Matikainen ansaitsee vuoden valmentajan palkinnon, mutta pidän silti mestaruusvalmentajaa parempana. Tiedän että tuo edellinen lause on ristiriitainen, mutta Kärpät vei kuitenkin teidän jengiä otteluvoitoin 4-1, joten vaikea sitä Jalosta on sinne kakkoseksikaan tiputtaa.
Jalonen on todellinen kysymysmerkki ensi kaudella. Äijä sai kuitenkin monta kautta ajaa omaa juttuaan läpi periaatteessa samalla joukkueella. Nyt pelaajat ja organisaatio ovat uudet, samoin "muniinpuhalteleva" negatiivista julkisuutta karttava ympäristö - jos hieman ilkeästi saa sanoa - vaihtuu the brändiin, jolle taas itseisarvo on ennemminkin olla otsikoissa kaiken mahdollisen vuoksi. Jalonen on hyvä valmentaja ja otti kyllä todellisen haasteen vastaan. Itse en osaa laittaa tätä kolmikkoa Blues, Jokerit ja HIFK valmennuksen suhteen mihinkään järjestykseen, koska tosissaan kummassakin naapurissa on kysymysmerkkejä ja potentiaalia molempia aivan huikeasti.
Tuohon kokoonpanoon tulee vielä hyökkäykseen lisää käsiä. Käsittääkseni kaikki valmiina olleet sopimukset julkaistiin, mutta esimerkiksi Kellerin jääminen Espooseen on "hevosmiesten tietotoimiston" mukaan käytännössä sinettiä vaille valmis. Ainakaan itse en usko siihen, että Keller saa NHL:sta sellaista sopimusta, jolla sinne suuntaisi. Halpa dollari vielä tekee sen, että esim. NHL:n "nälkäpalkat" kahden suunnan pahveilla kalpenee täysin ihan liigapelaajien normipalkkojen rinnalla.
Puustisesta en osaa sanoa mitään, mutta Lammassaari jäi ainoana Lukosta silmään viime kaudella. Toivottavasti pystyy vastaamaan odotuksiini - potentiaalia on oikeasti kovaksi pistemieheksi.
Rönnberg tuo nimenomaan sitä fyysisyyttä pakistoon. Todella mielenkiintoinen tapaus, toivottavasti pelinopeuskin riittää.
Kaiken kaikkiaan tämä oli aivan loistava ja linjakas avaus. Ei tällä vielä Jokereita, HIFK:a tai Kärppiä paperilla haasteta, mutta eipä haastettu menneelläkään kaudella. Omat junnut on taas vuotta kokeneempia, varsinkin Lajunen, Miettinen ja Sallinen ovat sellaisia jätkiä, joilta voi odottaa ratkaisuja.
Ai niin, meinasin unohtaa. Jari Tolsa, tervetuloa takaisin. Ainakin itse muistaisin joskus olleeni oppositiossa Tolsasta keskusteltaessa, toivottavasti ei ensi kaudella tarvitse olla.