Mainos

Auto-Tuning

  • 6 015
  • 27

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Auto-tuning tarkoittaa nykyään paljon muutakin kuin sitä että että Ypäjällä asuva Lasse (nimet muutettu) laittaa Taunuksen perään Turbo-merkin jolloin Taunus tottakai kulkee kovempaa.

Vitsit vitseinä, itse en alaa tunne enkä osaa mutta olen tämän vuoden aikana alkanut seuraamaan kuinka mahtavia luomuksia alan henkilöt rakentelevat.

Itse olen erityisen ihastunut VW Golf 2:een jollaisen sitten ostinkin hiljattain (vm. -90, 1.8 koneella)

Kysymys kuuluu, missä pk-seudulla kannattaa maalauttaa ko. auto? Kyseessä koko korin maalaus, sisältäen pienten ruostepisteiden "poistot" sekä pienen lommon tasoituksen sekä näyttävän maalipinnan luomisen. Entäpä kuinka paljon tällainen operaatio about maksaa?

Aina niin mieletön Google olikin tässä asiassa yllättäen hieman hukassa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Oletko InSidehoki vieraillut näillä sivuilla:
http://ffp-motorsport.com/mainpage.php
http://www.opelclubfinland.net/

Fast Fruit on VW/audi hemmojen palsta. Opel sivujen foorumia tulee selailtua aina silloin tällöin. Sieltä saa varmasti kansanautollakin ajeleva vastauksia. Opel porukka ei ainakaan ole sisäsiittoista ja autetaan myös muillakin merkeilla liikkuvia.

T:nimim: Ooppelilla liikkuva
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Minullapa on tallissa Opel Manta Rallye (SR 1973, helmiäisen valkoinen mattamustalla konepellillä - alkuperäiset värit) moottori on Opelin 1.9 (juoppo) ja alla Opelin alkuperäiset musta-hopeiset vanteet. Ajan autolla joka vuosi 100-200 kilometriä kesällä.

Ei ole myytävänä. Isäni vanhalla Sportilla on minulle kova tunnearvo,
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Haluan kertoa pienen sadun teille, rakkaat näköradion kuuntelijat, aiheesta thyyning. Thyyning jo pelkkänä sanasena tuo varmasti monille mieleen naapurin Keijon, joka jo kuusitoistakesäisenä väänsi muna pystyssä korollaan kattoluukkua rosterista.
Nyt on aika unohtaa Keijo ja Feijo, nimittäin nyt thyyning on muotia. Thyyninkiä voi ostaa jokaiselta itseään kunnioittavalta huoltikselta putkenpäiden, poljinpintojen ynnä muun tilpehöörin muodossa. Nykyajan Keijo, tästedes leikkisästi "Keke", on muodikkaasti WGI-ketjun lipevä myyntiedustaja, joka 893mm madalletulla bemarilla auraa kaduilta lumet talvisin.

Keke kirjoittelee älyttömän makeille netskusaiteille kuten "Ripuli Reising" ja "Kampikammionkattovalo Tuning Swastika Assholes from Korso (KTSAK)".


Oletko sinä Keijo?
 

Carlos

Jäsen
MR2 Spyder

Osaakos joku muuten sanoa löytyykö mistäänpäin maailmaa pajaa, joka virittelisi tuota Toyotan uusinta MR2:sta? Toyota Team Europeltahan löytyy jos jonkinlaista kromisarjaa, tuplaputkea, madallettua jousitusta, jne, mutta olisiko missään tarjolla hiukan lisää kaakkeja? En nyt puhu mistään "Masan Turbo&Ruuvi Ky" -kyhäelmistä, vaan siis ihan laatutuotteista?
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Minulla on kellarissa punainen mummoGTi, ja siinä rungossa on myös monen värisiä kukkia(maalattuna). Siinä on 21 tuumaset, kromin väriset vanteet (takavanne ihan tuikku). Ketjusuoja on nippusiteellä kiinni, ja tarakassa on kelta/musta mustekala. Siinä on hyvin jousitettu penkki, joka kitisee inhottavasti pompuissa. Niin juu, polkimet on myös ihan uudet. Otin valoista turhan kovan lähdön, kun koko vispilä meni poikki ja löin kassit runkoon.

Terv. Autoton/Ajokortiton

Edit: PS. Predator.....olen oikeesti aivan helvetin kateellinen.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Kyllä sen viimeisen päälle sleeper pitää olla. Perus perheauton näköinen, peltivanteilla vielä (vaihtaa ne vakiovarusteisiin kuuluneet alut pois). Pellin alla kuitenkin hirnuu joku kauhea >200hv kone (no kauhea ja kauhea, mutta joku 200 heppaa riittää kyllä). Ekoista valoista lähtee kolmosella ihan vaan ärsyttääkseen takana olevaa Esko-miestä. Seuraavissa valoissa antaa vähän etumatkaa kun pojat muutenkin kiukulla lähtevät. Kun hetki on oikea, herää sleeper unestaan ja jättää Eskortin kuin nallin kalliolle. Vielä kun olisi joku hirveä diiseli (joku 2.5 V6). Jättää takaluukkuun vaan pelkän "D"-merkin jäljelle. "Pappa siinä pihi-diiselillään neppailee." Joopa joo, puhina vaan kuuluu kun joku superdiiseli herää!

Överi on överiä myös tässä puuhassa. Ne prkleen spoilerit (ja muut kahvat, jotka tekevät autosta ostoskärryn näköisen) on välillä vähän mauttomia. Ei niitä ajo-ominaisuuksia jossain perus perheauton mallisessa kopassa saa kuin huononnettua vaan sellasilla lintulaudoilla.

No, tuninki on oiva harrastus, ja se onkin nykyään ihan muuta kuin ennen vanhaan. Kyllä kuitenkin tehdashepat on kivempia kuin omatekoiset hepat.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Re: MR2 Spyder

Viestin lähetti Carlos
Osaakos joku muuten sanoa löytyykö mistäänpäin maailmaa pajaa, joka virittelisi tuota Toyotan uusinta MR2:sta?

En tiedä saako mainostaa, modet poistanee jos ei, mutta ST-Motors Juvanmalmilla on viritellyt monen moista menopeliä. Meriittejä löytyy.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Tunningista en tiedä mitään, muuta kuin että hölmön näköisiä ovat suurin osa niistä kulkuneuvoista. Minäkin pidän enenmän tuosta Cosmon mainitsemasta sleeper-tyylistä.
Mutta aiheeseen sopiva sivusto löytyy oheisen linkin takaa, varsinkin perinteinen jo varmasti monien näkemä "amis 5000 mpg movie" antaa aloittelijoille paljon vinkkiä:)

http://www.nettilinja.fi/~kkaapeli/amis.htm
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Tuuninkia tämäkin?

Eilen vahasin omaa Nissaniani ja totesin, että ei meinaa enää saada hyvän näköistä millään. Maalipinta on karhean tuntuinen ja naarmujakin on siellä täällä. Onko kellään kokemuksia maalipinnan hionnasta, elikkäs myllyttämisestä? Toiko myllyttäminen toivotun lopputuloksen ja maalipinta kiilti taas uutuuttaan? Ammattilaisella tuo pitäisi toki teettää. Itsellä on tapana saada aikaiseksi sutta ja sekundaa.

Ja ne muutamat ruostepiskotkin pitäisi korjata...

Huoh... www.autotalli.com, sinne ne miehet menneet on!
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Roomie kirjoitti:
Eilen vahasin omaa Nissaniani ja totesin, että ei meinaa enää saada hyvän näköistä millään. Maalipinta on karhean tuntuinen ja naarmujakin on siellä täällä. Onko kellään kokemuksia maalipinnan hionnasta, elikkäs myllyttämisestä? Toiko myllyttäminen toivotun lopputuloksen ja maalipinta kiilti taas uutuuttaan? Ammattilaisella tuo pitäisi toki teettää. Itsellä on tapana saada aikaiseksi sutta ja sekundaa.

Ja ne muutamat ruostepiskotkin pitäisi korjata...

Huoh... www.autotalli.com, sinne ne miehet menneet on!

Myllyttämällä ei tasoitu kuin pienimmät virheet maalipinnassa. Mitään syviä naarmuja tms. sillä ei saa pois. Muuten maalipinnasta tulee kyllä kivannäköinen.

Minä en ymmärrä, että mitä järkeä on alkaa tuunata jotain 1000 €:n räpsyä moninkertaisella rahamäärällä auton arvoon verrattuna. Mielestäni asiaan sopii hyvin vanha viisaus: "Lada on lada vaikka siihen asentaa nahkaratin". Lisäksi ärsyttää se, että 95 % tuunatuista autoista on todellakin aivan helvetin rumia ja osoittavat ainoastaan sen ettei niiden omistajalla/tuunaajalla ole minkäänlaista silmää auton laittamiseen. Toki joukkoon mahtuu sitten niitäkin, jotka saavat auton näyttämään oikeasti hyvältä. Itseäni tuning ei kuitenkaan sen kummemmin nappaa, mutta kiva jos joku tykkää.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Troy kirjoitti:
Myllyttämällä ei tasoitu kuin pienimmät virheet maalipinnassa. Mitään syviä naarmuja tms. sillä ei saa pois. Muuten maalipinnasta tulee kyllä kivannäköinen.

Minä en ymmärrä, että mitä järkeä on alkaa tuunata jotain 1000 €:n räpsyä moninkertaisella rahamäärällä auton arvoon verrattuna. Mielestäni asiaan sopii hyvin vanha viisaus: "Lada on lada vaikka siihen asentaa nahkaratin".
Jep, turha tuohon meikäläisen 1.4 litraseen Almeraan olis mitään spoileria laittaa, kun niin lujaa sillä ei pääse, että spoilerista jotain hyötyä olisi. Tunik on tosiaan huonoimmillaan melkoista pelleilyä, mutta parhaimmillaan todellista taidetta. Esim. Pimp My Ride:ssä on välillä tehty todella hienojakin juttuja, vaikka suurimmaksi osaksi se on sitä monitorien lätkimistä sinne tänne.

Laitoin tämän myllytyskysymyksen tähän ketjuun, kun se nyt ehkä jotenkin voidaan lukea tuuninkiksi.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Erotetaan heti alussa Tuning ja Styling. Suomessa harrastetaan enimmäkseen jälkimmäistä, eli parannellaan ulkonäköä ja jätetään tekniikka vakioksi tai viritetään esim. vapaavirtaussuodattimella tjsp. Rankempi viritys on tuningia, jota ikävä kyllä Suomenniemellä ei pahemmin näe.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Roomie kirjoitti:
Jep, turha tuohon meikäläisen 1.4 litraseen Almeraan olis mitään spoileria laittaa, kun niin lujaa sillä ei pääse, että spoilerista jotain hyötyä olisi. Tunik on tosiaan huonoimmillaan melkoista pelleilyä, mutta parhaimmillaan todellista taidetta. Esim. Pimp My Ride:ssä on välillä tehty todella hienojakin juttuja, vaikka suurimmaksi osaksi se on sitä monitorien lätkimistä sinne tänne.

Laitoin tämän myllytyskysymyksen tähän ketjuun, kun se nyt ehkä jotenkin voidaan lukea tuuninkiksi.

Niin siis tuo purkaus tuuninkia (tai stylinkia) kohtaan ei ollut kohdistettu mitenkään sinuun. Muuten vain avauduin, kun satuin kirjoittamaan.

En tiedä onko tuota tuningia ja stylingia muuten mitään järkeä erotella, kun asianharrastajat tuntuvat itsekin puhuvan tuningista vaikka harrastavat stylingia. Siis minä en ole ainakaan koskaan kuullut kenenkään sanovan harrastavansa stylingia vaan ainoastaan tuningiin olen törmäillyt. Kiitos kuitenkin RedCougarille sivistämisestä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Roomie kirjoitti:
Eilen vahasin omaa Nissaniani ja totesin, että ei meinaa enää saada hyvän näköistä millään. Maalipinta on karhean tuntuinen ja naarmujakin on siellä täällä. Onko kellään kokemuksia maalipinnan hionnasta, elikkäs myllyttämisestä? Toiko myllyttäminen toivotun lopputuloksen ja maalipinta kiilti taas uutuuttaan? Ammattilaisella tuo pitäisi toki teettää. Itsellä on tapana saada aikaiseksi sutta ja sekundaa.

Ja ne muutamat ruostepiskotkin pitäisi korjata...

Huoh... www.autotalli.com, sinne ne miehet menneet on!

Vastahan tässä eilen oli pinnalla tämä ketju nimeltä Auton maalaus, sopii varmaan paremmin: http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=33966

Ja ennenkuin tässä käy niin että joku alkaa vastailla kolme vuotta sitten esittämiini kysymyksiin niin mainittakoon että ketju on kolme vuotta vanha ja auto on vaihtunut sen jälkeen kolmesti :)
 

Jeffrey

Jäsen
redcougar kirjoitti:
Erotetaan heti alussa Tuning ja Styling. Suomessa harrastetaan enimmäkseen jälkimmäistä, eli parannellaan ulkonäköä ja jätetään tekniikka vakioksi tai viritetään esim. vapaavirtaussuodattimella tjsp. Rankempi viritys on tuningia, jota ikävä kyllä Suomenniemellä ei pahemmin näe.

Eikös oikeat termit olisi Tuning ja Customointi? Eroa näissä on siinä, että tuning vaikuttaa auton suorituskykyyn kun taas customointi on tätä telkkarien ja kaijuttimien asentelua...
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Jeffrey kirjoitti:
Eikös oikeat termit olisi Tuning ja Customointi? Eroa näissä on siinä, että tuning vaikuttaa auton suorituskykyyn kun taas customointi on tätä telkkarien ja kaijuttimien asentelua...

+ Styling joka on ulkoasun muokkausta pääasiassa japsi ja euroautoissa.

Mun käsittääkseni tässä olisi Custom: http://www.calcruisingauctions.com/images/55nomadflame-1.jpg

Voit olla myös oikeassa, mutta mun mielestä kustomointi tarkoittaa vähän kaikenlaista auton ulkoasun muuttamista, mutta etupäässä noiden 50-60 luvun jenkkien rakentelua.
 

Jorge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs,Oranje,AIK
Suomessa tuningia ja stylingia ei mitenkään erotella. Alan harrastajien keskuudessa se on aina tuning, mutta ulkomailla kuten briteissä tuning on tosiaankin moottorin virittimistä ja styling sitä korin koristelua ja muuta
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
redcougar kirjoitti:
+ Styling joka on ulkoasun muokkausta pääasiassa japsi ja euroautoissa.

Mun käsittääkseni tässä olisi Custom: http://www.calcruisingauctions.com/images/55nomadflame-1.jpg

Voit olla myös oikeassa, mutta mun mielestä kustomointi tarkoittaa vähän kaikenlaista auton ulkoasun muuttamista, mutta etupäässä noiden 50-60 luvun jenkkien rakentelua.

Itselleni customeista tulee ensinnä mieleen chopattu mattamusta kromikuvuilla tai pinnavanteilla varustettu 50-luvun jenkki tai helvetin suosittu Volvo Amazon, joista on revittu kaikki ylimääräinen pois (ovenkahvat, listat, sivupeilit ym.) ja muutenkin pyritty mahd. tasaiseen pintaan, missä ei ole mitään rävellyksiä.

Ehkä kauneimpia autoja maailmassa, 70-luvun muskeliautot hyvänä kakkosena ja näiden jälkeen kaikki ihanat RWD-autot. Kun pito loppuu, alkaa hauskuus.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Meitsi on ainakin ihan koukussa auton tuunaamiseen. Aina on pitkä lista mielessä mitä kaikkea pitäisi seuraavaksi laittaa. Rahaa palaa, eikä auto ole ikinä valmis...
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aatos kirjoitti:
Saiskohan tuollaiseen Nissan Primeraan vm-03, millään ilveellä potkua koneeseen ?
Jos joku tietää, olisi mukava kuulla..

Vaparikoneeseen kaakkien saaminen on aina tuskan takana.. Ja ei nyt ainakaan halvaksi voi sanoa.

Aluksi nyt voisi ehdottaa lastua, putkistoa ja suodatinta.
 

Aatos

Jäsen
kettu666 kirjoitti:
Vaparikoneeseen kaakkien saaminen on aina tuskan takana.. Ja ei nyt ainakaan halvaksi voi sanoa.

Aluksi nyt voisi ehdottaa lastua, putkistoa ja suodatinta.

No, nyt olisi tarjolla -04 vuoden Golf gti 1.8 TBO.

Paljoa tehoa en lisää tarvitsisi, noin 20 hv, ja hieman vääntöä. Mikäkähän olisi laadukkain ratkaisu tähän maata järisyttämään ongelmaan.

Jos jolloin on kokemusta/tietoa, ja jakaisi sitä minun kanssa olisin kiitollinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös