Automaatti vai manuaali?

  • 6 673
  • 38

Onko autossasi automaatti- vai käsivaihteisto? Onko niin hyvä?

  • Automaatti, pidän siitä enemmän

    Ääniä: 53 36,8%
  • Manuaalinen, pidän siitä enemmän

    Ääniä: 56 38,9%
  • Automaatti, haluaisin manuaalisen

    Ääniä: 3 2,1%
  • Manuaalinen, haluaisin automaatin

    Ääniä: 32 22,2%

  • Äänestäjiä
    144
  • Poll closed .

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minkälainen vaihteisto käyttämässäsi autossa on? Oletko siihen tyytyväinen? Jos sinulla on useampi kuin yksi auto ja niissä erilaiset vaihteistot, niin vastaa sen mukaan kummasta enemmän pidät.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyvä automaatti on paras vaihtoehto.

Mutta otan käsivaihteisen paljon mielummin kuin jonkun löysän jenkkischeisse momentinmuunnin 4-pykäläisen automaatin.

Bemarin uusi 8-portainen automaatti on aivan uskomattoman hieno.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Automaatti tai Fuller, joka ei rutise.

Ensimmäinen oma oli automaatti, toinen puoliautomaatti ja nykyinen siis taas automaatti. Enpä juuri keksi missä manuaali olisi parempi, ehkä kulutuksessa, mutta köyhät ylipäänsä jauhavat jostain kulutuslukemista. Toki jotkut vanhat nelipykäläiset tomaatit voivat olla tyhmiä keksintöjä, mutta sama koskee vanhoja manuaalejakin.

Henkilöauton kuuluu olla automaatilla, raskaammat ajoneuvot sitten manuaalilla.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
5 pykäläinen manuaali löytyy täältä. Muuten ihan mukava mutta kytkin alkaa olemaan pikkuhiljaa entinen ja synkronointi ei ole paras mahdollinen.

Automaatin ottaisin jos nyt pitäisi valita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Molemmat löytyy mutta kyllä minä enemmän automaatista tykkään. Se on mukavampi, vaivattomampi ja on kaiken lisäksi osoittautunut aika käteväksi kun tässä on ollut koko ajan pientä jalkavaivaa vasemmassa jalassa. Jos olisi pelkkä manuaaliauto niin olisin ollut aika kusessa välillä mutta automaatilla pystyy ajamaan myös jalka paketissa.

Mutta otan käsivaihteisen paljon mielummin kuin jonkun löysän jenkkischeisse momentinmuunnin 4-pykäläisen automaatin.

Itse asiassa minä olen sitä mieltä että jenkkilaatikot on ihan sieltä parhaasta päästä. Vaikka ovatkin ihan ikiaikaista tekniikkaa niin silti ne vaan toimii pirun hyvin ja pehmeästi. Tietenkin tässäkin on merkki- ja mallikohtaisia eroja ihan kuten eurooppalaisissa ja japanilaisissakin.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Ensimmäinen automaattivaihteinen V70 on ollut käytössä 1,5v enkä pois enää antaisi. Mitään ongelmia ei ollut kovillakaan pakkasilla. Volvomiesten suositus on vaihdattaa laatikkoöljyt 80tkm/5v välein..
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Automaattihan sitä pitää hommata. Haaveissa on ollut jo pidemmän aikaa, on se vaan niin kätevä. Sopii laiskalle miehelle kuin nenä päähän. Helpompi myös kaupungin ruuhkissa, yht'aikaa puhelimeen puhuessa jne.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Automaatti löytyy eikä paluuta manuuaaliin ole luvassa. 5-portainen pehmeästi vaihtava automaatti löytyy nykyisestä autostani. Laatikko lienee suunnilleen sama kuin Jokrulla, vaikka automerkki onkin eri.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kumpikin käy. Aktiivisessa ajossa manuaali tuo fiilistä, automaatti puolestaan on letkeämpi varsinkin kaupungissa.
 
Henkilöauton kuuluu olla automaatilla, raskaammat ajoneuvot sitten manuaalilla.

Minä taas tykkään just päinvastoin. Tosin henkilöautoa tulee ajettua vähemmän, varsinkaan kaupungissa. Joten tykkään enemmän manuaalista.

Töissä taas tykkään enemmän automaatista, koska pitää ajaa nimenomaan siellä kaupungin ruuhkissa ym. Oli nimittäin kerrankin mielenkiintoinen iltapäivä ajaa 30 vuotta vanhalla bussinromulla, missä on sellainen metrin pituinen vaihdekeppi. Keppi myöskin liikkui sellaisen metrin verran eteen ja taakse. Puoliakaan vaihteista ei tietenkään löytynyt. Ja tottakai just kaikkein kiireisintä reittiä, mikä kulkee aika pitkälti keskustan alueella. Sen jälkeen osasi taas arvostaa automaattia. Pitkillä matkoilla manuaali onkin sitten melkeinpä parempi. Kunhan vaan on lyhyellä kepillä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Automaatti ollut jo pitkään, enkä takuulla vaihda keppiin. Ajan vaikka taksilla sitten.

Syslerin nelilovinen on varsin mainio peli; takuuvarma eikä liikennevaloissa olla kakkoseksi jääty. Ehkä 2,7l V6:llakin on jotain tekemistä asiassa.

Mutta näin talvella huomaa taas automaatin yhden lisäedun, siis kaupunkiajon ja ruuhkissa matelemisen lisäksi, eli liikennevaloista lähtö liukkaalla. Sen kun vaan nostaa jalan pois jarrulta niin Sysleri lähtee vaivatta liikkeelle liukkaassakin ylämäessä sutimiseneston toki auttaessa. Sitten kevyesti kaasua ja bemaristit jäävät kauas taakse.
 

Travel Boss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, RU-38, NHL
Automaatti-Passatilla on reilu pari vuotta tullut köröteltyä ja tykkään kyllä kuin hullu puurosta. Yhtään ei ole ikävä kytkinleikkejä, enkä näe manuaalissa mitään houkuttelevaa. Triptronic-toiminto kyllä löytyy, mutta todella vähälle on käyttö jäänyt. Kiihtyvyydet on kuitenkin ahdetuissa niin hyvää luokkaa, että ohitukset ovat todella vaivattomia ja nopeita automaatillakin.

Automaatti on lisäksi lisännyt puolison rohkeutta tarttua auton rattiin ja tätä pidän tervetulleena muutoksena. Omat hovikuljettajan tehtävät ovat vähentyneet merkittävästi ja voi kyläillessäkin sortua vähän maistelemaan hyvin käyneitä viljatuotteita.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Automaatti on mukavampi, mutta en ole asian suhteen fanaattinen. Toisessa autossamme on manuaali, ja silläkin ajelee ihan mielikseen. Mutta jos valitsemaan pääsee, niin jatkossakin automaatti. Toisaalta ehkä on hyvä pitää kakkosautossa manuaalia, niin ei sitten hajamielisyyttään urpoile jos muuten joutuu sellaisen ratin taakse.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Manuaalista tykkään enemmän, vaikka suostun toki ajamaan myös automaatilla. Mutta jos pitää valita, niin manuaali. Se on jotenkin vain luontevampaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
En omista autoa, mutta mitä olen autoja päässyt ajelemaan, niin automaatti on tehnyt suuremman vaikutuksen.
Periaatteessa manuaali on ihan jees, mutta se vaihtaminen rasittaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Käyttöautoon automaatti. Urheiluautoon ehkä manuaali tai joku PDK-tyylinen loota.

Tämänhetkisessä autossa automaatti ja onhan se loistava päivittäisessä arkikäytössä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
VW:n DSG-automaatti, manuaalia ei ole nyt hetikohta tulossa tilalle mutta en asian suhteen ole missään nimessä fanaatikko vaan pidän kyllä manuaalinkin omanlaisesta ajokokemuksesta. Automaatti on valittu helppouden vuoksi.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Manuaali on, kuten kaikissa autoissani on ollut. Mutta semmoinen ajatus on että seuraava on automaatti. En tiedä mistä tämmöinen pakkomielle minulle on tullut, en ole koskaan ajanut metriäkään automaatilla, kenties siitä kun käyttäjät sitä niin kovasti aina kehuvat.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Automaatti.
Ensimmäinen lajissaan monen manuaalin jälkeen. Pakosta jouduin hankkimaan, kun vasemman polven kuluman takia manuaalilla ajo alkoi olla tuskallista.
Nyt kun tuohon on totunut, niin onhan automaatti ihan mahtava peli, etenkin kaupunki liikenteessä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Manuaali. Pysynpähän aina automaatteja edellä.

Epäilen. Aika vähissä nykyään ovat manuaalivaihteiset urheiluautotkin.

Faktahan on, että oikeasti tehokkaissa autoissa ei ihmisen aivot ja käsi ehdi edes reagoida tarpeeksi nopeasti kiihdyttäessä. Manuaalit sitten vähemmän tehokkaisiin, joissa ehtii ihminen tumpuloida.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Epäilen. Aika vähissä nykyään ovat manuaalivaihteiset urheiluautotkin.

Faktahan on, että oikeasti tehokkaissa autoissa ei ihmisen aivot ja käsi ehdi edes reagoida tarpeeksi nopeasti kiihdyttäessä. Manuaalit sitten vähemmän tehokkaisiin, joissa ehtii ihminen tumpuloida.

Puhut varmaan nyt semi-automaateista joissa paddleista nyitään vaihteita ylös ja alas. Ns. alan miehet ovat varmasti nopeampia semi-autovaihteilla kun full-autolla. Jos siis ratakierrosta ajatellaan.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Taloudessamme on kaksi autoa ja molemmat automaatteja. Toisessa 5-v (tiptronic) ja toisessa 4-v. Luulen ettei paluuta manuaaliin ole tiedossa tulevissakaan autohankinnoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös