Asiantuntija(t) ampuvat amatöörit

• 1 645
  • 7

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime syksynä saatiin lukea kyllästymiseen ylistäviä kommentteja aikaisemman valmennuskaksikon käyttämistä " tieteellisistä " mittauksista omatoimisen harjoituskauden onnistumisesta. Eräät tahot pitivät kuntokäyriä jopa "uskomattomina" ja "erinomaisina". Kaikki epäilevät "Tuomaat" tuomittiin tylysti väittäen että "läheltä" saadun "fakta" informaation pohjalta lujaa ollaan menty ja kaikki arvot ovat parempia kun aikoihin. Viisikkoharjoitteluun aikaa oltiin varattu aivan riittävästi jne,jne
Henkilökohtaisesti kirjoitukseni leimattiin vailla faktoja olevaksi. Vasta-argumentit joilla kirjoittaja leimasi omat kirjoitukseni perustui puhtaaseen arvaukseen tai teekkariklubin keilapallon liikeradan optimoinnista saatuje tulosten analysointiin.
Summa summaarum on että jokaisella saa sittenkin olla omia mielipiteitä, jotka vain perustuvat omaan näkemykseen asiasta ja terveeseen päättelykykyyn. "Asiantuntija" toivattavasti esittää seuraavat arvaukset faktapohjalla eikä ammu alas muiden kirjoittajien kirjoituksia "vailla mitään faktaa"

Ja lopuksi Kysymys Teijo Räsäselle

" Millaisen käsityksen olet saanut joukkueen kuntopohjasta?
- Me tulemme harjoittelemaan tauolla aika kovaa. "

Toivottavasti herätän keskustelua aiheesta

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti juri

Ja lopuksi Kysymys Teijo Räsäselle

" Millaisen käsityksen olet saanut joukkueen kuntopohjasta?
- Me tulemme harjoittelemaan tauolla aika kovaa. "

Toivottavasti herätän keskustelua aiheesta

Jos kuntopohjan mahdollisia heikkouksia aletaan korjata pikatahtiin tässä vaiheessa kautta kovalla kädellä, saattavat jäljet olla aika karmaisevia.

Toivottavasti Teisa ei taas sitten määrää poikia harjoittelemaan itsensä puhki. Näin tapahtui ainakin SaiPa:ssa viime kaudella, jolloin pelaajat olivat tukossa kauden alusta saakka. Kun olisi pitänyt antaa kaverien välillä levätä, oli kommenttina "sillä se kankeus lähtee, millä se tulikin". Harjoittelu jatkui kaudella kovana ilman tarvittavaa palautusta ja jäljet olivat sitten sarjataulukosta kaikkien katsottavissa. Suo siellä, vetelä täällä - kohtuus kaikessa.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
HN: Se, että olet jotain asioita esiin ja ne osoittautuvat myöhemmin vääriksi, ei minusta riitä syyksi lähteä käymään keskusteluja yksityisviestein. Ennen kauden alkua toit julkisuuteen varsin vahvasti mielipiteesi ja nyt esittämiäsi tietoja on oikaistu. Tämän ei pitäisi kolhaista itsetuntoa tai viedä pohjaa asiantuntijan asemalta. Ellei sitten tuota asemaa ole hankittu keinotekoisesti.

Tuskin olisit halunnut käydä keväällä yksityisviestein läpi sitä, että olit onnistunut ennakkoarvioissasi, perustuivatpa ne sitten lukioliikunnan tuloksiin tai huipputeknologian viimeisimmillä laitteistoilla mitattuihin testiarvoihin. Varmasti olisit halunnut edes hiukan tuoda julki sitä riemua, minkä oikeassaoleminen aiheuttaa.

En tiedä, onko teillä menossa jurin kanssa joku pidempiaikainen vääntö tms. joka tuosta tekstistä ei paista läpi. Ulkopuolisena katsellen jurin jutussa ei ollut minusta moitittavaa.

Itse voisin tuoda esiin seikkoja, joita korostin ennen kauden alkua (koskien mm. Ilveksen valmennusjohtoa), ja jotka ovat jo nyt osuneet oikeaan, mutta tämä lienee väärä paikka.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ketjussa on ehkä tarkoitus puhua Ilveksen kuntotilanteesta, mutta en malta olla parilla sanalla mainitsematta SaiPan valmentaja Skrikon hiljattain esittämiä kommentteja omasta joukkueestaan.

Yleisesti lienee jo tiedossa, että Skriko uskoo juoksemiseen ja sitä kautta hankittuun kuntoon. Näin olin lehdestä lukevinani. Mitään varsinaisia kesäharjoittelusta vastaavia voima- tai muitakaan ylimääräisiä valmentajia ei SaiPalla kaiketi ole, vaan kuntovalmennuksesta ovat huolehtineet Skriko ja Järvenpää. Eli pojat pururadalle ja sekuntikello käteen. Toki punttisalillakin on käyty, paitsi Machulda ei.

Hiljattain Skrikolta kyseltiin SportFM:ssä, miten hän aikoo kauden aikana jaksottaa harjoittelun, jotta kunto kestäisi kevääseen asti. "Ei me tollasia olla mietitty", oli vastaus. "Me treenataan vähän enemmän silloin kun on kevyempi ohjelma liigassa ja vähemmän silloin kun on paljon pelejä, eli katotaan aina tilanteen mukaan".

SaiPa on ollut uskomattomassa lennossa koko alkukauden. Jätkät eivät ole tukossa, vaan putki kulkee. Kukaan ei tietenkään vielä tiedä, kuinka pitkälle tämä Skrikon ja Järviksen metodi kantaa, mutta jo nyt voidaan sanoa, että SaiPa on ollut ainakin alkukauden sensaatiojoukkue.

Skrikon rauhallista ja itsevarmaa puhetta kun kuuntelee, tulee miettineeksi, hoidetaanko näitä asioita useimmissa muissa joukkueissa vähän liian vaikeasti. Kaikki on mennyt veriarvoanalyyseineen ja muine kotkotuksineen niin helvetin teoreettiseksi. Vähän samalla tavalla kuin on pilattu suomalainen keihäänheitto. Ainakin jos on Seppo Rätyä uskominen.

Jokereistakin puhutaan jatkuvasti, että pelaajat ovat lähes koko kauden hirveän treenin puhkikuluttamia ja siten loukkaantumisalttiita. Keväällä on sitten kahden-kolmen viikon jakso, jolloin luistin todella kulkee. Kivaa tietysti, mutta olisi mukavaa, jos se luistin kulkisi iloisesti myös runkosarjassa. Ainakin pelit olisivat viihdyttävämpiä katsoa. Toki tällä kaudella on ollut hyviäkin pelejä.

Tämä on tietysti ikuisuusaihe, josta voi väitellä maailman tappiin.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ihan vain kuriositeettina oliko nämä faktat samaa tasoa kun Tapparan tuleva konkurssi ja miljardivelat? Vai kenties niitä faktoja, että Tapparan puolustuksessa ei ole kunnon puolustajia, kun unohtuu Mäntylät&Puistolat kokonaan.

Vakavammin, mielestäni on eri asia esittää faktatietoa ja "joltain läheiseltä taholta kuultua faktaa". Mitkä motiivit Ilveksen läheisellä henkilöllä on kertoa asioista. Tuskinpa sieltä tulee paljon negatiivista infoa omista ja taas esim. Tapparasta voi tulla niitä "faktoja" yhtä paljon. Lähinnä peräänkuulutan tällä, että on aivan eri asia puhua faktasta ja asiasta minkä on kuullut faktana joltain lähteeltään. Jos itse tiedät että nyt Helminen on elämänsä kunnossa se on aivan eri asia kuin se että sinulle kerrotaan Helmisen olevan elämänsä kunnossa. Tämän takia on turha teilata näillä faktoilla toisten esittämiä mielipiteitä. Jos faktat tulevat objektiivisemmalta tasolta tilanne onkin aivan eri.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
En tiedä en, mutta koska nyt sanot "testit olikin ihan erilaisia, kun alunperin luulinkaan" "ei näillä ollutkaan oikeaa merkitystä" jnejne. Kuin myös tuo Tapparan konkurssi, vielä näyttää olevan pystyssä? Niin mielestäni on näihin omiin faktoihisi turha vetää sellaista rajaa, etteikö voisi vähemmillä faktoilla tai eri kulmasta katsotuilla kritisoida sinun näkemystäsi. Jos joku Ilveksen kannattaja näkee asiat eri valossa, niin tarkoittaako se automaattisesti että sinä olet oikeassa ja hän väärässä? Tai jos joku näkee Tappara-Ilves vertailussa jotain eroja, niin tarkoittaako se että hän on väärässä ja sinä oikeassa? Perusteina sitten aina riittää se että sinulla on "tarpeeksi läheinen lähde". Jos joku tuntee pelaajan x vaikkapa nyt Ässistä, niin ei välttämättä hänen kertomansa kaikki asiat ole pelkkiä totuuksia, vaan subjektiivisia näkemyksiä, jolloin joku ilman näin läheistä lähdettä voi kertoa asiat jopa oikeammin.

Jos kumoaa kaikkien muiden tekstit vain sen perusteella että omaa hyvät suhteet, on aika suppeakatseinen. Myöhemmin esitettynä kriitiikkiin voi sitten puolustella "oho, mä sain väärää infoa" "ei ne olleetkaan semmoisia testejä kun piti olla" "noh pelaajat nostivat vain profiilia ja puskasta tuli Tapparalla pari puolustajaa". Jnejne.

Toki voidaan käsitellä Tapparan talousasioitakin, mutta sillä viet vain keskustelua kauemmas siitä mitä sen avaaja haki. Eli sinun absoluuttisen totuuden julistamista sen varjolla, että omaat lähteen ja toinen ei välttämättä omaa niin hyvää lähdettä. Sehän on se perinteinen tyyli, hukutetaan informaatioon tai yritetään kääntää huomio pois oleellisesta, noh miten vain tahdot. Ainakin se kertoo riittävästi toisten vaikeudesta niellä omaa ylpeyttään.

Edittinä, jos faktat ovat noin vanhentuneita, niin ehkä turha tunkea keskusteluun lähes pari vuotta vanhoja numeroita.

Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Pitää myöntää, että väritin tuolla konkurssiin menemisellä.

Samoilla linjoilla noin yleisesti kuitenkin ollaan. Enkä kyllä odota että kukaan lähteitään paljastaisi, se olisi entinen lähde useimmiten silloin. Toisaalta en minä tarvitse lähdettä kertomaan, että Tapparan maalintekopelissä on ongelmia, vaan totean sen näin ihan fanin silmin vain.

Mitä tulee velkarahaan, niin käsittääkseni kuitenkin Tapparan(kin) toiminnassa vähentynyt huomattavasti mitä se pahimmillaan oli. Tämän kaiken perustahan on se surullinen 90-luvun rahojen käyttö.

Viimeksi muokattu:

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minähän vastaan

" Olen kuitenkin saanut Jurin kirjoituksista sellaisen kuvan, että hän ei perusta väitteitään minkäänlaiseen nähtyyn tai kuultuun tietoon, vaan puhtaaseen mutuun, mutta esittää ne silti faktatietoina. Korjaa toki, Juri, jos olen väärässä."

Hyvä Hervanta, minä perustan tietoni 100 % siihen mitä minä omilla silmilläni näen, kuten olen sinulle varmaan sen tuhat kertaa yrittänyt selittää. Minä näen asioita, minä olen seurannut jääkiekkoa sen verran monta vuotta että minä näen kentältä, milloin asiat ovat hyvin ja milloin ne ovat totaalisesti pielessä. Minä en usko mihinkään tieteelliseen testaamiseen, vaan kyllä kentällä silmämääräisesti näkee, milloin kaveri on huipuukunnossa ja milloin rapakunnossa.En todellakaan perusta mielipiteitäni siihen että musta vaan tuntuu. En edelleenkään perusta mielipiteitä siihen mitä joukkueen sisältä kuuluu. Joukkueen sisältä vaikutetaan ainostaan kansaa näkemään vain positiiviset asiat ja tuodaan "äänitorven" myötö lisää positiivista näkyvyyttä ja sitäkautta kausikorttien lisämyyntiä. Siinä ei ole mitään tuomittavaa. Ja hyvä kun sinä olet nyt äänitorvena ollut

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy