Viestin lähetti Tapio Rautalapio
Mitenkä kuule nyt kun meikäläisellekin nämä lykkäys-hommat ovat ajankohtaisia, niin olisiko mahdollisesti fiksu veto hakea suosiolla lykkäystä heti kerralla enemmän. Eli niin paljon, että saa ensin suoritettua opintonsa kokonaan?
Tietysti se on henkilöstä kiinni, mutta kuinka esim. nuo DI:n paperit vaikuttivat asepalveluksen suorittamiseen, vai vaikuttivatko mitenkään? Mainittakoon, että meikäläiselle on tulossa ylempää korkeakoulututkintoa oikeustieteen saralta, että mahtaisiko niillä olla armeijan harmaissa jotain vaikutusta.
Kuinkahan paljon se hämää kun siellä sitten kakarat hyppii silmille?
Vaikka tähän jo moni vastasikin niin vastaanpa vielä itse myös.
Oman muistikuvani mukaan lykkäystä sai kerralla 2-3 vuotta. Eli koko tutkintoa et kerralla saa lykättyä ellei käytäntö ole muuttunut. Tosin lykkäys ei ole prosessina muuta kuin yhden leiman hakeminen koululta.
Olin itse RUKissa kahden vaiheilla että haenko loppupalvelukseen erikoisupseeriksi vai en. Palvelin lopulta ihan normaalisti kokelaana.
Morttiaika nyt on kaikkein eniten samanlainen kaikilla. Pitää muistaa että siellä on aina muutama "kiintiöalikersantti", joille kulmaraudat ovat pelkkä miehisyyden jatke. Vähemmistössä nuo ovat kuitenkin ja niihin kuten koko touhuun pitää osata suhtautua oikealla asenteella. Se on sitten henkilökohtainen juttu osaako asennoitua paremmin nuorena vai vanhempana. Itse olin taatusti huomattavasti kypsempi 24-vuotiaana ja moni juttu meni tältä osin iisimmin. Toisaalta osa touhusta ja ennen kaikkea se odotus oli
turhauttavaa. Ajauduin sitten asiallisen rennolla asenteella sinne RUKiin.
RUKissa touhu olikin sitten jo eri tasolla, koska porukka oli motivaatioltaan homogeenisempaa ja kantahenkilökunnan suhtautuminen melko lailla mallikasta. Sitä paitsi se sijainti keskellä kaupunkia toi hommaan inhimillisyyttä. Kokonaisuutena positiivinen jakso.
Jälkimmäiset 6 kk oli sitten sitä johtamista. Se oli tietenkin suhteellisen erilaista touhua kuin esmes morttikaudella... ...Eniten tuossa vaiheessa alkoi harmittaa koulutuksen sisällön määrä ja turha tyhjäkäynti. Viimeisten kuukausien aikana alkoi todella turhauttaa se ettei aikaa käytetty tehokkaasti hyväksi. Tässä on toki oivana apuna jos omat alaiset ovat pääosin asiallista porukkaa eivät täysiä passiivisia perunoita.
Kokonaisuutena sanoisin että tuntui siltä kuin suhtautuminen olisi ikäni puolesta ollut kaikin osin asiallista ja vaikuttanut säännönmukaisesti positiivisesti - ei juurikaan negatiivisesti.
En tiedä mikä on b-miesten tilanne RUKin suhteen, mutta ainakin AUKin he voivat käydä...? Luulisi että erikoistehtäviä on tarjolla ilman esimieskoulutustakin. Olennaisinta lienee että palvelet riittävän pitkään, jotta sinusta saadaan erikoistehtävässä tarpeeksi irti. Sisäänajohan kestää aikansa. Armeijalla on kuitenkin ihan oikeat intressit hyödyntää mahdollista koulutusta ja osaamistasi, sillä osaava lähes ilmainen työvoima tietenkin kiinnostaa aina!