Pisin Kääpiö 186cm
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heti kärkeen: tämä ketju ei ole päällekkäinen erinomaiselle Laadukasta asiakaspalvelua-ketjulle. Aluksi kursivoituna ja pikkufontilla johdantoa aiheeseen niille, joita ketjun määritelmä ja asiakaskokemukseen liittyvä terminologia kiinnostaa:
Asiakaskokemus (CX, Customer Experience) on noussut liiketoiminnan kehittämisen käsitteistön keskeiseen osastoon viimeisten noin 15 vuoden aikana. Kuten asiakaskokemus Wikipediassa määritellään, "asiakaskokemus koostuu mielikuvista ja tunteista, jotka syntyvät asiakkaalle kaikista kohtaamisista yrityksen edustajien, kanavien ja palveluiden kanssa. Hyvä asiakaskokemus tarkoittaa, että yksilön kokemus vastaa hänen odotuksiaan", ja lisäksi, "asiakaskokemus kattaa asiakaspalvelun laadun, mutta myös mainonnan, pakkausten, tuotteiden ja palveluiden ominaisuudet, tuotteen helppokäyttöisyyden ja luotettavuuden".
Asiakaskokemuksen muodostumiseen liittyvät siis kaikki havainnot ja kokemukset, joita me jostakin tuotteesta, brändistä, myymälästä, palveluntarjoajasta tms. saamme, missä hyvänsä tilanteissa ja asiayhteyksissä. Asiakaskokemuksen johtamisessa tarkastellaan tyypillisesti ns. asiakkaan palvelupolkuja, joihin liittyy erilaisia asiakkaan ja myyjän kohtaamispisteitä, joissa hyvää tai vähemmän hyvää asiakaskokemusta syntyy. Asiakaskokemuksen määrittäminen voi olla vaikeaa, sillä siihen vaikuttavat kaikki ne kosketuspisteet, joissa asiakas kohtaa yrityksen. Asiakaskokemus on läsnä jopa ennen tuotteen tai palvelun käyttöä (esim. mediasta saadut kokemukset, myynnin kanssa asiointi, mielikuvat) käytön aikana, asioitaessa asiakaspalvelun tai muiden myyjäosapuolen edustajien kanssa, ja jopa asiakassuhteen päätyttyä. Asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat myös kaikki erilaiset informaatio- ja palvelukanavat, jotka parhaimmillaan vahvistavat hyvää asiakaskokemusta johdonmukaisella tavalla. Puutteellisesti tai epäjohdonmukaisesti CX:n näkökulmasta rakennettu ja ylläpidetty palvelupolku voi taas tuottaa sattumanvaraisella tavalla onnistuvaa - tai epäonnistuvaa - asiakaskokemusta.
Erityisesti digitalisoituvassa taloudessa ja maailmassa asiakaskokemus on yhä keskeisempi kilpailukeino jokseenkin kaikkien toimialojen yrityksille. Aiheesta on kirjoitettu niin paljon palstakilometrejä, etten mene johdantoviestissä syvemmälle siihen, miksi näin on. Erilaisten tuotteiden, palvelujen ja abstraktioiden kuluttajina olemme itse kukin lähes joka päivä saamassa tai vastaanottamassa asiakaskokemuksia. Tämä tapahtuu joko omakohtaisesti asiakkaana toimien, tai saamalla tietoon muiden ihmisten asiakaskokemuksia. Jälkimmäisilläkin on vaihteleva paljon merkitystä siihen, kuinka motivoidumme kokeilemaan uusia tuotteita tai palveluja.
Samaan aikaan monet meistä osallistuvat asiakaskokemusten tuottamiseen muille ihmisille. Näin tapahtuu usein myös silloin, kun oma työ ei liity suoranaisesti myyntiin, asiakaspalveluun tai asiakastoimintojen johtamiseen tai kehittämiseen. Hyvä esimerkki on tästä on laskutusprosessi. Nykyään laskuttaminen tapahtuu usein erilaisten automaatioprosessien lopputuloksena, mutta tällöinkin, ja varsinkin kun laskun kirjoittamiseen liittyy manuaalista työtä, voi lopputulos olla asiakkaan näkökulmasta toisinaan virheellinen tai epätäydellinen. Oikeellisen tai virheellisen laskun toimittaminen asiakkaalle on yhtä lailla osa asiakaskokemusta kuin vaikkapa asioiminen myymälässä tai verkkopalvelussa.
Tervetuloa siis tähän ketjuun asiakaskokemukset niin asiakkaan, myyjän kuin sivullisen roolista nähtynä: erinomaiset, poikkeavat, epäonnistuneet mutta korjatut, kehnot ja umpisurkeat. Mikä onnistui tai meni pieleen, ja mahdollisesti miksi?
Erittäin kiinnostavia ovat myös kokemukset ja havainnot myyjän tai palvelun toteuttajan puolelta, myös esim. mikä erinomaisen asiakaskokemuksen toteuttamisessa on tärkeää, helppoa tai vaikeaa, jne. Miten sinä tai yrityksesi suhtaudutte hankaliin asiakkaisiin? Ovatko erilaiset poikkeukselliset tilanteet jopa mahdollisuus näyttää, että me osaamme hoitaa myös vaativia tapauksia ja tuottaa silloinkin laadukasta asiakaskokemusta? Kyettiinkö epäonnistuminen paikkaamaan niin hyvin, että syntyi erinomainen asiakaskokemus? Onko asiakaskokemuksen johtaminen vain systemaattista ja päämäärätietoista tiimityötä, vai saakelin vaikeaa narulla työntämistä?
Nostan lähempään tarkasteluun Helsingin Sanomien artikkelin 7.11.2023 otsikolla Bussikuski sai raivarin, kun nousin kyytiin etuovesta.
Näin pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvana ja pääosin yksityisautolla liikkuvana käytän pk-seudun julkista liikennettä hyvin satunnaisesti. Puhelimestani löytyy HSL-sovellus, jolla ostan satunnaisen kätevästi silloin harvoin, kun sellaista tarvitsen. Yllä linkittämäni jutun perusteella bussiin astuminen ei välttämättä tapahdukaan aina enää etuovesta. Aikoinaan homma meni kai niin, että busseihin kuljettiin etuovesta sisään ja näytettiin piletti kuskille, ja tämän omaksuin. Omaksuin myös sen, ettei kuskille näin digiaikana tarjota enää maksua, vaan matkalippu ostetaan joko automaatista tai puhelimella, tai matka maksetaan matkakortilla. Nyt onkin yhtäkkiä niin, että osassa busseista (oranssit runkolinjojen bussit) matkustajan pitää astua sisään joko etu- tai keskiovesta, kun taas muissa pk-seudun busseissa (ei-runkolinjat) käytäntö on päinvastainen. No ehkä tämäkin on satunnaisen käyttäjän omaksuttavissa. Omaksutaan sitten taas lisää, kun tulee uutta omaksuttavaa.
HS:n jutussa asiakkaan keskeinen kokemus oli se, että bussikuski räyhäsi asiakkaalle. Tämä oli tietysti täysin väärin, oli rähinän nyy miten inhimillinen hyvänsä.
Asiakaskokemuksen näkökulmasta tapauksessa on epäonnistuttu useammastakin syystä. Kuten jutussakin mainittiin, asiakasviestintä ei vastaa kaikilta osin käytäntöä. Juttuun liittyvällä pysäkillä infotaulu opastaa matkustajia astumaan bussiin vanhalla tavalla. Myös prosessien eriyttämisen eri tyyppisten bussien välillä voi ainakin osittain kyseenalaistaa, koska kirjavat käytännöt tunnetusti vaikeuttavat palvelujen käyttöä. Jutun bussikuski taas oli ymmärtänyt ohjeistuksen aivan eri tavalla kuin mitä HSL:n viestinnästä kerrottiin. Kuski ei halunnut etuovea käytettävän lainkaan, koska "koetan pitää etuoven kiinni, kun siitä tulee kylmää sisään". Tämä oli nähtävästi bussikuskin itse keksimä sääntö, ei HSL:n ohjeistus.
Kehnon asiakaskokemuksen syitä HSL:n tapauksessa löytyi ainakin palveluprosessista, viestinnästä ja työntekijän asenteesta ja ammattitaidosta. Tosin HSL:n tuottaman asiakaskokemuksen rakenteelliset heikkoudetkaan eivät olisi paljastuneet jutun kirjoittajalle, ellei bussikuski olisi toiminut kuten toimi. Hieman toisella tyylillä hän olisi päinvastoin onnistunut paikkaamaan HSL:n prosessien heikkouksia.
Asiakaskokemus (CX, Customer Experience) on noussut liiketoiminnan kehittämisen käsitteistön keskeiseen osastoon viimeisten noin 15 vuoden aikana. Kuten asiakaskokemus Wikipediassa määritellään, "asiakaskokemus koostuu mielikuvista ja tunteista, jotka syntyvät asiakkaalle kaikista kohtaamisista yrityksen edustajien, kanavien ja palveluiden kanssa. Hyvä asiakaskokemus tarkoittaa, että yksilön kokemus vastaa hänen odotuksiaan", ja lisäksi, "asiakaskokemus kattaa asiakaspalvelun laadun, mutta myös mainonnan, pakkausten, tuotteiden ja palveluiden ominaisuudet, tuotteen helppokäyttöisyyden ja luotettavuuden".
Asiakaskokemuksen muodostumiseen liittyvät siis kaikki havainnot ja kokemukset, joita me jostakin tuotteesta, brändistä, myymälästä, palveluntarjoajasta tms. saamme, missä hyvänsä tilanteissa ja asiayhteyksissä. Asiakaskokemuksen johtamisessa tarkastellaan tyypillisesti ns. asiakkaan palvelupolkuja, joihin liittyy erilaisia asiakkaan ja myyjän kohtaamispisteitä, joissa hyvää tai vähemmän hyvää asiakaskokemusta syntyy. Asiakaskokemuksen määrittäminen voi olla vaikeaa, sillä siihen vaikuttavat kaikki ne kosketuspisteet, joissa asiakas kohtaa yrityksen. Asiakaskokemus on läsnä jopa ennen tuotteen tai palvelun käyttöä (esim. mediasta saadut kokemukset, myynnin kanssa asiointi, mielikuvat) käytön aikana, asioitaessa asiakaspalvelun tai muiden myyjäosapuolen edustajien kanssa, ja jopa asiakassuhteen päätyttyä. Asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat myös kaikki erilaiset informaatio- ja palvelukanavat, jotka parhaimmillaan vahvistavat hyvää asiakaskokemusta johdonmukaisella tavalla. Puutteellisesti tai epäjohdonmukaisesti CX:n näkökulmasta rakennettu ja ylläpidetty palvelupolku voi taas tuottaa sattumanvaraisella tavalla onnistuvaa - tai epäonnistuvaa - asiakaskokemusta.
Erityisesti digitalisoituvassa taloudessa ja maailmassa asiakaskokemus on yhä keskeisempi kilpailukeino jokseenkin kaikkien toimialojen yrityksille. Aiheesta on kirjoitettu niin paljon palstakilometrejä, etten mene johdantoviestissä syvemmälle siihen, miksi näin on. Erilaisten tuotteiden, palvelujen ja abstraktioiden kuluttajina olemme itse kukin lähes joka päivä saamassa tai vastaanottamassa asiakaskokemuksia. Tämä tapahtuu joko omakohtaisesti asiakkaana toimien, tai saamalla tietoon muiden ihmisten asiakaskokemuksia. Jälkimmäisilläkin on vaihteleva paljon merkitystä siihen, kuinka motivoidumme kokeilemaan uusia tuotteita tai palveluja.
Samaan aikaan monet meistä osallistuvat asiakaskokemusten tuottamiseen muille ihmisille. Näin tapahtuu usein myös silloin, kun oma työ ei liity suoranaisesti myyntiin, asiakaspalveluun tai asiakastoimintojen johtamiseen tai kehittämiseen. Hyvä esimerkki on tästä on laskutusprosessi. Nykyään laskuttaminen tapahtuu usein erilaisten automaatioprosessien lopputuloksena, mutta tällöinkin, ja varsinkin kun laskun kirjoittamiseen liittyy manuaalista työtä, voi lopputulos olla asiakkaan näkökulmasta toisinaan virheellinen tai epätäydellinen. Oikeellisen tai virheellisen laskun toimittaminen asiakkaalle on yhtä lailla osa asiakaskokemusta kuin vaikkapa asioiminen myymälässä tai verkkopalvelussa.
Tervetuloa siis tähän ketjuun asiakaskokemukset niin asiakkaan, myyjän kuin sivullisen roolista nähtynä: erinomaiset, poikkeavat, epäonnistuneet mutta korjatut, kehnot ja umpisurkeat. Mikä onnistui tai meni pieleen, ja mahdollisesti miksi?
Erittäin kiinnostavia ovat myös kokemukset ja havainnot myyjän tai palvelun toteuttajan puolelta, myös esim. mikä erinomaisen asiakaskokemuksen toteuttamisessa on tärkeää, helppoa tai vaikeaa, jne. Miten sinä tai yrityksesi suhtaudutte hankaliin asiakkaisiin? Ovatko erilaiset poikkeukselliset tilanteet jopa mahdollisuus näyttää, että me osaamme hoitaa myös vaativia tapauksia ja tuottaa silloinkin laadukasta asiakaskokemusta? Kyettiinkö epäonnistuminen paikkaamaan niin hyvin, että syntyi erinomainen asiakaskokemus? Onko asiakaskokemuksen johtaminen vain systemaattista ja päämäärätietoista tiimityötä, vai saakelin vaikeaa narulla työntämistä?
Nostan lähempään tarkasteluun Helsingin Sanomien artikkelin 7.11.2023 otsikolla Bussikuski sai raivarin, kun nousin kyytiin etuovesta.
Näin pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvana ja pääosin yksityisautolla liikkuvana käytän pk-seudun julkista liikennettä hyvin satunnaisesti. Puhelimestani löytyy HSL-sovellus, jolla ostan satunnaisen kätevästi silloin harvoin, kun sellaista tarvitsen. Yllä linkittämäni jutun perusteella bussiin astuminen ei välttämättä tapahdukaan aina enää etuovesta. Aikoinaan homma meni kai niin, että busseihin kuljettiin etuovesta sisään ja näytettiin piletti kuskille, ja tämän omaksuin. Omaksuin myös sen, ettei kuskille näin digiaikana tarjota enää maksua, vaan matkalippu ostetaan joko automaatista tai puhelimella, tai matka maksetaan matkakortilla. Nyt onkin yhtäkkiä niin, että osassa busseista (oranssit runkolinjojen bussit) matkustajan pitää astua sisään joko etu- tai keskiovesta, kun taas muissa pk-seudun busseissa (ei-runkolinjat) käytäntö on päinvastainen. No ehkä tämäkin on satunnaisen käyttäjän omaksuttavissa. Omaksutaan sitten taas lisää, kun tulee uutta omaksuttavaa.
HS:n jutussa asiakkaan keskeinen kokemus oli se, että bussikuski räyhäsi asiakkaalle. Tämä oli tietysti täysin väärin, oli rähinän nyy miten inhimillinen hyvänsä.
Asiakaskokemuksen näkökulmasta tapauksessa on epäonnistuttu useammastakin syystä. Kuten jutussakin mainittiin, asiakasviestintä ei vastaa kaikilta osin käytäntöä. Juttuun liittyvällä pysäkillä infotaulu opastaa matkustajia astumaan bussiin vanhalla tavalla. Myös prosessien eriyttämisen eri tyyppisten bussien välillä voi ainakin osittain kyseenalaistaa, koska kirjavat käytännöt tunnetusti vaikeuttavat palvelujen käyttöä. Jutun bussikuski taas oli ymmärtänyt ohjeistuksen aivan eri tavalla kuin mitä HSL:n viestinnästä kerrottiin. Kuski ei halunnut etuovea käytettävän lainkaan, koska "koetan pitää etuoven kiinni, kun siitä tulee kylmää sisään". Tämä oli nähtävästi bussikuskin itse keksimä sääntö, ei HSL:n ohjeistus.
Kehnon asiakaskokemuksen syitä HSL:n tapauksessa löytyi ainakin palveluprosessista, viestinnästä ja työntekijän asenteesta ja ammattitaidosta. Tosin HSL:n tuottaman asiakaskokemuksen rakenteelliset heikkoudetkaan eivät olisi paljastuneet jutun kirjoittajalle, ellei bussikuski olisi toiminut kuten toimi. Hieman toisella tyylillä hän olisi päinvastoin onnistunut paikkaamaan HSL:n prosessien heikkouksia.