Autokoulun jälkeen tuli ajettua yli 6kk pelkällä automaatilla. Liikenteeseen tottuminen sujui siis todella pehmeästi kun ei tarvinnut tunaroida vaihteiden kanssa.
Jokunen kuukausi sitten tuli vaihdos automaatista manuaaliin ja eka kerta oli kyllä varsinaista hakemista. Nyt ajo sujuu kuitenkin jo kuin rasvattu, nopeastihan sen manuaalilla ajamisen palauttaa mieleen.
Eli vastasin manuaali, mutta vain siksi että alla on manuaali tällä hetkellä. Kyllähän automaatillakin rullaaminen leppoisaa puuhaa on...
Minulla oli vuosia, vuosia sitten autokoulun jälkeen käytössäni kolmekin peräkkäistä automaattivaihteista autoa, joiden kanssa oli ilo ajaa. Sen jälkeen ei omaa vakituisessa käytössä olevaa autoa ole ollutkaan yli vuosikymmeneen. Satunnaisajot vuokra-autoilla ja/tai isän autolla jos olen häntä kyytinyt esim. reissuun lähtiessä ovat tapahtuneet pääosin manuaalilla, ja onhan se aikamoista kepin runkkaamista, jonka voisi jättää väliinkin. Ei manuaalivaihde mitään lisäarvoa ajamiseen tuo, päin vastoin.
En minä halua autoa käynnistääkään mitään kampea vääntämällä, miksi siis haluaisin vaihtaa vaihteita retkuttamalla vaihdekeppiä?
Ei sikäli, että nykyisten autojen, käyttömaksujen ja -verojen hinnalla ja nykyisellä, luultavasti pysyvällä suht pienellä palkkatulolla mihinkään autoon olisi varaakaan. Ei ole järkeä laittaa satoja euroja kuussa autoon, oli siinä manuaali- tai automaattivaihteisto.
Jos voitan eurojackpotin tai vastaavan, niin hommaan joka tapauksessa auton jossa on automaattivaihteisto. Ajan sillä sitten jossain Caribialla kesät talvet.