Autoveron korotus

  • 1 409
  • 16

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis haloo?!? Taasko sitä autoveroa pitää korottaa? Tämä alunperin "väliaikainen" maksu on muuttunut säännölliseksi, ja sitä on korotettu jo ties kuin monennen kerran...

Joudun siis maksamaan ensi tammikuussa 94 euroa siitä hyvästä että saan ajella yli kymmenen vuotta vanhalla Sunnylläni. Omasta mielestä mulle pitäis ennemminkin maksaa siitä hyvästä jotain korvausta...

Mikä tässä nyt sitten mättää? Miksi kukaan suostuu maksamaan tuollaista turhaa "mätkyä"? Mitä tässä vois keksiä? Yksityisautoilijoiden verotus on muutenkin aivan järjetöntä... !&#*!
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jounster
Siis haloo?!? Taasko sitä autoveroa pitää korottaa? Tämä alunperin "väliaikainen" maksu on muuttunut säännölliseksi, ja sitä on korotettu jo ties kuin monennen kerran...

Joudun siis maksamaan ensi tammikuussa 94 euroa siitä hyvästä että saan ajella yli kymmenen vuotta vanhalla Sunnylläni. Omasta mielestä mulle pitäis ennemminkin maksaa siitä hyvästä jotain korvausta...

Mikä tässä nyt sitten mättää? Miksi kukaan suostuu maksamaan tuollaista turhaa "mätkyä"? Mitä tässä vois keksiä? Yksityisautoilijoiden verotus on muutenkin aivan järjetöntä... !&#*!

Autoverokorotuksesta en ole kuullut. Eikös se vero vastikään laskenut? Ajoneuvoverotukseen on kylläkin tulossa muutoksia, jotka itseasiassa ovat autollisen kannalta hyvä asia. Ennenhän veron joutui koko vuodelta maksamaan se, joka oli ajoneuvon haltija vuoden alussa. Nyt verosta saa kuitenkin loppuvuoden summan takaisin mikäli ajoneuvon myy kesken verovuoden. Ja uusi omistaja maksaa sitten loppuvuoden veron. Ajoneuvoveroa ei kylläkään ole korotettu, vaan summa on pysynyt samana jo vuosia.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tjaa... kuulin nimenomaan tuosta ajoneuvoveron korotuksesta jotakin juuri äsken radiosta. Hiillyinkö sitten turhan nopeasti... kun en nyt löydä siitä mitään tietoa esim. Hesarin tai Iltalehden sivuilta. No, aina parempi jos sitä ei koroteta. =)
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, ns. käyttömaksu on kuulemma nousemassa muutaman kympin. Mielestäni se on pelkästään hyvä asia. Valtiolla on muuten kohta matti entistä tiukemmin siellä kukkarossa, jollei jotain veroja korotetakin alkoholi-, auto-, tulo- ym. verojen laskemisen vastapainoksi. Pientähän tuo tietenkin on, mutta suunta on oikea. Jos on varaa hommata auto ja maksaa kaikki muutkin siitä aiheutuvat kustannukset, niin on varmasti varallisuutta maksaa myös tuo n.100 euroa/vuosi. Tämä on yksi niistä veroista, minkä allekirjoittanut maksaa mielellään.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Sen kun korottavat. Pääkaupunkiseudulla voisi yksityisautoilun kustannukset vaikka tuplata, niin ehkä työmatkojen taittamiseen saataisiin jotain rotia. Nyt viittä vaille tyhjät bussit seisovat, kun tuhannet espoolaiset tukkivat kartanovolvoillaan niin Länsiväylän kuin Turunväyläkin päätepisteiden lähiseudut.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti OldTimeHockey
Sen kun korottavat. Pääkaupunkiseudulla voisi yksityisautoilun kustannukset vaikka tuplata, niin ehkä työmatkojen taittamiseen saataisiin jotain rotia. Nyt viittä vaille tyhjät bussit seisovat, kun tuhannet espoolaiset tukkivat kartanovolvoillaan niin Länsiväylän kuin Turunväyläkin päätepisteiden lähiseudut.

No jos nostetaankin yksityisautoilun kuluja vain HKL:n toimialueella, OK?

Taisin kyllä nyt körötellä provoon, mutta en usko että ruuhkasuomen ulkopuolella paljon hakataan karvaisia käsiä yhteen näiden veronkorotusten osalta.

Jossain taitaa tuo auto olla aika paljon tarpeellisempi kapistus omistaa kuin Bulevardilla. Ehkä joskus myös Arkadianmäellä tajutaan se, vaikka työmatkalla veronmaksajien kustantamassa taksikyydissä?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Schwalbe Jos on varaa hommata auto ja maksaa kaikki muutkin siitä aiheutuvat kustannukset, niin on varmasti varallisuutta maksaa myös tuo n.100 euroa/vuosi.


Viestin lähetti OldTimeHockey
Pääkaupunkiseudulla voisi yksityisautoilun kustannukset vaikka tuplata, niin ehkä työmatkojen taittamiseen saataisiin jotain rotia.

Ajatuksen voisi viedä niinkin pitkälle, että kaikki yli 50 kilometrin päästä Helsingistä asuvat vapautettaisiin autoverosta kokonaan ja pääkaupunkiseudulla, missä julkinen liikenne toimii vielä jopa aamu yöstä, autoilijoita rokotettaisiin sitten oikein huolella esim. 1000 €/auto. Toisaalta tämän maksun voisi kerätä myös kaikilta yli 18-vuotiailta autoilemattomiltakin pääkaupunkiseutulaisilta. Täytyyhän niillä nyt olla varaa, jos kerran on varaa asuakin pääkaupunkiseudulla, jossa pelkästään asuntojen hinnat on moninkertaiset muuhun Suomeen verrattuna.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti OneBigRed
No jos nostetaankin yksityisautoilun kuluja vain HKL:n toimialueella, OK?

Taisin kyllä nyt körötellä provoon, mutta en usko että ruuhkasuomen ulkopuolella paljon hakataan karvaisia käsiä yhteen näiden veronkorotusten osalta.
No olihan siinä viestissäni mainittukin, että pääkaupunkiseudulla voisi tuplata. Tiedostan kyllä, että muualla Suomessa tilanne on toinen. Etäisyydet ovat suuria, eikä julkista liikennettä ole nimeksikään. Auto on varmasti useimmille isojen kaupunkien ulkopuolella asuville välttämättömyys, mutta Helsingissä työmatkan suhaaminen yksityisautolla on lähes poikkeuksetta silkkaa laiskuutta. Moista tuleekin rokottaa ankaralla kädellä. Yhtälailla toki ärsyttää tuo espoolaisten joka-aamuinen Helsingin-invaasio. Siitä selvittäisiin parhaiten tietullien ja länsimetron yhdistelmällä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
yksi näkökulma

Itse valitsin aikoinaan asuinpaikan n. 50 km etäisyydeltä Helsingistä (jossa työpaikka) siksi, että perheasunnon sai sieltä n. 100 000 euroa halvemmalla kuin Helsingistä, noin puoleen hintaan siis. Asunnon hinnassa säästyneillä rahoilla olen pystynyt jo vuosia matkustamaan tuon vajaat 100 km päivässä, tosin kimppakyytiläinen usein matkassa mukana.

Oman auton käyttöön työmatkalla olen ajautunut siksi, että säästän siinä yli tunnin päivässä aikaa julkisiin liikennevälineisiin verrattuna. Reilut 200 tuntia ylimääräistä vapaa-aikaa vuodessa siis. Uskokaa pois, ainakin näin perheellisen näkökulmasta, aika on rahaa - varsinkin vapaa-aika.

En ole varma pitäisikö potea huonoa omaatuntoa siitä, että olen päättänyt elää pienempi velkataakka niskassa, mutta toisaalta kuluttaen teitä ja luontoa autollani. Viihdyn kyllä myös paremmin luonnon helmassa haja-asustusalueella kuin suurkaupungissa.

Tällä hetkellä asustelen ulkomailla, joten lyhyellä tähtäimellä nämä uudet maksut eivät huoleta.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Viestin lähetti OldTimeHockey
Auto on varmasti useimmille isojen kaupunkien ulkopuolella asuville välttämättömyys, mutta Helsingissä työmatkan suhaaminen yksityisautolla on lähes poikkeuksetta silkkaa laiskuutta. Moista tuleekin rokottaa ankaralla kädellä.

Minun tapauksessani työmatkojen kulkeminen omalla autolla ei ole ainakaan laiskuutta. Päivittäin tulee ajeltua 100-200 kilometriä ympäri pääkaupunkiseutua olevilla työmailla. Siinä on aika vaikea kuvitella, että alkaisi julkisilla liikkumaan. Esimerkkinä tämän päivän ohjelmaa:

7.00 Kaartinkaupunki

8.00 Kirstinmäki

8.30 Tuomarila

9.30 Martinlaakso

10.30 Tapanila

12.00 Kaartinkaupunki

13.00 Hyrylä

Ja tämän jälkeen vielä kotiin Munkkisaareen.

Näyttäkää minulle ihminen, joka pystyy hoitamaan julkisilla kulkuneuvoilla tämän ohjelman työpäivän puitteissa, niin minä näytän teille valehtelijan. Kaiken lisäksi tämä oli suhteellisen rauhallinen päivä.

Voin kyllä pitkin hampain sietää ajoneuvoveron korotuksen, jos se voitaisiin huomioida kilometrikorvauksissa. Viime vuonna korvaus nousi kokonaisen yhden sentin kilometriä kohti, vaikka polttoaineiden verotus nousi muistaakseni noin neljä senttiä/litra. Tähän kun ympättiin vakuutusmaksujen korotukset, joita on ilmeisesti luvassa myös ensi vuonna, niin tappiolla ollaan.

Toisaalta, kun on saanut turvakenkää päähän valtion toimesta vuosikausia, niin ei tämä enää tunnu missään.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti OldTimeHockey
Yhtälailla toki ärsyttää tuo espoolaisten joka-aamuinen Helsingin-invaasio. Siitä selvittäisiin parhaiten tietullien ja länsimetron yhdistelmällä.
Tuossa jo finnjewel sivusikin aihetta, jota ajattelin viestiäsi lukiessani. Nimittäin koskisivatko mainitsemasi tietullit vain espoolaisia, vaiko myös kirkkonummelaisia, inkoolaisia, nummelalaisia, lohjalaisia, karkkilalaisia etc, toisin sanoen niitä kaikkia, jotka aamuisin pölähtävät kartanovolvoineen Länsi-/Turunväylältä Helsingin teitä tukkimaan?

Entinen työmatkani, Helsingistä Espooseen, kesti julkisilla 1h 25 min per suunta, yhteensä siis 2h 50min per päivä. Autolla matka kesti 20-25 min per suunta. Aikamoinen ero, kun puhutaan käytettäviin jäävästä vapaa-ajasta viikossa.
Olen myös kulkenut Espoosta Helsinkiin töihin bussilla ja ainakin nuo linjat olivat niin saatanan täynnä joka päivä. Ovatko nuo mainitsemasi viittä vaille tyhjinä seisovat bussit siis sellaisia linjoja, joilla espoolaiset halutessaan pääsisivät Helsinkiin töihin? Vai oletko kiinnittänyt huomiosi ruuhkassa tyhjänä seisovaan bussiin, tietämättä kuitenkaan mistä se on tulossa ja mihin se on menossa?

En toki väitä, etteikö sieltä kartanovolvojen invaasiosta löydy monia, jotka vain laiskuuttaan kaihtavat julkisilla töihintulemista. Tahdon vain tuoda esille sen, että ei se espoolaistenkaan töihintuleminen aina ole niin yksinkertaista, kuin äkkiseltään voisi luulla. Kaikki kun eivät asu Länsiväylän tai junaradan välittömässä läheisyydessä. Jos ensin matkustat bussilla espoolaiselle juna-asemalle, josta tulet junalla Helsinkiin, jonka jälkeen vielä matkustat rautatieasemalta julkisella poikittaisliikenteessä Helsingin sisällä, niin puhutaan jo sellaisesta yhtälöstä, joka todellakin vie aikaa tuntitolkulla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jounster
Tjaa... kuulin nimenomaan tuosta ajoneuvoveron korotuksesta jotakin juuri äsken radiosta. Hiillyinkö sitten turhan nopeasti... kun en nyt löydä siitä mitään tietoa esim. Hesarin tai Iltalehden sivuilta. No, aina parempi jos sitä ei koroteta. =)

Niin, tarkennan vielä sen verran että voihan se olla että veroa tosiaan korotetaan jonkin verran, mutta kaiken kaikkiaan ajoneuvoverouudistus on vain hyvä asia veronmaksajille, ainakin siinä vaiheessa jos vaihtaa autoa kesken vuoden. Mutta mitäänhän ei ole vielä päätetty, vaan eduskunta on vasta saanut lakiesityksen.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
No hep hep.

Tämähän on nyt ihan oma vika, mutta:

Meikäläinen osti aikanaan vm. -70 Kyybelwagenin kolmella tuhannella markalla. Siis noin viidellä sadalla eurolla.

Tähän mennessä olen maksanut autosta käyttömaksuja 'bout 600 euroa. On se lystiä.

Ja loppuun hallituspuoluevetoinen läppä:"Pidetään maa asuttuna ja helpotetaan syrjäseuduilla asuvien elämää."

edit: "auton" vm.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Shayne

Entinen työmatkani, Helsingistä Espooseen, kesti julkisilla 1h 25 min per suunta, yhteensä siis 2h 50min per päivä. Autolla matka kesti 20-25 min per suunta. Aikamoinen ero, kun puhutaan käytettäviin jäävästä vapaa-ajasta viikossa.

Kaikki kun eivät asu Länsiväylän tai junaradan välittömässä läheisyydessä. Jos ensin matkustat bussilla espoolaiselle juna-asemalle, josta tulet junalla Helsinkiin, jonka jälkeen vielä matkustat rautatieasemalta julkisella poikittaisliikenteessä Helsingin sisällä, niin puhutaan jo sellaisesta yhtälöstä, joka todellakin vie aikaa tuntitolkulla.

Sama tilanne on mulla kun matkaan Vantaan, Hakunilasta työpaikalle Hgin Haagaan (matkaa n. 25 km). Bussilla (pakko tulla keskustan kautta) menee 1 t 30 min per suunta eli 3 tuntia päivässä. Omalla autolla ruuhkasta riippuen 20-30 min. Käyttäisin mielelläni bussia, mutta kun ei ole sitä poikittaisliikennettä. Niin minkäs teet.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Viestin lähetti Diver
Sama tilanne on mulla kun matkaan Vantaan, Hakunilasta työpaikalle Hgin Haagaan (matkaa n. 25 km). Bussilla (pakko tulla keskustan kautta) menee 1 t 30 min per suunta eli 3 tuntia päivässä.

Vaikka en mitään tarkkoja osoitteita tietenkään tiedä, niin sain matka-ajaksi Hakunilasta Haagaan reippaasti alle tunnin, noin 38-46 minuuttia, johon sisältyy bussin vaihto.

Kannattaa tutustua kätevään YTV:n reittioppaaseen, jonka avulla selviää erilaisia julkisia matkavaihtoehtoja. Samanlainen palvelu löytyy ainakin Tampereelta ja myös Keltaisilta Sivuilta.
 

Kippari

Jäsen
Suosikkijoukkue
useampiakin
Myydään uudemmat autot pois!

Autojen käyttömaksuun on tulossa 10 €:n korotus kautta linjan. Kun ennen 1994 rekisteröityjen autojen käyttömaksu on kuitenkin alhaisempi, niin ehdotan "vihreiden ja kepun" nimissä seuraavaa: Myydään uudemmat ja katalysaattarein varustetut autot pois ja ostetaan tilalle vaikka Trabanteja tai vanhoja Kuplia. Taas Valtio säästää jostain!

Eikös tuon auton käyttömaksun pitänyt olla tilapäinen (silloinen kokoomuslainen vv-ministeri Iiro Viinanen)? Eikä pysyvä, kuten nyt tuntuu, ja tuntuu vielä enemmän korotettuna!
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti Shayne
Tuossa jo finnjewel sivusikin aihetta, jota ajattelin viestiäsi lukiessani. Nimittäin koskisivatko mainitsemasi tietullit vain espoolaisia, vaiko myös kirkkonummelaisia, inkoolaisia, nummelalaisia, lohjalaisia, karkkilalaisia etc, toisin sanoen niitä kaikkia, jotka aamuisin pölähtävät kartanovolvoineen Länsi-/Turunväylältä Helsingin teitä tukkimaan?
Ilman muuta, turha tässä on rasistiseksi heittäytyä. (hymiö)

Ei vaan, myönnän toki että puolileikillään heittämäni ehdotukset tietulleista ja auton käyttömaksujen korotuksista ovat jo aika radikaaleja keinoja. Olen kuitenkin vakavissani sitä mieltä, että joidenkin keppien ja porkkanoiden avulla työmatkailua olisi saatava kehitettyä joukkoliikennekeskeisemmäksi. Hyvin pitkältihän saamissani vastauksissakin korostuu yksilöajattelun ja kollektiiviajattelun ristiriita. Moni näkee vain sen, että omalla autolla matka taittuu 20 minuuttia nopeammin, muttei esim. sitä, että ne suurten henkilöautomäärien aiheuttamat liikenneruuhkat ovat merkittävä syy joukkoliikenteen hitaudelle ja myöhästelylle. Tai että julkisten kulkuvälineiden vuorovälit ovat suoraan riippuvaisia matkustajamääristä. Nämä ovat tietysti vaikeita asioita miettiä oman arkirutiinin keskellä.

En missään nimessä ole tuomitsemassa kaikkea henkilöauton käyttöä. Esim. nimim straiterin päiväohjelma on hyvä esimerkki tapauksesta, jolloin auto on välttämätön. Tiedän kuitenkin monia, joiden kohdalla omalla autolla köröttely on pelkkää laiskuutta ja mukavuudenhalua. Juuri tähän haluaisin vaikutettavan, eli oman auton käyttökynnystä tulisi nostaa juuri sen verran, että jokainen ainakin tutkisi mahdollisuudet joukkoliikenteen hyödyntämiseen. Kannattaa tosiaan aloittaa siitä alla jo kertaalleen mainitusta reittioppaasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös