Mainos

Automaatti- vai käsivaihteet, vuonna 2017?

  • 9 227
  • 70

Automaatti- vai manuaalivaihteet?

  • Automaattivaihteet

    Ääniä: 81 66,4%
  • Manuaalivaihteet

    Ääniä: 41 33,6%

  • Äänestäjiä
    122
  • Poll closed .

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Automaattivaihteisto etäännyttää ajajaa ajamisesta. Siksi se ei ole mua varten. Nautin ajamisesta todella paljon, ja koen olevani siinä todella hyvä. Silloin kun hyppään ratin taakse, keskityn vain ja ainoastaan ajamiseen ja liikenteeseen. Siis muihin liikenteessä oleviin sekä autoni ohjastamiseen. Nautintooni ei erityisesti vaikuta se, ajanko maantiellä, motarilla vai kaupungissa, vaikka tietysti mainitut mutkatiet ovatkin oma ihana maailmansa. Varsinkin kesällä tulee ihan varta vasten lähdettyä autoilemaan vähintään se pari iltaa viikossa. Automaattivaihteisella autolla on täysin mahdotonta ohjata kaasulla tietynlaisissa mutkissa.

Mitä näihin ajamisesta etäännyttäjiin tulee, niin vakionopeudensäädin, kaistavaroitin ja kaiken maailman peruutustutkat ovat mulla pannassa ihan kokonaan. Ajettiin viime kesänä 3600 kilsaa Nordkappiin ja sieltä Ruotsin läpi Tukholmaan ja käytin vakkaria ehkä sadan tylsimmän motarikilsan ajan. Ohjaustehostin riittää mulle aivan mainiosti.

Tämän takia ajan vanhalla autolla, tarkemmin vuoden 1991 Audilla, jossa ei ole kovinkaan montaa nykyaikaista varustetta. Radio ja kattoluukku ovat parhaat. Todella miellyttäviä kilsoja on tullut ajettua ja tulee jatkossakin. Vaimolle ollaan hommaamassa kaupasta uutta Kia Optima farmaria, jos bensa-automaatti-yhdistelmä on mistään kotoisin. Diesel-automaatti oli koeajossa aivan kamala paska, täysin sietämätön moottori, laiska ja viipeellinen kuin mikä. Siinä tuleekin olemaan sitten jos jonkinlaista härpäkettä ja lisävarustetta ja ennen kaikkea tilaa koiralle ja tavaroille. Mä saan sen jälkeen keskittyä Audini kanssa olennaiseen.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Automaatilla menty jo monta monta vuotta niin kesällä kuin talvella ja ihan helposti en enää rupeaisi kepin kanssa sohlaamaan. Itselläni tosin kokemusta ainoastaan amerikkalaisista isoista moottoreista, joissa sen verran paukkua, ettei meno tunnu kuminauhamaiselta.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Ehkei se ole käyttämisen mahdottomuus vaan ajamisen mukavuus.

Juuri näin!
Kuukausi sitten tuli todettua että Hydractive 3-jousitus & automaattilaatikko-yhdistelmä on minun valintani, niin kauan kun sellaisia saa järkevään hintaan.

Vajaa 15-vuotta veivattu manuaalilla, mutta jo edellistä autoa hankkiessa päätin päivittää automaattiin sopivan tilaisuuden osuessa kohdalle.
En itse kaipaa tuota vaihteiden veivaamista, ja sport-mode hoitaa nyt tarvittaessa kiihdyttelyt.

Kukin toki tyylillään, minä valitsen mukavuuden ja tasaisen kyydin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Manuaalilla mieluummin. Hyvä automaattikin on omistuksessa ollut aiemmin, ja vaikka se tuo tiettyä ajamisen mukavuutta, niin 44-vuotiaana en ole vielä siinä iässä etteikö manuaalin tuomalla ajamisen ilolla olisi enemmän merkitystä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Manuaalilla mennään. ei kiinnosta apulaitteet yhtään.

Automaattivaihteisto etäännyttää ajajaa ajamisesta.

Nimimerkki V-G:ltä tuossa edellä täydellinen kommentti.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
Manuaali. Sinänsä kaupungissa tai normimaantieajossa automaatti on ihan jees, mutta sitten kun autoa ajetaan, kuten V-G ylempänä myös hienosti kuvasi, niin silloin ei mitään automaatteja eikä luistonestoja. Toki vaatii autoltakin sitten jotain enemmän kuin se 5m perhefarkku tai litran koneella varustettu riisikippo.

Neliveto sen sijaan on minusta ehdottomasti tärkeämpi mukavuutta ja turvallisuutta lisäävä tekijä. Ja sekin mielellään kiinteällä vetosuhteella eikä tietokoneen säätämällä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Neliveto sen sijaan on minusta ehdottomasti tärkeämpi mukavuutta ja turvallisuutta lisäävä tekijä
Tähän vahva sama, neliveto on apulaitteista se minkä itsekin mielellään otan vastaan, hyödyt etenemiseen ovat kiisattomat kun miettii liukkaita ja rinnetonttejakin missä on tullut asuttua. Vetosuhteen suhteen olen tykästynyt bemariin, mun perstuntemuksella ja tietämyksellä on takavetoinen niin kauan kuin tarvitsee etupyöriä, joten tuntee selvästi takatuupparin kiihdytyksissä vaikka ajeleekin xdrive:llä.
Edellinen bemari taloudessa oli vieläpä 330XD manuaalilla, moni ihmetteli komboa mutta itse diggailin kovasti, oli pirun hauska ajaa kun oppi tuntemaan kierrosalueen missä se 500nm käytössä.

_
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Manuaali. Olen automaatillakin ajellut jonkin verran mutta ei koskaan ole antanut mitään hehkutettua must have- Wau- tunnetta.

Manuaalista automaattiin siirtyneenä ei siinä mitään wau-juttuja ollut. Lähinnä automaatilla ajaminen on rennompaa ja stressittömämpää. Viimeistä kertaa manuaalilla auton vaihtoon ajaessa oli oikeastaan vähän haikea mieli siitä, että enää ei saa itse veivata vaihteita, mutta se meni nopeasti ohi. Nyt saa vaan istua ja antaa maisemien vaihtua. Juuri tuossa yläpuolella @Jupe kuvailee juurikin niitä syitä, miksi en halua ajaa manuaalilla. Eli tuo, että haluaa päättää millä vaihteella ajaa aiheuttaa sen, että joutuu jatkuvasti päättämään, millä vaihteella ajaa.

Manuaali on ehkä kiva jos lähtee kruisailemaan viikonloppuna harrastusautolla mutta kun istuu ratissa 40 tkm vuodessa niin vaihteen vaihtamisesta haihtuu se ihmeellisyys. Lisäksi kun katsoo keskimääräistä liikennevaloista liikkeelle matelemista niin aika monelle voisi suositella automaattiin siirtymistä, kun se vaihteiden kanssa kiihdyttäminen tuntuu olevan kovasti vaikeaa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Omassa autossa manuaali, työautossa mielellään automaatti. Työajoa kun tulee ~100tkm vuoteen lähinnä kaupunkialueella, automaatti on aika ehdoton. Siviilissä landella on sitten kiva veivata kepin kanssa.
 

Vasen Pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perheessä sekä manuaali- että automaattivaihteiset autot ... tuo manuaali kun menee vaihtoon, niin sitten on kaksi automaattia. Itse ajan manuaalilla noin 45000km vuodessa ja nyt alkaa riittämään. Miksi siis hämmentää itse vaihteita, kun kone hoitaa tuon puolesta?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Riippuu vähän. Verrattuna 3-pykäläiseen automaattiin vähintään 5-vaihteinen manuaali on aina parempi, mutta modernissa autossa kyse on pitkälti fiilisvalinnassa. Esimerkiksi Alfa Romeo 159:n ja Citroën C6:n välillä (molemmat autohaaveissa) ensimmäinen olisi mielellään manuaali, jälkimmäisessä taas automaatti ainoa mahdollisuus ja ainoa oikea vaihtoehto.

Kun oikein ajetaan, niin manuaali. Jos lipumalla mennään ylväästi tai pelkästään matkustetaan, niin automaatti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Just yks kaveri hehkutti Teslaa, hei sehän ajaa itsestään. Autoilun irvikuva. Sopii ehkä sille 80v mummolle joka tuli eilen 5-10s viiveellä punaisia päin ja aiheutti meille muille hiukan jarrutustoimintaa.
Se kärjistyksistä, makuasioitahan nämä, mutta sen verran vielä selvennän että ei se manuaali saakaan olla päänvaiva vaan pitää tulla selkäytimestä vaihdot jotta siitä ajamisesta voi nauttia, jopa kaupungissakin. Jos on vaikeaa päättää millä vaihteella ajaa niin suosittelen ehdottomasti automaattia, ei autoilua tarvitse ehdoin tahdoin itselle vastenmieliseksi tehdä, tärkeämpää on että riittää motivaatiota keskittyä liikenteeseen. Ei meilläkään sattumalta ole taloudessa automaattia, joillekin se vaihtaminen tosiaan on päänvaiva.

_
 
Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Niin siis ei kai siinä manuaalilla ajaessa mitään päätöksiä tarvitse miettiä, millä vaihteella ajaa. Kyllä se tulee itsestään selkäytimestä, kuten tuossa edellä hyvin todetaan. Muutamia naiskuskeja olen tosin tavannut tai aika montakin, joita täytyy erikseen neuvoa että vaihda nyt hyvä ihminen vaihdetta.

Mutta kuten aiemmin totesin, niin naisille ja eläkeläisille automaatti on useimmissa tapauksissa oikea valinta. Toki myös, jos ajo on melkein pelkästään kaupunkiajoa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Manuaalista automaattiin siirtyneenä ei siinä mitään wau-juttuja ollut. Lähinnä automaatilla ajaminen on rennompaa .
Luepa esim. tämän äänestyksen avausviesti. Ei siitä ylisanoja puutu. Kyllä automaattilaatikko on monelle Superwau-juttu. Eikä se väärin ole. Mäkin tykkään ja hehkutan monia asioita jotka ovat monelle muulle herttaisen yhdentekeviä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ponteva diesel, neliveto, seitsemänsakarainen automaattiloota ja ratissa läpyskät lootan manuaalikäyttöön - ei paha! Noin 43 vuotta tuli ajettua manuaalilla ja kyllä se mielestäni sai riittää jo, joten nykyisen auton valinnassa olivat automaattiloota (ja neliveto) pakollisia.
 

rpeez

Jäsen
Automaatti ehdottomasti.
Olen jo elämässäni vaihtanut vaihteita ja painellut kytkintä kiintiöni täyteen.
Matka-ajoa ajan, mutta isolta osin ruuhkaliikenteessä jossa tomaatti myös näyttää hyödyllisyytensä.

Veikkaan että automaatista tulee ajan kanssa melkein kaikille samanlainen välttämättömyys kuin ilmastoinnista.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Alkuun manuaalilla tottunut ajaja ei huomaa automaatin hienoutta, mutta sitten, kun tottuu ajamaan automaatilla, niin siitä on ikävä luopua. Onhan automaatti nyt vaan pirun paljon lunkimpi ajella.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
.

Veikkaan että automaatista tulee ajan kanssa melkein kaikille samanlainen välttämättömyys kuin ilmastoinnista.
Voi hyvin olla. Amerikoissa nämä molemmat varusteet (ilmastointi & automaatti) ovat olleet vakiovarusteita jo 50-luvulta lähtien. Suomessa ilmastointilaitteita (myöskään automaattilaatikoita) ei ollut ennen eu-aikaa edes edustusluokan autoissa kuin aniharvoissa yksilöissä. En nyt muista tarkkaan mikä verokohtelun yksityiskohtia, mutta ennen wanhaan kaikista lisävarusteista maksettiin veroa rankemman kautta. Nykypäivänä tällaiset Ameriikan ihmeelliset luxus-jutut ovat yleistyneet ihan normaaleissa tavis-autoissakin kun hinta ei pompsahda samaan malliin kuin viime vuosituhannen puolella. Moni Suomessa ei edes tiennyt 20 vuotta sitten mitä ilmastointilaite autossa tarkoittaa. Saati olisi sellaista autoonsa osannut välttämättömänä lisävarusteena vaatia täällä peräpohjolassa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kahdeksanpykäläinen automaatti käytössä, toki optiolla hoitaa homma ns. käsinkin. Taitaa olla kuudes auto perätysten, jossa on automaatti. Taloudessa on ja on ollut aina myös keppivaihteinen auto, mutta niillä en aja kuin pakosta. Muuten kivoja autoja, mutta vaihteiston takia ajan niillä niin vähän kuin mahdollista.

Ja siihen selitykseen, että automaatti etäännyttää ajamisesta voisi laittaa sellaisen puolihullun hymiön. Sen minkä vaihtamiselta säästää voi käyttää muiden autoilijoiden ohjeistamiseen. Se jos mikä suorastaan imee ajamistuntumaan...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja siihen selitykseen, että automaatti etäännyttää ajamisesta voisi laittaa sellaisen puolihullun hymiön. Sen minkä vaihtamiselta säästää voi käyttää muiden autoilijoiden ohjeistamiseen. Se jos mikä suorastaan imee ajamistuntumaan...
Tämä ei ihan auennut mulle. Viitsisitkö avata hieman tarkemmin.

Ilmastoinnista tuli mieleeni, että itse en sellaista osaa kaivata. Viihdyn ihan hyvin lämpimässä ja puhaltimella tai ikkunaa avaamalla saa ihan kivasti viileyttä jos tarpeen. Toki vauvaa tai koiraa ajatellen ilmastointi on ihan jees olla autossa. Sen sijaan lämmityslaitteen toimiminen on ehdotonta talvella. Omassa autossani saisi olla vähän parempi lämmityslaite.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Josko tästä ketjusta löytyisi vastaus muita kysymysketjuja nopeammin: isälläni on ollut nyt useampi automaattivaihteinen auto putkeen. Mies väittää kivenkovaan, että pysäköidessä automaattivaihteista pirssiä pitää tyyliin vatupassitasaisella alustallakin laittaa ensin käsijarru ja vasta sitten varovasti P-vaihde. Kuulema jos laittaa pelkän P:n ja auto heilahtaa sentinkin, eli siten, että se pysyy paikallaan tuolla kyseisellä vaihteella, niin vaihdelaatikko menee ennen pitkää rikki. Voiko tällainen pitää paikkansa? Jos manuaalivaihteisenkin ymmärtääkseni voi jättää vähänkin tasaisemmalla pelkällä vaihteella paikalleen, niin eikö tuo P-vaihteen luulisi sitten toimivan jonkinasteisena vetävien pyörien jarruna?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihan mielenkiinnosta kyselyä pystyyn, koska tuo aiempi ylös nostettu oli 9 vuoden takaa. Siinä manuaalivaihteet veivät selkeähkön voiton, mikä tuntuu nykymaailmassa aika hullulta. Mutta, tuo oli siis tilanne lähes 10 vuotta sitten.

Pyydän, että ketjuun ei vastaa yksikään, jolla ei ole riittävää kokemusta molemmista.

Ehdottomasti automaatti, ihan superhyperluksusta ajella verrattuna manuaaliin. Välillä kun joutuu vaimon autoa lainaamaan niin onhan se nyt ihan älytöntä veivata koko ajan keppiä ja polkea kytkintä.

Ja moni automaatin vihaaja sanoo että automaattivaihteilla ajaminen on niin vaikeaa. Miten hitossa se voi olla vaikeampaa, kun 50% hallintalaitteista eli vaihdekeppi ja kytkin poistetaan ja jäljelle jää vain kaasu ja jarru. Rattia ei ihan vielä voi poistaa.

Olisin kyllä itsekin joskus aikoinaan vastannut että manuaali, kun vuonna 1995 se Mazda 323:n automaattilaatikko ei oikein potkinut niin kuin 18-vuotias ISH olisi toivonut.

Toisten kustannusriskillä automaatti, omalla manuaali. Täytyy sanoa, että ketjun avaaja on onnekas ihminen kun käsivaihteista eroon pääseminen tuntuu "superhyperluksukselta".

Pyydän sinua arvon @ISH miettimään hypoteesia, jossa saisit auton radiosta suosikkikanavaltasi mainokset pois. Olisiko se enemmän vai vähemmän luksusta kuin vaihteistojuttu?

Mua ihan vähän ihmetyttää, miksi se käden ja kytkinjalan käyttö koetaan vaivalloiseksi. Mitä muuta käyttöä niille siinä tilanteessa olisi? Varmaan samat ihmiset ottaisi robotin ruokkimaan itseään kun se lusikan käyttö on niin vaivalloista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tällä hetkellä manuaali, mutta seuraava(t) ehdottomasti automaatilla, Tämän päivän automaatit vaihtavat sen verta sulavasti, ettei sitä edes oikein huomaa. Varsinkin kaupunkiajossa manuaalilla vispaaminen alkaa vituttaa, kun vasen reisi on jumissa ajosuorituksen jäljiltä.

Tässä on kyllä liioittelun Suomen ennätys haussa tai sitten vikaa on joko ajotavassa, reidessä tai kytkimessä...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Josko tästä ketjusta löytyisi vastaus muita kysymysketjuja nopeammin: isälläni on ollut nyt useampi automaattivaihteinen auto putkeen. Mies väittää kivenkovaan, että pysäköidessä automaattivaihteista pirssiä pitää tyyliin vatupassitasaisella alustallakin laittaa ensin käsijarru ja vasta sitten varovasti P-vaihde. Kuulema jos laittaa pelkän P:n ja auto heilahtaa sentinkin, eli siten, että se pysyy paikallaan tuolla kyseisellä vaihteella, niin vaihdelaatikko menee ennen pitkää rikki. Voiko tällainen pitää paikkansa? Jos manuaalivaihteisenkin ymmärtääkseni voi jättää vähänkin tasaisemmalla pelkällä vaihteella paikalleen, niin eikö tuo P-vaihteen luulisi sitten toimivan jonkinasteisena vetävien pyörien jarruna?

Itselläkin on ollut monta automaattia putkeen. Sen ja ohjekirjojen perusteella sanoisin, että on järkevää käyttää käsijarrua. Jos autossa on käynnistys avaimella, virta-avaimen ottaminen lukosta lukitsee mekaanisesti voimansiirron. Avainta ei saa (ainakaan kaikissa autoissa) pois, ellei valitsin ole asennossa P. Tämän jälkeen seisontajarru (käsijarru joissakin, itsellä usein sähköllä ja jalalla napista). Jos pelkkä P, ainakaan iso ja raskas auto ei välttämättä pysy sen varassa paikallaan mäessä, ja tällöin uhka on laatikollekin.

Mutta tuskin on laatikko sentään noin tarkka, vaikka ajan myötä jokainen laatikko leviää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös