Nyt tietty voisi kysyä niiltä jotka eivät junasta hypänneet pois josko joku albumi kolmikosta Tested - No Substance - The New America - on ostamisen arvoinen?
No mä en tietenkään pystynyt jäämään pelkkien vanhojen suosikkien pariin. Tested ei ainakaan mun mielestä ole mitenkään hullumpi levy. Kokonaan toinen juttu tosin on, että onko livelevyillä ylipäätään mitään funktiota. Mitään erityisen hyvää läppää tai järin kummallisia versioita se ei sisällä, Generatorista taisi olla se hitaan alun versio. Uusien biisien takia sitä ei kannata ostaa, mutta muuten ihan kuunneltava plättä. Suht' hyvät biisivalinnatkin. Hämärä muistikuva on muuten siitä, että jossain oli juttua että BR nauhoittaisi myös Suomessa. Nauhoitti tai ei, niin ainakaan Viron keikkaa lähempää ei tuolle levylle päädytty.
No Substancella on jopa Punk Rock Songin ärsyttävyydessään ylittävä veto,
Raise Your Voice. Laskelmoitu ja tuhoontuomittu yritys toistaa vahingossa saatu megahitti. Kamalaa. Jotkut vitun dorkat vielä yllyttivät Tavalla bändin soittamaankin siitä jopa normaalia väsyneemmän version.
Noin niin kuin muuten levyllä on aika paljon tuollaisia verkkaisempia vetoja (
nimiraita,
Shades Of Truth) ja outoilua (
The Biggest Killer In American History). Perinteiseen kaavaan asettuu kutakuinkin vain avausraita
Hear It.
Näin kymmenen vuoden perspektiivillä voi kai jo sanoa, että No Substance ei ole edes Gray Racen veroinen. Gray Racella oli turhakkeiden joukossa useita oikeasti tosi hyviäkin biisejä. Mutta pinnat NS:n kansikuvalle. Just äsken tajusin, että se portto kannessa on Kolmas kivi avaruudesta -sarjan amatsooni! Eikä kestänyt edes kauaa...
The New America on ehdottomasti pykälän verran parempi levy. Mr.Brettin paluun ensitahtien (Believe It) lisäksi löytyy joku puolenkymmentä ihan maistuvaa rallia. Kuten esim.
1000 Memories,
The Fast Life ja ennen kaikkea
Don't Sell Me Short.
Jotain uutta ne yritti tollakin levyllä tehdä, vaihtelevalla menestyksellä:
A world without a melody &
I Love My Computer. Hitureitakin on jokunen. Nimikappaleessa parasta on ihan hauska
video.
Sehän noissa levyissä oli varmaan parasta, että niitä ainakin sai ihan tolkuttoman halvalla. Itse tosin olin ostanut ne normihinnalla tuoreena, mutta parillakympillä (markalla siis) sai kuukauden päästä lahjoja kavereille. Sisäänostajat olivat kai innostuneet Gray Racen suosiosta... Jos ne halvalla saa, niin kannattaa hyllyyn hankkia, muutoin suosittelisin täydentämään kokoelmaa tähdellisemmillä yksilöillä. Eipä noilta levyiltä taida livesettiinkään yhtään biisiä kuulua.
PS. Pakko vielä todeta että BR:n kotisivut ovat mielestäni todella rumat.
Tai sitten me ollaan vanhoja, eikä tajuta myspace-kulttuuria. Itse ihmetteln puolestani noita linkkaamiani Youtube-videoita, joissa siis jotain animaatiota ja punkkia taustalla.
Lopuksi vielä linkkiä
nykyisestä livekunnosta.
EDIT: Jaa, näköjään Monte oli eri mieltä melkeinpä kaikesta. Paitsi Myspacesta.