Mä en itsekään ymmärrä fanina, miksi EHT:tä pelataan nyt, kun terveydelliset riskit ovat kuitenkin huomattavasti normaalia suurempia ja nyt liigajengit kärsivät karanteenien muodossa huomattavasti enemmän omien pelaajiensa maajoukkue-osallistumisista. En toki muutenkaan ole kesken kauden käytävien EHT-turnausten fani, mutta pystyn jotenkin käsittämään sen, että lajin kokonaisvaltaisen näkyvyyden ja tunnettuuden vuoksi ne ovat tärkeitä ns. karjalalippiskansalle.
Mutta liiketaloudelliselta kannalta ymmärrän, miksi kauden aikana höntsäillään tänäkin vuonna. Maajoukkueilla on yhteistyökumppanuuksia ja ilman EHT:n tarjoamia näkyvyyksiä sopimusten ehdot eivät täyty ja liiton pitää palauttaa näitä jo maksettuja rahoja. Kaikkia liiton rahoja ei kuitenkaan hillota Kalen saunaseuralle, vaan rahoille on ihan aidosti käyttöä, jolloin siitä kärsii suomalainen jääkiekko, juniorikiekkoilu ja moni vasta tulevaisuudessa siintävä kehityskohde, jotka saattaisivat kaatua jopa kokonaan ilman liiton rahaa. Yksikään iso yhteistyökumppani, joita sponsoreiksikin kutsutaan, ei nykyisin todellakaan "tue" hyvää hyvyttään jotain seuraa tai vaikka liittoa, vaan he haluavat ihan oikeasti vastinetta rahoilleen ja näitä ihan oikeasti mitataan. Mitä isompi ja kansainvälisempi yritys, sitä tiukemmat ehdot ja tarkemmat mittarit.
Itsekään en pidä tästä, varsinkaan silloin, kun HIFK:n etu on ristiriidassa maajoukkueen edun kanssa. HIFK on mulle aina ykkönen. Mutta pelaajille maajoukkue on edelleen tärkeä ja erinomainen näyttöpaikka tulevaisuutta ajatellen, myös kesken kauden tapahtuvat EHT-turnaukset. Ne voivat olla jopa ihan kriittisen tärkeitä, kun neuvotellaan seuraavan kauden diilejä. Itsekin arvostan sitä, että Suomen maajoukkueen paita on aina kunnia-asia pukea päälle, vaikken mikään suuri maajoukkue-fanaatikko olekaan.
Antonin kohdalla mua harmittaa eniten se, että tämä on todennäköisesti hänen viimeinen kautensa tähän hätään meillä ja vastaavan tason kaveria ei meiltä löydy hänen tilalleen. Lisäksi, kun huomioidaan, että Anton on jo ollut U20-jengin mukana ja pois joukkueen toiminnasta nuo viikot, voisi kuvitella, että mikäli hänet kevään MM-kisoihin valitaan, näytöt liigapeleistä ja U20-jengin kapteenina olo olisivat ihan riittäviä näyttöjä parikymppiselle jannulle.