Mainos

Arvokuljetuksen ryöstö Suomusjärvellä

  • 16 472
  • 94

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä. Miten on mahdollista, että näin hyvin suunnitellussa iskussa, olisi jätetty tällainen seikka huomioimatta? Mikä muka voi olla sellainen yllättävä turvatekijä, mikä olisi saanut rosvot jättämään keikan kesken? Jotenkin tulee mieleen, että nyt joku jättää jotain kertomatta. Tai no tietenkään kaikkia asioita ei kerrota julkisuuteen tutkinnan ollessa kesken, mutta ihmetystä tämä herättää.

Niinpä... mulle tulee heti mieleen - ja korostan, että ihan hatusta vedettyä mutuilua! - että yksi mahdollisuus homman kusemiseen loppumetreillä oli saadun sisäpiiritiedon epätarkkuus ja paikkansa pitämättömyys. Eli tiedot ovat pitäneet paikkansa muilta osin, mutta sitten auton sisältä rahojan suojannut järjestelmä onkin ollut erilainen, kuin mitä oli luultu ja sitten homma on tyssännyt siihen.
 
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä. Miten on mahdollista, että näin hyvin suunnitellussa iskussa, olisi jätetty tällainen seikka huomioimatta? Mikä muka voi olla sellainen yllättävä turvatekijä, mikä olisi saanut rosvot jättämään keikan kesken? Jotenkin tulee mieleen, että nyt joku jättää jotain kertomatta. Tai no tietenkään kaikkia asioita ei kerrota julkisuuteen tutkinnan ollessa kesken, mutta ihmetystä tämä herättää.

Poliisi on sen nyt KRP-tasolta asti vahvistanut, että ryöstäjät eivät saaneet saalista. Iltalehti puolestaan kertoo, että rahojen saamisessa epäonnistuttiin amatöörimaisesti.

Joku tässä hommassa tosiaan haisee ja pahasti. Murha.infossa on melko hyvin spekuloitu tosiaan aihetta ja alan itsekin olemaan siinä kannassa, että tämä oli jonkinmoinen harjoitus. Ja todella riskaabeli sellainen.

Sitähän nyt ei kukaan tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu mutta luulisi, että esimerkiksi poliisi nostaisi valmiustasoa tällaisen rikoksen varalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä järkeä tehdä harjoitus noin "tosissaan" ja sitten kuitenkin jättää ottamatta saalista? Eikö se tuomio nyt kuitenkin olisi jo nykylailla aika sama? Jos keikan tarkoitus on ollut kerätä tietoa noista auton sisäisistä suojauksista, niin sen olisi varmaan voinut hoitaa hienovaraisemminkin, ja nyt nähty toteutus oikeissa olosuhteissa taas ei minusta edes vaadi harjoittelua, tai ainakin harjoittelun pystyisi verhoamaan joksikin muuksi kuin konetuliasein suoritetuksi ryöstöksi (kiilaaminen, auton sytytys, liikenteen ohjaus, pako), toki poliisin reagoimiseen tämä oli hyvä testi, mutta nyt menetettiin ainakin jossain määrin yllätysmomentti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitä järkeä tehdä harjoitus noin "tosissaan" ja sitten kuitenkin jättää ottamatta saalista? ...

Ihan samoilla linjoilla, mutta jos nyt väkisin pitää yrittää keksiä joku ainakin jossain määrin realistinen teoria siitä, miksi kyseessä oli harjoitus, niin ehkä sen takia, että nimenomaan haluttiin nähdä, millainen se auton sisällä oleva suojausjärjestelmä on... eli juuri niin, miten jotkut jo ovat spekuloineet...

Ja tuossa siis se, että nyt olisi jo saatu rahoja mukaan, niin olisi ollut ikään kuin bonusta...
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pisti silmään iltalehden uutisessa tuo kohta, missä haastateltu poliisia tuoreimmista tiedoista. Kysyttäessä, miksi tekijät jäivät ilman saalista, vastaus oli tämä.
"Tämä on kuljetusyritykseen liittyvä tekninen asia. Kysymyksessä on rahankuljetustyön henkilökuntaan liittyvä turvallisuusasia. Autojen tekniikasta emme halua lausua mitään. " Alla vielä kyseiseen iltalehden uutiseen. Miten tuo henkilökuntaan liittyvä turvallisuusasia estää ryöstön?

Poliisi edistynyt arvokuljetusiskun tutkinnassa - mutta miksi saalista ei saatu?
 

Morgoth

Jäsen
"Tämä on kuljetusyritykseen liittyvä tekninen asia. Kysymyksessä on rahankuljetustyön henkilökuntaan liittyvä turvallisuusasia. Autojen tekniikasta emme halua lausua mitään. " Alla vielä kyseiseen iltalehden uutiseen. Miten tuo henkilökuntaan liittyvä turvallisuusasia estää ryöstön?

Iltalehden uutinen on ilmeisesti vain huonosti kirjoitettu. Ilta-sanomien uutisessa tuo on vastaus kysymykseen: "Oliko autossa valvontakamera?".
Ilmeisesti on vain niin, että rosvot eivät osanneet ohittaa turvajärjestelmiä. Oliko lopulta erilainen kuin mihin olivat varautuneet tai alunperinkään ei ollut tarpeeksi tietoa noista järjestelmistä?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän ladattujen tuliaseiden käyttäminen välineenä riittä ainakin "kansan oikeustajun" mukaan vakavaksi laskemiseen.

Tästä olen ihan samaa mieltä. Vaan riittävätkö pelkät suunnitelmat tuliaseen käytöstä, siitähän nyt oli kysymys. Mun oikeustajun mukaan jos tiedetään siitä aseesta faktisesti, se on nähty tms. niin totta kai se on riittävän vakava signaali. Mutta jos ollaan kuultu joltain, joka ehkä vielä on kuullut joltain, että mahdollisella ryöstäjällä on ehkä tarkoitus käyttää ryöstössä asetta, niin sellainen toisen käden tieto ei ehkä kuitenkaan ole riittävän luotettavaa, jotta sen perusteella saisi luvat johonkin kuuntelulaitteisiin tms.

Eikä se oikeastaan kansan oikeustajusta ole (eikä saakaan olla) kiinni. Oikeustaju on aina subjektiivinen käsite, vaikka en varsinaisesti eri mieltä tuosta kirjoittamastasi olekaan. Tuo "tarpeeksi vakava rikos" jäi käsitteenä ilmaan, koska sitä ei kukaan määritellyt tarkasti tai kertonut, että millaisilla kriteereillä tuo "tarpeeksi vakava" määritellään.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Syy siihen, että saalista ei saatu saattoi olla, että saalista ei ollut. Eli varsinainen arvokuljetus tapahtui jollakin toisella autolla tai tavalla.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ilmeisesti on vain niin, että rosvot eivät osanneet ohittaa turvajärjestelmiä. Oliko lopulta erilainen kuin mihin olivat varautuneet tai alunperinkään ei ollut tarpeeksi tietoa noista järjestelmistä?
Ehkä unohtui ne räjähteet ottaa mukaan. Jos tuossa on kunnolla toteutettu aikalukitus, niin eihän sitä nyt niin vain ohitella muuten kuin mahdollisesti rajäytyksellä. Ja räjäytystähän ei ilmeisestikään tehty.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Miten tuo henkilökuntaan liittyvä turvallisuusasia estää ryöstön?

Vahvaa mutuilua, mutta Murha.infon puolella joku kertoi noissa autoissa olevan etälukitusjärjestelmä, jonka laukaisuun riittää kuskin hätänapin painallus ja sen jälkeen on auto täysin lukossa. Kyllä tuo olisi jo sellainen turvallisuusasia, mitä poliisi ei saa missään nimessä lausua, sillä tieto kertoisi että kuski kannattaa pelata pois ennen kuin auto on napista jumitettu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vahvaa mutuilua, mutta Murha.infon puolella joku kertoi noissa autoissa olevan etälukitusjärjestelmä, jonka laukaisuun riittää kuskin hätänapin painallus ja sen jälkeen on auto täysin lukossa. Kyllä tuo olisi jo sellainen turvallisuusasia, mitä poliisi ei saa missään nimessä lausua, sillä tieto kertoisi että kuski kannattaa pelata pois ennen kuin auto on napista jumitettu.

Aika hengenvaarallinen systeemi olisi kyllä kuskeille ja voisi laskea vähän työintoa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Onko jollain heittää valistunutta veikkausta siitä kuinka suuria summia suunnilleen tuollaisilla kärryillä kuljetetaan maanteillä?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vahvaa mutuilua, mutta Murha.infon puolella joku kertoi noissa autoissa olevan etälukitusjärjestelmä, jonka laukaisuun riittää kuskin hätänapin painallus ja sen jälkeen on auto täysin lukossa. Kyllä tuo olisi jo sellainen turvallisuusasia, mitä poliisi ei saa missään nimessä lausua, sillä tieto kertoisi että kuski kannattaa pelata pois ennen kuin auto on napista jumitettu.

Nykyään markkinoilla toimivat (Loomis ja G4S) rahankuljetusyhtiöt ajavat vuorot pääsääntöisesti yhdellä miehellä. Mikäli auton avaaminen olisi vain kuskista kiinni, pontevalla kysymisellä auto kyllä aukeaa (ja tämä on myös yleisenä ohjeistuksena).

Autoja seurataan melkoisen tarkasti ja luultavasti auto on ollut lukittuna koska ei ollut reitin mukainen pysähdyspaikka. Myöskään kuskin eliminoiminen ennen pysäytystä ei tuo tuohon mitään uutta tai mahdollista avaamista sen paremmin.

Onko jollain heittää valistunutta veikkausta siitä kuinka suuria summia suunnilleen tuollaisilla kärryillä kuljetetaan maanteillä?

Tuskin useita miljoonia mutta täytyisi tietää mitä linjaa ajaa, missä kohdassa linjaa tai onko autossa poikkeuksellinen määrä rahaa tai jotain muuta arvoesineistöä valistuneemman arvion antamiseksi. Veikkaus on joissain sadoissa tuhansissa mutta maksimissaan miljoona.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Luulisi nykyaikana olevan lukitukseen automaattinen ryöstöntunnistusjärjestelmä. Ei vaan voi luottaa kuskin päätöksiin tuollaisessa.
Samoin kuvittelisin että jonkunlainen "kuolleen miehen kytkin" on arvokuljetusajoneuvoissa ollut jo todella pitkään (jo ennen alkeellisimpiakaan etälukitusjärjestelmiä), kun sellaisen askartelu mekaanisesti ei mitenkään ylivoimaisen haastavaa ole. Tuollaisesta kannattaisi myös nimenomaisesti mainostaa, jotta kuskia ei suotta tapeta siinä toivossa että ovet olisi unohtuneet auki.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi nykyaikana olevan lukitukseen automaattinen ryöstöntunnistusjärjestelmä. Ei vaan voi luottaa kuskin päätöksiin tuollaisessa.

Nykyaikana luulisi olevan myös 360 asteen turvakamerat, jotka lähettävät kaiken aikaa livekuvaa valvomoon, ja kaikki myös tallennettaisiin myöhempää katselua varten. Kun tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa, kyseisen auton kameroiden kuvat nostetaan ruuduille valvojien nähtäväksi. Näin saataisiin tietoa auton ympäristöstä ja paremmat tuntomerkit ryöstäjistä, heidän ajoneuvoistaan ja toiminnasta yleensä ja poliisi pääsisi helpommin tekijöiden jäljille. Kaikkia turvallisuusasioita ei toki pidäkään kertoa julkisuuteen, mutta kumma olisi, jos tuollainen systeemi ei jo olisi käytössä ainakin arvokuljetusfirmoilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuskin useita miljoonia mutta täytyisi tietää mitä linjaa ajaa, missä kohdassa linjaa tai onko autossa poikkeuksellinen määrä rahaa tai jotain muuta arvoesineistöä valistuneemman arvion antamiseksi. Veikkaus on joissain sadoissa tuhansissa mutta maksimissaan miljoona.

Miljardi euroa vie kolme kuutiota tilaa 500:n seteleinä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miljardi euroa vie kolme kuutiota tilaa 500:n seteleinä.

Ongelma on juurikin siinä kun ei ole tietoa mitä linjaa on ajanut. Noin esimerkkinä, jos on ollut viemässa vaihtorahoja versus runkolinjan laskentakeskukseen menevä linja, niin määrissä on melkoinen ero.
 
Onhan tuo vaikea uskoa, että kyse olisi ollut vain "harjoituksesta". Sen verran paljon vaivaa nähty ja riskiä otettu tuon takia, ja kaikki pitäisi tehdä sitten uudestaan.
Kaipa niiltä vain loppui aika, kun ehkä olisi joutunut toisenkin kerran sitä räjäyttämistä koittamaan. Vaikka luulisi ettei se paljon aikaa vie kun panoksen kiinnittää ja laukaisee. Mutta kyllä siinä kummasti tunnelma tiivistyy, kun joku soittaa että nyt tästä meni poliisiauto ohi, ne on siellä minuutin päästä.

Itsehän olisin pudotellut sen kuorma-auton lavalta jotain esteitä parin kilometrin päähän, ei olisi poliisit päässeet autolla paikalle, ainakaan niin nopeasti. Onhan tuosta kuitenkin joku 25km Saloon, että on siinä nyt muutama minuutti ollut aikaa puuhastella. Jos polisi on tullut 180km/h vauhdilla Salosta, se on kestänyt 8-9 minuuttia. Ja kun siinä oli jonoa tullut, niin se on hidastanut poliisin vauhtia lopussa...

Olen yllättynyt jos eivät jäisi kiinni. Kuitenkin noita autoja on niin monta ollut, jostakin on varmasti havainto. Että vaikka se joltakin yritykseltä varastettu pakettiauto on nähty jossain tai näkyy valvontakamerassa.
Niinhän noista aiemmista tapauksista on näköjään kaikista jääty kiinni, kun hyvä voittaa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen yllättynyt jos eivät jäisi kiinni. Kuitenkin noita autoja on niin monta ollut, jostakin on varmasti havainto. Että vaikka se joltakin yritykseltä varastettu pakettiauto on nähty jossain tai näkyy valvontakamerassa.
Niinhän noista aiemmista tapauksista on näköjään kaikista jääty kiinni, kun hyvä voittaa.

Muistelisin että Turun Prisman yrityksestä useampi vuosi takaperin eivät olisi jääny kiinni. Joskus taisi olla spekulaatiota oliko sama porukka Liedossa vai ei?
 
Näköjään poliisilla on kestänyt "alle 15 minuuttia" päästä paikalle. Aika pitkä aika. Ja tuolla MTV:n sivuilla lukee, että tekijöiltä itse operaatio kesti vain muutamia minuutteja. Eihän niillä olisi ollut sitten mitään kiirettä.
Lisäksi sanotaan, ettei ainakaan vielä ole mitään havaintoa mihin suuntaan tekijät lähtivät.

Poliisi uskoo: Ryöstäjät harjoittelivat tekoa Salossa etukäteen - Rikos - Uutiset - MTV.fi


Jotenkin tyhmää sanoa, että tämä juttu oli ammattimaisesti suunniteltu tai jotain. Kuka tahansa osaisi suunnitella vastaavan. Varsinkin jos on motivaatiota ajatella tarkemmin noita juttuja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Jotenkin tyhmää sanoa, että tämä juttu oli ammattimaisesti suunniteltu tai jotain. Kuka tahansa osaisi suunnitella vastaavan. Varsinkin jos on motivaatiota ajatella tarkemmin noita juttuja.

Ihan kuka tahansa ei kyllä saisi kasaan tarvittavaa määrää päämäärätietoista ryöstöpossea, puhumattakaan konetuliaseista. Tässä kohtaa voin nostaa ainakin oman kätösensä pystyyn.

Kuinka ammattitaitoista sakkia nuo autojen kuljettajat ovat? Mietin vaan, että ovatko he samaa porukkaa, kuin nämä ärrältä rahasalkkuja hakevat tyypit? Täytyy näet sanoa, että usein nämä rahasalkkuja hakevat miehet ja naiset näyttävät niin pienikokoisilta räkänokilta, että tuskin he pystyisivät millään tasolla vastustamaan mahdollista päämäärätietoista ryöstäjää.
 

Morgoth

Jäsen
Jotenkin tyhmää sanoa, että tämä juttu oli ammattimaisesti suunniteltu tai jotain. Kuka tahansa osaisi suunnitella vastaavan. Varsinkin jos on motivaatiota ajatella tarkemmin noita juttuja.

Olihan se ihan hyvin suunniteltu siihen auton pysäyttämiseen asti. Toki voi aina spekuloida onko todennäköisyys onnistua kovinkaan, jos tuollaiseen tekee valoisaan aikaa keskellä moottoritietä. Kaikenlaista yllättävää voi tapahtua, johon ei voi varautua ja silminnäkijöitä ainakin on useita. Kuljetusautot toki tuskin ajelevat millään hiljaisilla kylätiellä, jossa hiljaisuudessa saisi tehdä operaation. Jos murhainfon kirjoituksia on uskominen niin esim. Ruotsissa, kun näitä tehtiin niin tekijöillä oli olleet kuljetusautojen rakennepiirrustukset yms. yksityiskohtaista tietoa miten järjestelmät murtaa ja siellä ilmeisesti eri porukka suunnitteli rikokset ja myi suunnitelmat sitten toisille, jotka toteuttuvat sen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
IS:n eilinen lehti tiesi kertoa, että tämä ryöstö on liki yks yhteen identtinen Södertäljessä vuonna 2005 tapahtuneen ryöstön kanssa. Yleensä näissä Suomen puolella tapahtuneissa ryöstöissä on ulkomaalaiskontakti olemassa, näin kommentoi poliisi.

Ei toki satavarmasti tarkoita, että näin olisi tällä kertaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös