Koitan tässä ymmärtää jo vähän työnikin puolesta tätä Black Friday-touhua kauppiaiden kulmasta. Mutta ihan aina en pääse jyvälle miksi kaikki lähtevät tähän suu kuolassa mukaan.
Ensin esimerkki tältä päivältä. Huomasin mainoksen, kauppa joka myy kenkiä, kaikki isolla prosentilla alennuksessa. Menen selailemaan ja löydän Adidaksen tossut joiden hinta normaalisti pyörii kaupasta riippumatta 70 € nurkalla hintaan 25 €, laitan koriin, nämä kun harvoin alennuksessa ovat ja Adidas ohjailee vielä suuresti jälleenmyyjien hinnoittelua pitäen sen samalla tasolla maasta riippumatta. Sitten pamahtaa ruutuun tieto, että jos tilaan 100 € arvosta on toimituskulu ilmainen. Sitten nopea tarkastus, kyllä, palautus on ilmainen. Reilun 80 € edestä tavaraa koriin klikkaamalla sinne kaksi paria kenkiä lisää, käytännössä katsomatta mitä klikkasin ja tilaus Paypalilla sisään. Kun paketti saapuu, palautan ne kaksi paria samoin tein. Näin säästyi vajaa 8 €. Samalla toki sidon verkkokaupan myytävää varastoa liikkumaan Ruotsista Suomeen ja takaisin. Yhdistetty SE-FI-SE putki Bringin ja Postin yhteisputkessa on huomattavasti suurempi kuin tuo säästöni. Palautuksen käsittely maksaa, tuote on aina tarkastettava. Niin ja rahatkin pitää palauttaa minulle, tai siis luottokortille Paypalin kautta koska eivät ne meikäläiseltä ole vielä siihen mennessä ehtineet kadota. Laskulla ensi kuun lopussa. Niin ja Paypal ottaa tuosta trasaktiosta vielä prosenttinsa välistä.
Eli kauppias luo toimitusehdoillaan takaportin kiertää toimituskulut ja isolla kampanjoinnilla luo itselleen tuotantopiikin varastoon joka johtaa resurssien skaalaamiseen lisätyövoimalla. Lisäksi varastosta poistuu kaksi myytävää tuotetta jotka palautuvat sinne sitten parin viikon päästä (arvioitu toimitus 29.11.2018, siihen palautus ja käsittely niin myynnissä aikasintaan 7.12.2018), käytetään ylimääräistä pakkausmateriaalia yms yms.
Okei, tässä varmasti taustalla on Adidaksen jonkin sortin markkinointituki mutta se ei korvaa kuljetuksia, töitä jne. Kiinalaiset voi näitä pelejä pelata sentin valmistushinnan muistitikuilla ynnä muilla. Halpoja tuotteita jotka palautustilanteessa on helpompi käskeä pitämään kuin lähettämään takaisin. Yhtä myytyä kohti voi palauttaa 20 ja silti ollaan voitolla.
Varsinkin kotimaiset, vain Suomeen myyvät verkkokaupat ottavat turpaan kun kokonaiskulut lasketaan Lisäksi pieksevät omaa joulumyyntiään. En vaan tajua.