Kun BF kestää taas sen 1-2 viikkoa, niin menee vähän idea koko hommasta.
Koko Black Fridayn idea on vedetty vessanpöntöstä alas. Alun perin syy oli jenkeissä vain saada jengi kiitospäivän jälkeisenä perjantaina ostamaan edes jotain, siksi oli huikeita sisäänheittotarjouksia. Nykyään, ainakin täällä meillä, koko homma lähtee ”singles’ week” -”tarjouksilla” liikkeelle, sitten ne samat paskat pyörii loppiaiseen asti samalla 10-20 % alennuksella. Ja samat kamat ovat olleet ties missä kampanja-aleissa tähänkin asti tismalleen samaan hintaan, vaikka eivät välttämättä viimeisen 30 päivän aikana, jolloin voidaan edes suunnilleen ilmoittaa ”oikea” myyntihinta, josta hurja alennus on laskettu.Ainakin muutama isoista yrityksistä on jo aloittanut Black Friday/Week alennukset. Esim. Gigantti, Veikon Kone ja XXL. Mielestäni on hyvä, että tarjouksia on voimassa pidemmän aikaa, niin on aikaa tutkia tarkasti, mitkä on oikeasti hyviä tarjouksia ja mitkä kusetusta. Lisäksi verkkokaupat eivät jumita, kun ruuhka jakautuu parille viikolle.
Eihän BF kestä 1-2 viikkoa, vaan Black Week kestää.Kun BF kestää taas sen 1-2 viikkoa, niin menee vähän idea koko hommasta.
Idea on vuosien varrella muuttunut ja seassa on paljon pieniä tarjouksia, mutta edelleen löytyy valtavasti myös isoja, aidosti hyviä tarjouksia. Jos et löydä niitä "hakemallakaan", niin huonosti on sitten tullut etsittyä.Koko Black Fridayn idea on vedetty vessanpöntöstä alas. Alun perin syy oli jenkeissä vain saada jengi kiitospäivän jälkeisenä perjantaina ostamaan edes jotain, siksi oli huikeita sisäänheittotarjouksia. Nykyään, ainakin täällä meillä, koko homma lähtee ”singles’ week” -”tarjouksilla” liikkeelle, sitten ne samat paskat pyörii loppiaiseen asti samalla 10-20 % alennuksella. Ja samat kamat ovat olleet ties missä kampanja-aleissa tähänkin asti tismalleen samaan hintaan, vaikka eivät välttämättä viimeisen 30 päivän aikana, jolloin voidaan edes suunnilleen ilmoittaa ”oikea” myyntihinta, josta hurja alennus on laskettu.
Toki jos tarvetta on juuri jollekin tietylle tuotteelle ja nyt sen sattuu saamaan pari euroa halvemmalla kuin normaalisti, niin kiva juttu. Mitään heräteostoksia näistä ei kuitenkaan enää oikein löydä hakemallakaan.
Ostitko IceBugit? Katselin noita ja hämmennyin kokotaulukoista. Sen mukaan 27cm jalalle sopisi joku 43 koon kenkä (en jaksa nyt tarkastaa) ja normaalisti kokoni on 44. Sitten taas IceBugien kuvauksessa lukee, että kyseessä on normaalia pienempi koko ja kannattaa tilata isompi kuin normaalisti. Ei käynyt järkeen ja luovutin heti alkuunsa. Pitäisi mennä liikkeeseen toki testaamaan ja kysynkin, jos olet näin tehnyt, niin millainen kokemus oli tuon kokoasian suhteen?Ostin jo nastajuoksukengät, kun ei huvita luistella jäisillä kaduilla enää ikinä. Hyvä, että tarjoukset alkoivat aikaisemmin, niin sai ne jo nyt tarpeeseen.
Tästä eri mieltä. Kyllä nämä BW/BF tarjousten ja kampanjoiden alkamiset on etukäteen päätetty, eikä suurimmalla osalla jälleenmyyjistä ole mitään intoa lähteä yhtäkkiä "seuraamaan perässä" ja muuttamaan suunnitelmia, kun joku kilpailijoista avaa pelin.Gigantti kun avasi tänään pelin, ovat muut vastaavat toimijat pakotettuja seuraamaan perässä. Tarkoittaa että viim. huomenna on täysi BF tohina päällä myös kilpailijoilla.
Voit olla eri mieltä, mutta minä olen oikeassa :) isoilla toimijoilla on aloituspäivä sovittu etukäteen, mutta sillä varauksella että omaavat valmiuden aikaistaa sitä tarvittaessa ja näin tulevat tekemään.Tästä eri mieltä. Kyllä nämä BW/BF tarjousten ja kampanjoiden alkamiset on etukäteen päätetty, eikä suurimmalla osalla jälleenmyyjistä ole mitään intoa lähteä yhtäkkiä "seuraamaan perässä" ja muuttamaan suunnitelmia, kun joku kilpailijoista avaa pelin.
Vaikka jotkut näin tekisivätkin, niin suurin osa ei tee.Voit olla eri mieltä, mutta minä olen oikeassa :) isoilla toimijoilla on aloituspäivä sovittu etukäteen, mutta sillä varauksella että omaavat valmiuden aikaistaa sitä tarvittaessa ja näin tulevat tekemään.
Tämä siis heidän omien webbikauppojen kamppiksia ja hinnoittelua koskien - mediaan ulkoistetun markkinoinnin aikatauluja ei pysty enää muuttamaan.
BF:n alkuperäinen ideahan oli siinä, että liikkeet putsaavat vanhaa varastoa pois nurkista ennen joulumyynnin aloitusta. Sitä vanhan varaston siivousta tehdään edelleenkin etenkin tukuissa, mutta paljon tulee uuttakin erää myyntiin nimenomaan BF:ään tilattuna joten mistään pelkästään samoista 10-20% alennuksista ei todellakaan ole kyse. Tämä ainakin it-alalla.
Gigantilla on Suomessa käytännössä noin 5 kilpailijaa, osa kauppaketjuja, osa ei. Muut ovat puuhastelijoita heidän rinnalla.Ilmeisesti lasket Gigantin kilpailijoiksi jonkun 1-2 kauppaketjua, jotka voivat seurata perässä. Itse lasken, että kilpailijoita on paljon enemmän.
Kuten arvelinkin, sulla on omat kriteerit sille, mitkä ovat kilpailijoita ja mitkä eivät. Tämä tästä.Gigantilla on Suomessa käytännössä noin 5 kilpailijaa, osa kauppaketjuja, osa ei. Muut ovat puuhastelijoita heidän rinnalla.
Kilpailijat seuraavat toisiaan hyvinkin tarkkaan ja reagoivat halutessaan.
Eihän BF kestä 1-2 viikkoa, vaan Black Week kestää.
Mutta jälleenmyyjien kannalta koko homman ideana on myydä paljon, tuottaa paljon liikevaihtoa ja tyhjentää varastoja. Tämän vuoksi ideahan toteutuu entistä paremmin, kun tarjoukset kestävät pidempään ja koskevat suurempaa osaa tuotteista.
Lopultahan nykyään on tarjolla paljon enemmän hyviä tarjouksia, kuin silloin kun oli kyse yhdestä päivästä. Toki sekaan mahtuu myös pienempiä tarjouksia, mutta eipä niistäkään ole kuluttajalle varsinaisesti haittaa.
Toki likaistakin peliä harrastetaan, kun tuotteiden hintoja nostetaan ennen alennusmyyntejä, että hintoja voidaan laskea siitä "normaalista". Tarkkana kun on, niin välttää nämä sudenkuopat aika helposti.
BF:n alkuperäinen ideahan oli siinä, että liikkeet putsaavat vanhaa varastoa pois nurkista ennen joulumyynnin aloitusta. Sitä vanhan varaston siivousta tehdään edelleenkin etenkin tukuissa, mutta paljon tulee uuttakin erää myyntiin nimenomaan BF:ään tilattuna joten mistään pelkästään samoista 10-20% alennuksista ei todellakaan ole kyse. Tämä ainakin it-alalla.
Jälleenmyyjille on jo resussointimielessä helpompaa, kun BF ajoittuu useammalle päivälle ja on se myös loppuasiakkaidenkin etu, kun saa rauhassa katella ja verrata hintoja. Lähes kaksi viikkoa on kuitenkin kestona ehkä vähän turhan pitkä, omasta mielestäni. Gigantti kun avasi tänään pelin, ovat muut vastaavat toimijat pakotettuja seuraamaan perässä. Tarkoittaa että viim. huomenna on täysi BF tohina päällä myös kilpailijoilla.
Edelleen, kyllä sieltä löytyy valtavasti hyviä tarjouksia, jotka eivät todellakaan ole vain nimellisiä. Eikä ne pienemmät tarjoukset ole haitallisia myöskään.BF ja BW whatever olisi hyvä ja arvonsa säilyttävä asia, jos yritykset myisivät tuotteitaan/palveluitaan lyhyen aikaa esim. vaan muutaman pinnan korkeammalla hinnalla kun omakustannus on, jolloin se olisi ennenkaikkea markkinointia, tutustumista, "sisäänheittoa".
Menettää merkityksensä koko homma, jos kestää pitkään ja alennukset nimellisiä. Toki näinkin voi jatkaa, mutta sitten ei kannata ihmetellä, jos mielenkiinto ei ole niin kovaa ja "ainutlaatuisen shokeeraavaa" kun odotetaan.
Kenkätarpeeseen löytyy ratkaisu XXL:n black week -tarjouksesta: Polyver Winter Boot, lämpösaappaat - Metsästys Kumisaappaat - Polyver Winter Boot, lämpösaappaat | XXL. Tarkenee leikkiä pihalla vaikka minkälaisessa kelissä.Tietty pensasleikkuri pitäisi ostaa, ja todella paksut sekä lämpimät kengät pakkaskelin ulkoleikkeihin lapsen kanssa. Katsotaan. Ei nykyäön kannata oikein mitään tavaraa ostaa normaalihintaan kun melkein koko ajan on joku tarjous tulossa.
Tätähän tehdään jo eikä pelkästään BF:ssä. Gigantit, Powerit jne. ovat tehneet sitä jo pitkään, että sisäänvetotuotteita myydään tappiolla ja kun asiakas tulee myymälään, yritetään ylös myydä.BF ja BW whatever olisi hyvä ja arvonsa säilyttävä asia, jos yritykset myisivät tuotteitaan/palveluitaan lyhyen aikaa esim. vaan muutaman pinnan korkeammalla hinnalla kun omakustannus on, jolloin se olisi ennenkaikkea markkinointia, tutustumista, "sisäänheittoa".
Onkohan tuo jotenkin blokattu ei-jäsenille? En pääse millään eteenpäin, eikä anna rekisteröityä. Nimimerkillä talvitakkia myös tarvitseva.Pitkään etsin talveksi pidempää takkia. Tänään huomasin että BilleBeinolla oli juuri se takki mitä kaivannut kunnon alennuksessa.
349e>70e
Ei tarvinnut miettiä vaan suoraan ostoskoriinArchitect Long Puffer Coat - Billebeino EU
FW21 Architect Long Puffer Coat. This coat is the Masterpiece of FW21 Drop 2. Feel warm and cozy on cold winter days with this Architect long puffer jacket. On the flipside we have printed our founder artist Ville Leino’s painting "Architect". For more extravagant look turn the jacket other way...eu.billebeino.com
Laitoin juuri ohjeet millä pääset sisään YVlläOnkohan tuo jotenkin blokattu ei-jäsenille? En pääse millään eteenpäin, eikä anna rekisteröityä. Nimimerkillä talvitakkia myös tarvitseva.
Edelleen, kyllä sieltä löytyy valtavasti hyviä tarjouksia, jotka eivät todellakaan ole vain nimellisiä. Eikä ne pienemmät tarjoukset ole haitallisia myöskään.
Nythän osa tuotteista myydään tappiolla. Yllättävän isokin osa. Tätä ei moni kuluttaja varmasti osaa edes ajatella.
Ja tämähän toimii. Ei homma olisi edennyt nykyisen kaltaisesti, jos myyntiä ei tulisi. BW/BF on joka vuosi edellistä suurempi ja menestyksekkäämpi myyntitapahtuma. Vaikka osa ihmisistä ei tästä suuntauksesta tykkää, niin valtaosalle tämä maistuu ja rahaa liikkuu valtavat määrät.
Ehkä se liiallinen rummutus ja BF:n muuttuminen tosiaan pidemmäksi ajaksi on omalla kohdalla aiheuttanut melkosen inflaation Black Friday:hin. Vähän kun loka-marraskuussa aloitettu joulusesonki :)Tätähän tehdään jo eikä pelkästään BF:ssä. Gigantit, Powerit jne. ovat tehneet sitä jo pitkään, että sisäänvetotuotteita myydään tappiolla ja kun asiakas tulee myymälään, yritetään ylös myydä.
Ihmeen negatiivinen ja epäileväinen ilmapiiri täällä monella. Ei pakko ole mitään ostaa jos ei halua, mutta onhan tästä tullut vuoden kaupallinen päätapahtuma josta kuluttajat hyötyy. Jopa siinä määrin, että joulumyynti on menettänyt merkityksensä.