- - - jos kimi räikkösellä on kaksi kertaa enemmän voittoja kuin jollain toisella kuljettajalla, niin silloin kimi räikkösen saavuttamat voitot saadaan kun kerrotaan tämän toisen kuljettajan voitot kahdella.
Kaksi kertaa enemmän = kaksi kertaa?
Ei mene läpi!
Miten tulkitsisit samalla logiikalla sen alkuperäisen kysymyksen ensimmäisen osan? Siinä sanotaan "puolet enemmän". Puolet = 0,5x alkuperäinen; enemmän = alkuperäinen + "jotain" (tässä tapauksessa puoli kertaa alkuperäinen). Vastaavasti jälkimmäinen osa "kaksi kertaa enemmän". Kaksi kertaa = 2x alkuperäinen; enemmän = alkuperäinen + "jotain" (tässä tapauksessa kaksi kertaa alkuperäinen).
Muutetaan alkuperäistä kysymystä. Taskussa on edelleen se sama satanen. Toisessa kädessä on puolet taskussaolevasta määrästä ja toisessa kaksi kertaa taskussaoleva määrä. Paljonko nyt on kyseessä? Puolet = 50 ja kaksi kertaa = 200. 50+200+100 (se alkuperäinen taskussa oleva) = 350.
Tässä jälkimmäisessä tapauksessa tuskin ketään tekisi mitään laskuvirhettä; puolet = 0,5x1, yhtä paljon = 1x1 ja kaksi kertaa = 2x1. Entä jos jotain asiaa onkin enemmän? Puolet enemmän = 0,5x1+1, kaksi kertaa enemmän = 2x1+1, kolme kertaa enemmän = 3x1+1 jne. Enemmän on se avainsana. Puolikkaan kanssa laskutoimitus tulee automaattisesti, kakkosen kanssa ei.
Vähän vastaavasta asiasta jankkasin pelinhoitajan kanssa joskus hiljaisena tiistai-iltana parin kaljan jälkeen Turussa wanhan Forten rulettipöydässä. Tyttö selitti jollekin pelaajalle, että väriltä tulee kaksinkertainen voitto. Mä lupasin samantien siirtyä ammattimaiseksi ruletinpelaajaksi, jos hän pitää lupauksensa ja viedä tytön vielä Bahamallekin!
Voittosuhdehan on 1:1 eli saan voittoa saman verran kuin olen värille laittanutkin. Laitan merkin, niin voitan merkin = yksinkertainen voitto. Avainsanahan tässä on voitto. Numeron osuessa voittosuhde on 30:1. Laitan merkin, niin voitan kolmekymmentä = kolmekymmentäkertainen voitto. Molemmissa tapauksissa se alkuperäinen voittava merkki jää myös mulle. Värin osuessa mulla on kaksi merkkiä ja numeron osuessa 31 merkkiä. Väriltä sai siis kaksinkertaisen voiton, mutta kuitenkaan numerolta tyttö ei luvannut maksaa kolmekymmentäyksikertaista voittoa.
Black Jackissa vastaava ei tuota ongelmia. Normaalivoitosta saa yksinkertaisen voiton. Black Jackista saa puolitoistakertaisen voiton eli voittosuhde on 3:2 eli puolet enemmän kuin alkuperäinen panos oli. Kahden merkin panoksella kaikki laskutavat kuitenkin tuottavat sen kolmen merkin voiton. Lopullinen merkkimäärä on viisi. Ei kai ketään kuitenkaan puhu kaksijapuolikertaisesta voitosta?