Mainos

Amiga - tuo retroaikojen todellinen timantti

  • 5 405
  • 35

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Lukkoseppä kirjoitti:
Todella loistava peli, oli kiduttavaa huomata viimeisen hypyn tullessa alas että perkele "wreck"....

Mahtaisikohan jostakin saada ko. peliä jotenkin PC:lle fiksattuna?

Toki saa. Amigaa en ole ikinä omistanut, mutta muutaman kerran kyllä sillä pelaillut. Stuntcar Raceriin tutustuin pari vuotta sitten, löytyy täältä: http://www.bhlegend.com/index.php?game=454
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mane kirjoitti:
kakkonen kirjoitti:
:
grafiikkapuoli oli toooodella paljon edellä PC:tä.
Tämähän ei pidä olleenkaan paikkaansa. Tehokkaasta (=386 Mhz prosessori) PC:stä vain joutui pulittamaan tuolloin 1986-1989 aivan järkyttäviä = moninkertaisia summia verrattuna (ja kyllä siihen äänikortinkin sai tarpeeksi syvillä taskuilla) Amigaan ja siksi Amiga oli muutaman vuoden suosiossa (ennen kuin hyvätasoisen PC:n sitten sai järkevään hintaan 1990-luvun alussa ja lisäksi 486-prosessorilla varustettu uutuus-PC, taas hurjalla hinnalla ei kuitenkaan 386:n alkuajan luokkaa, jätti sitten samoihin aikoihin lopullisesti Amigan varjoonsa) köyhempien pelitasojen jättäessä PC-käännökset myös tekemättä tai vähälle panostukselle.
Totta. Tarkoitinkin vain sitä että "normaalikäyttäjä" sai Amigaa käyttäessään paljon nätimpiä pelejä yms. pienellä rahapanoksella. PC kärsi paljon kovemmasta hinnasta ja toisaalta varsinkin pelikäyttöön tarjontaa ei ollut juuri ollenkaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mane kirjoitti:
Tämähän ei pidä olleenkaan paikkaansa. Tehokkaasta (=386 Mhz prosessori) PC:stä vain joutui pulittamaan tuolloin 1986-1989 aivan järkyttäviä = moninkertaisia summia verrattuna (ja kyllä siihen äänikortinkin sai tarpeeksi syvillä taskuilla) Amigaan ja siksi Amiga oli muutaman vuoden suosiossa (ennen kuin hyvätasoisen PC:n sitten sai järkevään hintaan 1990-luvun alussa ja lisäksi 486-prosessorilla varustettu uutuus-PC, taas hurjalla hinnalla ei kuitenkaan 386:n alkuajan luokkaa, jätti sitten samoihin aikoihin lopullisesti Amigan varjoonsa) köyhempien pelitasojen jättäessä PC-käännökset myös tekemättä tai vähälle panostukselle.
Ei nyt ihan noinkaan. Ei se prosessori paljoa merkannut, kun näytönohjaimina jylläsivät CGA/Hercules-tasoiset vaihtoehdot (EGA tuli markkinoille 1987, käyttöön vasta vuosikymmenen lopussa) Tämä yhdistettynä MS-DOSsin surkeaan ympäristöön. Samalla Amigan apupiirit (Denise ja Agnus) pitivät huolen siitä, että pitkään sai PC-maailma leikkiä hippaa ennen kuin tuli Amigan vuoro tulla kiinniottajaksi. Ja sitten PC-maailma lähtikin vauhdilla karkuun.

80386 (ei siis 386 MHz, niihin nopeuksiin päästiin vasta Pentiumin II-sukupolvessa) oli kyllä erinomainen prosessori, ei siinä mitään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mane kirjoitti:
Tämähän ei pidä olleenkaan paikkaansa. Tehokkaasta (=386 Mhz prosessori) PC:stä vain joutui pulittamaan tuolloin 1986-1989 aivan järkyttäviä = moninkertaisia summia verrattuna (ja kyllä siihen äänikortinkin sai tarpeeksi syvillä taskuilla) Amigaan ja siksi Amiga oli muutaman vuoden suosiossa (ennen kuin hyvätasoisen PC:n sitten sai järkevään hintaan 1990-luvun alussa ja lisäksi 486-prosessorilla varustettu uutuus-PC, taas hurjalla hinnalla ei kuitenkaan 386:n alkuajan luokkaa, jätti sitten samoihin aikoihin lopullisesti Amigan varjoonsa) köyhempien pelitasojen jättäessä PC-käännökset myös tekemättä tai vähälle panostukselle.

Äijä on kyllä nyt aivan pihalla, kuten tuossa yllä jo korjattiinkin. Amiga oli aikaansa edellä, PC ei pystynyt sysipaskojen näytönohjaimiensa takia vastaamaan Commodoren lippulaivan graafiseen loistoon n. viiteen vuoteen. Vertailun vuoksi voidaan todeta sen olevan hitusen pidempi aika kuin nykyisten konsoleiden elinkaari.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Todella pahasti koukussa

Itsellä oli sama tilanne kuin nimerkki kakkosella. Amiga 500 ilmestyi huoneeseen - isukin jostain saaman idean seurauksena - sen julkaisemissyksynä. 500:ttä ennenhän oli jo julkaistu Amiga 1000. No, alkuun pelejä ei ollut montaa, en oikein edes muista ensimmäisiä. Olisiko ollut joku SDI ja C64:ltä Amigalle käännettyjä pelejä oli ainakin. Sitten vain se homma räjähti hetkessä käsiin. Pian suurimmalla osalla kavereista jo olikin Amigat, diskettien hinnat lähtivät syöksykierteen omaiseen laskuun ja pelejä, demoja jne. kopioitiin kaiket illat... ja jossain välissä pelattiinkin.

Itsellä, kun on tullut harrastettua tuota musiikkia muutenkin kuin vain kuuntelemalla, niin tuli laitettua vanhempien rahallisen avustuksen turvin jotain midi-laitteita koneen jatkeeksi. Eikä Amiga siihen aikaan huono apuväline omiin pikku projekteihin edes ollut vaan monenlaista biisin tynkää tuli väsättyä sen setin turvin. Kone oli grafiikka- ja musiikkiominaisuuksiltaan siihen maailman aikaan melkoinen complete package eikä kustannukset olleet aivan tähtitieteellisiä.

Pakollisista "lisälaitteista" muistuu mieleen lisämuisti ja -levyasema. Ilman näitä koneella ei olisi tehnyt mitään. Muistan kuinka täpinöissään sitä oli, kun sai koneeseen lisälevyaseman joka tuplasi kopiointivauhdin, aah! Diskettien ja pelien määrä oli melkoinen elvistelyn aihe siihen aikaan kaveripiirissä tyyliin "mulla on kotona 1 000 diskettiä". Miettikää, Gigan verran dataa disketteinä, haha!

Muutamia pelejä on jäänyt erityisesti mieleen:
Test Drive 1&2, Buble Boble, Pinball Wizard, Maria Whitaker's Strip Poker, Monkey Island 1&2, The Batman, Leisure Suit Larry 1&2, Civilization, Fairytale, Chaos Engine, Megalomania, Lemmings, Shadow of the Beast sarja, Cannon Fodder, Syndicate, F/A 18 Interceptor, Wings... Oliko niitä HYVIÄ pelejä näin paljon? Nuo tuli heti mieleen.

Lisäksi kakkosenkin mainitsema demo scene oli laaja ja kilpailu hienoimmista demoista oli kovaa. Jälkikäteen ajateltuna melko typerää touhua, mutta silloin niitäkin tuli kerättyä. Muisteln myös, että Amigan loppuaikoina tuli koneelle ihan hyviä tekstinkäsittelysoftiakin.

Nyt, kun itse toimii tietotekniikka-alalla ja erilaisten sulautettujen järjestelmien arkkitehtuurit ovat tuttuja, niin kyllähän Amigassa oltiin aika edistyksellisiä verrattuna sen aikaiseen tai nykyiseenkin PC-maailmaan. Tosin nythän tällainen hajautettu moniajojärjestelmä toimii lisäkorttien ja tuplaprosessoreiden ansiosta melko tehokkaasti PC:ssäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juhaht kirjoitti:
Vertailun vuoksi voidaan todeta sen olevan hitusen pidempi aika kuin nykyisten konsoleiden elinkaari.
Miten sen nyt ottaa, esim. ensimmäistä PlayStationia valmistettiin tuollainen 10 vuotta. Taisi olla viime vuonna, vai tänä vuonna, kun sen valmistus lopetettiin. Ilmeisesti myynyt koko ajan jonkun verran, eli sikäli. PS2 on ollut myös markkinoilla jo sen viitisen vuotta, ellei enemmänkin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ted Raikas kirjoitti:
Miten sen nyt ottaa, esim. ensimmäistä PlayStationia valmistettiin tuollainen 10 vuotta. Taisi olla viime vuonna, vai tänä vuonna, kun sen valmistus lopetettiin. Ilmeisesti myynyt koko ajan jonkun verran, eli sikäli. PS2 on ollut myös markkinoilla jo sen viitisen vuotta, ellei enemmänkin.

Sehän on ihan sama kuinka kauan Pleikkaria tehtiin. Valmistettiinhan Amigoitakin yli tuon ajan. Pointti on sen suosio tai pikemminkin käyttöikä. Pleikkari-ygösellä ei pelannut erkkikään (paitsi minä) viisi vuotta julkaisun jälkeen ja Pläykkä-kakkonen, joka oli teknisesti jälkeenjäänyt jo julkaisuhetkellä, saa lopullisen kuoliniskunsa tänä vuonna PS3:n toimesta.

Aika pitkälti tuollaisista viiden vuoden jaksoista siis puhutaan.
 

Ferris

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Lisäksi kakkosenkin mainitsema demo scene oli laaja ja osa kilpailu hienoimmista demoista oli kovaa. Jälkikäteen ajateltuna melko typerää touhua, mutta silloin niitäkin tuli kerättyä. Muisteln myös, että Amigan loppuaikoina tuli koneelle ihan hyviä tekstinkäsittelysoftiakin.

Odottelinkin jo hieman ihmeissäni, että eikö täällä muka kukaan ole aikaan ollut demoscenessä mukana. Itse tuli Amiga omistettua tuossa 90-luvun alussa ja melkein pelaamista enemmän aikaa meni demojen parissa, lähinnä niiden swappaamisessa. "Swapperin" hommat päätyi mulle, kun itsellä ei ollut taitoja tehdä musaa saati sitten koodata. Kaverit hoiti ne asiat ja ite tuli läheteltyä sitten demoja korpulla postin kautta ympäri Eurooppaa. Olisi siinä aina oma jännityksensä odottaa postia, jotta näki kuinka kulisessa kunnossa ympäriämpäri teipatussa kirjekuoressa lähetetty korppu oli. Ja voi sitä pettymyksen määrää, jos sisältö oli "lamea stuffia" eli yli pari päivää sitten julkaistuja demokokoelmia. :D

Tuohon aikaan oli kyllä huikeita grouppeja ja tekijöiden nikit oli mitä mielenkiintoisimpia. Tuttavapiiristä löytyi mm. kooderi nimeltä Sulky Fellow ja musiikintekijä The Unknown Artist (joka nykyään vaikuttaa eräässä Suomen legendaarisimmista bändeistä). Ohhoh, oi niitä aikoja... ihan tässä tulee vanhat ajat mieleen.

PS. Peleistä legendaarisin oli toki Samantha Fox -poker... vai oliko se jo Kuusneban aikaan? :D
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ferris kirjoitti:
PS. Peleistä legendaarisin oli toki Samantha Fox -poker... vai oliko se jo Kuusneban aikaan? :D

Toki oli. Riisuin Sammyn (C64-)emulaattorin ja mäyrän suosiollisella avustuksella alkuvuodesta.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juhaht kirjoitti:
Äijä on kyllä nyt aivan pihalla, kuten tuossa yllä jo korjattiinkin. Amiga oli aikaansa edellä, PC ei pystynyt sysipaskojen näytönohjaimiensa takia vastaamaan Commodoren lippulaivan graafiseen loistoon n. viiteen vuoteen. Vertailun vuoksi voidaan todeta sen olevan hitusen pidempi aika kuin nykyisten konsoleiden elinkaari.

Tähän voi lisätä myös sen, että Amiga tuki pelimaailmaan sopivia rautarutiineja huomattavasti paremmin kuin PC. Tämä mahdollisti hienon grafiikan ja myös teki alustasta paljon houkuttelevamman ohjelmoijien silmissä.

Sysipaska näytönohjain on myös terminä hiukan outo. Tuon ajan PC:t kun eivät olleet suunniteltu mihinkään pelikäyttöön vaan niiden kohderyhmä oli aivan muualla. Eli kohderyhmälle tuo näytönohjain ei ollut sysipaska vaan juuri tarkoitukseen sopiva. Myöhempi PC-puolen kehitys sitten taas söi Amigan kohdealueen aika tehokkaasti.
Nythän on hiukan sellainen tilanne, että viekö konsolipuoli PC:ltä pelipuolen asiakkaat. Epätodennäköistä, koska PC kuitenkin pieksee rajua vääntöä vaativassa grafiikassa konsolin (ja taas strategia yms. tyyppiset pelit eivät oikein taivu konsolimaailmaan), mutta loppupeleissä suuri pelaajien kohderyhmä ei tätä huippugrafiikkaa oikeastaan tarvitse.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Waky kirjoitti:
Nythän on hiukan sellainen tilanne, että viekö konsolipuoli PC:ltä pelipuolen asiakkaat. Epätodennäköistä, koska PC kuitenkin pieksee rajua vääntöä vaativassa grafiikassa konsolin (ja taas strategia yms. tyyppiset pelit eivät oikein taivu konsolimaailmaan), mutta loppupeleissä suuri pelaajien kohderyhmä ei tätä huippugrafiikkaa oikeastaan tarvitse.
Kyllä vie PC-pelaajia, vaikka oma vannoutunut kuntansa PC-peleille on ja tulee aina olemaankin. Joka tapauksessa jo pelkästään Microsoftin aikanaan tekemä päätös liittyä konsolimaailmaan kertoo, miten valtavat massat potentiaalisia pelaajia siellä velloo. Taloudellisesti on ehdottomasti kannattavinta nykyään julkaista pelit konsoleille, koska niiden käyttäjiä on eniten. Monet firmat, jotka perinteisesti ovat tehneet pelejä PC:lle näkevät järkevämmäksi julkaista peli ensiksi esim. XBoxille. Sanoisin, että XBoxit ovat etupäässä syöneet PC-pelaajia, koska pelit ovat samankaltaisia ja ympäristö on jossain määrin "tuttu".

Sonyn PlayStation 2:n valtaisa suosio, siitäkin huolimatta, että teknologia on todella vanhentunutta, on syy, miksi monet pelit tehdään sille, julkaistaan ensin sille ja käännetään sille, vaikka lopputulos ei olisikaan aina kaikkein toimivin. Raha puhuu. PS3 tietysti sitten voi muuttaa taas kaiken, jos se on niin tehokas kuin puhutaan.

Eli kyllä se konsoleissa on se suurin pelaajakunta. Muistakaa myös edelleen se, että konsolit ovat pelikoneina tietokoneita vanhempia, ne vain veivät konsoleilta sen valtikan eräässä vaiheessa. Nyt taas konsolit ovat ottamassa sen valtikan itselleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös