Mainos

Auton lastutus / chippaus

  • 11 667
  • 19

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kevät ja autokuume, tällä kertaa lääkkeenä lastutus tai tarkemmin sanottuna softapäivitys, jolla autoon pitäisi saada lisätehoja. Auto on Golf IV tdi ´03. Himottaa ja hirvittää yhtä aikaa. Kestääkö voimansiirto/vaihteisto lisääntyneitä tehoja? Minkä valmistajan lastu ja missä se pitäisi teettää?

Olen haastatellyt VW miehiä huolloissa ja keskustelupalstoilla. Laakkosen huollon kaveri sanoi, että yhtään softapäivitettyä ongelmatapausta ei ole joutunut hoitamaan, kun taas kolvatut lastut ovat aiheuttaneet kaikenlaista vaivaa autoille.

Tältä palstalta löytyy varmasti autonsa virittäneitä paavoja kertomaan kokemuksia ja suosittelemaan lastuja. Miten katsastukset, merkkihuollot yms ovat suhtautuneet? Miten vakuutusyhtiö onnettomuustapauksessa?

Itse olen ajatellut joko BSR:n lastua doc-powerilta tai upsoluten lastua. Revo on myös käynyt mielessä, siihen saisi (kuten myös BSR:n) SPS:n jolla voi vaihdella vakiosoftan ja Revon softan välillä 10 sekunnin päivitysajalla.

Perhana. Jakakaa kokemuksenne kanssani!
 

AaaPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK
Softaa...

Itse olen kyllä kovastikkin softapäivityksen kannalla.

Edellinen autoni oli Seat Leon TDI (Eli se 110hv reki.) Päivitytin autoni Revo:n softalla ja ei voi kyllä pahaa sanoa. Kaikki pelitti hyvin ja ei ollut kyllä missään mitään propleemia.

Olen kysellyt auton nykyiseltäkin omistajalta tilanneraportteja ja kaikki käy ja kukkuu loistavasti.

Luonnollisestihan kuskilla on jotain vaikutusta toimivuuteen (lähinnä vaihdelaatikon puolesta), lisääntyneen väännön vuoksi, mut mielestäni tätä miettiessä ei kannata yöunia menettää. Turvallista toimintaa, kun ammattimiehet asentaa. Hintaerot ovat vaan mielestäni "asennuksissa" melko kovat. (siis riippuen eri liikkeistä.)

Keväällä oma nykyinen auto saletisti päivitykseen. (Audi A3 1.8T)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lastutus sinällään ei ole yhtään pöllömpi ajatus, kunhan se tehdään oikein ja asiallisilla palikoilla.

On eräskin tapaus, jossa Audi A4 1,9tdi quatro -01 lastutettiin "liian" isosti. Vajaat 100000 kone kesti, mutta sitten tuli loppu mäntien tultua matkansa päähän. Korjaamon analyysi:"lastutuksen jälkeen auton vakioturbo jäi liian pieneksi joten pakolämmöt nousivat liian korkeiksi ja näin ollen kone hajosi". Ihmettelivät, että kone oli kestänyt niinkin pitkään.

-ipa rules
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
AaaPee kirjoitti:
Keväällä oma nykyinen auto saletisti päivitykseen. (Audi A3 1.8T)

Kaverilla on nimittäin Audi A3 1.8T quattro, Revon softalla ja muistaakseni dump valve vaihdettu (mikä lienee, kaupanpäälle vaihtoivat sen) ja on ollut erittäin tyytyväinen. Autossa nyt tehoja 205 hv ja 300 Nm vääntöä. Kävin koeajamassa, aiaiaiaiaiaiaiai. Tuon koeajon aiheuttaman seisokin vuoksi on pakko saada itsekin lisää tehoja omaan turbodiisseliin. Mielenkiintoista on vertailla miten vaikuttaa kulkuun kun diisselini vääntö tulee olemaan sama 300 Nm mutta hevosvoimat "vain" 145 Nm. En tiedä kun en ole "automiehiä". Kävin aikanaan koeajamassa A3:n 2.0 tdi:tä missä on muistaakseni vakiona 136 hv ja oli suhteellisen hätänen peli. Räyhäkkä jopa.
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ipa rules kirjoitti:
On eräskin tapaus, jossa Audi A4 1,9tdi quatro -01 lastutettiin "liian" isosti.
-ipa rules

Onko tietoa paljon tuossa nostettiin tehoja? Oliko asennusliike osaamaton kun ei kertonut että turbo voi käydä liian pieneksi?
 

hege

Jäsen
Omat kokemukset lastuista on ollut ok, eli ongelmia ei ole ollut huolloissa eikä leimankaan kanssa. Tosin minun laitteet on ollut aika vaatimattomattomasti laitettuja (Saab 93 150hv->190hv ja SAAB 95 230hv->260hv). Jälkimmäisessä on nyt reilut 140 tkm mittarissa eikä toistaiseksi ongelmia ole ollut. Tiedän muutaman jotka ovat tehoja nostaneet reilusti (+100nm normaaliin verrattuna)ja yleisin ongelma on kai ollut kytkimen kestävyys, tosin kaikki lienee pitkälti kiinni siitä kuinka sitä autoa käyttää...

Nykyään osa toimittajista tarjoaa kai jonkinlaisen takuun voimansiirron komponettien suhteen tehdastakuullisten autojen tapauksessa.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vai tämmönen ketju.

Kertokaas nyt sitten palikalle (ei lastulle), mistä tässä oikein on kyse? Mitä se helvetin lastu tekee, notta tehot kasvaa? Miten softa lisää vääntöä? Paljonko vaikuttaa bensankulutukseen? Hyödyt / haitat?

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen. Josko vaikka joskus lapsettaisi niin paljon että "buustaisi" noita olemassaolevia 224 hevosta.


Edit: Vaikuttaako automaattiloota asiaan? Entä elektronisesti rajoitettu huippunopeus?

PS. Ylempänä mainittu 205 hv 1,8:n koneesta kuulostaa aika paljolta...?
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itselläni ei lastuista ole kokemusta, mutta kiinostusta voisi löytyä. Voiko ko. "lastun" asentaa autoon kuin autoon (siis uudempiin)? Mitä maksaa? Auto on -02 Vectra 2.2, joka on tuohon kokoisella koneella varsin laiska peli (150 hv) ja lisätehot eivät olisi pahitteeksi..
 

Tuamas

Jäsen
Ex kirjoitti:
Kertokaas nyt sitten palikalle (ei lastulle), mistä tässä oikein on kyse? Mitä se helvetin lastu tekee, notta tehot kasvaa? Miten softa lisää vääntöä? Paljonko vaikuttaa bensankulutukseen? Hyödyt / haitat?

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen. Josko vaikka joskus lapsettaisi niin paljon että "buustaisi" noita olemassaolevia 224 hevosta.


Edit: Vaikuttaako automaattiloota asiaan? Entä elektronisesti rajoitettu huippunopeus?

PS. Ylempänä mainittu 205 hv 1,8:n koneesta kuulostaa aika paljolta...?

- Lastu tehostaa bensansyöttöautomatiikkaa, moottorinohjauselektroniikkaa, turbon toimintaa ja muutenkin koneen elektronista ohjausta. Eli käytännössä ottaa auton moottorista voimavaroja irti, jotka sieltä ovat otettavissa, mutta autotehdas ei ole syystä tai toisesta (kestävyys, kulutus tms.) ottanut kaikkea potentiaalia koneesta irti.

Lastusta ei ole käytännössä mitään hyötyä, jos kyseessä on vapaastihengittävä kone. Turbokoneissa jo pelkällä lastutuksella saadaa varsin hyvä tehon ja väännön lisäys.

Automaattilaatikko ei vaikuta mitenkään, kuten ei elektronisesti rajattu huippunopeuskaan.

Ja 1.8 Turbo-koneesta on otettavissa vielä huomattavasti tuotakin suurempia teholukemia. Vapaastihengittäviin koneisiin tuo lastu ei käytännössä vaikuta, vaan on liki täysin turhaa rahan menoa.

Ja haittoina voisi tosiaan mainita auton muiden osien mitoituksen, eli jos auton voimansiirtoa ja konetta ei todellakaan ole tehty suuremmille tehoille kuin siinä vakiona on, niin ne eivät sitten välttämättä niitä lisätehoja kestä.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuamas: OK, kiitän ja kumarran!

Oletan, että "tehostaa bensansyöttöautomatiikkaa" = lisää kulutusta.

Näyttää siis siltä, että tyydyn Mersun 3,2 litraisen koneen vakitehoihin, ja ajan sillä runsaasti onnellisia (?) kilometrejä. Juurikin tähän koneeseen verraten 1,8 L:n 205 hv tuntuu paljolta, mutta epäilenkin juuri jälkimmäisen kestävyyttä...
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Eli useissa tapauksissa (VAG) lastulla saataisiin lisääkin tehoa ulos, mutta Turbot eivät enää ahda tarpeeksi. Eli tuollainen 1.8T 200hp alkaa olla turbolle (kkk03s) maksimi. Putken vaihdolla saadaan hieman tuota lisättyä.

Jos autoon on malhdollista ajaa tuo softa päivitys "flashaamällä" niin ilman muuta sillä. Ei tarvitse kolvata lastua irti ohjainlaitteesta.

MIkäli lastu on laadukas niin kestävyyteen ei ole suurtakaan vaikutusta. Tosin ajotavat tottakai vaikuttavat kestävyyteen. Tosin kyllä vakionkin saa rikki.

Merkkeinä luottettavia ovat ainakin BSR, Revo, MTM ja Digital Racing. Upsolute varoisin vaikka onkin hinnaltaan hyvin halpa.

http://www.turbotec.com/ tekee juuri sinun autoosi sopivan lastun ja sitä voi suositella. Se siis säädetään penkissä ja on varmasti sopiva. Hintakin on hieman muita halvempi. Omassa vehkeessä on juuri tuo lastu ja sillä on teho nostettu 265->300+ tehoihin.

Paljon tietoa saat osoitteista:

http://ffp-motorsport.com/
http://www.audiclub.fi/phpBB2/index.php
 

Veijari

Jäsen
Ex kirjoitti:
Oletan, että "tehostaa bensansyöttöautomatiikkaa" = lisää kulutusta.

Itse en näistä jutuista juuri mitään tiedä, mutta työkaveri on kovasti myös keväällä menossa lastuttamaan Volvon TeeNelostansa. Mitä asiasta olen hieman udellut niin kaveri väitti, että kulutus ei lisäänny, voi jopa laskea lisätehojen myötä. Kieltämättä omaan korvaan kuulostaa uskomattomalta, mutta näin väitti. En sitten tiedä minkä hevosmiesten tietotoimiston kautta se näitä tietoja on saanut, mutta lastun vaihto on kuulemma Jyväskylässä jossain pajalla (200hp -> 250hp).
 

scholl

Jäsen
Tiedän erään julkisuuden henkilön, jonka lastutetusta V70:stä meni vetoakseli poikki alhaisilla kilometreillä. No se siitä.

Meillä on X5:ssa käyty chippaamassa vähän aikaa sitten. Tuntuu, että parantaa ohituskiihtyvyyttä. Muuten itselläni ei ole oikein kokemusta noista hommista.
 
Veijari kirjoitti:
kaveri väitti, että kulutus ei lisäänny, voi jopa laskea lisätehojen myötä.

Tarve ajaa kaasu pohjassa vähenee, kulutus laskee. Toisaalta ei kai kukaan pyri saamaan autoonsa lisää tehoa - ja vielä maksamaan siitä kasan rahaa - pienentääkseen kulutusta?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
valas kirjoitti:
Onko tietoa paljon tuossa nostettiin tehoja? Oliko asennusliike osaamaton kun ei kertonut että turbo voi käydä liian pieneksi?

Tarkkoja lukemia ei ole tiedossa, sillä auto ei penkissä koskaan lastutuksen jälkeen käynyt. Asennusliike ei mahdollisesta koneen hajoamisesta ollut maininnut. Käytännön ajossa tehonlisäys olis kuitenkin todella helposti huomattavissa, eli eiköhän se tehon/väännön lisäys ollut aikasta iso.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Kiinnostaisi tietää, millä tavoin tuo lastutus vaikuttaa kestävyyteen ja käyttöikään. Itse olen täysi noviisi tässä jutussa.

Varmaan mahdoton antaa mitenkään tarkkaa vastausta kysymykseeni, mutta jos nyt olisi vaikka laadukas ja oikein asennettu lastu uudehkossa ja hyväkuntoisessa autossa. Olkoon kuljettaja sitten täysin tavallinen kuski. Noh, kysymykseen vastaaminen ei edelleenkään ole varmaan helppoa, täytyy myöntää. Mutta, ihan suuntaa antavasti, lyheneekö auton käyttöikä nyt sitten tolkuttomasti vai marginaalisesti?

Tulipas hankalaa...
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Ongelma osassa lastuista on koneen nakutusarvot. Eli laadukaslastu on tehty siten, että kaikkea tehoa ei oteta ulos vaan lastu on sopiva kompromissi tehon, väännön ja kestävyyden suhteen. Yhtään laadukkaalla lastulla piristettyä konerikoa en ole kuullut, mutta noiden "heikompien" lastujen suhteen kyllä. Eli niissä pyritään yleensä maksimi tehoon eikä oteta esim. kestävyys asioita huomioon. Tällöin on vaarana liian suuret moottorin nakutusarvot, jotka rikkovat koneen.

Toki lastutus varmasti lyhyntää käyttöikää nousevien ahtopaineiden myötä. Mutta ennemminkin veikkaan ajotavan ratkaisevan tässä käyttöikäkestävyydessä. Jos lastutetulla autolla ajetaan samoin kuin vakiolla, ei olenneista ero varmasti synny, mutta jos autoa ajetaan kuin radalla kaiken aikaa niin varmasti tulee eroja. Lastutetuissa suositellaan öljynvaihtovälin puolittamista ja se ehkäisee koneen kulumista.

Tuossa oli maininta Volvon vetonivelen katkeamisesta ja mikäli kone on todellakin vain lastutettu niin ei voi kuin ihmetellä Volvon laatua.

Tuo bensan kulutus keskustelu lastuttamisen yhteydessä on lähinnä naurettava. Ei kai kukaan oikeasti pane tuhatta euroa lastuun, jos bensan kulutus laskee 0,1 desiä satasella. Ei teho koskaan tule ilmaiseksi. Ajotyyli kyllä ratkaisee.
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Veijari kirjoitti:
Itse en näistä jutuista juuri mitään tiedä, mutta työkaveri on kovasti myös keväällä menossa lastuttamaan Volvon TeeNelostansa. Mitä asiasta olen hieman udellut niin kaveri väitti, että kulutus ei lisäänny, voi jopa laskea lisätehojen myötä. Kieltämättä omaan korvaan kuulostaa uskomattomalta, mutta näin väitti. En sitten tiedä minkä hevosmiesten tietotoimiston kautta se näitä tietoja on saanut, mutta lastun vaihto on kuulemma Jyväskylässä jossain pajalla (200hp -> 250hp).

Leppävedellä löytyy kyllä pätevä kaveri lastuttamaan. Alt Control Oy vaiko Turbotec oli nimi firmalla. Tuolta siis kannattaa myös kysellä jos suunnitelmissa on.

Niin ja linkki sivuille: http://www.turbotec.com/
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös