Mainos

Automaatti- vai käsivaihteet, vuonna 2017?

  • 9 267
  • 70

Automaatti- vai manuaalivaihteet?

  • Automaattivaihteet

    Ääniä: 81 66,4%
  • Manuaalivaihteet

    Ääniä: 41 33,6%

  • Äänestäjiä
    122
  • Poll closed .

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Ihan mielenkiinnosta kyselyä pystyyn, koska tuo aiempi ylös nostettu oli 9 vuoden takaa. Siinä manuaalivaihteet veivät selkeähkön voiton, mikä tuntuu nykymaailmassa aika hullulta. Mutta, tuo oli siis tilanne lähes 10 vuotta sitten.

Pyydän, että ketjuun ei vastaa yksikään, jolla ei ole riittävää kokemusta molemmista.

Ehdottomasti automaatti, ihan superhyperluksusta ajella verrattuna manuaaliin. Välillä kun joutuu vaimon autoa lainaamaan niin onhan se nyt ihan älytöntä veivata koko ajan keppiä ja polkea kytkintä.

Ja moni automaatin vihaaja sanoo että automaattivaihteilla ajaminen on niin vaikeaa. Miten hitossa se voi olla vaikeampaa, kun 50% hallintalaitteista eli vaihdekeppi ja kytkin poistetaan ja jäljelle jää vain kaasu ja jarru. Rattia ei ihan vielä voi poistaa.

Olisin kyllä itsekin joskus aikoinaan vastannut että manuaali, kun vuonna 1995 se Mazda 323:n automaattilaatikko ei oikein potkinut niin kuin 18-vuotias ISH olisi toivonut.
 
Viimeksi muokattu:

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Siirryin automaattiin vajaa 4v sitten yli 40v manuaalivuoden jälkeen. Suosittelen muillekin eikä tartte odottaa noin kauan.

Kaupunkiliikenteessä ihan ehdoton mutta myös matka-ajossa tuo mukavuutta vakionopeudensäätimen kanssa. Manuaalissa cruise putoaa päältä vaihdettaessa (isompaan tai pienempään, mäki/ohitus) mutta automaatissa asetus pysyy päällä. Jarruttaessa tietenkin putoaa päältä mutta yhdellä peukalon liikkeellä aktivoituu taas.

Tuos siis BMW:n kahdeksanportaisessa automaatissa, jossa vaihteen vaihtumisen huomaa lähinnä kierroslukumittarista..
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuodesta 1985 vuoteen 2011 ajoin manuaalilla. Kesällä 2011 siirryin automaattiin ja hienoa sillä ajaminen on.

Meillä on ruokakunnassa toinen auto jossa on manuaali ja pakko mun silläkin on joskus ajaa. Äkkiä siihenkin taas takaisin tottuu, mutta en minä enää vakituisesti manuaalilla alkaisi ajamaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Automaatti ollut viimeiset 20 vuotta mutta nyt manuaali. Vie polttoainetta kivasti vähemän eikä kuitenkaan tunnu automaatin jälkeen mitenkään enemän vavallisemmalta.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Automaatilla ajanut nyt 6 vuotta. Aluksi oli vähän joku sellainen tunne, että jotain puuttuu ja ajamisen fiilis ei ole samanlainen, mutta nyt en kyllä enää vois kuvitellakaan hankkivani manuaalista. Toki sellaisella kiva on aina välillä päästä vähän ajamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edelleenkin automaatti, vaikka tuossa välissä yksi manuaali ehtikin olemaan. Kyllä se vaan on mukavampi vaihtoehto, varsinkin vakkari-automaatti-yhdistelmä on pitkillä matkoilla ihan ehdoton.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Autoton olen ollut jo useamman vuoden, mutta aikanaan tuli ajeltua vuosia niin manuaalilla kuin automaatillakin. Kaupungissa automaatti on huomattavasti mukavampi, matka-ajossa oikeastaan ihan sama.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Manuaalilla ajelen, enpä ole tuossa mitään hankaluuksia huomannut. Mutta onhan monelle vilkun käyttäminenkin mahdotonta niin miksei sitten vaihtaminen.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä hetkellä manuaali, mutta seuraava(t) ehdottomasti automaatilla, Tämän päivän automaatit vaihtavat sen verta sulavasti, ettei sitä edes oikein huomaa. Varsinkin kaupunkiajossa manuaalilla vispaaminen alkaa vituttaa, kun vasen reisi on jumissa ajosuorituksen jäljiltä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Molempia löytyy taloudesta, mutta automaatti tietenkin. Manuaalin ainoat edut pienempi kulutus ja hankintahinta.
Jos kaikki autot olisi automaatteja ja sitten joku valmistaja toisi markkinoille kuuman uutuuden, polkimen ja kepakon joita yhdessä vatkaamalla saisi auton vauhdin kiihtymään, niin eihän sellaista kukaan ostaisi. Paitsi tietysti suomalaiset jos se valmistaja olisi Volkkari niin pääsisi oikein kunnolla ankeuttamaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen mielestäni "riittävästi" ajanut automaateilla ollakseni varma siitä, ettei sen tuoma mukavuus kompensoi sen mahdollisen särkymisen aiheuttamaa kustannusuhkaa.

Haluaisin autoni myös manuaalisilla ikkunamekanismeilla samasta syystä: mieluummin veivaan 10000 kertaa ikkunan alasylös käsin kuin kerran maksan sen korjaamisesta. Käytettyjen ostajana minulla on kuitenkin hyvin rajallinen valta siihen, millaisista varusteista autoni on rakennettu. Tällä hetkellä manuaaleja löytyy ihan mukavasti, mutta luulenpa, että tulevaisuus on erinäköinen. No, toivottovasti automaattien lisääntyminen lisää tarjontaa ja muutenkin laskee niiden korjaamisen hintaa.

Joka tapauksessa yleisesti vanhan toimivan keinon ystävänä valitsen manuaalin.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kuten arvelinkin, tilanne on muuttunut täysin vajaassa 10 vuodessa. Toki otanta ei ole vielä valtava, mutta nyt 74% automaatin kannalla kun 9 vuotta sitten luku oli päälle 30%.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Sama tarina kuin monella muulla, eli automaatilla mennään eikä haikailua aiempaan ole todellakaan olemassa. Myös meillä toki vaimon autossa on perinteinen manuaali, ja kyllä sitä veivatessa ikävä tulee omaan autoon.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäisen automaattini hommasin kuukausi takaperin, eikä ole ikävä entiseen.

Pitkään välttelin automaattivaihteita, kun VAG-konsernin autoilla ajelin enkä niiden automaateista kuullut ikinä mitään hyvää, mutta nyt vaihtui merkki ja samalla vaihteisto. Erittäin pehmeästi vaihtaa ja varsinkin kaupunkiajossa todella paljon mukavampi, kun ei tarvitse koko ajan vaihteita renklata. Pariin kertaan tuli tehtyä äkkipysähdys kun alkoi etsiä kytkintä, mutta nyt on jo oppinut pitämään vasemman jalan hyllytettynä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ajokortin sain vuonna 2004 ja ensimmäisen auton luonnollisesti samana vuonna. Siitä asti, aina vuoteen 2016 saakka, ajoin aina manuaalilla ja vannoin sen nimeen. Kesäkuussa 2016 ostimme avovaimoni kanssa sitten uuden auton automaattivaihteella ja tällä hetkellä tilanne on se, etten tule enää manuaalivaihteiseen vaihtamaan. On tuo automaatin mukavuus ja helppous vaan jotenkin niin....no....mukavaa!
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2003-2010 ajoin pelkkiä manuaalivaihteisia autoja. Kesästä 2010 asti olen ajanut töissä automaattivaihteisilla autoilla 25000 kilometriä vuodessa. Nyt sitten helmikuussa 2017 ostin itselleni upouuden automaattivaihteisen Toyota Yariksen. Toivon mukaan ei enää tarvitse palata takaisin manuaaleihin, ainakaan pysyvästi. Voisihan sitä silloin tällöin kokeilla niitäkin, jos jostain syystä on tarvetta. Olen moneen otteeseen todennut, että on luksusta ajaa automaatilla.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kahdet autokaupat sitten totesin, että seuraava auto on automaattivaihteinen.

Silti ajan manuaalivaihteistolla. Ehkä sitten jo seuraava auto.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Manuaali pakottaa keskittymään enenmän ajosuoritukseen ja kun keskittyminen on vaikeaa muutenkin aina välillä niin mieluummin manuaali. Yleensäkin tulee ajettua nykyään niin vähän, että mieluummin ajaa silloin ihan manuaalilla.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Manuaali totta kai. Automaatit sitten eläkeläisille ja naisille.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensimmäiset 9 autoiluvuotta manuaalilla ja viimeisimmät 8 automaatilla. Ihan hevillä en takaisin manuaaliin palaa.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Wanhan liiton miehenä vastaan että manuaali. Molemmilla on paljon tullut töiden puolesta ajettua ja molemmissa on puolensa.
Kuitenkin jollain lailla siinä on enemmän "kuskin paikalla" kun itse vaihtaa oman mielensä mukaan. Joku sanoi että manuaalilla keskittyy enemmän ajamiseen ja näinhän se juuri onkin eikä unohdu ajatuksiinsa tai nukahda niin helposti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä voisi tunnesyistä sanoa, että manuaali, koska onhan se nyt helvetin hienoa ajaa jotain mutkaista syrjätietä jossa pääset vaihtelemaan vaihteita ja kiihdyttelemään.
Sitten kun järjellä miettii, niin paljonko tuollaista ajoa tulee? Itselläni ehkä noin 0,5% ajamisesta, eli ei juuri mitään. Suurin osa ajoista menee kaupunkiajossa eli veivaillaan alempia vaihteita ja hetkeksi isompaa kunnes taas alempaa. Pysähtymistä ja taas liikkeellelähtöä tasaisen tappavaan tahtiin.

Automaattia voisi kyllä harkita seuraavaksi autoksi. On se vain sen verran mukavampaa, mutta ei itselläni hyvän manuaalin kanssa mitään ongelmaa ole. Nykyisessä autossa, vaikka suht uusi onkin, niin on suht löysä vaihdekeppi ja se on oikeasti "siistiä" veivailla. Monessa uudessa autossa se on ihan saatanan jäykkä tikku, joka tuntuu enemmän joltain venttiilin availulta jne.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Manuaali on mun valinta jos haluan AJAA autoa ja automaatti on ihan jees perheen kanssa. Taloudesta löytyy vw:n manuaali ja bemarin automatik, molemmat toimii kuten pitääkin eikä moittimista.
Automaatin suhteen olen paljon vaativampi, monet ajamani uudetkin automaatit on ihan hakoteillä vaihtamisen suhteen jos tulee kiihdytyksiä ja muutenkin nopempia nopeudenmuutoksia. Sekä automaatissa myös erittäin ärsyttävä start/stop jokaisessa pysähdyksessä, jos olet siis unohtanut kytkeä sen pois. Edellä mainituista syistä ja muutenkin haluan itse ajaa autoa manuaalilla, haluan itse päättää vaihteen millä ajan, käytän mm paljon moottorijarrutusta sekä välikaasuakin joskus tullessa mutkaan jos haluan ajaa mutkaa kaasulla jne. Nopeusrajoitusten mukaan tietysti mutta dynaamista ajamisen iloa. ;)

Syy miksi itsellä on arkiajossa Polon GT on juurikin se ettei GTI:hin saanut manuaalia ja tietty myös se että GTI:ssä oli paskempi TSI tekniikka.
Syy miksi diggailen vaikkapa foordeja on se että sieltä löytyy todella hyvät manuaalit jo edullisimmissa malleissa ja selvästi panostavat niihin kun taas vaikkapa VW on siirtänyt osaamistaan ja panostustaan pois manuaaleista ja kaikkiin vähänkin tehokkaampiin malleihin on saatavilla vain helpommin ja halvemmin valmistajalle toteutettava automaattiloota.

_
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Manuaali. Olen automaatillakin ajellut jonkin verran mutta ei koskaan ole antanut mitään hehkutettua must have- Wau- tunnetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös