Kun on vuosien saatossa saanut kuulla lukuisten eri hallien musiikkitarjontaa, niin voi hyvällä sydämellä sanoa, että Areenan tarjonta ei siinä kalpene. Musiikki toki on sellainen taiteen laji, joka jakaa mielipiteitä melkoisesti ja kuten täälläkin on todettu, ei kaikkia voi miellyttää. Suurten kiekkohallien miinus on se, että niiden äänentoistoa ei ole suunniteltu, eikä rakennettu konsertteja silmälläpitäen. Niissä AINA korostuu matalat äänet, niitä ei saa poistettua, siellä kun ei ole rakennettu akustiikkarakenteita kattoon ja seinille ja musiikkihan kuunnellaan aidosti aina stereofonisesti eli se ei ole mahdollista pyöreässä hallissa.
Täytyy taas kerran ottaa myös kantaa tämän mister
@V-G- :n offtopiciin.
Boldaukset oval allekirjoittaneen kommentteja.
………………………………..
En ota kantaa siihen, miten hyvin tai huonosti Areenalla nykyään kannatetaan, tai siihen onko siellä paljon ääntä, vaan ainoastaan siihen, minkälainen ääni läpsyttimistä kuuluu.
Niinpä, otsikkonahan onkin: Areenan musiikkitarjonta, ei läpsyttimien ääni. Ymmärrys hoi.
Mun korviin se sattuu, etenkin jos joutuu vierestä kuuntelemaan. Se on jollain lailla tyypillistä suomalaista jääkiekkoyleisöä varsin osuvasti kuvaavaa, että käsiä ei voida lyödä yhteen, vaan jökötetään hiljaa rotsi niskassa, mutta kun joku antaa palan muovia kouraan, niin asenne muuttuu.
Mielensäpahoittaja kirjoittaa ihan jostain muusta kuin musiikista. Ei anna aihetta kommentoida.
Varsinkin Hartwall Areenan (poiketen siis esim. ruotsalaisesta tai amerikkalaisesta, mutta myös vaikkapa hämeenlinnalaisesta ja lappeenrantalaisesta hallimeiningistä) äänimaailma antaa hyvän mahdollisuuden itsetiedostamiseen ns. negaation kautta.
No nyt lähestytään jo otsikon aihetta, kun kirjoittaja mainitsee äänimaailman, johon usein sisällytetään myös musiikki, varsinkin Areenalla. Mielestäni sitä kannattaa lähestyä tiedottomana positiivisuuden kautta, kuten esim tapahtuu saksalaisessa ja kanadalaisessa sekä vaikkapa espoolaisessa ja porilaisessa hallimeiningissä.
Aika monta kertaa, etenkin KHL:n tultua mukaan (Amandan sanoin) venäläisine viboineen mietin lehtereillä, että kulttuurimaisemana Jokereiden pelitapahtumat ovat harvinaisen monotonisia:
Tässä taas irtaudutaan itseriittoisesti otsikon aiheesta ja käydään kulttuurimaiseman kimppuun. Ei kiinnosta.
Tunnelma tuli kovaäänisistä katsomon sijaan, kunnes ihmiset löysivät massaidentiteettinsä läpsyttimistä.
Tässä käytetään sanaa, jota ei edes sivistyssanakirja tunnista ja kuinkas ollakaan läpsyttimien yhteydessä.
Musiikkitarjonta oli pääasiassa bassojytkettä ja EDM-melodioiden palasia.
Tässä koko negaatiossa on yksi ainoa virke, joka liittyy otsikon aiheeseen. Kirjoittaja ilmeisesti ei liene kovinkaan kummoisesti rutinoitunut musiikkialalla, kun ihmettelee dj:n tavanomaista työvälinettä EDM-generaattoria. Siellä matsissa kun ei ehdi millään soittamaan kokonaisia biisejä.
Nykyään siellä on aitoon venäläiseen tyyliin joku maksettu kaveri mikrofoni kädessä juontamassa sopivia hetkiä nousta seisomaan ja huutaa "JÖKERIIIIIIT".
Ihanko teit tämänkin havainnon? Aito venäläinen? Joku maksettu tyyppi? Kyllä nämä seisomaan käskyt tulevat minuuttia ennen pelin päättymistä ja Paven suusta. Ei Pavelle tarvitse maksaa ja hän huutaa: ”Jos oot Jokeriiiiii, nouse seisomaan.” Se on hienoa voitetun matsin jälkeen.
On kuitenkin todettava, että kun Leonardo Da Vinci sanoi yksinkertaisuuden olevan äärimmäistä hienostuneisuutta, hän ei tarkoittanut heitä tai tätä.
Olipa se Leonardo hieno tyyppi. Voisin tähän lopuksi todeta Bertrand Russellin sanoin: ”En sano, että tämä on totta, vaan sanon: Olen taipuvainen olettamaan, että näissä olosuhteissa tämä käsitys luultavasti on paras.
Ja huomiona: tällä ei ole mitään tekemistä Jokereiden pelaamisen tai muun sellaisen kanssa, vaan vain ottelutapahtuman äänimaailman.
Mutta kun kyse on AREENAN MUSIIKKITARJONNASTA!