TV1 18.45 Avara luonto: Machli - Tiikerikuningatar
Laitetaan vielä pari vanhaa juttua, jotka olen joskus Machlista maininnut.
Telkku kirjoitti:BBC:n tuottamassa dokumentissa päästään seuramaan Ranthambhoren kansallispuiston naarastiikeri Machlia. Tämä uljas naarastiikeri ei ole suinkaan mikään amatööri, vaan on tähdittänyt jo monia luonto-ohjelmia. Ikää tälle järviseudun kuningattarelle on kuitenkin jo alkanut kertyä. Aikoinaan se oli viidakon kiistaton valtias ja legendaarinen taistelija, joka synnytti yhdeksän pentua ja perusti kunnioitettavan tiikeridynastian. 14 vuoden jälkeen luontokuvaaja Colin Stafford-Johnson palaa ystävänsä luo vielä viimeisen kerran. Dokumentissa nähdään pätkiä Machlin eletyistä vuosista Intian huikeat maisemat taustallaan.
Laitetaan vielä pari vanhaa juttua, jotka olen joskus Machlista maininnut.
Mikäli haluaa saada kuvan siitä mihin tiikeri halutessaan pystyy, niin kannattaa vilkaista oheista videota.
Tiger Vs. Crocodile - YouTube
Olen tuon linkittänyt useamman kerran aikaisemminkin, mutta ehkäpä sitä eivät ole kaikki nähneet. Kyseinen naarastiikeri on muuten nimeltään Machli ja se on ollut ainakin 4-5 dokkarissa "pääosassa" ja se onkin yksi eniten kuvatuista tiikereistä. Tappoi elämänsä aikana muuten monta muutakin krokoa. Mainitaan Machlista vielä sen verran, että juttujen mukaan sillä oli facebookissa aika paljon seuraajia.
The tigress’ most spectacular fury, however, has been directed at lakeside crocodiles. “She has killed at least eight crocs,” says Salim Ali, an award-winning forest guide at Ranthambore who has perhaps seen more Machli kills than any man alive, “She attacks the big crocs by getting astride them, and while they too put up a vicious fight, the outcome is always the same—a ripped throat and a dead croc.” In his book, there is no better evidence of her “supreme lack of fear and absolute domination of the forest”.
Wild Tiger Watch: The story of Machli, the worlds most famous tigress, is nearing an end. A tribute