Joo ja antaahan nuo lakimuutokset muutenkin hyvät edellytykset pimeille markkinoille kun alkoholiveroa nostetaan ja naapurimaissa laskee. Tupakalla ja alkoholilla alkaa olemaan jo todella hyvä kate jatkossa. Varmasti lisäntyy ihan järjestäytynyt rikollisuuskin noiden ympärillä kun ei ole enää mitään euron kauppaa sinne ja tänne. Tuskin hirveästi resursseja kuitenkaan valvomiseenkaan lisää tulee. Muutama lantti lisää verokertymää juuri näistä tuotteista, mutta vuotaa todennäköisesti toisesta päästä ulos.
Lisäksi jos sokerivero nousee niin erilaiset limut ja energiajuomatkin saattaa nousta tähän kategoriaan joita kannattaa ulkomailta tuoda. Jopa nyt tuodaan jo pienissä määrin esim. Batteryä
Onhan se näin ja tämä on tosiaan vähän vaikea homma. Tupakka ja sokeri eivät ole mitään välttämättömyyksiä, kuten ei toki viinakaan ja kaikki väärin käytettynä todella vahingollisia. Mutta, toisaalta taas ihmisillä pitää olla jonkunlainen vapaus.
Itse poltan tupakkaa ja vitutti tämä tupakkavero pitkään ja vielä enemmän vitutti kun itse en ole mikään herkkuperse ja kaikkea sokeri mässyä sai eurolla kilon, eli tämä haitallinen asia oli jäänyt lisäverotta (yllättäen Soini asialla). Kuitenkin nyt olen vuoden polttanut vähemmän ja vähemmän ja yksi iso syy oli koska tupakka on niin kallista, mutta vielä enemmän se, että olen saanut itselleni myytyä sen haitallisuuden (siis tottakai olen tiennyt haitallisuuden aina). Minulle on tosi vaikea ollut päästä tupakasta eroon, mutta kyllä tämä maratoni vielä päätyyn menee. Vuosi sitten meni 1-2 askia päivä, nyt useimpina päivinä alle 10 tupakkaa tai jopa nolla.
Alkoholiveronkin ymmärrän koska alkoholi on myöskin haitallista suurissa määrissä, mutta mielestäni vero on kyllä nyt jo jonkun verran kohtuuton. Mielestäni tämä pitäisi ohjata jotenkin niin, että ravintoloissa sekä yökerhoissa olisi alhaisemmat verot tai vaikka verovapaata, koska ravintolakulttuuri ja sen ympärillä pyörivä bisnes ja työpaikat alalla ovat tärkeitä.
Nyt kun tätä taas olen miettinyt, niin reissut Viroon räjähtää taas ja viina ostetaan sieltä. Tupakan pimeä kauppa lisääntyy varmasti nyt ihan kunnolla ja puhutaan jo suorastaan isoista rahoista. 1 kartonki Suomessa 90-100 euroa, sama Venäjällä 20 euroa. Kuten myös lisääntyy nuuskan myynti, lopettajat ja vähentäjät ostavat nuuskaa lisää ja verot menee Ruotsiin.
Haitat ei isossa kuvassa kuitenkaan vähene välttämättä niin dramaattisesti, eli kustannukset kattaa Suomi. Ihmiset vaan istuu omissa yksiöissään nieleskelemässä Viron viinoja ja polttamassa Venäjän tuliaisiaan.