Viestin lähetti Jermu
Sama sisältö uutisilla olisi vaikka niitä lukisi Hassu-klovni tai Uuno Turhapuro, ei se uutistenlukijan personallisuus siihen vaikuta. Elämä jatkuu myös Arvi Lindin eläkkeelle siirtymisen jälkeen, vaikka joidenkin kommenteista niin on vaikea uskoa.
Sama sisältö tokikin, mutta sisällön esilletuonti olisi erilaista. Ensinnäkin, uutisankkuri itse kirjoittaa ne riimit, joita lähetyksessä kertoo. Hassu-klovnin ja Uuno Turhapuron ulosanti saattaisi joissain määrin poiketa Arvin tyylistä. Ja toisekseen, se nyt vaan on niin, että ihmisen uskottavuuteen vaikuttavat muutkin seikat kuin sanat, jotka hän suustaan päästää. Olemus, ilmeet, eleet, äänenpainot ja jopa ulkonäkö ja pukeutuminen ovat yllättävän suuri osa viestintää myös silloin, kun viestittäjä on tv-studiossa ja viestin vastaanottajat olohuoneissaan tv-vastaanottimiensa ääressä. Minä ainakin pidän Arvia luotettavampana ja vakuuttavampana henkilönä kuin Hassua tai Uunoa.
Ja mitäkö tällä haluan sanoa? Nuo edellä luettelemani ominaisuudet, siis olemus ja niin edelleen, olivat ja ovat Arvilla edelleen sellaiset, että suomalaiset luottivat häneen ihan luonnostaan. Hän lisäksi toimi uutisankkurina niin kauan, että monen mielessä uutislähetys henkilöityi häneen. Hän oli uutisankkurina paljon kauemmin kuin minä olen elänyt, ja jaan tämän "kohtalon" sangen monen kanssa.
Aika harvan elämä tähän tilanteeseen on loppumassa, mutta tutusta ja turvallisesta luopuminen on monasti ikävää, ellei jopa surullista. Joten koita Jermu kestää. Ei tätä nostalgointia kuitenkaan määrättömiin kestä ;-)