Jossain vapaalla puolella tiedusteltiin yhdessä vaiheessa miksi olen muutaman muun tapaan lopettanut tänne osioon kirjoittamisen. Oikeastaan syy on vain ja ainoastaan se, että en ole jaksanut lukea tätä sontaa mitä tänne useat nimimerkit suoltaa viikko toisensa jälkeen vaikka TPS nykykokoonpanossaan pelaajistoa, seurajohtoa, urheilutoimenjohtoa ja valmennusjohtoa myöten tekee monia asioita paremmin kuin pitkään aikaan. Mun mielestä on aivan vitun absurdia lukea tätä paskapropagandaa ja näitä aivan täysin mutulla heitettyjä sekunda-arvioita siitä miten milloin mikäkin asia taas on niin perseellään että jengi yrittää vetää lusikoilla ranteita auki. Case-esimerkki karrikoituna: TPS:n markkinointiporukka ei osaa markkinoida, kaikki muu paitsi sen potkut saaneen äijän kädenjälki on paskaa. Jos joku asia on ok, niin se oli varmasti se potkut saanut joka sen sai aikaan. Ja miksi se sai potkut? No koska Eskola on homo ja se ei antanut Eskolalle persettä. Tai sitten se pani jonkun klaanilaisen muijaa koska ei se välttämättä ollutkaan homo vaan pelkästään ihan pelkästään vitunmoinen pelle. Se kuitenkin sai aikaiseksi kaikkea muuta kuin paskaa, nykyporukka saa aikaan pelkkää paskaa. OK.
Kerron tänne nyt ketjun aiheen mukaisesti mielipiteeni muutamasta keissistä liittyen TPS:n pelaajahankintapolitiikkaan.
Ensinnäkin, Kumen loukkaantumiskierre on ollut aivan käsittämätön tarina kaikkinensa. Aivan alusta saakka. Miehellä on joitain pikkuvammoja ollut, sen jälkeen pari vakavampaa alavartalovammaa, päävamma ja ylävartalovamma. Olen antanut itseni ymmärtää että ainakin yksi näistä on diagnosoitu väärin, ja mies olisi oikeasti ollut hyvän tovin pelikunnossa, mutta syystä tai toisesta vietti pitkät tovit sairaslomalla ja odotti lupaa pelata ja harjoitella kunnolla - kunnes loukkaantui oikeasti hyvin nopeasti. Aiemmasta viisastuneina miestä oikeasti tarkkailtiin huolellisesti ihan sinne marraskuulle asti, odotettiin että jospa se viimeisin oikea vamma olisi parantunut, mutta sitten kävi taas jotain ja tilanne oli tämä. Mutta välissä käsitys oli että mies oikeasti on pahimmat selättänyt ja homma voisikin toimia. Minun tietääkseni on hevonpaskaa, että miehen vamma olisi ollut keväästä asti tiedossa tai että hänen takiaan sentteriä olisi pitänyt etsiä koko kauden ajan.
Toiseksi, en löydä eliteprospectsista juuri senttereitä joita itse olisin Tepsiin kelpuuttanut. Merkittävintä tässä sentterihankinta-gatessa on kuitenkin se, ettei täällä palstalla todellakaan ole minkäänlaista sisäpiiritietoa itse neuvotteluiden sisällöistä. Ei yksinkertaisesti ole. Niittymäki oli ilmeisesti aktiivinen päivän aikana, näin huhuili täällä luotettavat nimimerkit, näin kuulin esimerkiksi itsekin, ja jopa naapuriseuran leirissä kirjoiteltiin insidea joistain neuvotteluista, mutta syyt sen takana että ne lopulta kariutuivat ovat tuntemattomat. Jarkko Malinen voi olla pelaaja joka paperilla olisi ollut ok hankinta, mutta heikon tämän kauden perusteella en olisi hyppinyt riemusta hänen kohdallaan. Ei ole osoittanut tällä kaudella kuuluvansa enää liigan sentterikatraan eliittiin. Lisäksi on mahdollista että hän hyvinkin oli myös Tepsiin tarjolla mutta että joku (esim. Kallio, Niittymäki) tiesi jotain kaverista joka puhui sen puolesta että ei kannata hankkia.
Ylläolevan lisäksi TPS on ilmeisesti Niittymäen toimesta kiinnittänyt Filppulan pitkällä diilillä tuleviksi kausiksi. Filppula on takuuvarmasti ykkössentteri näiden kausien aikana. Miksi pariksi kuukaudeksi olisi nyt kiinnitetty pelaaja, jolla tähtäin kauden jälkeen todennäköisesti olisi muualla? Miksi esimerkiksi pitäisi viestittää Ahtolalle, joka todellakin täyttää hyvän kahden ensimmäisen kentän sentterin mitat tällä hetkellä, että sori, pelaa sä sitä laituria nyt vaan - me hankitaan joku mikä tahansa jätkä sun paikalle koska me voidaan? Minkä viestin tämä antaa koko pelaajistolle muutenkaan? Aivan paskan tietysti, ja tämän voi moni joukkue-urheilussa itse vaikuttanut varmasti allekirjoittaa. Minä ainakin voin.
Meillä ei ole senttereitä liikaa, ja on totta että vammakierteen osuessa ollaan kusessa, mutta tähänastinen ei millään tavalla indikoi että olisi nyt kannattanut upottaa suhteeton summa pelkästään ulkoisen paineen vuoksi pelaajaan, jos ei tarpeeksi sopivaa sellaista löydy. Tämä Antsan "selitys" oikeasti vaikuttaa melko todennäköiselle esim. noiden eilen ja edellispäivänä liikkuneiden keskushyökkääjien perusteella. Näin, vaikka täällä taas tietysti olisi usean nimimerkin toimesta a) löydetty pelaaja joka täyttää sekä UTJ:n, valmennusjohdon että kapteeniston korkealaatuiset standardit sekä tasollisesti että henkisesti ja b) neuvoteltu onnistuneesti tälle sopimus Niittymäestä poiketen. Minkäänlaista suhteellisuudentajua tai realismia ei tällä palstalla tietystikään toki esiinny - eikä vähiten näin sen vuoksi että inside-tietoa oikeasti on aivan helvetin vähän liikkeellä.
Ylläolevalta pohjalta en tosin esim. ymmärrä Savilahti-Naganderin diiliä, muuten kuin että on Selinille hyvin tuttu ja sen vuoksi olen edes jollain tasolla luottavainen siitä että miehellä lähtee Tepsissä toimimaan.
Mitä Niittymäki sitten on tehnyt omasta mielestäni hyvin? No, herra on kaikesta naamalleen levitettävästä oksennuksen ja paskan sekoituksesta huolimatta koonnut meille joukkueen. Joukkueen, joka kaikkien hämmästykseksi ottaa kotiedun playoffeissa ja joukkueen, joka nyt monen mielestä yhtäkkiä taistelee mitaleista vaikka mikä tahansa sijojen 4-10 välillä oli se aito realismi ennen kautta. Miten noilla nimillä voi edes olla tuolla, miten on voitu luottaa joukkueen rakennuksessa näihin tiettyihin palikoihin? Omasta mielestäni siten, että Antsa yksinkertaisesti ja edeltäjästään poiketen on ollut kartalla siitä millaisilla arvoilla varustettuja pelaajia tässä jengissä on ja siitä, millaisia kavereita tuonne kannattaa hankkia. Siten tietysti myös, että Kallion ja valmennusjohdon kanssa on oikeasti pohdiskeltu myös joukkueen sisäisiä voimasuhteita, vertailtu ulospäin hankalasti erottuvia asioita joita esim. näissä Jatkoajan fantasiasyljeskelyissä ei ole mitään mahdollisuutta tunnistaa. Mietitty joukkueen synergiaa ja dynamiikkaa huolella.
Avainasiat kuitenkin tätä koko keskustelua silmällä pitäen liittyvät käytössä olevaan tietoon, tai oikeastaan sen krooniseen puutteeseen, ja meidän kirjoittajien mutuihin jotka eivät usein perustu edes puolilaadukkaaseen toisen tai kolmannen käden tietoon. Aivan helvetin saastaista sekametelisoppaahan tänne näyttää jatkuvasti syntyvän noiden ainesten myötä. Pahemmaksihan tämä koko skeida menee kun useat kirjoittajat lisäksi muodostavat palstatotuuksia subjektiivisten (ja usein erityisen virheellisten) päätelmiensä perusteella. Perusturkulainen negapetteröinti siihen päälle vielä, ja lisäksi isketään käyntiin aivan silmitön siilipuolustus niissä tilanteissa kun joku kehtaa pyytää perusteluita jotka edes etäisesti täyttäisivät tietynlaiset laatukriteerit.
Minä haluaisin tietää mitä seuran, Eskolan, Niittymäen ja joukkueen pitäisi tehdä jotta hommat nähtäisiin edes vähän positiivisemmassa valossa kuin nyt? Itsekin olen pettynyt siihen ettei meillä senttereitä ole, mutta en pidä asiaa niin mustavalkoisena kuin millaiseksi täällä halutaan sitä maalata. Minäkin vittuunnun jos tulee turpaan ison yleisön edessä tai turpaan pelissä josta selkeästi odotetaan vain ja ainoastaan voittoa. Ne ovat kuitenkin yksittäisiä pelejä.
Sitä hyvää näen sitävastoin todella monessa tekijässä tämän päivän TPS:ssä. En käsitä miksei niistä asioista puhuta yhtä usein kuin miten rakastetaan tulla syövyttämään keskustelua pelkällä paskalla.