Ammatinvaihto mielessä

  • 1 571
  • 8

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen 41vuotta ja ammattikoulun käynyt, minkä alan töitä en ole tehnyt juuri yhtään. Nuoruudessa olin kaupassa ja vähän puhelinmyyntiä kokeilin (paskaa). Nyt olen ollut yli 15 vuotta samalla työnantajalla ja edennyt mielestäni hyvin. Ala on ehkä vähän erikoinen ja sen perus ymmärtäminen vaatii ihmisiltä suht paljon. Nykyään teen työnjohto/henkilöstö töitä ja palkka on mielestäni hyvä.

Nyt olen vain todella kypsä työhöni vaikka työnantajaani arvostankin kovasti. Voisin jatkaa samalla työnantajalla tai myös vaihtaa paikkaakin kunhan saisin eri tehtävät, muutosta pitäisi vain saada, koska olen huomannut oman tehokkuutenikin häviävän kun alkaa vituttaa mennä töihin. Työnantajan kautta en varmasti koulutusta saa vaan se pitää hoitaa itse. Jatkuvassa yt-maailmassa ei vain ole helppoa puhua töissä siitä ettei jaksa tai kiinosta ja tarvitsen muutosta.
Tradenomi opintoihin hain vuosi sitten mutta eipä valittu sinnekään.

En edes keksi "kivaa" ammattia itselleni jossa voisin pärjätä ja laskut maksettua. vaikka olisin valmis laskemaan palkkaanikin. Hieroja, koodaaja ja lihanleikkaaja olen pyöritellyt ilman ammatti tietoa ja taitoa. Hah.

Elkää ottako itkuvirtenä vaan kertokaa omista hyvistä ja huonoista kokemuksista. Vai oletko itsekin ajatellut asiaa? Kokemuksia...
 

Glove

Jäsen
MInä en tiedä miksi haluaisin isona. Kouluja on käyty nuoriso-ohjaajaksi ja tradenomiksi. Ensin mainittuja töitä tein josksu viime vuosituhannella ja tavalaan nyt viimeset 2 kk. Ja 25 vuotta juniorivalmentajana. Jälkimmäistä joskus 10-20 vuotta sitten, sen jälkeen ajoin taksia sekä renkinä, että yrittäjänä. Sitten burn out ja sillä tiellä ollaan. Vuosi sitten ekaa kerraa saikun jäälkeen työkokeiluun puoleksi vuodeksi ja nyt oon tosiaan ollut marraskuun alusta töissä. Tätä nyt kestää huhtikuun loppuum tai ehkä pitempään jos saavat työkkärin maksamaan lisää. Ei nyt ihan sitä mitä voisin ajatella tekeväni eläkeikään asti. Ikää siis kohta 50 v. Mutta kun ei hitto ole mitään semmoista alaa, mikä olis semmonen jes! jes! jes! mun juttu! Eli vähän sama homma kuin sulla, en "keksi kivaa ammattia."

Yksi ala tuossa oli mitä vuosi sitten ajattelin. Aikaisemmasta koulutuksesta olisi ollut hyötyä ja olisin ollut valmis opiskelemaan lisääkin kun ala olisi sitä vaatinut. Mutta kun ei hitto Oulun kokoisesta kaupungista löytynyt paikkaa johon olisi ilmaiseksi päässyt. Oli siis tuo työkokeilumahdollisuus. Menin sitten tosiaan kutakuinkin koulutusta vastaavaan paikkaan jossa lupailtiin jo ekassa haastattelussa jatkomahdollisuuksia, mutta kiitos Venäjän hyökkäyksen sekin meni vituiksi.

Ne, en tiedä mihin alan. Neljä kuukautta nyt olis duunia jäljella, joten kai tässä pitäisi alkaa jotain katselemaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@Zen Eihän tuota kukaan itkuvirtenä voi ottaa, näin nykymenolla sulla on vajaa 30 vuotta työelämää jäljellä ja kannattaa sitä vielä suuntaa säätää, jos siltä tuntuu.

Itsellä ei ole suoraa kokemusta tästä, paitsi että tottakai sitä varmaan itsekukin miettii, että voisiko sitä jotain muutakin tehdä.

Isojakin muutoksia ihmisillä olen nähnyt, useamman tiedän, jotka kyllästyi tähän yt-pyörään ja vaihtoi hoitoalalle, vaikka toki ymmärsivät menevänsä raskaammalle alalle niin se arvo oli siinä, että ei tarvitse jännittää ”onko töitä” loppuelämään.

Paljonhan riippuu siitä, että millaisen panostuksen on valmis ottamaan koulutukseen ajallisesti ja sisäänpääsyn osalta. Koodaaja, isännöitsijä, hieroja ovat esimerkkejä aloista, joihin pääsee lyhyemmillä pätkillä kiinni, tosi paljon on enemmänkin näitä lyhyempiä muuntokoulutuksia nykyään. Ja mediassa on sitten lukenut näitä ääricaseja, jossa ammattikoulupohjalta on menty lääkikseen, valmennuskurssin tms kautta - siinä sinulle polku, kuusi vuotinen koulu, mutta kolmen jälkeen saa alkaa tekemään työtä ja saisit 25v työurastasi, eli neljännesvuosisadan toimia lekurina ja laskut saa maksettua!
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kouluja ei tarvitse käydä jos osaat myydä itsesi ja tuotteen. Plain and simple. Myyjä on aina yrityksessä #1. Kaikki muut henkilöt ovat kuluja, myyjä tuo rahaa sisään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kouluja ei tarvitse käydä jos osaat myydä itsesi ja tuotteen. Plain and simple. Myyjä on aina yrityksessä #1. Kaikki muut henkilöt ovat kuluja, myyjä tuo rahaa sisään.

Omasta mielestä outo neuvo. Ketjun aloittajahan kertoi myyntiä kokeilleensa ja joko myynti on sun juttu tai se ei ole. Sinänsä jokaisessa työhaastattelussa tavallaan myyt omaa persoonaasi ja ammattitaitoasi, mutta varsinainen myyntityö ei omasta mielestä kaikille sovi.

Toki myyntiäkin löytyy monenlaista, mutta tietyt perusasiat ovat lähes joka myyntityössä paikallaan.

Toisekseen pelkällä myyjällä ei jossain pienessä firmassa tee mitään jos tuote tai edes ajatus tuotteesta ei ole kunnossa. Oikeastaan sama pätee suurempaankin. Myyjät kyllä tärkeitä, mutta ei ne yksin autuaaksi tee.

Itse olen töissä softamyynnissä. Tavallaan koen olevani ”kultaisessa häkissä”, kun firmassa edut ja palkka ovat todella kovat ja jos edes suurinpiirtein pärjäät työssäsi niin löydät nimesi iltalehden verokoneesta seuraavana vuonna.

Aina välillä työstressi ja pohdinta tulevaisuudesta mietityttää. Olen nyt 37-vuotias ja välillä mietin voisiko sitä olla töissä jossain missä työasiat voisi unohtaa siinä kohtaa, kun lähtee työpaikalta kotiin eikä sen suurempaa stressiä olisi. Muutenkin jonkinlainen työ jota tekisin fyysisesti voisi olla antoisampaa. Mutta palkka tuskin vastaisi omia odotuksia, niin taidan pysyä nykyduunissa. Jos tätä 10-15 vuotta jaksaisi niin pitäisi olla taloudellisesti sellainen tilanne, että voisi vähän vapaammin valita työtehtävät ja jopa siihen käytettävä aika.

Jos miettii ketjun aloitusta niin ottaen huomioon Suomessa olevan ja pian pahenevan työvoimapulan, kyllä tänne pitäisi kehittää jonkinlainen systeemi jossa voisi helpommin kokeilla erilaisia työtehtäviä ja luoda jonkinlainen nykyistä tehokkaampi oppisopimuspolku ammatteihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zen

Glove

Jäsen
Jos miettii ketjun aloitusta niin ottaen huomioon Suomessa olevan ja pian pahenevan työvoimapulan, kyllä tänne pitäisi kehittää jonkinlainen systeemi jossa voisi helpommin kokeilla erilaisia työtehtäviä ja luoda jonkinlainen nykyistä tehokkaampi oppisopimuspolku ammatteihin.
Työvoimapula vai palkanmaksuhaluttomuus, kumpi lienee suurempi ongelma? Mitä nyt näitä työvoimapulasta kärsivien yritysten pomoja on julkisuudessa haastateltu niin usein siellä on sekin, että työtä olisi, mutta siitä halutaan maksaa tekijälle 8 €/h.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen ajatellut katsoa millaiseksi elämä muuttuu hyvinvointialueiden myötä. Jos hommat menee jotenkin vituiksi, niin ehkä sitten pitäisi alkaa miettiä jotain muita vaihtoehtoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös