Joo en minä mitään Hart-Trophya viestissäni miettinyt. Perusteet Matthewsin mahdolliselle Hart-voitolle ovat olemassa, mutta täytyy sanoa, että niin ovat myös muutaman muun kohdalla kuten vaikka Josin. Kunhan vain yleisesti totesin, että siellä playoffeissa odottaa se todellinen testi Matthewsille ja Torontolle. Jos siellä ei toimita, niin tuskin kovin hyvä maku kaudesta jää, vaikka runkosarja itsessään on ollut melkoista tykitystä.
Tässä olet täysin oikeassa ja itse nostin tuon Hart -kandidaatti luonnehdinhan tuonne ihan sen takia, että nämä samat kysymysmerkit vaivaavat Barkovia, McDavidia, Huberdeauta, Draisaitlia, Shestyorkiniä ja osin Josia. Tätä ei vain ihan samalla tavalla, jokaisessa sivulauseessa tarvitse todeta.
Toki se nyt on aivan selvää että tässä vaiheessa Torontolle ei kelpaa mikään muu kuin menestys pudotuspeleissä. Toronto tulee rikkomaan mm. runkosarjan piste-ennätyksensä ja Matthews rikkoi taas ennätyksiä, niillä ei ole mitään arvoa, jos mitään edistystä ei tule. Minusta tämä narratiivi on vain tässä kohtaa kautta äärimmäisen väsyttävä, koska se ei ole syy joukkueen tai pelaajian väheksymiseen runkosarjan aikana. Koko Toronton seuraaminen oli ensimmäiset 40 peliä todella turhauttavaa, koska vain pudotuspeleillä on oikeasti merkitystä ja tästä jaksetaan kyllä muistuttaa. Tämä on vain vähän huono lähtökohta joukkueelle tai itselle, kun pitäisi keskittyä vain siihen hetkeen missä ollaan. Mihin voi vaikuttaa, ne +50 vuoden paineet ei kuulu tähän hetkeen, eikä edes pudotuspeleihin, vaikka ne sinne seuraavatkin.
Odotukset tietää varmasti jokainen, tällä kaudella vähintään yksi sarja pitäisi voittaa, mutta itä on niin vahva konferenssi, että oikeastaan kuka tahansa voi mennä pitkälle. Silloin tyylikin ratkaisee, millä tiputaan jos tiputaan. Helmikuun ensimmäisen jälkeen Toronton saldo idän pudotuspelijoukkueita vastaan on 7-1-1. Itse luotan että jos joukkue on terveenä, niin tuhoa tulee myös pudotuspeleissä.
Yksi vakuuttavimmista asioista Matthewsin ennätyksessä on se, että se tuli heti. Ei mitään puristamista, vaan tahti vain kiihtyi kun ennätys oli lähellä. Matthewsin vastaus kun siitä kysyttiin:
Eiköhän se katse ole jo siellä tosi peleissä, nämä pitää nyt vain pelata ensin pois ja keskustella niistä.