Antti Mäkinen

  • 1 371 758
  • 4 483

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mä ymmärisin sen niin, että Ramstedt oli myöskin eri mieltä kuin Valevuori ja Mäkinen, heh.
Mutta varsinkin jos pelinymmärrys on Valevuorella se kuin on, kannattaisi vaan fanittaa.
Mutta jos katsotaan aihetta, niin oikeassahan Sihvonen oli. Mäkisen takki kääntyi niin että suhina kävi.

Hauskinta oli se, kun hetkeä myöhemmin joku muu otti esiin vasta-argumenttina jonkun yksittäisen Ovien riiston. Ja se sitten kertoo sen, että kuka tahtoo enemmän, on konkreettisesti parempi. Jep, jep.
Ahaa kiitos! Eli tässä tapahtuu nyt sama, mitä ylempänä ketjussakin mainitaan, että Mäkinen ikäänkuin syöttää ajatuksen Ramstedtille samaan tapaan kuin Kimelle "Ollaanko samaa mieltä?". Ja siinä tapahtuu huomaamatta se takinkääntö siis.

Mutta joo, anyway ihan hyvää huumoria tämmöiset tapahtumat. Kaikesta huolimatta mun mielestä Mäkinen on selostuksessa ässä. Nää kopin ulkopuoliset tapahtumat on sit asia erikseen.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja noiden seurauksena Mäkinen on nyt siis saanut "toistasataa sä olet ihan vitun syvältä-tyylistä viestiä" kuten hän itse kertoo? En edes tiedä kuulostaako uskottavalta.

Jotenkin vaan tuntuu siltä, että lähinnä kaipaa vain muiden sääliä ja/tai kehuja. Tuollainen uhriutuminen on muutenkin aika väsynyttä ja kulunutta.
 

mental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bunch of Jerks
Ja noiden seurauksena Mäkinen on nyt siis saanut "toistasataa sä olet ihan vitun syvältä-tyylistä viestiä" kuten hän itse kertoo? En edes tiedä kuulostaako uskottavalta.

Jotenkin vaan tuntuu siltä, että lähinnä kaipaa vain muiden sääliä ja/tai kehuja. Tuollainen uhriutuminen on muutenkin aika väsynyttä ja kulunutta.

En kyllä vaan ymmärrä miten Mäkinen jaksaa nostaa noita haukkuja esille. Hän on valinnut ammatikseen lätkän selostamisen ja faneilla nyt on tunnetusti mielipiteitä. Eihän se varmasti kivaa ole, että tulee huonoa palautetta, mutta ehkä olisi hyvä vähän peiliin katsoa ja korjata asennetta. Hyvä selostaja Suomen mittakaavassa, että ei siinä.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo
Mäkisellä meinaa ääni loppua jo toisessa finaalissa. Toivottavasti paranee tuosta, muuten Niämisen Villen pitää ottaa pääselostajan rooli
 

Tunneli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Hait
Imo luontevampaa lausua nimet kohdeyleisön kannalta kuin miten oikein lausutaan. Joo kuulostaa tyhmälle, mutta kuinka monelle kanukille / jenkille on tutumpi Sebaastien Aahou kuin Sebastian Aho.

Kuulostaa tyhmälle, mutta ymmärrän tulkinnan.

Edit. Typo.
 

Noma

Jäsen
Imo luontevampaa lausua nimet kohdeyleisön kannalta kuin miten oikein lausutaan. Joo kuulostaa tyhmälle, mutta kuinka monelle kanukille / jenkille on tutumpi Sebaastien Aahou kuin Sebastian Aho.

Kuulostaa tyhmälle, mutta ymmärrän tulkinnan.

Edit. Typo.

Miten se kohdeyleisö oppisi ikinä lausumaan niitä nimiä oikein jos edes ko. kielen natiivi puhuja ei sano nimiä oikein? Olisi kai se lähtökohtaisesti kaikkien kannalta kivempaa jos ihmiset puhuisivat toisistaan oikeilla nimillä.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Henkilön nimen lausuminen oikeaoppisesti, tai edes pyrkimys siihen, on hyvin yksinkertainen tapa osoittaa kunnioitusta kys. henkilöä kohtaan. Uskon, että Mäkisen haastattelun "kohdeyleisö" ajattelee pääosin samoin. Mäkisellä jää joko apinointimoodi päälle, kun hän puhuu englantia tai sitten hän, mielestäni, aliarvioi olettamaansa haastattelunsa katsojakuntaa.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
IS haastatellut Mäkistä hänen tiestään Suomen tunnetuimmaksi kiekkoselostajaksi.
https://www.is.fi/nhl/art-2000006125996.html

Itselläni on ennen ollut vähän sellainen kuva, että Mäkinen on saanut asemansa vain sillä, että sattuu tietämään harvinaisen paljon NHL-kiekosta muihin selostajiin verrattuna ja ehkä ymmärtää pelistäkin keskimääräistä enemmän. Ainakin tämän haastattelun perusteella Mäkinen on itse raivannut tiensä nykyiseen asemaan, mikä on hienoa. Muistan toki legendaarisen Urheilukanavan joitain selostuksia, mutta olen silti jotenkin kuvitellut että Mäkisen tie ykköspallille on ollut itsestäänselvä ilman sen kummempia ponnisteluita.

Käy myös ilmi, että Mäkisen täälläkin paljon puhuttanut kärkäs ja ajoittain ehkä narsistinenkin tyyli ilmaista mielipiteensä faktoina on häneltä ihan tietoinen valinta herättääkseen keskustelua. Mielestäni AM yrittää myös vähän vihjailla, että NHL on hänen ansiostaan Suomessa jo kohtalaisen suosittua.

– Silloin vuonna 2010 esitin monille tutuilleni tavoitteen, että joku päivä selostan Stanley Cupin finaaleja paikan päältä, ja NHL on Suomessa iso juttu.  Mulle naurettiin. Sanottiin, ettei se ole mahdollista.

– Kun NHL:n kiinnostus on kasvanut, palautettakin tulee enemmän. Pääosin se on yhä positiivista.

Totta kai osittain hänen ansiostaan, mutta kyllä isoimman buustin suomalaisten kiinnostukseen NHL:ää kohtaan lienee tuonut nykyiset suomalaiset huippupelaajat, some, sekä Viaplay tms helppo tapa seurata pelejä livenä tai jälkikäteen. Hyviä ja huonoja puolia Antista löytyy, mutta omissa papereissani lopulta kokonaispaketti menee plussan puolelle ehdottomasti. Mukava seurata kiekkoa, kun huomaa selostajan eläytyvän peliin, vaikka välillä lipsahtaakin sekaan itsensä korostamista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Käy myös ilmi, että Mäkisen täälläkin paljon puhuttanut kärkäs ja ajoittain ehkä narsistinenkin tyyli ilmaista mielipiteensä faktoina on häneltä ihan tietoinen valinta herättääkseen keskustelua. Mielestäni AM yrittää myös vähän vihjailla, että NHL on hänen ansiostaan Suomessa jo kohtalaisen suosittua.

Toisaalta tuonkin voi kääntää niin, että kun asia on alkanut särähtämään korviin, niin se olikin tietoinen valinta. Eipä siinä, Mäkisen touhussa ainakin on välittynyt sellainen kuva, että haluaa tuota tehdä ja pyrkinyt kaikin keinoin omaa unelmaansa kohti. Tätähän näkee ihan normaalissa työelämässä. Onko sitten NHL:n suosio hänen ansiotaan, ehkä suurempi ansio on sillä, että pelejä ja highlighteja ylipäänsä on katsottavissa enemmän tarjonnan ja kanavien (striimit, some jne.) lisääntyessä?

Tuo suominimien jenkkityylillä sanominen on vähän turhaa, koska em. nimet on aika helppo sanoa neutraalisti suomalaisittain ja kuulostaa normaalin englannin välissä ihan luontevalta.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Käy myös ilmi, että Mäkisen täälläkin paljon puhuttanut kärkäs ja ajoittain ehkä narsistinenkin tyyli ilmaista mielipiteensä faktoina on häneltä ihan tietoinen valinta herättääkseen keskustelua.

Tämä kyllä ihmetyttää että miksi ihmeessä selostajan pitäisi herättää erikseen mitään keskustelua? Yleensä selostaja todellakin selostaa tapahtumia eikä edes pyri olemaan mitenkään koko lähetyksen keskipisteenä. Ei esimerkiksi Doc Emrickin tarvitse tehdä itsestään numeroa että kaikki huomaavat hänen ammattitaitonsa. Mutta löytyipä sentään selitys tuolle Mäkisen ylitsevuotavalle narsismille - hän on päättänyt olla narsisti.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Mun mielestä Antti Mäkinen on "hyvä äijä" ja hyvä selostaja. Tekee töitä intohimolla. Huomaa, että mies saa tehdä työkseen sitä mitä rakastaa. Myös kaikki oheismateriaalit somessa yms. on mun makuun hyvä lisä. Ei valittamista. Joskus jengi jaksaa nillittää mitä ihmeellisimmästä asioista, vaikkapa tässä Mäkisen tapauksessa somen puolella - silloin tulee mieleen klassikkosanonta; Suomessa on asiat ihmisillä liian hyvin :) Jostain pitää aina valittaa tai joku nostaa tikunnokkaan.

Esim. tämä asia, että onko hänessä narsistin vikaa vai ei, niin se ei minua ainakaan kiinnosta. En kiinnitä siihen asiaan huomiota, tai se ei häiritse minua, kun hänen selostamiaan pelejä yms. katson. Ammattilainen kun hoitaa työnsä hyvin, niin muut asiat jää enemmän tai vähemmän sivuseikoiksi.
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Tämä kyllä ihmetyttää että miksi ihmeessä selostajan pitäisi herättää erikseen mitään keskustelua? Yleensä selostaja todellakin selostaa tapahtumia eikä edes pyri olemaan mitenkään koko lähetyksen keskipisteenä. Ei esimerkiksi Doc Emrickin tarvitse tehdä itsestään numeroa että kaikki huomaavat hänen ammattitaitonsa. Mutta löytyipä sentään selitys tuolle Mäkisen ylitsevuotavalle narsismille - hän on päättänyt olla narsisti.

Tämä. Eikö itse pelin tulisi olla keskiössä eikä selostajan. Mielestäni pahimpia esimerkkejä ylilyönnistä oli kun mm-kisat siirtyivät Maikkarille ja Mertaranta meni mukana, nuo pari ekaa vuotta kaikki pyöri peleissä Mertarannan selostuksen ympärillä ja erätauoilla muuan Turkulaisen kiekkopersoonan ympärillä. Nykyään Mertaranta on jopa ihan siedettävä.
Mäkisen tyyli on ajoittain todella ärsyttävällä tavalla itseään korostava ja itse peli jää toissijaiseksi.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Miten se kohdeyleisö oppisi ikinä lausumaan niitä nimiä oikein jos edes ko. kielen natiivi puhuja ei sano nimiä oikein? Olisi kai se lähtökohtaisesti kaikkien kannalta kivempaa jos ihmiset puhuisivat toisistaan oikeilla nimillä.

Vaan kun ei kohdeyleisöllä ole hajuakaan kenestä puhutaan jos puhutaan Filip Forsbäristä, William Nylanderista, Kaapo Kakosta, Patrik Laineesta tai Saku Mäenalasesta. Monessa asiassa Mäkinen voi olla ns. ute på havet, mutta amerikanenglantilaisille vierasperäisten nimien lausuminen kohdeyleisön ymmärtämällä tavalla helpottaa kohdeyleisöä ymmärtämään kenestä puhutaan. Hyvin triviaali homma tämä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Isäntä

Jäsen
Vaan kun ei kohdeyleisöllä ole hajuakaan kenestä puhutaan jos puhutaan Filip Forsbäristä, William Nylanderista, Kaapo Kakosta, Patrik Laineesta tai Saku Mäenalasesta. Monessa asiassa Mäkinen voi olla ns. ute på havet, mutta amerikanenglantilaisille vierasperäisten nimien lausuminen kohdeyleisön ymmärtämällä tavalla helpottaa kohdeyleisöä ymmärtämään kenestä puhutaan. Hyvin triviaali homma tämä.
Voi olla, mutta kyllä minun silti oli pakko nostaa kädet kasvojen eteen marraskuussa Helsingin NHL-ottelujen yhteydessä kun Mäkinen jutteli Shawn Thorntonin kanssa. Mäkinen kyseli Shawnilta muistoja Cup-keväästä 2007 Tiimuu Silaannin kanssa. Shawn sitten vastauksessaan kuitenkin puhui Teemuusta. En tiedä, ehkä eivät puhuneet samasta henkilöstä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Vaan kun ei kohdeyleisöllä ole hajuakaan kenestä puhutaan jos puhutaan Filip Forsbäristä, William Nylanderista, Kaapo Kakosta, Patrik Laineesta tai Saku Mäenalasesta. Monessa asiassa Mäkinen voi olla ns. ute på havet, mutta amerikanenglantilaisille vierasperäisten nimien lausuminen kohdeyleisön ymmärtämällä tavalla helpottaa kohdeyleisöä ymmärtämään kenestä puhutaan. Hyvin triviaali homma tämä.
Olin pari vuotta sitten vaimon kanssa St. Louisissa taksissa hassussa tilanteessa, kun taksikuski ilmoitti olevansa kova kiekkofani ja menossa katsomaan hallille peliä, kun Backes palasi ensimmäistä kertaa Bruins-paidassa kotiin. Kysyin, mitä mies piti Jori Lehterästä, ääntäen nimen siten kuin se suomeksi äännetään. Kaverilla meni täysin sormi suuhun ja puna nousi kasvoille. Yritti selvästi miettiä mistä helvetistä puhuin ja miten ilmaista hämmennyksensä mahdollisimman kohteliaasti. Tajusin onneksi aika pian, mistä kiikasti, selitin ääntäneeni eurooppalaisittain ja korjasin nimen muotoon Dzori Le-teera. Sit juteltiinkin lennokkaasti viimeinen vartti matkasta. Kaverin lempipelaaja oli Vlädi Täräsenkhou.

Ymmärrän sekä Mäkistä että niitä kenen korvia kuumottaa Kiimou Thimonen suomalaisen sanomana.
 
Olin pari vuotta sitten vaimon kanssa St. Louisissa taksissa hassussa tilanteessa, kun taksikuski ilmoitti olevansa kova kiekkofani ja menossa katsomaan hallille peliä, kun Backes palasi ensimmäistä kertaa Bruins-paidassa kotiin. Kysyin, mitä mies piti Jori Lehterästä, ääntäen nimen siten kuin se suomeksi äännetään. Kaverilla meni täysin sormi suuhun ja puna nousi kasvoille.
Aikalailla heitit taksikuskin siis bussin alle. Paikalliset katsojat kun eivät varmaankaan ole saaneet kuulla muita selostajia matseista kuin pohjois-amerikkalaisia ja Antti Mäkistä. Mukavasti kuitenkin teit, kun vedit kaverin bussin alta ennen bussia.

Mitä tulee itse Antti Mäkiseen, niin onhan tässä meillä käsissä samanlainen persoonallisuuden häiriö, kuin vaikka Aleksi Valavuorellaa. Itsensä esille nostamista, pätemistä, tekijähenkeä ja omien mokien selittelyä viimeiseen asti muiden tekemillä virhetulkinnoilla.

@Diablo Antti Mäkinen nuolee jokaisen jääkiekkoa ammatikseen pelaavan pelaajan persettä, jos siitä voi itse hyötyä. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että olisi ns. hyvä jätkä.
 

fakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL/Liiga/KHL
Asiantuntemus, intohimo ja itsevarmuus kuvaavat Mäkistä parhaimmillaan. Oma personaallinen "kaikkitietävä" -tyyli, jota vihaajat vihaa mutta suuri osa myös rakastaa. Kykenee selostamisen ohella analysoimaan peliä ja arvioimaan pelaajien ratkaisuja. Tää on sitä, mitä esimerkiksi Telialla ent. Ruudulla liigapeleissä selostajat eivät tee, ja mun mielestä toi on just se juttu mikä kuuluu selostustyöhön. Ketään ei ole täydellinen, mutta Mäkinen lipoo sitä aika läheltä.

Mielestäni ihan inhimillistä, että noilla kausittaisilla pelimäärillä joku maanantai-aamuinen Amur Habarovskia vastaan pelattava peli Jokereiden leputusrosterilla ei niin hirveästi jaksa Mäkistäkään innostaa. Kuvayhteys ei pahimmillaan edes toimi ja on joltain 90-luvulta. Samaan syssyyn vielä vastustajan pelaajisto koostuu mitään sanomattomista venäläispelaajista, joiden taustoja on ihan turha edes päntätä.

Selostustöiden ohella Mäkinen on myös oikeasti uskottava antamaan sekä kirjallisia että suullisia lausuntoja ja arvioita esimerkiksi KHL ja NHL-joukkueiden voimasuhteista, tulevaisuudesta ja pelaajista ylipäätään. Valitettavasti yksikään liigaselostaja ei tälläistä tee edes harrastusmielessä. Toivoisin, että liigaa selostavat aktivoituis tän suhteen ja peliä katsellessa tulis muidenkin mietteitä pelistä esille kuin Ismo Lehkosen.

Mäkinen nosti tossa kuukaus? sitten julkaistussa haastattelussa muistaakseni esille, että kiinnostusta ois joskus selostella myös Leijonapelejä. No kyllä, kyllä ja kyllä. Sopparia kouraan ja ens kevään mm-kisoissa ääneen. Valitettavasti NHL-pudotuspelit on samoihin aikoihin, joita Mäkinen tälläkin hetkellä selostaa, joten ei varmaankaan ihan vielä ole ajankohtaista.

Mika Saukkosen ja Antero Mertarannan lajitietämys ei meinaan nykypäivänä ole millään mittarilla riittävä. Mertarannalla on sentään intohimoa, mutta sopii nykyään kylläkin paremmin selostamaan näitä Gladiaattoreja. Ihan pikkujuttuja kuten NHL-pelaajien tunnistaminen pitäis olla itsestäänselvyys, mutta ei. Muun muassa Venäjä-Suomi pelissä Mertaranta onnistui 10 sekunnin hyökkäyksen aikana sekoittamaan kahdesti pelaajat keskenään. Kyseisten pelaajien kätisyydet eivät edes olleet samoja... ja näitä on lukuisia muitakin kertoja. Mäkinen ei näistä erehdy ja osaa sanoa pelaajasta muutakin kuin viime kautisen pistemäärän tai seurajoukkueen. Jos voisin veikata niin Mertaranta ei katsonut viime kaudella yhtään änäripeliä, saati KHL-peliä.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Asiantuntemus, intohimo ja itsevarmuus kuvaavat Mäkistä parhaimmillaan. Oma personaallinen "kaikkitietävä" -tyyli
Itsevarmuudella ja narsismilla on hyvin vähän tekemistä keskenään. Taitaa olla jopa niin päin, että Mäkinen pyrkii tuolla tähtipelaajien nuoleskelulla, makeilulla ja viisastelulla peittelemään jotakin.

Itse selostajana Mäkisellä on erittäin hyviä ominaisuuksia, kuten lajitietämys ja intohimo työtään kohtaan. Itselläni on ongelmana Mäkisen monotoninen selostustyyyli, vähän sellainen BilleBeino-genren Mikko Hannula. Joihinkin väleihin selostusta olisi hyvä löytää Pausoja. Katsoja tahtoo hengästyä Mäkisen selostuksen aikana ja Mäkisen puhe tahtoo puuroutua.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Itselläni on ongelmana Mäkisen monotoninen selostustyyyli, vähän sellainen BilleBeino-genren Mikko Hannula. Joihinkin väleihin selostusta olisi hyvä löytää Pausoja. Katsoja tahtoo hengästyä Mäkisen selostuksen aikana ja Mäkisen puhe tahtoo puuroutua.

Vertaus Mikko Hannulaan on erittäin osuva. Molemmilla on samantyylinen lauserakenne selostuksessaan ja ikäänkuin tarinankerronta-moodi päällä. Itse pidän enemmän flow-tyylisestä selostuksesta, jossa kerrotaan tapahtumista reaaliaikaisesti, eikä lauseen tarvitse aina pitkien kaarien jälkeen päättyä johonkin ennalta määrätyltä kuulostavaan pisteeseen. Mäkinen on ehkä pyrkinyt tästä maneerista eroon, sillä tämä piirre ärsytti ainakin itseäni huomattavan paljon enemmän, kun Mäkinen aikoinaan toimi Radio 957:n kakkosselostajana erinomaisen Juha Lindgrenin takana. Olkoonkin, että Lindgren ei Ilves-kannattajien suosiossa ole vuosien varrella ollut Tappara-laseistaan johtuen.

Kyllä minä olen taas oppinut arvostamaan Antero Mertarannan tunnelmanluontia, kun olen ottanut hieman etäisyyttä analyyttisestä jääkiekon seuraamisesta. On tehnyt ihan hyvää ja pystyy nauttimaan kiekosta enemmän, kun ajattelee touhua enemmän pelaajien kuin valmentajien pelinä.
 

444

Jäsen
Mika Saukkosen ja Antero Mertarannan lajitietämys ei meinaan nykypäivänä ole millään mittarilla riittävä. Mertarannalla on sentään intohimoa, mutta sopii nykyään kylläkin paremmin selostamaan näitä Gladiaattoreja. Ihan pikkujuttuja kuten NHL-pelaajien tunnistaminen pitäis olla itsestäänselvyys, mutta ei. Muun muassa Venäjä-Suomi pelissä Mertaranta onnistui 10 sekunnin hyökkäyksen aikana sekoittamaan kahdesti pelaajat keskenään. Kyseisten pelaajien kätisyydet eivät edes olleet samoja... ja näitä on lukuisia muitakin kertoja. Mäkinen ei näistä erehdy ja osaa sanoa pelaajasta muutakin kuin viime kautisen pistemäärän tai seurajoukkueen. Jos voisin veikata niin Mertaranta ei katsonut viime kaudella yhtään änäripeliä, saati KHL-peliä.
Itse katselin noita kisoja yhteensä kolmen ottelun verran, ja jo sinä aikana Mertarannan vauhkoilu ja värilasit saivat useamman kerran sappeni kiehumaan. Silti uskallan väittää, että ko. kisoja katsovista (eli tietyllä tapaa kohderyhmästä) erittäin suuri osa ei ikipäivänä huomaisi tuollaisia virheitä, että pelaajat menevät sekaisin. Paitsi jos se nimi on selvästi näkyvissä. Tämä ei ole mitään tieteellistä argumentointia, vaan puhtaasti mutuilua, mutta väitän että valtaosalle leijonayleisöstä on tärkeintä se, minkälaisen tunnelman selostaja kykenee luomaan ja miten kykenee ylläpitämään intensiteettiä. Mertaranta jakanee mielipiteitä siinä missä muutkin, mutta luulisin someraivon yltyvän aivan uusiin sfääreihin, mikäli hänet siirrettäisiin sivuun ”jonkun mäkisen” tieltä. Tämä siis ottamatta tippaakaan Mäkisen ammattitaidosta pois.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse katselin noita kisoja yhteensä kolmen ottelun verran, ja jo sinä aikana Mertarannan vauhkoilu ja värilasit saivat useamman kerran sappeni kiehumaan. Silti uskallan väittää, että ko. kisoja katsovista (eli tietyllä tapaa kohderyhmästä) erittäin suuri osa ei ikipäivänä huomaisi tuollaisia virheitä, että pelaajat menevät sekaisin. Paitsi jos se nimi on selvästi näkyvissä.
Eikä sekään nyt niin vakavaa mielestäni edes ole jos hetkellisesti jonkun nimen sanoo väärin. Väitän että Mertaranta sanoo kuitenkin n. 95/100 kertaa sen oikean pelaajan. Toki joskus käy näitä hassuja tilanteita että jos kuvitellaan kiekon olevan "Vatasella" mutta se onkin "Nutivaaralla" ja Mertaranta sanoo silti väärin, kyseessä kun on jo eri kätisyyksien pelaajat.

Mutta eipä tuokaan niin ihme ole, kylläpä jollain Jani Alkiollakin käy näitä aina välillä ja puhutaan kuitenkin miehestä joka selostaa vain ja ainoastaan jääkiekkoa useamman pelin viikossa. Hänelläkin on mennyt sekaisin rightin ja leftin pelaajat.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei Mertarannassa pahinta ole se, että hän sekoittaa välillä pelaajia toisiinsa. Se on inhimillistä. Paljon vaikeampaa on sulattaa puolueellisuutta, tuomareista valittamista ja sääntöjen todella puutteellista ymmärrystä. Näissä Mäkinen on aivan valtavan paljon parempi, ja sanoisinpa myös, että lajituntemuksessa ylipäänsä Mertsi häviää oikeastaan jokaiselle kollegalleen, etenkin Mäkiselle.

Nuo kaikki kolme keskeistä vikaa Mertarannassa muuten tiivistyivät hienosti yhteen hetkeen, kun Anttilan tasoitusmaalia seurasi sekaannus siitä, haastaako Ruotsi maalin paitsiona vai ei. Mertaranta raivosi suorastaan henkilökohtaisella vimmalla ja intti kiekon olevan maalissa. Ei tullut kertaakaan mieleen, että kyseessä saattoi olla haastotilanne. Tuomareita hän haukkui ties millä verukkeilla voimakkain äänenpainoin ja höysti kiukkuaan kaiken maailman naurettavilla ja käsittämättömillä.

Mäkiseltä näitä ei tule koskaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mertsin puolesta on kyllä se sanottava, että lausuu pelaajien nimet todella taidokkaasti. On käsittääkseni ainoita selostajia slaavimaiden ulkopuolella, joka lausuu Zdeno Charan nimen oikein (tästäkin sai pilkkaa osakseen). Mitä enemmän Mertsi tuo mielipiteitään esiin, sitä syvemmällä ollaan. Jos tyytyisi pelkästään selostamaan pelitapahtumat ja nostattamaan fiilistä, niin olisi ihan A-luokkaa. Maikkarin vuosina alkoi lähtemään niin käsistä, että tässä on jo muutama vuosi katsottu MM-kisat Youtuben kautta eri selostuksella.

Mäkinen tietysti lausuu kaiken niin jenkkityyliin kuin voi olla, mikä on tietenkin naurettavaa. Sama kritiikki pätee häneenkin, keskittyisi vaan selostamiseen, niin pystyisi kuunnella.

Tuolla NHL:n puolella on mainiota selostajia, jotka pystyvät vetämään pelin läpi ottamatta itse kantaa mihinkään. Toivoisin tämän yleistyvän Suomessa.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuolla NHL:n puolella on mainiota selostajia, jotka pystyvät vetämään pelin läpi ottamatta itse kantaa mihinkään. Toivoisin tämän yleistyvän Suomessa.
Tähän nyt on olemassa selkeä syy. Ja se on se, että jokaisella kanavalla/joukkueella on selostajan kaverina kommentaattori, NBC:n lähetyksissä jopa kaksi kommentaattoria. Silloin selostajalle ei jää tarvetta eikä aikaa muuhun kuin seloatamiseen, ja asiasta paremmin kärryillä oleva asiantuntija kommentoi tapahtuneita asioita. Ei ole sitten tarvetta millekään 100 kertaan kuulluille vitseillekään, mitä suomalaiset selostajat jaksavat viljellä ihan liikaa. Mutta jollain se hiljaisuus on täytettävä kun kukaan ei ole tukena.

Sitä mysteeriä olen itsekin ihmetellyt, että miksi Suomessa läheskään aina selostajalla ei ole kommentaattoria kaverina. Onko rahakysymys vai eikö halukkaita / ammattitaitoisia kommentaattoreita ole tarpeeksi. Esimerkiksi Niki Juusela oli huomattavasti parempi 2014 olympialaisissa tai 2016 u20 kisoissa kun joku oli mukana kommentoimassa. Jopa Mäkistä jaksoi vuosi sitten kuunnella pari finaalipeliä, kun Lehkonen oli välillä äänessä. Mertarannan kohdalla luin muistaakseni joskus, että selostajan suureksi kasvaneen egon kanssa ei samaan lähetykseen mahtunut enää kommentaattoria. En tiedä pitääkö tämä paikkansa.

Mertarannasta puheen ollen, niin en ihmettelisi jos nykyinen työnantaja olisi erikseen kehottanut niiden omien, sinivalkoisten mielipiteiden jakamiseen seloatamisen ohessa. Mikäs paremmin vetoaa pelkät mm-kisat katsoviin katsojiin, kuin "kaikkitietävän" selostajan vahvat mielipiteet siitä, miten "ruotsalainen/venäläinen/kanadalainen pelaaja kohteli suomalaista törkeästi, vaarallisesti, kaksin käsin ja takaapäin, eikä tule jäähyä!"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös