Anna jo periksi paappa!!

  • 1 033
  • 22

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tuli vaan mieleeni taas kun näin alakerrassa asuvan paapan nenällään Daihatsunsa konehuoneessa. Hän antaa nimittäin kasvot lippalakkiselle paapalle, jonka paikka ei ole enää auton ratissa, vaan keinutuolissa. Patu herättää aina koko talon lähtiessään liikkeelle. En tiedä onko hän puolikuuro, vai entinen kuorma-autokuski, mutta jostain syystä hän tallaa aina kaasupolkimen vähintään puoleenväliin. Daihatsu huutaa kuin pistetty sika, kuin viimeisiään ulvoen. Sitten varovasti - lähes ryömintävauhtia peruuttaen ulos pysäköintiruudusta, koneen huutaessa koko ajan lähes täysillä kierroksilla. 20 metriä, pysähdys ennen kadulle ajoa ja taas kaasu pohjassa kytkintä luistattaen muiden kadulla liikkujien pariin.

Pari viikkoa sitten hän esitteli ylpeänä siistiä autoaan. Siihen oli vaihdettu kytkin (kuinkahan mones..?) ja se oli mennyt kerralla katsastuksesta läpi. Hän kertoi myös tarkistavansa öljyt joka toinen päivä.

Viikonloppuna istuin parvekkeella päivää paistattaen. Kuulin jo kaukaa paapan Daihatsun tuskaisen kotiinpaluun. Hän kurvasi pihaan hirveä savupilvi perässä. Katsoin näytelmää teelautasen kokoisin silmin. Naapurin mummo huusi kuin hinaaja miehelleen: ”Se palaa.. auto palaa!! Mene sanomaan hänelle.. se palaa!!!”. ”Ei hätää.. patun autosta meni kannentiiviste.. ei se pala… rauhoittelin mummoa parvekkeeltä parvekkeelle”.

Patu tuli autosta ulos ja alkoi rauhallisesti suorittamaan rutiininomaista tarkistusta. Öljytikku ylös, oi.. paperirulla peräluukusta… Lisää vettä viiden litran pänikästä paisuntasäiliöön. Hän vilkaisi jopa tuuilasin pesunestesäiliöön.. Jotain on nyt kyllä vialla.. tuntui patu tuumailevan.

Tänään oli poika –joka tietää- katsomassa taaton Daihatsua. En kuullut diagnoosia, mutta paappa oli vailla vinkkiä halvasta mekaanikosta. Mieleni teki sanoa: ”Kyllä kuule saisit paappa jättää jo auton sinne korjaamolle – jos huolivat, ja alkaa kulkemaan toisten ajamilla vehkeillä.

Joka päivä näkee tiellä näitä hattupäisiä patuja, jotka tuksuttavat liioitellun varovaisesti liikenteessä, pitkiä jonoja keräten. Laki sallii heidän ajavan niin kauan kuin lääkäri kirjoittaa ”terve kuin pukki” todistuksen, vaikka taatto tarvitsisi tarvitsisi kymmenen kertaa pidemmän ajan reagoidakseen vaaratilanteen sattuessa, kuin esim. parikymppinen vasta ajamaan alkanut.

Kyllä nää äijät pitäis saada jo antamaan periksi aikaisemmin! Kenen on oikeastaan vastuu? Lääkäri toteaa terveystilan, mutta hänellä ei ole hajuakaan siitä miten patu käyttäytyy liikenteessä. Siihen loppuu kontrolli. Ei muutakuin kaasu pohjaan ja marjaan. Moni känninen ajaa paremmin kuin ikäloppu paappa. Mitä tehdä?
 

pikkukisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liverpool
Mun mielestä tietyn iän jälkeen voisi alkaa vaatia lääkärintarkastuksen lisäksi uutta inssiä, siinä sitten näkisi että miten se ajo oikeen enää sujuukaan.
Kun miettii kuinka monelta nuorelta ei inssi mene läpi ensimmäisellä yrityksellä, vaikka varmasti moni vanhus kellä on kortti on paljon enemmän vaaraksi liikenteelle kuin tämä nuori jolla sentään refleksit pelaavat.
Eli vanhukset uudestaan inssiin.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Minä kun olin jo varma, että täällä kehotetaan Helmisen Raipea lopettamaan uransa, mutta ei; täällähän puhuttiin ihan asiaa.

Tottahan tuo on, että nämä vanhukset muodostavat usein suuren riskin liikenteessä. Itse sain kortin helmikuussa ja kyllä pahimmat pelonhetket ovat aiheutuneet joko siitä, että jostain syystä tuppaa jännittämään itseä esimerkiksi sen vuoksi, että on uusia liikennetilanteita edessä (maalla kun asun ja autonkäyttö on melko pientä ja säännöllistä välillä kotoa kouluun, niin niitä tuli melko kauan kortin saamisen jälkeen, jopa vieläkin) tai sitten siitä, että vastaantulija näyttää tulevan omalla kaistalla vastaan. Ja loppujen lopuksi omalla kaistallahan tai keskiviivan päällä vähintään se auto tuleekin ja silloin paljastuu yleensä, että kuskina on varmasti kokemusta omaava, mutta kovin vanha kuljettaja.

Liikenne on muuttunut kuitenkin viimeisen kymmenen vuodenkin aikana melkoisesti. Liikenneympyrät ainakin ovat lisääntyneet. Yksi tilanne, joka ei vaaraa aiheuttanut, mutta syvän huokauksen kylläkin tapahtui juuri liikenneympyrässä. Ensin edelläni ajanut vanhahko ihminen vilkutti taajamassa hiukan liian hyvissä ajoin ennen ympyrään menoa, jolloin siis ei kuuluisi vilkkua käyttää. No näitä näkee lähes päivittäin, mutta kun tämä kyseinen vanhus vielä jätti vilkun päälle ympyrässä ajaessaan, jolloin ei tiennyt milloin hän on aikeissa ympyrästä poistua. Ja kaiken kruunasi se, että kuski katsoi velvollisuudekseen väistää kaikkia oikealta tulevia ajaessaan itse ympyrässä. Joka puolella oli väkeä ja loppujen lopuksi vain heidän ja ennen kaikkea muiden ympyrässä ajaneiden valppaus esti onnettomuuden. Mutta jos kuvitellaan tilanne toisin päin, eli tämä kyseinen kuski ajattelee, että saa mennä ympyrään jos ympyrässä ajava on hänen vasemmalla puolellaan, saadaan melko nopeasti onnettomuus aikaan.

Eli liikennesääntöjen kertaus ei tekisi todellakaan pahaa. Hyvästä se olisi varmaan joskus itse kullekin, mutta etenkin niiltä, jotka jo lääkärintodistuksen tarvitsevat kortin jatkamiseen, voisi sääntöjä testata.

Liikenteessä testata pitäisi ainakin kiihdytyskaistalta liikenteeseen liittyminen. Jarruttelemalla siinä on myös helppoa saada kaaos aikaan. Etenkin moottoriteille kiihdytyskaista on kyllä varmasti tarpeeksi pitkä kiihdyttämiseen. Lisäksi havainnointikyky ja refleksit. Eikä liukasratakäyntikään varmasti huonoa tekisi.

Eipä silti; kyllä nuoretkin kuskit vaaratilanteita aiheuttavat, mutta yleensä nuo virheet liittyvät joko kokeilunhaluun, jonka vuoksi tilannenopeus on liian suuri tai sitten siitä että ei käsitetä alkoholin ja liikenteen olevan asioita, jotka eivät ole hyvä yhdistelmä. Siitä, että normaalissa olotilassa oleva nuori kuski ei ole tarpeeksi hyvä reagoimaan tai että ei peräti näe jotain, on melko harvinaista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ehdottomasti! Luulen että kipuraja menee aika alhaalla. Varmasti jopa monella nelikymppisellä menisi homma uusiksi, eikä moni kuusikymppinen läpäisisi ikinä!
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Finnishninjahan...

...käsittääkseni ajelee päivittäin länsi-naapurissa, jossa kuitenkin liikennemoraali lienee melkoisen korkealla tasolla, aivan kuten Suomessakin?

Itse olen perehtynyt alppien etelän puoleiseen liikennekulttuuriin parin vuoden ajan. Seuraavia huomioita on jo tullut tehtyä (kuljettajan ikään katsomatta):

- http://windward.nodalpoint.net/doc/media/liikenne.swf (flintstonen laittama päivän piriste n. viikko sitten)
- kun tullaan liikenneympyrään näytetään ns. sisään tulo merkkiä vasemmalle, luoja tietää, muttei kerro, koska poistutaan. Mutta eihän sillä niin väliä olekaan.
- turvaväli, mikä se on? Jos jätät 30 m väliä edelliseen autoon moottoritiellä 130 km/h vauhdissa, voit olla varma, että joku änkeää väliin (koska siihenhän auto mahtuu).
- Stop-merkki = kärkikolmio (älä ikinä pysähdy ellei ole pakko).
- Sumussa punaiseen valoon ei tarvitse pysähtyä, koska kukaan ei kuitenkaan näe rekisterinumeroasi.
- Napolissa punainen liikennevalo tarkoittaa "be attention".
- varoitusvilkut päällä auton voi pysäköidä keskelle ajokaistaa, koska olenhan poissa vain pari minuuttia...
- jos epähuomiossa otat liian aikaisen liittymän moottoritiellä peruutat takaisin liikenteeseen tietullimaksuja välttääksesi.
- promillerajat, mitä ne ovat ja ketä varten?

Nämä tuli mieleen isommin miettimättä. Lomilla Suomessa viime suvena autoillessani laitoin ihmeekseni merkille etten polttanut hihojani yhdenkään lippispäisen papparaisen tai paplaripäisen daamin vuoksi...
 

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
ruotsissa...-

täällä täytyy,45 vuotta täytettyään lähettää lääkärintodistus ajokorttiviranomaisille,jos on hallussa rekkakortti tai "raskas kuorma-auto" kortti eli "C",tai "CD"
-sain itse tiedotteen että on lähetettävä paperit ensi vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

tavallisella mc tai henkilöautokortilla saa vissiin paahtaa ainakin eläkepäiville asti (en ole tietoinen mikä ikäraja silloin pätee)

ps. harmittaa kun on töissä ja futista tulee pitkin päivää...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: ruotsissa...-

Viestin lähetti farsan
täällä täytyy,45 vuotta täytettyään lähettää lääkärintodistus ajokorttiviranomaisille,jos on hallussa rekkakortti tai "raskas kuorma-auto" kortti eli "C",tai "CD"
-sain itse tiedotteen että on lähetettävä paperit ensi vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

tavallisella mc tai henkilöautokortilla saa vissiin paahtaa ainakin eläkepäiville asti (en ole tietoinen mikä ikäraja silloin pätee)

ps. harmittaa kun on töissä ja futista tulee pitkin päivää...

Katohan poekaa... suoritin muutama kuukausi sitten saman operaation. Sain täyttää lomakkeen, jossa vakuutin olevani terve. Sitten lääkärineiti kysyi mitens voidaan, kusetti purkkiin, tarkasti näön ja homma oli selvä. Ei mitenkään tiukka juttu.
Se on sitten eri asia miten sovellun kuorma-auton rattiin. En nimittäin ole moista ajanut sitten autokoulun.... Periaatteessa voisin lähteä aamuruuhkaan keskelle kaupunkia murskaamaan henkilöautoja - ihan laillisesti!
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Tosi tarina

Näin tapahtui v. -94;

Ajelin perheeni kanssa Kouvolasta kohti Lappeenrantaa päätietä (6-tie). Luumäen (silloisen) Esson risteyksessä sivutiellä (Luumäen kk puolelta) odotteli auto liittyäkseen ajamaani 6-tien liikenteeseen. Olin huomannut hyvissä ajoin odottavan auton n. pari sataa metriä ennen ja keli oli syksyisen kuulas sää (ei pakkasta). Kohdassa jossa auto odotti oli keskiramppi jakamassa meno ja paluu liikenteen.

Ollessani lähes odottavan auton kohdalla (vauhtia sallitut 80km/h) se nytkähti arvaamatta keskelle kaistaani ilmeisesti odottelemaan, että vastaantulevalla kaistalla, johon hän oli kääntymässä ehtisivät autot mennä. No, minulla oli aikaa kenties 1s ja matkaa 10-20m ja en ehtinyt kuin hipaista jarruja (jälkiä oli jäänyt muutama metri) ja suoraan CRASHBANGBUM!! kuskin sivuoveen.

Arvasitte aivan oikein! kuljettaja oli syntynyt tasan 80v sitten tsaarin vallan aikana. Oli pappa-parka "unohtanut" ilmeisesti minun kaistani kun keskittyi toiselta puolelta tulevaan liikenteeseen. En voi muuten selittää täysin järjetöntä liikettä kuin hänen dementia-osasto "jäi päälle".

Poika 3v selvisi OK kun oli selkä meno suuntaan turvaistuimessa. Itse ja vaimoni olimme turvavöissä mutta äkkistoppi 80km vauhdista aiheutti ruhjeita, mustelmia ja rintakehän vammoja mistä kyllä toivuttiin. Pappa+mummeli selvisivät hengissä kyllä (kävin ekaksi tarkistamassa shokkivoimilla (klinkkasin 5min kunnes tajusin että koskee kovasti) heidät ennen oman auton väkeä), en tiennyt heidän kohtalostaan muuta. Enkä haluakkaan tietää.

Että tällaista tapahtuu kun "kokeneet" kuskit liikkuvat. Itse rupean kyllä kulkemaan muiden kyydeissä eläkkeelle sitten joskus päästyäni.

ps. Ai niin, Lpr:n suuri poika, itse oluumppiavoittaja Juha Tiainen kuullusteli sairaalassa sitten minut. Poliisi mikä poliisi:D
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Todennäköisesti henkilöautojen murskaaminen ei muutu sen laillisemmaksi, oli ajokortti tai ei. :)

Minua ainakin ärsyttää suuresti huonot kuskit, siis ne ketkä ei osaa ajaa sitä sallittua nopeutta ja hieman yli koska mittari näyttää aina liian paljon. Ja tietenkin ne, ketkä luulevat olevansa formulakisoissa ja ryhmittyvät tien oikeaan laitaan kääntyessään vasemmalle. Tai jos ei ryhmitytä ollenkaan. Huonoja kuskeja. Itse olen onneksi paras, pikiteiden Piquet jne. Useimmiten nämä kuskit ovat juuri näitä vanhoja pappoja tai sitten keski-ikäisiä naisia. Kertaakaan en ole tainnut nähdä huonoa kuskia joka olisi 20-40 vuotias mies. Olen tosin kuullut tarinaa yhdestä, mutta se onkin poikkeus joka vahvistanee säännön. Mistä sitten tiedän, minkälaisia ihmisiä ratissa on? No minähän ohitan sellaiset sunnuntaikuskit aina, sillä pitäähän minun saada ajaa 60 alueella ~70kmh eikä körötellä viittäkymppiä. Sitten katson niitä halveksuen samalla kun ohitan, näin toivon heidän ymmärtävän, että olen maanteiden ylin auktoriteetti ja on parasta antaa minulle aina tietä, todennäköisesti myös siirtyä taksien käyttöön, sillä nuo osaavat useimmiten ajaa kiitettävää vauhtia.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti OikeaPakki



Että tällaista tapahtuu kun "kokeneet" kuskit liikkuvat. Itse rupean kyllä kulkemaan muiden kyydeissä eläkkeelle sitten joskus päästyäni.


Ikävä tarina, joskin onni onnettomuudessa, että henkiä ei menetetty.

Kiinnitti vain huomiotani tuo lausahdus "Itse rupean kyllä...". Minä olen tullut siihen tulokseen, että iän karttumisen myötä ihmiseltä katoaa myös jossain määrin harkintakyky ja/tai itsekritiikki. Vanhus ei ymmärrä sitä, että hänen reaktio-/havainnointikykynsä on tuntuvasti alentunut. Tai sitten hän ei vain halua myöntää sitä. Hyvin monet vanhukset jatkavat autolla ajamista niin kauan kuin lääkäri armollisesti paperit kirjoittaa. Onko se nyt viiden vuoden välein kun lääkärillä on käytävä todistus hakemassa silloin kun puhutaan vanhuksista? Kuitenkin jo vuodessa saattaa terveys heikentyä vaarallisen paljon.

Itse kannattaisin jonkinlaisen ajokokeen tekemistä pakolliseksi tietyssä iässä. Tämäkään ei tietysti takaa sitä, etteikö näitä seniilejä liikenteessä edelleen liikkuisi.

Toisaalta olisin tyytyväinen, kun saataisiin edes rattijuopot ja huumehörhöt hemmettiin sieltä liikenteestä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio


Ikävä tarina, joskin onni onnettomuudessa, että henkiä ei menetetty.
***
Itse kannattaisin jonkinlaisen ajokokeen tekemistä pakolliseksi tietyssä iässä. Tämäkään ei tietysti takaa sitä, etteikö näitä seniilejä liikenteessä edelleen liikkuisi.

Minulla on valitettavasti aika vahva oma kanta asiaan.

Tositarina vuodelta -74

Velipoika, silloin 18 v, kuukauden vanha kortti, ajoi Pukinmäestä Kehä Ykköselle tyttöystävänsä luota heinäkuun lopussa, illalla klo 23.30, satoi. Silloinhan MCDonaldsin kohdalla oleva risteys ei vielä ollut eritasoristeys. Veikka kolmion takaa lipui suoraan ikivanhan asfalliauton eteen siten, että kuorkki osui suoraan kuskin oveen, puskuri pään korkeudelle. Onni onnettomuudessa oli, että veikka lähti taivaaseen silmänräpäyksessä, aortta poikki. Hassua, että silloin ensimmäinen kysymykseni (15 v) oli: eihän tullut verta? Kuorkissa oli kuskina itse ammatinharjoittaja, n 70-vuotias. Renkaat olivat poliisitutkintapöytäkirjojen mukaan täysin sileät. Menetykseni tuossa iässä oli sanoin kuvaamaton. Vieläkin (28 vuotta kulunut) on aika kova paikka käydä Malmilla veikkaa morjestamassa. Yllättävän huonosti on siinä mielessä aika parantanut haavat.

Kerroin tämän vain siksi, että mitä tästä opimme:

- olenkohan Vakion kanssa samaa mieltä vanhusten säännöllisestä ajokokeista ajokorttien uudistamisessa vanhemmalla iällä?

- liikenteessä ei jumalauta koskaan leikitä ja pelleillä! Elämä on siihen liian arvokas. Jos ei muka oma, niin ainakin toisten!

- renkaat ovat henkivakuutus. Ne on oltava kondiksessa

- ajan itse hyvällä, suurella ja turvavarustetulla autolla ilman mitään omantunnontuskia kenenkään mahdollisesta kateudesta. Mitä laadukkaampi auto, mitä enemmän peltiä ympärillä ja turvavehkeitä autossa, sen parempi.

- kun ajat, laita AINA turvavyö

- ota kanssa-autoilijat huomioon, ennakoi ja ennakoi

Menkääs pojat sitten näillä!

Rest In Peace Veikka! (käsi lipassa)
 

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
vielä...

aivan samaa mieltä!!
ja vielä tämä että:
jos "juhlii" niin sitten ei rattiin vielä seuraavan päivän aamunakaan!!!!,että alkoholi ja autonajo EI kuulu yhteen.

itse olen myös parantanut tapani turvavyön käytön suhteen,aina käytössä,nuorempana tuli ajettua ilman...

ja renkaat; muistissa on yksi vesiliirto moottoritiellä kekkospintaisilla kumeilla,nykyisen muijani auto oli lainassa minulla aivan seurustelumme alkuvaiheessa ja totesin kyllä niiden kunnon,olivat vielä erikoisen leveät "läskit".
sade yllätti,oikein kaatosade,kesäaikaan vauhtia noin satakymmenen ja korot....ja sittementiin!!! onneks sain liu'un hillityksi,eikä ollut liikennettä metsätaipaleella ,siitä selvisin,mutta muisto jäi!!!
renkaat meni vaihtoon,ja senjälkeen on aina riittävästi kulutuspintaa renkaissa
-ja sama auto on vieläkin kuuden vuoden jälkeen ,volvo 480 turbo..:D
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eräänä talvisena päivänä duunista tullessani huomasin autoni vasemman puolen olevan sisäänajetun. Mitään lappua ei oltu tuulilasiin jätetty ja siinä sitä sitten seistiin sormi suussa ihmettelemässä. Pihalla lumitöitä tehnyt talkkari saapui paikalle ja kertoi, että naapuritalossa asuva pappa oli päivällä pakittanut Samaralla (of course) useita kertoja autoni kylkeen. Ilmeisessä paniikissa oli pakki jäänyt päälle ja jälki oli rumaa. Ei muuta kuin osoite selville ja soittamaan ovikelloa. Oven avasi sodassa aika pahasti vammautunut (mm. proteesijalka ja toinen silmä sokea) pappa. Olin varautunut antamaan töpeksijälle pienen ripityksen, mutta kunnioituksestani vanhempia ihmisiä kohtaan ja nähdessäni tilanteen, kiukkuni laantui.

Pappa ei ollut katsonut taakseen pakittaessaan ja samaan putkeen oli rutannut sitten useamman kerran. Kyselin sitten vakuutuksista, jotka olivat kuulema kunnossa. Menimme vakuutusyhtiöön, täytimme kaavakkeet ja homma hoitui. Ilmeni kuitenkin, että papalla ei ollut vuosiin ollut voimassa olevaa ajokorttia. Silti vakuutukset pelasivat ja vakuutusyhtiötä tämä ei tuntunut hätkähdyttävän pätkääkään.
Pappa se vaan jatkoi ajamistaan vaikka tuskin jaksoi autolleen kepeillä kävellä ja näkökenttä oli lepakon luokkaa. Poliisia ja vakuutusyhtiötä moinen meno ei yllättäen tuntunut kiinnostavan ollenkaan.
 

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
minun..

...pappani oli myös 82-vuotta kun ei enää saanut uusittua ajokorttia näkönsä vuoksi
niin ikään sodassa laivastossa ansiomerkein palvellut,ei silti rampautunut,mutta kaihi peri omansa näköä heikentäen.

kortinkin vasta hankki 60 vuotiaana,otti papparaukkaa kovasti se kortin menetys,meinasi että hänhän ei muualle ajaisikaan kun kirkonkylälle,mutta kyllä mielestäni oli hyvä ettei enää autoa ajamaan päässyt.
-kuitenkin hän vielä osti amican-sellaisen mopoauton,jolla voi kortitta ajaa ja niin kävi että aurinko häikäisi papan ja ojaan meni mukkelismakkelis...
kuitenkin oli jälleen kerran tuuria ja eikä käynyt kuinkaan,vähä meni mopo ruttuun,oli onni ettei ollut mamma mukana silloin!
ajatelkaa jos olis autolla mennyt ja vauhtia olisi ollut enemmän...

tämä oli 90 luvun puoltaväliä ja nyt on vaari jo edesmennyt,eikä liikenteessä menehtynyt,eikä vaarantanut muiden turvallisuutta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan näitä. Isukkini kertoili juttua ajoista, jolloin hän oli juuri saanut kortin. Siihen aikaan (hän on kotoisin aivan maaseudulta, sivukyliltä) tuolla seudulla liikkui joku tosissaan puolisokea papparainen, jota pelättiin oikein urakalla joka paikassa.

Papparainen saattoi ihan koska vaan ilmestyä vastaan ihan kummalla kaistalla tahansa... kerran äijä sitten ajoi noin 50 km.n matkan kaupunkiin hakemaan parempia silmälaseja. Ja tuli vielä takaisinkin ehjänä. Näkö ei kuitenkaan ilmeisesti parantunut merkittävästi, sillä yhtä suuri vaara muulle liikenteelle hän oli tuonkin jälkeen.

Kuulemma papparainen olisi ajanut 90-vuotiaaksi asti...


Kaverini taas kertoi, että häntä oli kerran tullut moottoritiellä papparainen vastaan ohituskaistalla.
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Finnishninjahan...

Viestin lähetti Risa
[B- turvaväli, mikä se on? Jos jätät 30 m väliä edelliseen autoon moottoritiellä 130 km/h vauhdissa, voit olla varma, että joku änkeää väliin (koska siihenhän auto mahtuu).[/B]

Itse asiassa tuohonhan menee useampikin auto. Ja muutama muukin noista mainitsemistasi kohdista pitää täällä pohjolassakin paikkansa, päivittäin.

Mutta kun aihe koskee vanhuksia liikenteessä, niin muistaako kukaan sitä Karpon ohjelmaa, jossa mummo ja papparainen olivat lähteneet autolla kauppaan? Olikos poliisi pysäyttänyt ne kolmen tunnin ajon jälkeen (kauppaan 15min) kun ajoivat väärällä kaistalla tai jotain sinnepäin. Papparainen oli rennosti vain todennut, että: "hyö ajatteli että kyllä se kauppa kohta tulloo".

Omakohtaisia kokemuksia löytyy perhepiiristä, jossa lähemmäs 90-kymppinen sai vielä uusittua ajokortin. Lääkärin mielestä sopiva rattiin, sukulaiset hieman eri mieltä. Lääkäri taas ei suostunut epäämään kirjoittamaansa todistusta suvun pyynnöstä. Mutta tämähän loukkaisi niitä kansalaisen perusoikeuksia, joihin Suomessakin nykyään yhä enemmän ja enemmän vedotaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tasaisin välein saa lukea näitä raportteja, joiden mukaan joku ajaa väärällä puolella moottoritietä ja aina on kysymyksessä VANHUS! Olen kuullut vain kerran kyseessä olevan nuoren / nuoria kuljettajia. Näin Saksassa muutama vuosi sitten. Joku keksi uuden harrastuksen "Chostdrivers". Homman idea oli ajaa väärää puolta moottoritietä seuraavalle ulosmenotielle. Pirteitä urheilijanuorukaisia!

Risan mainitsemat tavat liikenteessä alppien eteläpuolella pitää paikkansa. Liikennekulttuurihan on siellä hieman erilaista, kuin mihin me olemme tottuneet. Se ei tosin tarkoita että he ovat meitä huonompia kuljettajia. Joissakin maissa on käytäntö, että voi ajaa päin punaisia, jos tie on auki. Se on jopa joissakin maissa laillista, jos kääntyy oikelle, tai vasemmalle kadun ollessa yksisuuntainen.

Poikittain ruutuun pysäköinti ei nosta esim. italialaisten kulmakarvoja. Myös keskelle katua voi pysäköidä, jos vain muistaa panna hätävilkut päälle...

He osaavat tosin käyttäytyä liikenteessä silloin kun niin vaaditaan. Näin mm. moottoritiellä. He pitävät aika hyvin silmällä takaa tulevia, ennenkuin vaíhtavat kaistaa. Myös vilkkua käytetään ahkerasti.

Alkoholi on meille täällä pohjolassa tabu liikenteessä. Itse en ota koskaan täällä ajaessani, mutta euroopan liberaalinen näkemys alkoholista liikenteessä tekee sen, että myös minä ajan etelämpänä, vaikka olisinkin kumonnut puolikkaan viinipullon syödessäni.

Alkoholista liikenteessähän on tehty paljon tutkimuksia, joskin raporttien negatiivisiä vaikutuksia dominoivat tapaukset, joissa kuljettaja on ollut todellä kännissä, siis ei nauttinut vain muutamaa lasia viiniä ruokailun yhteydessä.

Belgialainen kolleegani kertoi, että poliisi oli saanut yllättäen päähänsä puhalluttaa kuljettajia eräänä perjantai-iltana. Homma keskeytettiin, sillä jokaisella oli enemmän tai vähemmän promilleja...
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Re: Re: Finnishninjahan...

Viestin lähetti onni


... jossa mummo ja papparainen olivat lähteneet autolla kauppaan? Olikos poliisi pysäyttänyt ne kolmen tunnin ajon jälkeen (kauppaan 15min) kun ajoivat väärällä kaistalla tai jotain sinnepäin. Papparainen oli rennosti vain todennut, että: "hyö ajatteli että kyllä se kauppa kohta tulloo".

...

Kyseessä oli vanha pariskunta Nakkilasta, olivat lähteneet palauttamaan Lottoa Harjavaltaan, matkaa n. 15 km. Pappa ei ollut uskonut mummon väitettä että ohi risteyksen on menty vaan sinnikkäästi jatkanut vt 2 eteenpäin. Rekkakuski oli Nummelassa pysäyttänyt pariskunnan kun heidän etenemisesä oli vaaraksi muulle liikenteelle. No. vajaa 200 km vikaan ei paha:D
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Finnishninja kertoi että ei ole ajanut kuormaautoa sitten autokoulun ja itselläni on sama juttu.En tiedä kuinka nuoret nykyään ajaa korttejaan mutta ainakin 80-luvulla oli lähes tapa että ajetaan kuorma-auto kortti sillä sitä vois joskus tarvita.
Todellisuudessa varmaan aika monelle on käynyt niin ettei ole tullut sitä päivää jolloin kuorma-autoa olisi tarvinnut ajaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Finnishninjahan...

Viestin lähetti Dick Slasher


Kyseessä oli vanha pariskunta Nakkilasta, olivat lähteneet palauttamaan Lottoa Harjavaltaan, matkaa n. 15 km. Pappa ei ollut uskonut mummon väitettä että ohi risteyksen on menty vaan sinnikkäästi jatkanut vt 2 eteenpäin. Rekkakuski oli Nummelassa pysäyttänyt pariskunnan kun heidän etenemisesä oli vaaraksi muulle liikenteelle. No. vajaa 200 km vikaan ei paha:D

Luin kerran vastaavan jutun Helsingin Sanomista, missä ruotsalainen pappa oli ollut hieman Tuhkolman pohjoispuolella, sanotaanko, noin 20 km, kalassa pojanpoikansa kanssa. No kalaan oli hyvin päästy, mutta pois tultaessa tulikin pieniä ongelmia. Papparainen lähti kuin lähtikin kohti pohjoista. Jonkin matkaa, sanotaanko noin 100 km ajettuaan pappa alkoi ihmetellä, että mihinkä se Tukholma on kadonnut, kun sitä ei löydy mistään... Eikä pojanpoikakaan tajunnut, että vikasuuntaan mennään. Jonkin matkaa ajoivat vielä eteenpäin, kunnes alkoivat kysyä ihmisiltä, että mihin se Tukholma on kadonnut. Pappa ei vaan suostunut uskomaan ajavansa vikasuuntaan, vaan jatkoi sinnikkäästi eteenpäin... Vasta, kun Suomen raja tuli vastaan, pappa uskoi ajaneensa vikasuuntaan.:D :D

Ja tämä on tosiaan luettu Hesarista, eli ilmeisestikin tarina on tosiaan totta.:D
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ehdottomasti samaa mieltä. Ajokorttia uusiessa pitäisi aina läpäistä inssi.

Eräs edesmennyt, silloin yli 90v sukulaiseni ajoi maantienlaidassa seisoneen auton perään about 80km/h. Ihmeen kaupalla hänelle ei käynyt mitään (Kannattaa ajaa 400-sarjan Lexuksella :). Toinen auto oli onneksi tyhjä.

Kerran Kuopion motarilla ajeli joku ikivanha datsun 100A keskellä motaria ja ratissa yllätys yllätys, joku 70-120v papparainen. Vettä satoi kaatamalla ja pappa ajoi keskellä tietä tehden yllättäviä koukkauksia, eikä kukaan uskaltanut ohittaa tätä sankaria. Kerran hän meinasi törmätä oikealle lähtevän rampin ja motarin väliseen kaiteeseen, mutta huomasi sen viimehetkellä ja väisti vasemmalle (melkein vasemmanpuoleiseen kaiteeseen). Onneksi hän lähti jollekin rampille ja ihmiset pääsivät jatkamaan matkaansa. Soitimme kotiin päästyämme poliiseille (silloin ei ollut vielä kännyköitä). Toivottavasti en koskaan enää satu hänen kanssaan samalle tielle.

Kyllä tässä maassa työttömiä riittää. Palkataan lisää vanhusten-takseja.
 
K

kangaroo

Tuolla Savossa eräässä pikkukaupungissa isoisävainaani naapurina asui vuosikymmenet vaari, joka kuoli muutama vuosi sitten yli 90-vuotiaana. Hän ajeli päivittäin kaupungilla 88-vuotiaaksi asti vanhalla -64 mallisella Volvo Amazonillaan ihan laillisen ajokortin kanssa, vaikka oli huononäköinen ja lähes kuuro. Hän oli oli hankkinut kotikaupungin kaduille vuosikymmenien varrella niin vahvan käytännön rutiinin, että onnistui olemaan kolaroimatta, vaikka esim. ryhmitysmerkit ja niiden tarkoitus olivat hänelle täysin tuntemattomia asioita. Muut autoilijat olivat luultavasti oppineet varomaan tuota harmaata Amazonia.

Vaarin 70-vuotinen autoilu-ura päättyi siihen, että eräänä talvipäivänä hän tavoistaan poiketen uskaltautui lähtemään vähän kauemmaksi ulosmenotien varrella olevaan markettiin ostoksille. Sieltä palatessaan vaari sekosi oudolla reitillä, kulkeutui ajamaan kävely/pyörätietä, ja joutui sen päättyessä umpikujaan jossa Amazon juuttui paksuun lumihankeen. Joku ohikulkija soitti poliisit paikalle, kun vaari hätäännyksissään huudatti konetta täysillä kierroksilla vajoten vain syvemmälle lumihankeen.

Vaari määrättiin inssiajoon, mutta se keskeytettiin, eihän siitä mitään tullut kun hän ei oikein kuullut katsastusmiehen ohjeita, melkein kuuro kun oli.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Finnishninjahan...

Viestin lähetti onni


Itse asiassa tuohonhan menee useampikin auto. Ja muutama muukin noista mainitsemistasi kohdista pitää täällä pohjolassakin paikkansa, päivittäin.

Mutta kun aihe koskee vanhuksia liikenteessä, niin muistaako kukaan sitä Karpon ohjelmaa, jossa mummo ja papparainen olivat lähteneet autolla kauppaan? Olikos poliisi pysäyttänyt ne kolmen tunnin ajon jälkeen (kauppaan 15min) kun ajoivat väärällä kaistalla tai jotain sinnepäin. Papparainen oli rennosti vain todennut, että: "hyö ajatteli että kyllä se kauppa kohta tulloo".

Omakohtaisia kokemuksia löytyy perhepiiristä, jossa lähemmäs 90-kymppinen sai vielä uusittua ajokortin. Lääkärin mielestä sopiva rattiin, sukulaiset hieman eri mieltä. Lääkäri taas ei suostunut epäämään kirjoittamaansa todistusta suvun pyynnöstä. Mutta tämähän loukkaisi niitä kansalaisen perusoikeuksia, joihin Suomessakin nykyään yhä enemmän ja enemmän vedotaan.

Tärppäsi

Ilmeisesti et ole tutustunut kovinkaan hyvin eteläisen-Euroopan ajokulttuuriin. Pohjoisen poika alkuun kyllä ihmettelee sikäläistä menoa ja kestää aikansa kunnes kerää riittävän määrän röyhkeyttä pärjätäkseen wild wild west menossa mukana. Sen jälkeen Suomessa tapahtuvat muutamat epäkohdat, joita toki täälläkin tapahtuu, tuntuvat varsin mitättömiltä.

Mitä ihmisten perusoikeuksiin tulee niin kyseisessä tapauksessa varmaankin sukulaiset olivat oikeassa, mutt monissa muissa tapauksissa trendinä on pikemminkin oikeuksien polkeminen tai niiden kokonaan evääminen, tarkkana.

Sitten ketjun aiheeseen.

Itsellekin on usein tullut mielenkiintoisia kohtaamisia iäkkäämpien herrasmiesten kanssa, ratin takana.Ajelin muutama päivä sitten kehä-III pitkin kotia kohti. Edessäni ajeli hieman vanhempi Venäläis valmisteinen auto, ei siinä mitään hyvin etenimme kohti itää ja kotia. Lahden tien liittymän kohdalla kyseinen auto veti liinat kiinni ja pysähtyi kun seinään, onneksi jarrut ovat kunnossa ja turvavälikin. Siihen pappa jäi keskelle titä paikalleen odottamaan tilaa, vaikka hyvin olisi mahtunut liittymästä sisään. Viereiselle kaistallekaan en voinut väistää tilan puutteessa.

Edellinen tapaus pisti taas meikäläisen miettimään aihetta ja sopivasti tännekin oli ketju aiheesta avattu. Keväällä eivät vain saavu misut ja tisut vaan myös papat ja ladat, näin se vaan on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös