään. Niiden näkyvyys on erinomainen.
Siihen päälle vielä mainostoimiston suunnittelu/toteutustyö, jota toivottavasti käytetään, niin ei tuo nyt hirveisiin hintoihin nouse.
Tuo on jopa erittäin harkittava, ellei sitten Metro ole Satasen poistuttua markkinoilta nostanut hintojaan, kun kilpailu väheni merkittävästi. Samoin mietityttää se, riittääkö yksi mainoskerta - yksi media on kuitenkin liian vähän? Metron kansilla saa todella paljon näkyvyyttä suhteessa hintaan ainakin siinä segmentissä, johon itse kuulun. Vertailuna arkisin puolikas Hesarin kantta on 20k värillisenä ja neljäsosakin yli 12k (ovh, jonkun mediatoimiston kautta saisi varmaan halvemmalla, kun urheilusivuilla ainakin mainostavat jatkuvasti). Alvit tulee päälle, en tiedä tuleeko ne lopulta maksettavaksi, kun en ole niin pitkälle kirjanpitoon syventynyt.
Optimointihan tässä on se ratkaiseva tekijä, koska on aivan sama, myisikö Blues tuohon yhteen peliin 2000 vai 20 000 ylimääräistä lippua kampanjalla, jos vain 2000 pystytään myymään. turha sitä rahaa on käyttää yhtään enempää kuin 2000 ylimääräisen ihmisen houkutteluun tarvitsee käyttää ja yhden uuden katsojan houkuttelun yksikkökustannus ei kyllä voi olla missään tapauksessa olla lähelläkään keskimääräistä lipun hintaa, jos markkinointia ei kohdenneta jatkuvien asiakassuhteiden hankintaan vaan tarkoitus on täyttää halli näissä kahdessa-neljässä CHL pelissä.
Sen verran täytyy kyllä antaa hyvääkin palautetta, että ovat ymmärtäneet lähestyä kausikorttilaisia useaa eri mediaa käyttäen ja tarjonneet ennakkomarkkinoinnilla omat paikat peliin - aktiivinen asiakas (mitä kausikorttilainen käsittääkseni on) on kuitenkin se, jolle myynti on tehokkainta sekä kustannuksiltaan että tulokseltaan.
Ja tuo olisi kyllä hyvä slogan - Euroopan parasta kiekkoa Espoossa. Mielestäni ei ole mitenkään yliampuvaa mainostaa CHL:n pelejä Euroopan parhaana kiekkona, koska joukossa on vain kärkiporukoita johtavista maista. Mainosten pitää olla hieman provosoivia jollain tasolla, jotta ihmiset muistaa ne ja mielestäni nimenomaan tässä pitäisi lähteä nimenomaan siitä lähtökohdasta, että meillä on jotain sellaista, mitä IFK ja Jokerit ei pysty nyt vaan tarjoamaan ja tämä on aivan ainutlaatuista kiekkoviihdettä.
Bluesilla on tällä hetkellä tarjottava ydintuote eli joukkue ainakin kohtuullisen hyvin kunnossa, areena on hyvä - nyt pitäisi vaan löytää se median, viestin ja ajoituksen yhdistelmä, jolla löydetään se potentiaalinen kysyntä, jota ei olla vielä aktivoitu.
Vaikka olin liigasta innostunut jo viime keväänä, nyt tämä kyllä alkaa oikeasti "kutittamaan", kun sarja oikeasti polkaistaan käyntiin. Tervetuloa CHL.
Kausi on vielä pitkä jne, mutta olihan se nyt niin, että tästä eteenpäin runkosarjan kaksi parasta pelaa seuraavan kauden CHL:ssa?