Antero Mertaranta – liigamatsien selostaja

  • 17 163
  • 61

Onko Mertaranta kykenevä henkilö selostamaan liigamatseja?


  • Äänestäjiä
    424

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Vastasin kyllä. Todennäköisesti siitä syystä, että lapsuuteni sijoittuu 90-luvun loppuun ja 2000-luvun alkuun, ja tällöin Mertaranta oli mulle melkein yhtä tärkeä kuin itse peli. Eli tietyllä lämmöllä suhtaudun kaveriin edelleen.

Toki vastauksessa painaa myös se, mitä selostukselta toivon. Faktojen ja ääntämisen kanssa menee Anterolla liigapelejä selostaessa aika usein metsään, mutta se on mulle suoraan sanottuna aika yhdentekevää; tiedän näistä asioista vähän turhankin paljon jo ennestään. Sen sijaan selostajassa tärkeintä mulle on ääni; että sitä on miellyttävä kuunnella. Valtaosa urheiluselostajista sakkaa tällä osa-alueella, ja heitä on ikävä kuunnella ihan jo siitä syystä. Väärät taajuudet mun korville.
 

ijuka

Jäsen
Niin, mitä tarkoittaa "kykenevä henkilö"? Vastasin kyllä, koska Mertarannalla on hyvä ääni jota on paljon miellyttävämpi kuunnella kuin monta muuta, kuten Saukkosta tai Mäkistä. Se mitä itse sanoo on aika toissijaista, koska mielestäni käytännössä kaikki Suomalaiset selostajat puhuvat jotain soopaa ja seuraan peliä paremmin ihan itse. Paljon mieluummin kuuntelen jotain Mertarantaa kuin esim. Mäkistä, vain ja yksinomaa sen takia että Mertarannan ääni on parempi.

Ei Mertaranta toki mikään suosikkiselostajani olekaan eikä sinänsä edes hyvä, mutta eipä sitä tässä kyselyssä kysytäkään.
 
Suosikkijoukkue
Amatöörijoukkueet ja urheilijat
Taisi juuri herra Mertaranta kutsua CHL-pelin yhteydessä John Klinbergia Dallasin pelaajaksi ja seuralegendaksi.. Harmi vain, että kaveri ei pelaa enää Dallasissa, ja en nyt ihan Modanon ja kumppanien rinnalle vielä nostaisi..
 
Viimeksi muokattu:

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
lapsuuteni sijoittuu 90-luvun loppuun ja 2000-luvun alkuun
Sama. 10-vuotiaana Mertaranta MM-kisoissa oli iso juttu. Sitten kasvoin isoksi ja aloin ymmärtää lajista enemmän ja enemmän. Mertaranta ei tunnu olevan paljon oppineen, vaikka on tehnyt töitä jääkiekon parissa vuosikymmenten ajan. Tähän kun lisää nuo samat mantrat, joiden hokemisen hän aloitti joskus ysärillä. Nykyään pelkkä Mertarannan äänen kuuleminen alkaa vituttamaan.

Mutta vittuakos minun mielipiteelläni on väliä. Pääasia, että uppoaa kansan syviin riveihin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mertaranta ei tunnu olevan paljon oppineen, vaikka on tehnyt töitä jääkiekon parissa vuosikymmenten ajan.
Eikai Mertaranta varsinaisesti ole päivittäisessä työnteossa ollut jääkiekon osalta kuin pari-kolme kautta, miten kauan se on nyt liigaa selostanutkaan. Aiemminhan tuo oli lähinnä selostuspuolen yleismies joka selosti lähinnä arvokisajääkiekkoa, mutta myös yleisurheilua ja Ylellä myös pesäpalloa kun sitä sieltä tuli. Tähän päälle sitten erilaista juontokeikkaa sun muuta.

Maikkarilla (C Morella/Canal+:lla) tuo on sitten aktiivisesti selostanut lähinnä Timanttiliigaa ja maastohiihtoa, lisäksi sitten ne maajoukkueen jääkiekkopelit. Ei Mertaranta ole käytännössä koskaan ollut mikään jääkiekon parissa noin niinku aktiivisesti ollut selostaja, verrattuna nyt esim. Jani Alkioon tai vaikka Antti Mäkiseen.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Eikai Mertaranta varsinaisesti ole päivittäisessä työnteossa ollut jääkiekon osalta kuin pari-kolme kautta, miten kauan se on nyt liigaa selostanutkaan. Aiemminhan tuo oli lähinnä selostuspuolen yleismies joka selosti lähinnä arvokisajääkiekkoa, mutta myös yleisurheilua ja Ylellä myös pesäpalloa kun sitä sieltä tuli. Tähän päälle sitten erilaista juontokeikkaa sun muuta.

Maikkarilla (C Morella/Canal+:lla) tuo on sitten aktiivisesti selostanut lähinnä Timanttiliigaa ja maastohiihtoa, lisäksi sitten ne maajoukkueen jääkiekkopelit. Ei Mertaranta ole käytännössä koskaan ollut mikään jääkiekon parissa noin niinku aktiivisesti ollut selostaja, verrattuna nyt esim. Jani Alkioon tai vaikka Antti Mäkiseen.
Niin kuin pitääkin! (Anteron sanoin)

Joo, olet oikeassa. Mertaranta -vastaisuuteni saattaa välillä lähteä hieman laukalle. SILTI voisi kuvitella, että hänelle olisi kertynyt jääkiekkotietämystä hieman enemmän tässä matkan varrella.

Monet joskus kysyvät, että enkö voisi vähän höllentää tätä Anzan kritisöintiä? Niin kauan, kun hän selostaa HIFK:n otteluita niin en voi. Eihän tuo ennen ollut niin iso asia, kun Merziä joutui kuuntelemaan vain muutaman ottelun per vuosi MM-kisojen muodossa, mutta nyt hänestä joutuu kärsimään ihan viikottain. HIFK:n ottelut selostaa nykyään joko Mertaranta tai Saukkonen, joka suoraansanottuna pilaa ison osan katselukokemuksesta. Sattumalta kaksi ärsyttävintä jääkiekkoselostajaa, joita mieleeni tulee. Saukkosen kritisöinnit toisaalla.

Odotan vimmatusti sitä päivää, kun Mertaranta pääsee viettämään ansaittuja eläkepäiviä, niin kuin pitääkin! Täyttää parin päivän päästä 67 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

surfa

Jäsen
Odotan vimmatusti sitä päivää, kun Mertaranta pääsee viettämään ansaittuja eläkepäiviä, niin kuin pitääkin! Täyttää parin päivän päästä 67 vuotta.
Mutta ei hätää, sitten siellä on vielä luultavasti se Saukkonen jota vihata. Ja kyllä sieltä senkin jälkeen vielä joku löytyy.

Itse en vaan ymmärrä minkä takia selostajista tehdään ylipäänsä mitään ongelmaa. Sama pätee oikeastaan muihinkin ihmisluonteisiin hahmoihin kiekon parissa, joista aina valitetaan ja jotka kuitenkin vaan tarvitaan. Mutta kuten jossain muualla jo sanoinkin, niin käytännössä kaikki selostajat on kuitenkin jollain tavalla ihan paskoja. Joko ääni on ärsyttävä, tai sitten keskitytään epäolennaisuuksiin, tai yritetään kikkailla jollain typerillä mukahienoilla analyyseillä kesken pelin. Jotkut niistä tykkää, mutta kun selostajalta lajiteknisten nippelien oppimisen yrittäminen on keskimäärin aika huono idea. Lajista voi haluta oppia, mutta siihen on kyllä sen miljoona parempaa foorumia kuin selostajan kuunteleminen.

Itse en suoraan sanoen kiinnitä mitään huomiota noihin paljon hoettuihin ongelmiin Mertarannan selostuksessa. Kuten joku tuolla jo sanoikin, niin sisältö selostuksessa on minullekkin lähes yhdentekevää. Kunhan selostus kuulostaa miellyttävältä ja etenee tasaisesti töksähtelemättä ja luo "sopivan" tunnelman, niin silloin se käytännössä ajaa jo asiansa.

Puolueellisuuteen en voi ottaa kantaa, mutta itselle ainakin Mertarannan selostukset toimii vallan mainiosti. Ja jos ei toimisi, niin senkun pistää pois. On sitä selostamattomiakin pelejä katsottu vaikka kuinka paljon.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Sama. 10-vuotiaana Mertaranta MM-kisoissa oli iso juttu. Sitten kasvoin isoksi ja aloin ymmärtää lajista enemmän ja enemmän. Mertaranta ei tunnu olevan paljon oppineen, vaikka on tehnyt töitä jääkiekon parissa vuosikymmenten ajan. Tähän kun lisää nuo samat mantrat, joiden hokemisen hän aloitti joskus ysärillä. Nykyään pelkkä Mertarannan äänen kuuleminen alkaa vituttamaan.

Mutta vittuakos minun mielipiteelläni on väliä. Pääasia, että uppoaa kansan syviin riveihin.

Tässä tiivistät erinomaisesti sen mikä Mertarannalla meni pieleen. Olisi voinut kehittää itseään tuossa hommassa, mutta homma pysähtyi sinne vuosituhannen vaihteeseen. Kun ikää ja pelivuosia tuli itselle lisää, niin rupesi tajuamaan että eihän tää jätkä käytännössä ymmärrä mitään jääkiekosta.

Jotenkin iso kontrasti kun itsekin pidin miestä ja juttuja legendana mm-kisojen aikaan, mutta nykyään välittömästi alkaa vituttaa kun mies pääsee ääneen. Ja näin on ollut jo yli kymmenen vuotta. Olisikohan aika lopetella ennen kuin on liian myöhäistä?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mertaranta omaa mielestäni riittävän tietämyksen jääkiekosta. Toki niille katsojille, joilta uupuu lajitietämys kokonaan, niin selostajaksi voisi sopia paremmin sellainen henkilö joka kädestä pitäen selittää mitä lajissa tapahtuu.

Tunnelman luomisessa Mertaranta on alansa parhaita. Kokonaisuudessaan selostajana ei mikään erityinen, mutta aika vähän lisäarvoa selostaja nyt kokeneelle katsojalle voi muuta tuodakaan kuin tunnelmaa.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Mutta ei hätää, sitten siellä on vielä luultavasti se Saukkonen jota vihata. Ja kyllä sieltä senkin jälkeen vielä joku löytyy.
En minä ketään vihaa sen takia, että he ovat mielestäni surkeita jääkiekkoselostajia. Ja Saukkosesta olet aivan oikeassa. Vihaan vain heidän selostustaan. :)

Muita vastaavia tunteita herättäviä selostajia ei sitten itselläni tulekaan mieleen. Annan selostajille hyvin paljon armoa (en kuitenkaan loputtomasti), sillä kyseessä ei ole mikään helppo laji. Hyvin monet huonot selostajat osaavat kuitenkin selostaa jotenkin siten, että sen pystyy vain jättämään taka-alalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös