Asioita joiden potentiaali on hyödyntämättä

  • 5 911
  • 44

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paskavedestä lämpöä koteihin samalla periaatteella kuin maalämpö, eli johdetaan jätevedet isoon säiliöön ja laitetaan maalämpöputket kiemurtelemaan säiliössä. Ei tarvitse porata 200m syviä onkaloita.
En tiedä onko käytännössä mitään mahdollisuutta toteuttaa mutta tuli vaan mieleen kun naperot käytti suihkussa ämpäritolkulla lämmintä vettä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö Levi ala olemaan jo aikalailla Suomen Las Vegas?

Kyllähän tuonne johonkin erämaahan mahtuisi sata kertaa mahtavampi keidas, vaikka sitten kokonaan venäläisille räätälöitynä.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Suomen maaperän malmivarat. Siis näin niinkuin suomen valtiota hyödyttävinä resursseina. Tällähetkellähän tilanne on se että suurimmat rahavirrat kilisevät ihan muualla kuin suomen valtion kassassa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Varmaan aika iso osa ihmiskunnasta on sitä mieltä että heidän potentiaalinsa seksielämässä on hyödyntämättä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä onko käytännössä mitään mahdollisuutta toteuttaa mutta tuli vaan mieleen kun naperot käytti suihkussa ämpäritolkulla lämmintä vettä.


Jäteilmasta lämmon talteen ottaminen onkin jo arkipäivää kaikissa uusissa taloissa, ja kyllähän sitä jätevesien lämmöntalteenottoakin on saksalainen insinööri kehitellyt.

Tästä tuli myös mieleeni että on pikkuisen typerän oloista hommaa käyttää juomavettä paskan siirtämiseen putkessa. Jotain harmaavesiratkaisuita jo onkin, mutta onhan tässä jo sata vuotta juomavettä haaskattukin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkoajan keskustelupalstalle kirjoittavien nimimerkkien kyky ratkoa kaikki ongelmat. Esimerkiksi YK, Suomen oikeuslaitos, eduskunta, työmarkkinaosapuolet, suomalaisen jääkiekon kurinpito ja huippu-urheilun muutosryhmä voisivat täältä katsoa ongelmiinsa ratkaisun ja asiat tulisivat kuntoon samana päivän aikana.
Vielä kun nimimerkeille Jomppa Koo ja HIFK saataisiin naiset, olisi Jatkoajan potentiaali todistettu uskottavasti koko maailmalle.
 

Laksola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Aikojen saatossa tämä ketju tulee koostumaan katkerista käyttäjistä, jotka joutuivat todistamaan kuinka joku ulkoinen taho "varasti"/otti täältä hänen ideansa ja teki sillä miljoonia. :D

Mielestäni tuo VH87:n Suomen baseball-idea oli teoriassa erittäin hyvä, mutta tässäkin tapauksessa konservatiivisuus tekee näinkin hyvästä ideasta käytännössä mahdottoman.

Itse voisin sanoa tähän aiheeseen, että Suomen rahallinen tukijärjestelmä/Kela yms. Tällä hetkellä kannustetaan ihmisiä mielestäni aivan järjettömään käyttäytymiseen ja palkitaan/rangaistaan aivan vääristä asioista. Tähän voisi liittää myös Suomen ulkopolittiset/EU:n sisäiset rahalliset toiminnat viime vuosina. Valitettavasti en jaksa tai halua perustella tätä aihetta tämän enempää, koska se saattaisi vain johdattaa keskustelua hieman raiteiltaan tuonne maahanmuutto-, ulko- ja EU-politiikan puolelle.

Lisäksi olen sitä mieltä että suomen toisen asteen koulutksesta ei saada tällä hetkellä lähellekkään kaikkea irti. Mielestäni ammattikouluja ja lukioita pitäisi tuoda enemmän lähemmäksi toisiaan tietyissä määrin. Lukioon enemmän vapautta kurssivalintoihin, enemmän tälläisä hieman "ammattiliseen puoleen valmistavia/perehdyttäviä" kurssilinjoja ja muutenkin lisää mahdollisuuksia käytännönläheisimpiin opintoihin ja kurssivalintoihin. Ammattilukio on mielestäni jo aika lähellä ns. nerokasta yhdistelmää, mutta toistaiseksi näitä ei ole tarjolla kuin ihan muutamalle eri alalle ja melko harvoilla paikkakunnilla. Lukiosta kuitenkin ihan kohtuullinen määrä jatkaa AMK:in, ja esim lukion viimeisinä vuosina voisi ns. täytekursseiksi ottaa sellaisia valinnaisia ns. johdatuskursseja vaikkapa sähkö-/konetekniikkaan, liiketalouteen, ohjelmointiin yms. Tämä tietysti enemmän teoreettisen lähestymisen kannalta, sillä resurssit eivät varmasti riitä joka lukiolle erinäisten sähkölaitteiden tai ohjelmalisenssien hankkimiseen.

Lisäksi lukiosta pitäisi mielestäni poistaa periaatteessa pakolliset kurssit. On mielestäni turhauttavaa, että mahdollisesti "ei pysty/ehdi" opiskelemaan lukiossa jotain itselleen mielenkiintoista tai mahdollisesti hyödyllistä aihetta koska esim. pakkoruotsit ja pakkoreaalit vievät lukuisin pakollisin kursseineen niin paljon aikaa. Sehän on periaatteessa loppupeleissä aivan sama kuinka "helppoja" tai "vaikeita" aineita olet suorittanut läpäistäksesi lukion. Kyllähän jatko-opiskeluun tai töihin hakiessa eri tahot pystyvät helposti katsomaan mitä aineita olet suorittanut. Lukion suorittaminen itsessään on jo nykyäänkin todellisuudessa melko merkityksetön suoritus tähän "valkolakin ihailemiseen" nähden. Kaikki tämä valinnaisuus mielestäni auttaisi sekä niitä, jotka tietävät mitä haluavat tehdä tulevaisuudessa - että niitä lisäajan vuoksi lukioon tulleita. Ainahan olisi mahdollisuus mennä sitten vaikka sen vanhoollisen lukiolinjan mukaan jos niin valitsee.

Loppuun vielä tarkennus/osittainen yhteenveto uusista säännöistä: Pakollisia aineita ei enää olisi, pakollinen kurssimäärä pysyisi täsmälleen samana ja kirjoitettavien aineiden minimimäärä pysyisi täsmälleen saman. Täysi vapaus valita nämä kirjoitettavat aineet tulisi.

Konservatiivisuus tässäkin tulisi olemaan yksi iso este.

-L-
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Vielä kun nimimerkeille Jomppa Koo ja HIFK saataisiin naiset, olisi Jatkoajan potentiaali todistettu uskottavasti koko maailmalle.

Kuulostaa aika mahdottomalta, mutta jos ei saa vapaalle osastolle kirjoitella niin mistäs sitä tietää, jos HIFK vaikka naisen olisikin löytänyt. Tai nainen käynyt häntä pokaamassa, kun itse hän ei kuulemma sitä tee (pokaa).
 

scholl

Jäsen
Ja taksiliikenteessä.

miksei halpistakseja ole? Valitetaan, että on pimeitä takseja yöliikenteessä, mutta miksei ole virallisia pieniä takseja. Jengi menee yksin keittopäissään himaan niin mihin hittoon tarvitaan jumalattoman isoa takakonttia ja tilaa viidelle hengelle. Jos tuollainen menisi läpi niin pitäisi hakea joku 100 vähän käytettyä Fiatia Italiasta, sopia diili jonkun virolaisen korjaamon kanssa ja perustaa niiden kanssa joku sivuvarikko jonnekin tattarisuolle ja alkaa kilpailemaan tosissaan taksipuolella. Mä en käsitä, miten takseissa on a) niin kalliita ajoneuvoja, b) kaikki ovat niin isoja ja c) lähtöhinnat ovat niin kalliita. Mä myisin taksimatkat alkaen 99c kantakaupungissa, jos liittyy kanta-asiakkaaksi ja tilaa matkan 3kk etukäteen tms.
 

scholl

Jäsen
Ihmisen aivot. Ihminen käyttää aivokapasiteetistaan vain noin 10%. Sieltä kun puristettaisiin vaikka 50%, niin eiköhän oltaisi jo linnunradan laidalla.

Eikös Voyager 1 ole? Mielestäni on hämmästyttävää, että se lähettää 35 vuoden jälkeen vielä sieltä signaalia maahan. Ok, signaalin tulo kestää 17 tuntia, mutta silti se on aivan uskomatonta.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Eikös Voyager 1 ole? Mielestäni on hämmästyttävää, että se lähettää 35 vuoden jälkeen vielä sieltä signaalia maahan. Ok, signaalin tulo kestää 17 tuntia, mutta silti se on aivan uskomatonta.

Aurinkokunnan rajalta on Linnunradan laidalle vielä piitkä matka. Sinänsä samaa mieltä että mahtavan hieno laite tuo Voyager.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
.Mä en käsitä, miten takseissa on a) niin kalliita ajoneuvoja,

Menee vähän ihmettelyketjun puolelle, mutta kuitenkin. Taksien tasohan on viime vuosina romahtanut, mutta hinnat ei. Entisaikaan kun tilasi taksin, niin yleensä paikalle saapui Mersu, pahimmassa tapauksessa joku Volvo. Nykyään paikalle saattaa tulla prius, sitikka tai muuta paskaa.

Kerran keskellä yötä odottelin taksitolpalla taksia ja siihen pyyhkäisi Toytota Hiace. Ja se oli ihan virallinen taksi. Hiace! Jouduin kysymään kuskilta kuinka paljon halvammaksi tämä tulee, kuin jonkun kunnollisen taksin kyyti. Ei kuulemma ole sen halvempi, kuin muutkaan. Luovutin paikkani jonossa seuraavalle, vaikka oli talvi, saatanan kylmä ja tuota Hiaceakin olin jo tovin odotellut. Mutta joku roti se pitää olla.

Tuon Hiacen kuljetuskapasiteetin potentiaali olisi muuten jäänyt hyödyntämättä, jos se pelkästään minua olisi lähtenyt kuljettamaan. Ei mennyt OT:ksi tämäkään viesti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllähän tuonne johonkin erämaahan mahtuisi sata kertaa mahtavampi keidas, vaikka sitten kokonaan venäläisille räätälöitynä.

Itärajallehan tuollaista juuri alettiin puuhata.

miksei halpistakseja ole?

Tätä sitä aina joutuu ihmettelemään. Kuskeilta kuultuna auto on heidän työpaikkansa ja työskentelyolot pitää olla kunnossa. Sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta ei tuossa mitään järkeä ole eikä sitä voi hyväksyä. Kenenkään ei ole pakko ajaa taksia ja halvemmat hinnat olisivat tervetulleita.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eikös Voyager 1 ole? Mielestäni on hämmästyttävää, että se lähettää 35 vuoden jälkeen vielä sieltä signaalia maahan. Ok, signaalin tulo kestää 17 tuntia, mutta silti se on aivan uskomatonta.
Sehän lähettää radioaaltoja? Ja jos mikään ei mene radioaallon eteen, Se lähettää tietoa koko ajan ja niin kauan kun virtaa löytyy? En jaksa mennä tarkastamaan edes...
 

scholl

Jäsen
Menee vähän ihmettelyketjun puolelle, mutta kuitenkin. Taksien tasohan on viime vuosina romahtanut, mutta hinnat ei. Entisaikaan kun tilasi taksin, niin yleensä paikalle saapui Mersu, pahimmassa tapauksessa joku Volvo. Nykyään paikalle saattaa tulla prius, sitikka tai muuta paskaa.

Kerran keskellä yötä odottelin taksitolpalla taksia ja siihen pyyhkäisi Toytota Hiace. Ja se oli ihan virallinen taksi. Hiace! Jouduin kysymään kuskilta kuinka paljon halvammaksi tämä tulee, kuin jonkun kunnollisen taksin kyyti. Ei kuulemma ole sen halvempi, kuin muutkaan. Luovutin paikkani jonossa seuraavalle, vaikka oli talvi, saatanan kylmä ja tuota Hiaceakin olin jo tovin odotellut. Mutta joku roti se pitää olla.

Mulla tuli Honda Accord jo joskus vuonna 1995, kun menin laivasatamaan. Tuosta tuli muuten mieleen, että lama-aikaan oli vanhojakin japsiautoja Helsingissä taksissa. Ainakin vanhat punainen Nissan Bluebird ja ruskea Laurel.

Tätä sitä aina joutuu ihmettelemään. Kuskeilta kuultuna auto on heidän työpaikkansa ja työskentelyolot pitää olla kunnossa. Sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta ei tuossa mitään järkeä ole eikä sitä voi hyväksyä. Kenenkään ei ole pakko ajaa taksia ja halvemmat hinnat olisivat tervetulleita.

Mua ihmetyttää kanssa, että niitä pitää uusia niitä takseja koko ajan. Saksassa kun taksikuski ostaa Mersun niin hän ajaa sen alusta loppuun niin kauan kuin se kulkee. About sama homma on Nycissä takseissa, eikä jossain Italiassa tai Espanjassakaan joka taksin tarvitse olla uusi auto. Tuohan kertoo vain siitä, että hinnat ovat perseellään kuin tuollaisessa perushommassa on varaa ajattaa koko ajan uutta kalustoa.

Palkkaisin mamuja kuskeiksi niin voisin ajattaa vanhoja Fiateja. Silti löytyisi asiakkaita, kun hinnat olisivat halvat. Vähän sama idea kuin Megaklinikalla. Hammaslääkäripalveluita julkisen hinnoilla. Halvat, pienet autot ja halvat kuskit, eikä mitään matkalaukkuja kyytiin tai jos laukku niin sitten se sidotaan katolle ihan hemmetinmoisesta lisämaksusta kuten Ryanairillakin on lisämaksu matkatavarasta.

Sehän lähettää radioaaltoja? Ja jos mikään ei mene radioaallon eteen, Se lähettää tietoa koko ajan ja niin kauan kun virtaa löytyy? En jaksa mennä tarkastamaan edes...

mutta mistä sitä virtaa noin kauan riittää? Luulisi, että 70 luvun teknologialla laite olisi sammunut jo aikapäiviä sitten.

edit. Prius on muuten aivan älytön kottero. Todellinen saippualaatikko ja ahdas takaa, vaikka tosiaan täyshinnan velottavat. Ensi vuonna tulee muuten jetta hybrid, saa nähdä vaihtavatko hippikuskit siihen, kun on kuitenkin eri luokan auto kuin joku japsipommi
 
Suosikkijoukkue
KK
mutta mistä sitä virtaa noin kauan riittää? Luulisi, että 70 luvun teknologialla laite olisi sammunut jo aikapäiviä sitten.
Luulisin, että tuossa laitteess on käytetty jotain tuohon aikaan kun Se on lähetetty niin 110%:sta huippu teknologiaa tai sitten koko homma on kusetusta. Oliko siihen aikaa aurinko kennoja? Ps. Menen nyt lukemaan asiasta lisää.

Edit: plutoniumilla kulkee. Lukekaapa huviksenne wikipediasta aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
mutta mistä sitä virtaa noin kauan riittää? Luulisi, että 70 luvun teknologialla laite olisi sammunut jo aikapäiviä sitten.

Kummassakin Voyager-luotaimessa on voimanlähteenä kolme radioisotoopin hajoamisen tuottamasta lämpösäteilystä virtaa tuottavaa generaattoria (ns. RTG-generaattori), jotka ovat suuresti ylittäneet lasketun käyttöikänsä ja niiden oletetaan tuottavan riittävästi virtaa Maan kanssa viestivää radiolähetintä varten noin vuoteen 2020 asti.
Voyager 1 – Wikipedia

Voyager 1 has three large radioisotope thermoelectric generators (RTGs) mounted end to end on a boom. Each MHW-RTG contains 24 pressed plutonium-238 oxide spheres. The 2,400 watts of heat from the spheres generated about 157 watts of electric power per RTG at the launch, with the remainder being dissipated as waste heat. Hence there was a total of about 470 watts of electric power provided by the three RTGs.

The power output of the RTGs does decline over time (halving every 87.7 yrs), but the RTGs of Voyager 1 will continue to support some of its operations until around 2025
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös