WestCoast110
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS, Giallorossi
Varmasti käytetty erinäisissä yhteyksissä. En vaan ymmärrä miten yhden pelaajan kohdalla nimityksiä kuten "patonki" tai "Pariisin leipuri" olematta kotoisin Pariisista, pidetään erityisen loukkaavina (siis Rechin puolesta, ilman mitään viittausta, että Rech itse olisi näistä loukkaantunut), mutta kaikenmaailman koukkupolvet, papparaiset, klesat, löysät paskat, arvat, divarijyrät ja svenssonit menee kuitenkin yleisesti hyväksyttynä läpi, vaikkei olisi samaa mieltä otteista niinkään. Termistö ei kuitenkaan aiheuta yleensä valituksia.Alunperin kun äijää nimettiin "patongiksi" niin veikkaan että nimen tarkoitus oli olla loukkaava. Pelaajanakin hänet oli leimattu näkemättä paskaksi niin nimitys ei varmaan ihan rakkaudesta tullut. Omaa harkintaa kannattaa kyllä käyttää.
"Patonki" tai "Pariisin leipuri" on ainakin itselläni täysin sama asia, kun joku suomalainen kiekkoilee/urheilee ylipäätään vaikka rapakon toisella puolella ja lempinimet saattavat sisältää viittauksia mm. Napapiiriin, jääkarhuihin tai pingviineihin, vaikkei napapiirillä asu tai kyseisiä eläimiä ei ole lähelläkään Suomen rajoja. Ihmiset voivat ilman "rasistisia" tai ilkeitä tarkoitusperiä vetää yhteyksiä liittyen johonkin maahan ihan hyväntahtoisesti tai neutraalisti. Tarkoituksella tai tietämättömyyttään, tai sitten jonkun yleistyksen perusteella. Kaikki ei ole aina jotain pitkälle mietyttyä ilkeilyä ja henkilökohtaista hyökkäystä toista kohtaan. Voisin veikata, että tällä palstalla "Patonki" nimitystä käyttäneistä arviolta noin 0 on termiä käyttänyt syvästä vihasta ranskalaisia ihmisiä kohtaan.
E: Lisätään vielä, että henkilökohtaisesti olen paljon kiinnostuneempi mitä kentällä tapahtuu, kun siitä, millä nimellä Rechiä kukakin puhuttelee. Minulta on tullut kaikki patongista Rechiin ja olen näitä käyttänyt tasaisesti erinäisissä yhteyksissä ilman mitään perustavanlaatuista vihaa Rechin kansalaisuutta kohtaa. Myös skeptismi liittyen hankintaan ja pärjäämiseen liigassa on mielestäni ollut ihan perusteltua, ennen kun olen kaverin otteita nähnyt. Nyt vakuuttanut kaukalossa ja sen ulkopuolella, on hyvä tyyppi kaikin puolin tämä meidän "Patonki".