Tammikuun puoliväli, 2 voittoa, 3,54 ja 87,6%. Noi ovat jo lukuina aivan brutaaleja. Jos lähtökohtaisesti ykkösveskaksi hankitun kaverin tilastoissa on tuollaiset lukemat, niin joko jengi on täysi hupailuporukka sarjan häntäpäässä, tai veskari on ajautunut luukkuvahdiksi paremmin kiekkoja pysäyttävän jampan tieltä. Sinänsä onni, että meidän tilanteessa Kalnins on ottanut haasteen vastaan sen sijasta, että pelattaisiin Riian ja Minskin kanssa samoista sijoista.
Jos mua kotisohvalla jännittää jokainen Niemen vartioimaa maalia kohti tuleva laukaus, niin en edes uskalla kuvitella mikä tilanne pakeilla on. Aivan varmasti Niemen epävarmuus säteilee myös kenttäpelaajien tekemiseen, tuli se sitten tietoisesti tai tiedostamatta. Aina voidaan laskea ns. helpot, mutta karu fakta on se, että tuonne menee myös sellaisia, jotka olisi jäänyt tulematta toisen maalivahdin kanssa. Epäluottamusta nauttiva maalivahti luo sen tilanteen, että puolustusalueella ryhdytään helposti ryntäilemään kiekon perässä, pyritään epätoivoisesti estämään laukauksia ja vastaavaa, joiden seurauksena tulee muun muassa tyhmältä näyttäviä merkkausvirheitä ja epämääräisiä irtokiekkoja. Mä väitänkin, että Niemen ollessa maalissa sen pakollisen hörpyn lisäksi myös tätä kautta omissa soi. Ja sama tilanne oli mm. Heleniuksen kohdalla aikanaan.
Siirtorajalla kun Kurri heitti all-in ja jätti maalivahtiosaston nykyiselleen, hän otti niin suuren riskin kriittisimmän pelipaikan osalta kuin voi ottaa. Jos kassassa ei ollut pesetaa, olisi pitänyt yksinkertaisesti käydä hattu kourassa yhteistyökumppanien luona tai vaikka ottaa pikavippiä. Niemi nimittäin voi tulla erittäin kalliiksi, jos Kalninsin bensa loppuu tai terveys pettää. Rehellisesti sanoen, jos nyt pelattaisiin pleijareita ja mä olisin vastustajan riveissä, niin ajaisin aivan jokaisen tilanteen loppuun ja en nyt ihan liikaa katselisi meneekö latvialainen pesuveden mukana. Ja se on aivan pommin varma, ettei voittobonuksia nauttia venäläinen ainakaan korkeammalla moraalilla ole varustettu.
Mun oma usko Niemen comebackiin tällä kaudella on tyystin nollissa, mutta mielelläni olen tuossa väärässä. Hän ei näytä nauttivan luottamuksesta joukkueen sisällä, hänen tyylinsä on hyvin epävarma ja epämääräinen ja kiekko ei ole missään vaiheessa kautta pysähtynyt odotetulla tavalla. Mun on vaikea nähdä, että tuosta paketista karsittaisiin mitään järkevää enää tämän kauden osalta kasaan.