Edit. Ja tuskin Hongan taustatiimi mikään tonttulauma on. Millä tavoin rooli muuttuisi ensi kaudelle? Kolmospariin ja ilman ylivoimavastuuta jos hasbeenit ja Vainio ovat roolinsa naulanneet.
Mikäli Hongalla on mahdollisuus olla pelaavassa kuusikossa vakituisesti ensi kaudella miesten liigassa, on se sen tason hyppäys hänen urallaan, että jos tähän ei tartu, pitää taustoissakin olla sitten niitä tonttuja. kannattaa siellä hypen keskellä katsella pelaajan muutakin kauden kulkua, kuin nämä sisäänajovierailut liigassa. On hyvä, että on luottoa ja pitääkin olla, kun moisesta lahjakkuudesta on kyse, mutta tosiasiat on hyvä myös tunnustaa. Honka ei vielä ole fyysisesti, eikä voimatasoiltaan kypsä isompaan liigarooliin. Hänellä on myös selvästi opittavaa kokonaisvaltaisessa pelikäsityksessä ja kuinka muuten voisi tuon ikäisellä ollakaan. Minusta, kuten jo aiemmin totesin, tälle kaudelle ruutua sisäänajoon tilanteessa, missä joukkueen peräpään loukkaantumis - ja kuormitustilanne sen sallii, mutta ei vielä vastuuruutua tuloksesta vaan sopeutumista omin vahvuuksin. Kaikki, niin myös ylivoimavastuu otetaan pelaamalla ja esityksin, ei siihen mitään oikopolkuja ole, eikä saa olla. Mikäli kokonaispaketti ja jatkuva taso ei ensikaudella riitä, niin sitten se ei riitä, ei se ole kenenkään, eikä varsinkaan valmennuksen syy. Minä en tiedä keitä tarkoitat nimellä hasbeenit, mutta Vainion suhteen soisi tunnustavan, että itse pelaamalla tuo on paikkansa lunastanut, noloa edes väheksyä tästä pelaajaa. Kuten sanoin, en tiedä kuka papereissasi on has been, mutta jos JYPin pelaavaa seitsikkoa katselen, en kyllä keksi kenet Honka tälle kaudelle voisi rehellisesti arvioiden ohittaa.
Virheitä tosiaan tekee kaikki, koska virheetöntä ei ole olemassakaan, mutta omaa näkemystäni en perusta yksittäisiin virheisiin, vaan siihen kokonaistasoon, jonka pelaaja pitkällä syklillä pystyy tuottamaan. Honka on jo todistanut, että lahjakkuus riittää nousemaan ison roolin pakiksi, mutta hän ei sitä vielä ole todistanut illasta toiseen ja tähän syynä en usko olevan mikään valmentajan koirankoppi, vaan valmennuksen olemassa oleva data, jonka perusteella peluutuspäätökset tehdään. Minä myös uskon, että meillä on penkin takana niin JYP sydäminen mies, että tekee varmasti kaikkensa, jotta oman jengin lahjakkuus urallaan voisi edetä maksimiinsa, tai oikeastaan, siellä on myös Ahvenjärvikin, jolle nuorten kehitys voidaan katsoa olevan leipälaji, joten siellä on niitä JYP sydämiä ihan monikossa. Olen satavarma, että kun nämä näkevät hetken olevan kohdalla Honka päästetään irti kohti menestystä. Kärsivällisyys kunniaan.