Jännä näin "ulkopuolisena" seurata matsikommentointia, itse kun en otteluun päässyt. Tuomarityöskentely näyttää olleen ainakin meille espoolaisille se illan murheenkryyni. Herää kysymys, minkälaista se tulee olemaan ensi kaudella. Periaatteessa toivo paremmasta elää, mahdollisuushan olisi nyt heivat kaikki Pakaslahdet ja muut järvijäät mahdollisimman kauas liigakentiltä, ja antaa kokeenempien kavereiden näyttää missä kaappi seisoo. Toivossa on hyvä elää ja pelossa joskus vielä parempi, mutta jotenkin tuntuu, että tämä yhden tuomarin uudistus saattaisi olla hyväkin. Kaksi tuomaria on parempi vain jos kummatkin oikeudenjakajat ovat oikeasti tasokkaita, ja riittävän puolueettomia tuomioissaan. Nykyisinhän jäähyt tasataan jostain käsittämättömästä syystä, ei voida hyväksyä sellaista mahdollisuutta, että toinen joukkue vain pelasi riskialttiimmin sääntöjen rajamailla ja toinen ei lähtenyt hölmöilyyn mukaan. Saa nähdä, pystyvätkö tuomarit ensi kaudella osoittaa jonkunlaista selkärankaa ja parantaa otteitaan reilusti. Itse olisin vielä nollatoleranssilinjalla kahvaamisen suhteen, mutta se taitaa jäädä vain päiväuneksi täällä pohjoisessa periferiassa.
Tuo Niko Niemisen vertaaminen nuoreen Lehtisen Jereen on aika imartelevaa, mutta ei itseasiassa kovin kaukaa haettua. Nieminen on perkuleen lahjakas kaveri, fyysisiltä ominaisuuksiltaan lähes ihanteellinen jääkiekkoilija, ehkä pientä koon puutetta lukuunottamatta. Nopeus on kuitenkin lähellä TElomon luokkaa, samoin suunnanvaihdosten vikkelyys. Itse odotan suuria tekoja Nikolta tulevaisuudessa, mikäli hän saa tilaisuuden kehittyä rauhassa kolmoskentässä, eikä jää neloskentän unohdukseen, kuten moni muu espoolainen junnukiekkoilija. Tällaiset MElomot kyllä kieltämättä voisi korvata koska vaan omilla junioreilla taidon ja asenteen puolesta, mutta Miikalla on yksi asia, jota näillä nuorilla ei ole, ja se on kokemus. Vanhemman Elomon kokemus on varmasti tärkeä tekijä Bluesin mahdollisessa pudotuspelimenestyksessä, ja itse pidän hankintaa sikäli edelleen hyvänä. Miikassa on samoja merkkejä, kuin Hyvösen Hanneksessa aikoinaan, tosin Hyvönen oli loistava ensimmäisellä kaudellaan Bluesissa, M. Elomon näytöt ovat aika vähissä vielä toistaiseksi. Potentiaalia ainakin on, sitä tuskin kukaan kieltää. Onkin valmentajien tehtävä kaivaa se sieltä esiin. Ja koska valmentajat varmasti ovat saaneet sanansa sanoa ennen kyseisen pelaajan hankintaa, odotan heidän myös jotain tekevän asian suhteen.
Tänään sitten vastassa Tappara, ja pisteitä ei taida olla luvassa. Eli jokainen tehty maali on tavallaan plussaa... Ensimmäinen ottelu tällä kaudella, jota "lähden häviämään", ts. olen aivan 110% varma, että Blues ei ottelua voita. Siispä: Prove me wrong, Blues.