Annatko tietä moottoritiellä ajaessasi rampilta tuleville?

  • 3 180
  • 39

Annatko tilaa moottoritiellä ajaessasi?

  • En anna tilaa, koska rampilta tulevilla on väistämisvelvollisuus.

    Ääniä: 27 19,0%
  • Annan tilaa vain isoille ajoineuvoille, kuten busseille ja rekoille.

    Ääniä: 23 16,2%
  • Annan tilaa kaikille ketkä rampilta moottoritielle tulevat.

    Ääniä: 92 64,8%

  • Äänestäjiä
    142

Rocco

Jäsen
Tässäpä kysymys... Tämä sai alkunsa kun luin paikallisen sanomalehden tekstiviesti-palstaa. Siellä eräs henkilö vaati autokouluun passittamista henkilöille jotka eivät anna tietä rampista tuleville.

Miten on kohdallasi? Annatko tilaa väistämällä moottoritiellä vasemmalle kaistalle? Ajatko suoraan oikeaa kaistaa? Väistätkö vain busseja ja rekkoja?
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Annan tilaa jos siihen vain on mahdollisuus toisen kaistan liikenteen suomissa puitteissa. Jarruttelemaan en rupea, joten kaikki riippuu siitä, pystyykö siirtymään toiselle kaistalle vauhdista.

Pätee toki myös valtateihin sun muihin jos niissä ramppeja ja toinen kaista sattuu olemaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eikö tässä ole aika olennaista se, että onko vasemmalla kaistalla tilaa väistää? Jotkut rampilta tulevat Euroopan omistajat tuntuvat olevan sitä mieltä, että ei ole heidän murheensa tuo.

Itse annan tilaa rampilta tulijoille vain, jos motarin vasen kaista on VARMASTI tyhjä.

Lisäksi toistan jälleen kerran oman rampilta-motarille-tulo-ohjeeni:

Tuikatkaa sinne motarin jonoon jonkun auton perää hipoen, älkää juuri ja juuri jonkun keulan edestä. Ja vaihtakaa pienempää vaihdetta tupaan niin, että koslanne kiihtyy riittävästi em. manööverin tekemiseksi.
 

Rocco

Jäsen
Oma tapani on se että en väistä ketään. Korkeintaan hiljennän hieman tai kiihdytän edestä pois, jos rampilta tulee sellainen auto, millä on vaikea tulla liikenteen sekaan. (Eli bussi tai rekka) Vaihdan kaistaa ison auton vuoksi vain jos ei muuten meinaa onnistua liikenteeseen tulo. Henkilöautoja en väistä koskaan millään tavalla. Se on heidän tehtävä kiihdyttää kiihdytyskaistalla ja rampilla nopeutensa sopivaksi muun liikenteen virtaan. Sitä varten siellä on se kärkikolmio. Väistämisvelvollisuus.

Olen hieman monta kertaa meinannut kolaroida kun joku ääliö yksinkertaisesti tulee rampilta liikenteeseen katsomatta onko muita autoja tiellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En äänestä, koska oma vaihtoehtoni puuttuu. Se kuuluisi "annan tilaa joskus, jos lähistöllä ei ole muuta liikennettä". Kyllä se on sillä rampilla ajavalla se velvollisuus sovittaa vauhtinsa niin, että liikenteen sekaan solahtaa. Rekoille en yleensä viitsi tehdä kiusaa, kun siinä jää kontaktitilanteessa yleensä kakkoseksi. Orjallinen kaistanvaihtaminen on moninkertaisesti vaarallisempaa kuin tasainen ajo omalla kaistalla. Mieluummin teen tilaa kiihdyttämällä/hiljentämällä, jos molemmat kaistat ovat tukossa. Kaistanvaihto tuollaisessa tilanteessa kohteliaisuuden nimissä olisi edesvastuutonta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästähän oli juttu muutama vuosi sitten jossain lehdessä, olisiko ollut Moottori-lehdessä, ja siinä todettiin että kaistan vaihtaminen tilan antamiseksi on liikennerikkomus vaikkei siitä käytännössä sakotetakaan.
Mikään velvollisuutta tilan antamiseen rampilta tuleville ei siis ole, lähinnä päin vastoin, eli tilan antajan on oltavan ehdottoman varma siitä, ettei aiheuta vaaratilanteita ohituskaistalla ajaville.

Mitä itseeni tulee, niin yleensä ohitan rampilta tulevat ohituskaistaa käyttäen, koska rampilta tulevat jäisivät joka tapauksessa jalkoihin, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta - voihan sitä tilan antamiseksikin sanoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En väistä toiselle kaistalle. Sen sijaan saatan vähän höllätä kaasua tai kiihdyttää, jotta rampilta tulevan on helpompi pujahtaa sekaan. Tuo kaistan vaihtaminen on sitä paitsi monesti aika vaarallistakin jos toista kaistaa tullaan kovempaa, eikä ruuhkassa vasemmalle kaistalle pujahtaminen ole yhtään sen helpompaa kuin rampilta oikealle kaistalle tulokaan. Sitä paitsi jos rampilta ei meinaa päästä liikennevirtaan mukaan, niin siihen rampin päähän voi ihan hyvin myös pysähtyä siksi aikaa, että tarvittava kolo löytyy. Väistämisvelvollisuus on velvollisuus eikä mikään suositus.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos mahdollista niin vaihdain ohituskaistalle - aina. Kyllähän tämä on hyvä tapa, ettei mittän sen kummempia vahinkoja päässe syntymään. Jos mahdollisuutta ei ole kaistaa vaihtaa, hiljentelen - tai kiihdytän - mahdollisuuksien mukaan niin, että autot pääsevät moottoritielle tulemaan.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Annan kaikille tilaa, yleensä en kuitenkaan ohituskaistalle siirtyen. En siis tahallani vaikeuta rampista tulevien liittymistä liikennevirtaan, vaikka toki heillä on väistämisvelvollisuus. Järkeä siis saa ja pitääkin käyttää tässä asiassa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
On erittäin suomalaista olla antamatta tilaa, vaikka se olisi mahdollistakin. Suomessa on kyllä kaikkea kulttuurin, verotuksen ja käyttäytymisen suhteen niin moni asia perusteellisesti per~sheestä.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rekkoja sun muita väistän toiselle kaistalle, mutta muuten kiihdytyskaistailija saa ihan omin avuin tulla tielle. Pyrin pitämään järkevää turvaväliä, joten kunnolla kiihdyttämällä pääsee eteen ja taakse mahtuu, jos ei joku hinaaja runkkaa autollaan perseessä kiinni.

Tästä tuleekin mieleeni se liikenneterrori, jota jotkut pässit harjoittavat moottoriteiden ulkopuolella. Aina kun tuommoinen liittymän kiihdyttelykaista lähestyy, niin paavot kiihdyttelevät edellä olevan perseeseen kiinni ettei vaan kukaan pääse viemään "omaa paikkaa" jonosta. Sitten taas kasvatetaan rakoa, kun "vaaratilanne" on ohi. Ampua pitäisi moiset...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Riippuu vähän tapauksesta. Jos rampilta on tulossa rekka-auto joka kiihdyttää juuri, niin yleensä on tullut annettua tietä. Jos kyseessä on joku henkilöauto niin ei ole tullut tilaa annettua, koska rampilta tulevan tulee väistää.
Eniten ottaa päähän ne, jotka matelevat sitä ramppia pitkin. Kaikkihan tietävät, että rampilta tullessa vauhti tulee sovittaa siten että on johevaa päästä päätietä kulkevaan autovirtaan. Tosin Kehä III sisäpuolellahan tämä ei ole mahdollista, koska siellähän soitetaan torvea ja kiilataan heti kun joku yrittää päästä jouhevasti rampilta...
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaistan vaihtaminen on varsin hyvä tyyli yleensä. Se taitaa kuitenkin olla liikennesäännöissä kielletty temppu, jos oikein muistan. Monilla on myös sellainen pelko, että ramppikaista loppuu pian, että täytyy heti vain tunkea johonkin väliin.

Eli annan tilaa mielelläni, jos se on vain mahdollista. Muutenkin jos autossa on normaalia tehokkaampi moottori (ja osaa käyttää sitä), niin eipä siinä kummempia tarvitse kummankaan osapuolen alkaa säätämään. Ne tapaukset on sitten eri asia, kun ajetaan liittymiskaistaa niin hiljaa, että kukaan ei halua sellaista tapausta eteen.

Hyvä kysymys ja muutenkin monille ihmisille "epämiellyttävä" paikka sieltä puskea ruuhka-aikana, ja vielä jos pitää kiihdyttää.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Minä olen aina väistänyt ja väistän edelleen - kaikkia. Toki jos ohituskaistalla on muuta possea sitä epäonnistuttamassa, en niin tee, mutta muuten eittämättä kyllä. Minusta se on oiva ja kivuton keino ajaa turvallisemmin, en muita perusteita keksi.
 

Cube

Jäsen
Kyllähän sitä tulee tilaa annettua, jos se helposti vaan onnistuu. Ei ole mitenkään iso asia kuitenkaan. Täytyy ihmetellä, jos joku jaksaa tästäkin sellaisen "_Minähän_en_väistä_" -periaatekysymyksen tehdä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Riippuu hyvin paljon tilanteesta, itse en ole kovinkaan paljoa ruuhka-aikoina liikenteessa joten ohituskaistalle siirtyminen ei tuota suurempaa vaivaa, mutta silloin harvoin kun olen ruuhka-aikoina liikenteessä ajan jonon mukaan ja tarvittaessa sovitan vauhtini siten, että kiihdytyskaistalta pääsee liikenteen sekaan sujuvasti. Sanotaan, että toimin hyvin paljon tapauskohtaisesti - sen hetkinen liikenne huomioon ottaen.

vlad.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ainakin minua on autokoulussa opetettu, että moottoritiellä EI saa siirtyä vasemmalle kaistalle antaakseen tietä. Eri asia on sitten kaupunkialueella vastaavissa tilanteissa, joissa yleensä annan tietä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aika sama virsi kuin enemmistölläkin, eli rekat, kuormurit ja linja-autot saavat tarvittaessa tilaa. Henkilöautoja väistän vain, jos siellä on niin avuton kuski että meinaa tulla päälle. Pitämällä oman vauhdin tasaisena helpottaa rampilta tulijan elämää eniten.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tilaa vain on niin aina väistän. Johtuu paljolti siitä että oma nopeus on yleensä isompi kuin moottoritielle tulijalla, ja minun mielestäni tämä tekee hommasta sujuvampaa. Pieni ratin kääntö ei rasita ketään, eikä kenenkään tarvitse tehdä ylimääräisiä kiihdytyksiä/jarrutuksia.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Annan tilaa, totta mooses. Edellyttäen, että minulla on itselläni siihen tilaa. Joustavuus ennen kaikkea!!!
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tilaa annetaan aina kun tilanne sen sallii, vaikka tuo turha ohituskaistalle siirtyminen toden totta on kiellettyä ja siitä muistaakseni napsahtaa aika mojovat sakotkin, ainakin jos poliisisetä on joutunut edellisenä yönä kärvistelemään ilman. En tiedä sitten, miten käytännössä on asian laita. Joustavuus ennen kaikkea, kuten ylempänä jo tokaistiinkin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Annan tilaa vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, jos se kiihdytyskaistaa tuleva ei oikeasti osaa/pysty kiihdytyskaistan aikana sovittamaan vauhtiansa muun liikenteen mukaiseksi ja siten liikenteen sujuvuuden kannalta on fiksua antaa sille tietä.

Miksi muuten suuri osa autoilijoista ei käytä kiihdytyskaistaa kokonaan hyväkseen, vaan tulevat jo kaistan alkuvaiheessa muun liikenteen sekaan körötellen ja aloittavat vasta sitten kiihdytyksen?

Yhden kerran olen ollut todistajana, kun vanha pappa antoi kohteliaasti tilaa Mazda 121:llä kiihdytyskaistalta tulijalle ja oli lähellä ajaa vasenta kaistaa ajavan kyleen ja pelästyi tästä niin, että menetti itse autonsa hallinnan, osumatta muihin, ja meni vauhdilla hirviaidan läpi. Kohteliaisuus siis vei ojaan.

Pointtini on se, että vasemmalle kaistalle ei tarvitsisi väistää, jos kiihdytyskaistaa tuleva todella kiihdyttää autonsa vauhdin kiihdytyskaistan aikana muun liikenteen nopeuden mukaiseksi. Rekoilta ym. tämä ei tietenkään onnistu.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
dude kirjoitti:
Ainakin minua on autokoulussa opetettu, että moottoritiellä EI saa siirtyä vasemmalle kaistalle antaakseen tietä.

Noin minullekin opetettiin. Liikennesääntöjen mukaan tyhjälle vasemmalle kaistalle ei siis saa väistää. Mutta koska olen luonteeltani anarkisti, niin totta kai tätäkin sääntöä pitää rikkoa. Itse siis väistän mahdollisuuksien mukaan, koska joskus saa itsekin kokea moisen palveluksen. Lisäksi se on mielestäni turvallisempaa ja mukavampaa, kuin että joku hyppää eteen vielä kiihdytellen.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Everton kirjoitti:
Noin minullekin opetettiin. Liikennesääntöjen mukaan tyhjälle vasemmalle kaistalle ei siis saa väistää. Mutta koska olen luonteeltani anarkisti, niin totta kai tätäkin sääntöä pitää rikkoa. Itse siis väistän mahdollisuuksien mukaan, koska joskus saa itsekin kokea moisen palveluksen. Lisäksi se on mielestäni turvallisempaa ja mukavampaa, kuin että joku hyppää eteen vielä kiihdytellen.

Niin, eihän kaksikaistaisella tiellä edelläajavaa ohitettaessa saisi nopeus nousta yli rajoitusten, vaikka se käytännössä tietenkin nousee, ellei edelläajava aja viittäkymppiä satasen alueella. Tässäkin tapauksessa mielestäni sääntöjen tilapäinen rikkominen lisää turvallisuutta, sillä ohitustilanne on tällöin nopeammin ohi kuin jos köröteltäisiin tiiviisti nopeusrajoituksien mukaan ohitustilanteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös