Muutamia hajahuomioita ja omia mielipiteitä, nyt kun tietää, ketkä kaksi putosivat BJ viikon jälkeen. Spoiler- varoitus! Älä lue tätä eteenpäin, jos haluat säilyttää jännityksen Suomessa vielä esittämättömien Bonjovi jaksojen osalta...
Eli: En ole koskaan ollut mikään John Bonjovi fani, mutta eilisen jakson jälkeen täytyy kaverille antaa sen verran respektiä, että eihän noi biisit kahta poikkeusta lukuunottamatta saaneet herätettyä ollenkaan sellaista tunnetta, kun Bonjovin laulamina. Itse tykkäsin ainoastaan Melindan ja varauksin Blaken vedoista (eli kuulun siihen non-exist porukkaan, joka ei inhonnut Blaken esitystä, muttei se myöskään samanlaisia säväreitä aiheittanut, kuin esim. 1Timerille). Ihan onnistunut veto kuitenkin ja ymmärrän, miksi monet siitä pitivät. Samoin (hehkutettu) Lakishan esitys ei sitten kuitenkaan kolahtanut. Lakisha oli alkukierroksilla mun suosikki tasavahvana Melindan kanssa, ja olen edelleen sitä mieltä, että Lakishalla on koko porukan kovin potentiaali oman äänen suhteen. Valitettavasti hänen heikot biisivalinnat - tämä Bonjovi veto oli ensimmäinen onnistunut biisivalinta moneen kierrokseen - sekä se, että hän on kerrassaan huikeasta äänestään huolimatta aloittelija sen käytössä, ei kanna häntä loppuun asti.
Tämä verrattuna vaikkapa Melindaan, jolla tosin onkin Sveitsiläisen kellosepän tarkkuus äänen hallinnassa. Äänen syvyys yltää hänellä myös hyvin lähelle Lakishaa. Myös esiintyjänä Melindan kokemus tuo selvän eron kilpailijoihiinsa nähden. Vain Blake voi laittaa tällä saralla kampoihin ja onkin oma veikkaukseni, että näiden kahden välillä voitto ratkeaa.
Ei ole varmasti edellä kirjoitetun jälkeen epäselvää, että minä olen korttini pelannut Melindalle. Hän on itse asiassa niin hyvä, että (toki musiikista riippuen) voisin kuvitella jopa hankkivani tulevaisuudessa hänen levynsä. Olisikin ensimmäinen laatuaa näiden formaatti-tähtien kohdalla.
Blake on hyvä ja mielestäni hän teki jo harjoituksissa Bonjovin kanssa havainnon, ettei millään pysty vetämään kyseistä biisiä perinteisesti. Ääni ei vain riitä. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi luultavasti tippunut pallinaama Chrisin sijasta. Mielestäni hänen beat-box vetonsa ei ollut varsinaisesti siis rohkea, vaan pikemminkin pakon sanelema, jonka hän fiksuna kaverina itsekin tajusi. Tuo Beat-box onkin hänen juttunsa, sekä vahvuus, että heikkous. Se jakaa väistämättä ihmisten mielipiteet ja siksi en usko, että hän mahdollisessa finaalissa esimerkiksi Melindaa tulee voittamaan, jos jälkimmäinen onnistuu edes kohtuullisesti biisivalinnassaan. Esityksen onnistumista ei hänen kohdallaan tarvitse edes epäillä. Hyvän uran Blake:in tulee varmasti rakentamaan, vaikka kakkoseksi jäisikin ja vaikka jenkit perinteisesti rakastavat sankaritarinoita ja voittajia.
Neljäs jatkaja, Jordan, oli minulle tietyssä mielessä yllätys, vaikka tyytyväinen olenkin hänen jatkopaikkaan. Hänellä on Lakishan tavoin aivan käsittämätön ääni. Valitettavasti hän antaa nuoresta iästä johtuen 5-10 vuotta tasoitusta kanssakilpailijoilleen. Miettikää Jordania samassa tilanteessa viiden vuoden päästä, silloinkin vasta 21-22 vuotiaana? Hänen 80-luku perverssio synnyttää niinikään lievää myötähäpeää, enkä usko olevani tässä ainoa, ainakaan 80-luvun itse eläneistä. Kuitenkin mikään näistä edellisistä ei vielä aiheuttanut pelkoa putoamisen suhteen vaan se, että hän oli edellisellä viikolla kahden vähiten ääniä saaneen joukossa JA ennen kaikkea penkin alle mennyt Bonjovi esitys. Sääli-äänten määrä yllätti ainakin minut? Onkohan hän saanut taakseen esi-teinit, jotka aikaisemmin äänestivät Sanjayaa?
Philin tippuminen ei ollut yllätys. Hyvä juttu hänelle, että hän löysi kisan aikana oman juttunsa, eli countryn. Hänellä voi olla jopa mahdollisuus luoda jonkinlainen ura sillä saralla?
Jatkossa ovat juuri ne neljä, joita jatkoon tässä vaiheessa veikkasin jo viikkoja sitten, vaikka Jordan olikin kompuroida homman ihan itse. Seuraavaksi tippuvat mun veikkauksen mukaan Lakisha & Jordan, mutta järjestystä en lähde arpomaan, ennen kuin olen kuullut molempien esitykset (ellei sitten Blake onnistu hölmöilemään biisivalinnallaan ja/tai pidä kiinni omista vahvuuksistaan).