Jokereilla tuo joukkue on kasattu hitusen eri tavalla kun Pelicans. Meillä ei viime kaudellakaan yksikään pelaaja tehnyt isoja tehoja, mutta joukkue teki silti paljon maaleja. Yhden pelaajan merkitys on pienempi pelitavassa, jossa on 3 käytännössä yhtä laadukasta kenttää, niinkuin Jokereilla viime kaudella ja todennäköisesti myös tulevalla kaudella.
En nyt tiedä kuinka monta kertaa minun pitää sanoa, että nämä kirjoitukset eivät käsittele suoranaisesti Espositon tasoa, vaan ovat vastineita nimimerkki Jari66 väittämään ykköskierroksen tuomasta takuusta.
Itse näen Pelicansin joukkueen kasautuvan tällekin kaudelle kenttäpelaajien osalta tasaisen 4 ketjun ja 3 pakkiparin varaan, kuten viime kaudellakin. Laschin tehot ja Hodgmanin huikea kevät vääristivät ulkopuolisten silmiin sitä tosiasiaa, että Pelicansilla oli koko kauden erittäin tasainen joukkue, jossa 3-sentterikin iski lähes samat tehot kuin 1-ketjun keskusmies.
Mikään varaus tai entiset meriitit eivät ole oikotie onneen SM-liigassa. Onhan sekin nähty, että NHL:n 1-kentän tähtipelaaja ei välttämättä pärjää kivikovassa SM-liigassa lainkaan. Ja toisaalta AHL:n pistepörssin keskivaiheilta voi tulla SM-liigan pistepörssin voittaja...
Oma pointtini oli vain se, että kyllä nuo 1-kierroksen varaukset ovat lähes poikkeuksetta olleet kovia pelimiehiä jossain vaiheessa myöhempääkin uraansa, vaikkeivat sitten varauksensa arvoisia koskaan olisikaan olleet ja varaavaa joukkuetta näin auttaneet lainkaan. Usein ovat epäonnistuneet P-Amerikassa/NHL:ssä ja muualla onnistuneet. Itse olisin erittäin tyytyväinen, jos Esposito ja O'Marra tekisivät reilut 30 pinnaa, tähän päälle Immosen vastaava ja Paakkolanvaara 4:ssa +20, niin mikäli nämä sentterit hoitavat puolustusvelvoitteensa hyvin niin kuin olettaa sopii, sentteripeli olisi ainakin samalla tasolla kuin päättyneellä kaudellakin.
Sateentekijöitä en odota, toki toivon sellaisia kaiken natsatessa, mutta lähtökohtaisesti tässä ollaan akselilla Pärssinen-Goren-O'Marra-Esposito-(Pikkarainen) korvaamassa Luttista, Koskirantaa, Hodgmania, Laschia ja Wärniä kokonaispakettina. Erityyppisiä yksilöitä ja ehkä erilaisia rooleja, isot maalimäärät pystyy tiettyyn pisteeseen saakka korvaamaan myös vastustajan maaleja estämällä tai auttamalla ketjukavereita tekemään pisteitä osallistumatta itse karkeloihin...
Espositoa pidän jokerikorttina, Suikkasen kertoma oleellinen täällä onkin jo mainittuna :) Lähtökohtaisesti 33 pinnan kaveri, joka voi iskeä >50 pojoa tai saada kenkää lokakuussa, kaikki paitsi viimeinen on Pelicansille riittävästi. Korvaajiakin toki löytyy tammikuun loppuun saakka pilvin pimein, vaikka muuta aina väitetäänkin, joten totaalisesti flopatessaankaan Esposito ei mielestäni aiheuta kohtuutonta riskiä Pelicansille, sillä pelimerkkejä vaihdoksiin ja täydennyksiin riittää. Ja lisätään vielä tähän olettamani, että Esposito ei ole hinnaltaan ollut mikään Helminen/York/Toporowski, vaan jossain näiden ja Hodgmanin välimaastossa. Tähän olettamaan perustan väitteeni hankinnan riskittömyydestä.