Automaatti vai manuaali?

  • 6 673
  • 38

Onko autossasi automaatti- vai käsivaihteisto? Onko niin hyvä?

  • Automaatti, pidän siitä enemmän

    Ääniä: 53 36,8%
  • Manuaalinen, pidän siitä enemmän

    Ääniä: 56 38,9%
  • Automaatti, haluaisin manuaalisen

    Ääniä: 3 2,1%
  • Manuaalinen, haluaisin automaatin

    Ääniä: 32 22,2%

  • Äänestäjiä
    144
  • Poll closed .

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Puhut varmaan nyt semi-automaateista joissa paddleista nyitään vaihteita ylös ja alas. Ns. alan miehet ovat varmasti nopeampia semi-autovaihteilla kun full-autolla. Jos siis ratakierrosta ajatellaan.

Käytännössä ihan perusautomaatti on nopeampi kuin manuaalivaihde. Itse olen sen huomannut monasti kun autolaatikon ykkönen on aika pitkä ja kun se vaihtaa, niin siinä kohdassa kaveri jää kun ei vaan kytkin-käsi ei ehdi.

Itselläni on myös joy-stick jolla voi leikkiä, mutta käytännössä sen etu taitaa olla sekunnin kymmenesosissa. Joy-stick on siis sellainen, jossa taputellaan vaihdekeppiä manuaalisesti ylös tai alas samaan tapaan kuin joskus formuloissa. Itse en ole siihen kauhean ihastunut, enempi lelu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Puhut varmaan nyt semi-automaateista joissa paddleista nyitään vaihteita ylös ja alas. Ns. alan miehet ovat varmasti nopeampia semi-autovaihteilla kun full-autolla.

Totta tuokin, mutta kyllä nykyajan perusautomaatit alkavat piestä kiihtyvyydessä manuaalit. Toki tosi rattimies varmaan saa manuaalin kiihtymään nopeasti, mutta epäilenpä, ettei perus-Jarno saa samanlaista manuaalia kiihtymään samaa tahtia automaatin kanssa.

Itselläni tosiaan oli ennen puoliautomaatti, jossa oli tavallinen vaihdekeppi, mutta kytkin oli automaattinen. Oli muuten pirun nopea kiihdytettävä, kun ei tarvinnut jalalla tehdä muuta kuin painaa kaasua.

Itse en ole siihen kauhean ihastunut, enempi lelu.

Täysin lelujahan nuo varusteet ovat. Itselläni sport-asento, joka nostaa kierroksia ennen isomman vaihteen vaihtamista, pari kertaa rekkaa ohittaessa olen sitä käyttänyt, eikä erona ollut muu kuin se, että autoa oli vaikeampi ohjata, kun se nykäisi niin pirusti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käytännössä ihan perusautomaatti on nopeampi kuin manuaalivaihde. Itse olen sen huomannut monasti kun autolaatikon ykkönen on aika pitkä ja kun se vaihtaa, niin siinä kohdassa kaveri jää kun ei vaan kytkin-käsi ei ehdi.

Jos ajatellaan jotain varttimailin nykäisyä viivalta lähdettäessä niin uskaltaisin väittää että jopa itsekkin pieksisin manuaalilla normaalin momentinmuunnin automaatin aika helposti (olettaen että kyseessä on kaksi samanlaista autoa muuten). Ja jos on vähänkään huonommat pito-olosuhteet niin ero vain kasvaa.

PDK:ta, DSG:tä yms. vastaan asiat onkin sitten varmaan eri mallilla.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Automaatti on ja pysyy.

Paitsi, jos seuraava auto on manuaali.

Ei mulla hirveästi ole väliä kumpi se on mutta kyllä automaattia on kivampi ajella. Perheessämme on kaksi autoa ja toinen on manuaali ja toinen automaatti. Molemmilla menee kivasti.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Iät ja ajat vanha halpa auto on manuaali ja se kyllä kelpaa, mutta tykkään kyllä automaatista helppouden takia. Alimmainen vaihtoehto siis.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omissa autoissa on aina ollut manuaali tähän mennessä. Automaattiin olen kyllä ihastunut, sillä töissä on tullut ajettua heinäkuusta 2010 lähtien lähes 10 000 kilometriä automaateilla, Toyota Yariksilla, Renault Kangooilla ja Volkswagen Caddeilla. Oli mukava kokemus ajaa tuossa keskiviikkona Volkswagen Caddylla (automaatti, TDI), jonka matkamittarissa oli ennen ajoa 590 kilometriä.

Seuraava auto, jonka hankin, voi hyvinkin hyvinkin olla automaatti. Mutta toisaalta kyllä manuaalillakin tulee hyvin toimeen.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Aina on manuaali ollut ja uskon aika pitkälti näin olevankin. Uskoisin manuaalin olevan ns.extreme olosuhteissa parempi. Kaupunkin ajossa ja etenkin ruuhkassa on kyllä niin v-mäistä sitä vaihdekeppiä hämmentää, että kelpaisi kyllä sinne automaatti.
 

Glove

Jäsen
Töissä tulee automaatilla ajeltua ja voisin laittaa omankin auton automaatilla. Kyllähän tuo sen verran vaivatonta on ajella, heittää vaan D:n silmään ja mennä minne huvittaa miettimättä mitä lovea seuraavaksi pitäisi laittaa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Meilla on kaksi autoa joissa toisessa manuaali ja toisessa 7-vaihteinen automaatti. Kyllahan hyva automaatti on huomattavasti mukavampi ajaa kuin manuaali.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kyllä se on hieno tunne, kun aamulla laittaa tiukan Saksalaisen nahkakäsineen käteen ja hetken hyväilee nuppia. Hitaasti kun tiukentaa otetta, varmoin liikkein työntää kättä eteenpän ja samalla kierrosten noustessa ennen kliimaksia vetää rauhallisesti, itsevarmoin liikkein taaksepäin... Siinä kun tuntee sauvan värinän taas nousevan ja tilanteen kehittyvän kokonaisvaltaiseksi tunteeksi, työntää vaan röyhkeästi uudelleen eteenpäin ja taas taakse... Aah, kyllä tämä on elämää! Kertaalleen vielä eteenpäin ja tilanne alkaakin jo rauhoittumaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Falloksen symboli korreloi. Jos olisin nainen, niin en voisi automaattivaihteista miestä ottaa. Saatana, joku humanisti voinee tutkia, että varmasti ovat viagramaisempia nuo automaattityypit. Eivät kestä sitä, että autossa seisoo mutta itsellä ei oikein vaan joskus ehkä.

Sen sijaan nainen ja automaattivaihteisto on juuri toisin. Jos joskus naista saatte ennen kuin saatte, niin automaattivaihteiset naiset. Silloin tiedätte, että kyyti on vauhtia. Kannattaa kysyä se vaihdeasia jotenkin sivulauseessa jo ensitreffeillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös