Biljardi & snooker

  • 854 380
  • 6 546

Andiitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ronnie on Ronnie mutta kyllä mietityttää miksi sen piti esim nämä pari pakanhajotusta lyödä noin pirun kovaa?Kummassakaan ei arpa osunut, että olis jäänyt helppoa väripalloa. Maltillisemmilla hajotuksilla olis ehkä... Ronnien vikasta lyönnistä voi myös olla montaa mieltä. Jälkiviisana helppo sanoa että safty olis ollut paree. Mutta nuori Fan pelasi kyllä todella hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ronnie on Ronnie mutta kyllä mietityttää miksi sen piti esim nämä pari pakanhajotusta lyödä noin pirun kovaa?Kummassakaan ei arpa osunut, että olis jäänyt helppoa väripalloa. Maltillisemmilla hajotuksilla olis ehkä...
En noita viimeisiä freimejä nähnyt, mutta varsinkin Ronnie ja Trump kuitenkin tykkäävät siitä että pakka hajoitetaan kerralla ja kunnolla. Vaikka sitten isolla riskillä.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mikä Trumppia mahtaa vaivata, onko näössä taas vikaa vai eikö se ajoitus nyt osu kohdalleen?

Tuossa Suomi-snookerissa oli muuten pari hyvää juttua, breikki oli kokoajan näkyvissä ja kummankin pelaajan alla oli laskuri että mitä vaaditaan voittoon. Kun ei ihan 100% peliin keskittynyt, niin helpotti seuraamista aika paljon.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiinalaisilta pelaajilta todella vahva kausi, muutoksen tuulet puhaltavat lajissa. Nuoret ja lupaavat kiinalaiset ovat lyömässä läpi isommalla porukalla.

Fan on vasta 21-v, briteistä ei vastaavia lupauksia tunnu löytyvän. Fan on loistava pussittaja ja hyvin pelasi paineen alla. Hienoa, että taas löytyi uusi turnausvoittaja.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä olenko ymmärtänyt väärin mutta eikös tämä nuori britti (16v?) ole suurin lupaus sitten Trumpin?

Pitää paikkansa, mutta kiinalaisilla on laajuutta. Todella paljon lupaavia nuoria pelaajia, joista jo osa lyönyt läpi ja lisää kärkkyy taustalla. Kiinalaiset pelaajat jaksavat treenata tuntikausia joka päivä, kuten Ronnie, Willo ja Higgins nuorina.
 

Oikea Pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Snookerissa edetään turnauksesta toiseen kovalla tahdilla, kun European Mastersin jälkeen starttasi välittömästi Welsh Open ja ensi maanantaina jatketaan Turkish Mastersilla. Kauppinen taisi mm. puhella viime sunnuntaina, että Ronniella olisi ollut Welsh Openin avaus jo maanantaina iltapäivällä, mutta se siirrettiin tiistaille, että saatiin Rocketille hieman lepoaikaa.

Welsh Open on edennyt välieriin (11 F), joissa kohtaavat tänään klo 15 Vafaei - Trump ja klo 21 Perry - Lisowski. Näistä ensin mainittu on ehkä itselleni mielenkiintoisempi, kun viime aikoina hieman alavireisesti pelannut Trump on kehissä. Trump pudotti puolivälierissä Neil Robertsonin, joten olisikohan vire jälleen löytymässä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hagi

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Trump ja Lisowski ovat molemmat pelanneet viime ajat melko heikosti omaan tasoonsa nähden, mukava nähdä kaverukset jo semeissä asti. Molempien peliä on mukava katsoa, Lisowski on treenipöydällä ehkäpä maailman paras pelaaja.

Kokenut Perry on myös pudonnut rankingissa, mutta on yleensä todella tasainen pelaaja. Ikää Perryllä on 47-v.

Vafaei on vihdoin nousemassa top16, jonne hän taidoiltaan kuuluu. Vafaei on vielä nuori pelaaja (vaikka ei siltä näytäkään), joten tiedä mihin asti vielä ehtii. Viisumiongelmat pilasivat monta kautta ja turnauksia jäi väliin.

Mukavaa vaihtelua, kun koko ajan eri pelaajia turnauksen ratkaisupeleissä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mukavaa vaihtelua, kun koko ajan eri pelaajia turnauksen ratkaisupeleissä.
Ja ratkaisupelien kautta tv-matseissa. Erityisesti uusia naamoja hieno välillä nähdä. Kun muutamalla vakio-kasvolla on aina pieni yllätyselementti (Trump, Robbo, Rocket, Jackpot, Williams, Higgins, Murphy, Allen ja Maguire tulevat pikaisesti mieleen) ja sieltä voi tulla mitä tahansa. Toki nuorempia kiinalaisia voisi lyödä tohon listaan muutaman, mutta sitten näitä vakiokasvoja Wilson, Bingtao ja Carter näin pikaisesti, edustavat tätä tylsempää kaartia. Varsinkin Wilson ja Bingtao ovat älyttömän taitavia, sitkeitä, kärsivällisiä ja mahtavia pelaajia, mutta jollain tavalla kummatkin ovat omaan silmiin mahdottoman tylsiä. Wilsonin lyöntiajat ovat yleensä Robbon tasoa, mutta jollain tavalla Robbon peli vaan näyttää jouhevammalta ja sellaisia häiritseviä taukoja ei tule. Wilsonin aina samanlaisena pysyvä tekniikka ja sen valmistelut on itselle tälläinen. Gintonicilla taas se lyöntiasento vain tulee jostain, tuntuu ettei varsinaista asettelua edes ole, vaan tippuu aina pöydälle oikeaan asentoon.

En kyllä tiedä miksi samoista asioista täällä jankkaan jatkuvasti, pahoittelut siitä. Toki pääpointtina vieläkin että uusia naamoja on kiva nähdä tv-pöydillä enemmän.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Finaalissa kohtaavat tänään Trump - Perry. Molemmat semit ratkesivat katkaisufreimissä. Trump on selvä suosikki, mutta toivottavasti kokenut Perry on saanut akut ladattua ja roikkuu mukana.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuka olisi uskonut, että 47-v Joe Perry voittaa Welsh Openin? Trump kaatui finaalissa 9-5, ratkaiseva iltasessio Perrylle tylysti 5-1. Tuo avausjakson viimeinen freimi oli Perrylle erittäin tärkeä, tuon Perry voitti viimeisellä mustalla ja tasoitti 4-4.

Tuurista ei voida puhua, Perry kaatoi matkalla voittoon Trumpin, Lisowskin, Waldenin, Kyrenin, Allenin ja Caon.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko




Murphyn tyylinäyte eiliseltä.

Välierät tänään Turkissa:
Selt - Ding
Murphy - Trump


Voittajalle on luvassa mukavat 100 000 puntaa. Todella kova kisa 1 vuoden listan 8 parhaan joukkoon, jotta pääsee mukaan Cazoo sarjan rahakkaaseen päätöskisaan. Trump on vielä sijalla 13, mutta tekee nousua.
 

Oikea Pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Turkish Mastersin finaalin ensimmäinen osio päättyi Trumpin johdossa (5-3) Seltiä vastaan. Ehdin katsoa kolme viimeistä freimiä ja molempien peli oli hieman hermostunutta. Olisiko tänään Trumpin vuoro nostella pokaalia Welsh Openin finaalitappion jälkeen?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Katselin sivusilmällä padilta iltasession eikä voittajasta jäänyt epäselvyyttä. Trump vei session 5-1, kerkesi tekemään siihen muutaman satasen ja kirsikkana kakun päällä maksimibreakin 10. frameen. Selt oli käytännössä aseeton, vaikka hän muutaman paikan saikin. Huvittavin hetki oli 12. framessa, kun pienen safety-taistelun jälkeen onnistui upottamaan ruskean ja sai hyvän päälle vedon siniselle, hän tuuletti rajusti tulevaa freimivoittoaan ja löi sinisen ohi. Trump ilmeisesti säälistä ei rankaissut vaan antoi kaverille vielä toisen mahdollisuuden voittaa tuuletuksineen.

Mutta joo - harvoin pääsee todistamaan live-lähetyksessä maksimia, taisi olla mulle vasta toinen kerta. Sen ekan järjesti Ronnie... tietysti!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Katselin sivusilmällä padilta iltasession eikä voittajasta jäänyt epäselvyyttä. Trump vei session 5-1, kerkesi tekemään siihen muutaman satasen ja kirsikkana kakun päällä maksimibreakin 10. frameen. Selt oli käytännössä aseeton, vaikka hän muutaman paikan saikin. Huvittavin hetki oli 12. framessa, kun pienen safety-taistelun jälkeen onnistui upottamaan ruskean ja sai hyvän päälle vedon siniselle, hän tuuletti rajusti tulevaa freimivoittoaan ja löi sinisen ohi. Trump ilmeisesti säälistä ei rankaissut vaan antoi kaverille vielä toisen mahdollisuuden voittaa tuuletuksineen.

Mutta joo - harvoin pääsee todistamaan live-lähetyksessä maksimia, taisi olla mulle vasta toinen kerta. Sen ekan järjesti Ronnie... tietysti!
Joskus Cruciblen karsinnoissa, live-lähetyksessä, Liang Wenbo tekaisi 147 ja seuraavaan freimiin 140, missasi mustan. Peräkkäisiin freimeihin olisi tullut maksimit.

Aika paljon viime vuosina tullut kyllä maksimeita, @Hagi tai joku toinen laittoi jossain kohtaa tilastoa, niin oli kasvanut aika rajusti nuo määrät.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Joskus Cruciblen karsinnoissa, live-lähetyksessä, Liang Wenbo tekaisi 147 ja seuraavaan freimiin 140, missasi mustan. Peräkkäisiin freimeihin olisi tullut maksimit.
...
Taisi Kauppinen mainitakin tuosta Wenbon jutusta Trumpin maksimin yhteydessä.

....
Aika paljon viime vuosina tullut kyllä maksimeita, @Hagi tai joku toinen laittoi jossain kohtaa tilastoa, niin oli kasvanut aika rajusti nuo määrät.
Kertonee vain tason noususta? Tuskin pelivälineet ovat muuttuneet matkan varrella mitenkään - pussien suut suurentuneet, pallot pienentyneet - en oikein usko.

Minulle nuo maksimit ovat harvinaisia, kun loppujen lopuksi katselen aika vähän snookeria muuhun urheilun seuraamiseen verrattuna, vaikka se onkin huikean kiehtovaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kertonee vain tason noususta? Tuskin pelivälineet ovat muuttuneet matkan varrella mitenkään - pussien suut suurentuneet, pallot pienentyneet - en oikein usko.
Ilmeisesti pöydän pinta (vera) on jonkun verran parantunut, mutta käsittääkseni pussit ovat ”tiukemmat” kuin ennen. Kyllähän break-building on noussut tärkeämmäksi ja melkein kaikilta huipuilta kuitenkin satasia nähdään useita. Myös kun palloja nykyään pussitetaan ”varjoista”, niin on tuo laji ilmeisesti muuttunut reilusti. Ronnien vasurilla pelaamista pidettiin joskus loukkauksena, nykyään ihan tavallista lyödä myös toisella kädellä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä oon kaksi kertaa kävellyt maksimibreikin ohi. Sellaisen vähemmän virallisen. Asuttiin Turussa ja Robin Hull oli paikallisella salilla kahdesti pussittamassa maksimit ja kummallakin kerralla kävelin salin ohi kiireisenä (varmaan kapakkaan). Päätän tärkeän muisteloni tähän.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kiinalaisilta pelaajilta todella vahva kausi, muutoksen tuulet puhaltavat lajissa. Nuoret ja lupaavat kiinalaiset ovat lyömässä läpi isommalla porukalla.
Tämä on kyllä paha pelko, koska kiinalaiset ovat lajissa harmittavan tylsä kansa. Kaikki vaikuttavat ja näyttävät samanlaisilta roboteilta. Ei paljoa innostu (itse lajin lisäksi), jos vaikka välierissä on kolme kiinalaista. Yksi Ding Junhui riittäisi per vuosikymmen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä on kyllä paha pelko, koska kiinalaiset ovat lajissa harmittavan tylsä kansa. Kaikki vaikuttavat ja näyttävät samanlaisilta roboteilta. Ei paljoa innostu (itse lajin lisäksi), jos vaikka välierissä on kolme kiinalaista. Yksi Ding Junhui riittäisi per vuosikymmen.
Jos nyt miettii vaikka Gintonic, Ding ja Liang Wenbo, niin kyllähän siinä on kolme aika erilaista kiinalaista. Ihan olemukseltaan, lyöntitekniikaltaan ja pelityyliltään. Lisäksi kaikki pelaavat yleisen käsityksen mukaan viihdyttävää (= hyökkäävää) snookeria.

Ei siellä kaikki ole mitään Bingtao- tai Pengfei-tyylisiä tylsiä "koneita".

Toki jos lähtökohtana on Trump/Robbo/Rocket/Higgins/Williams-tason viihdyttävyys, niin kaikista pelaajista 99.9% jää noista kauas.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kauneus on katsojan silmässä. Onhan hyökkäävä snooker omalla tavallaan viihdyttävää, mutta mä saan paremmat kiksit hyvästä safety-lyönnistä kuin pitkästä pussituksesta. Toki vaikea pussitus yhdistettynä fantastiseen ja hallittuun päällevetoon on kirsikka kakun päällä. Eikä sen pussituksenkaan tarvitse suorituksena olla vaikea, kunhan se valkoisen hallinta tuo siihen sen haasteen. Sen lisäksi mä olen aina tykännyt loppuunsa asti hiotusta lyöntitekniikasta. Lyönnin valinta, lyöntiin valmistautuminen, itse suoritus ja lopputulos, kerta toisensa jälkeen - kaikki tämä on kokonaisuus, josta huippusnooker koostuu. Ulkonäkö ja/tai ulkoinen olemus on ihan sivuseikka. Taktinen ja tekninen osaaminen on mulle paljon tärkeämpää kuin katsojan viihdyttäminen hölmöillä ratkaisuilla. Mua viihdyttää kaikkein eniten taktisesti upea suoritus, oli se sitten hyökkäävä vai puolustava. John Higgins on tästä huippuesimerkki. Jos pitäisi bongata hänen pelistään väärä lyöntivalinta, voi käydä aika pitkäksi.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on kyllä paha pelko, koska kiinalaiset ovat lajissa harmittavan tylsä kansa. Kaikki vaikuttavat ja näyttävät samanlaisilta roboteilta. Ei paljoa innostu (itse lajin lisäksi), jos vaikka välierissä on kolme kiinalaista. Yksi Ding Junhui riittäisi per vuosikymmen.

Ainakin Zhao Xintong on minusta yksi kiertueen viihdyttävimmistä pelaajista. Ehkäpä koko kiertueen hyökkäävin pelaaja ja mukavin seurata.

Yan on Kiinalaisista puuduttava grindaaja, mutta pitää arvostaa myös tuota. Välillä Yanin peli on kyllä liiankin verkkaista ja harkitsevaa, mutta tyylinsä kullakin. Yan pelaa minusta aina samalla rytmillä, selbymäistä vastustajan psyykkausta ei minusta ole.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kauneus on katsojan silmässä. Onhan hyökkäävä snooker omalla tavallaan viihdyttävää, mutta mä saan paremmat kiksit hyvästä safety-lyönnistä kuin pitkästä pussituksesta. Toki vaikea pussitus yhdistettynä fantastiseen ja hallittuun päällevetoon on kirsikka kakun päällä. Eikä sen pussituksenkaan tarvitse suorituksena olla vaikea, kunhan se valkoisen hallinta tuo siihen sen haasteen. Sen lisäksi mä olen aina tykännyt loppuunsa asti hiotusta lyöntitekniikasta. Lyönnin valinta, lyöntiin valmistautuminen, itse suoritus ja lopputulos, kerta toisensa jälkeen - kaikki tämä on kokonaisuus, josta huippusnooker koostuu. Ulkonäkö ja/tai ulkoinen olemus on ihan sivuseikka. Taktinen ja tekninen osaaminen on mulle paljon tärkeämpää kuin katsojan viihdyttäminen hölmöillä ratkaisuilla. Mua viihdyttää kaikkein eniten taktisesti upea suoritus, oli se sitten hyökkäävä vai puolustava. John Higgins on tästä huippuesimerkki. Jos pitäisi bongata hänen pelistään väärä lyöntivalinta, voi käydä aika pitkäksi.
Ei nuo välttämättä ole toisensa poissulkevia, nykyään sitä safety-osaamista vaaditaan myös noilta pussituskoneilta, ellei satu aivan hullut päivät.

Eikä viihdyttämiseen tarvita hölmöjä ratkaisuja, joku Williams on mielestäni erittäin viihdyttävä pelaaja, joka viihdyttää kummallisilla lyönneillä (yhden käden safety-purut, mahan alta-lyönnit yms, jotka eivät ole mitään hauskuuttamista, vaan hänelle ihan oikeita kisalyöntejä). Itselle viihdyttävyyttä tuovat pelaajien erot tietyllä tapaa.

Ronnien nopeus, pelisilmä ja valkoisen hallinta, Trumpin pussitukset, hajoitukset, cue power ja osittain hallittu kaaos, Robbon pussitustaidot ja perfektionismi*, Williamsin vähäinen valkoisen liikuttelu ja omituiset lyönnit, Higginsin overall-peli ja taktinen silmä, Allen tuntuu hallitsevan pallojen osumat/poukut loistavasti, Un-Noohin vauhti jne. Sitten taas nuo pelaajat jotka ovat kaikessa ihan hyviä, kuten Wilson, Bingtao, Carter jne ovat mielestäni hieman tylsiä, varsinkin jos pelityyli nojautuu vahvasti aina samanlaiseen lyöntitekniikkaan ja valmistautuminen on identtistä. Selbyssä taas risoo hieman se "kaikki keinot voiton eteen", jossa ruvetaan hidastelemaan ja selvästi koitetaan päästä vastustajan pään sisään. Varsinkin nykyään kun jollain tapaa ruuhkavuodet menossa ja helkutin huonosti aikaa vain nauttia urheilusta. Mutta siitä huolimatta, pitkä safety-peli jota oikeasti rakennetaan/puretaan pitkään on välillä aivan mahtavaa seurattavaa. Pikkuvärejä valleihin, isojen värien irroitusta sieltä ja pelin rakentaminen muutaman lyönnin päähän on aivan fantastista seurattavaa.

* pitäen silti pelin jouhevan näköisenä
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nuo välttämättä ole toisensa poissulkevia, nykyään sitä safety-osaamista vaaditaan myös noilta pussituskoneilta, ellei satu aivan hullut päivät.
Juu, totta tämä myös. Ei kaikki ole vastakkainasettelua. Onnistuit muuten luettelemaan aika kattavasti samat asiat, joista itsekin tykkään em. pelaajissa. Willon kohdalla mulla on muutenkin soft spot. Melkoinen oman tiensä kulkija ja vielä menestyvä sellainen. Eihän tuollaista voi kritisoida, vaikka kuinka tykkäisi "oppikirja-snookerista".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös