SuperMario
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
Vaikka liigakarsintojen aikana omissa ajatuksissa liikkui monensuuntaisia mielipiteitä Suhosen jatkamisen suhteen, olen pölyn laskeuduttua kuitenkin valmis hyväksymään, että Suhonen saa jatkaa päättyneellä kaudella aloittamaansa työtä. Katsojan ominaisuudessa toimintaa seuranneena Suhosen rooli vaikutti päättyneellä kaudella olevan enemmän suurien linjojen vetämistä taustalla, kun taas Pieniniemi hoiti itse käytännön työn. Pieniniemi vaikutti olevan tavallaan Alpon luomassa suojassa, jossa hänellä oli mahdollisuus toteuttaa Suhosen tai heidän yhdessä valmennuksen kanssa miettmijä linjoja oman ammattiosaamisensa puitteissa. Harjoitukset taisivat mennä Suhosen valvonnassa, mutta niiden käytännön toteutuksesta vastasivat kaiketi Pieniniemi ja Kaukoranta. Pieniniemi taas oli suurilta osin vastuussa peluuttamisesta ja pelin aikaisesta johtamisesta, kun taas Suhonen vaikutti toimivan pääasiassa mentorin ominaisuudessa puuttumatta tuomareita lukuun ottamatta itse pelin kulkuun millään tavoin. Tätä taustaa vasten olen ollut lukevinani rivien välistä, että Pieniniemen luopuminen valmentajapostistaan olisi saattanut olla sidoksissa loppukauden vaikeuksiin. Eritoten puheet etäisyyden ottamisesta kiekkoiluun ja opettajan ammattiin palaamisesta voisi jopa tulkita siten, että Pieniniemi ei saanut päättyneestä kaudesta aivan puhtaita papereita Oy:n hallitukselta ja näin ollen hän tavallaan vetäytyi valmennus vastuusta kunniakkaasti. Jos valmennuksen roolitus jatkuu tästä eteenpäin samalla kaavalla, olisi Kivelle varmasti tarjolla sopivan vastuullinen rooli, jota kautta hän voisi kypsyä valmentajana aivan uudelle tasolle Suhosen luoman suojamuurin sisällä, mutta lähipäivät näyttävät mitä tässä asiassa tulee tapahtumaan ja kuinka väärässä minä olen omine päätelmieni. Tämä on puhtaasti oma yksinkertaistettu näkemykseni valmennuksen roolituksesta, mutta mikäli ja kun jollakulla on faktaa näihin asioihin, niin tätä saa ihan vapaasti oikaista oikeamman suuntaiseksi.
Totuus on kuitenkin, että Ässät meni päättyneellä kaudella pelillisesti oikeaan suuntaan. Ässien runkosarjan mestaruus eli säälipleijaripaikka jäi parantuneesta pistesaalista huolimatta melko lähelle toteutumistaan, mikä ei kauden ennakkokaavailuissa tavoitteena ihan suurta luottamusta herättänyt. Suurimmat ongelmat olivat kuitenkin erikoistilanne pelaamisessa ja esityksien epätasaisuudessa. Erityisesti erikoistilanne pelaaminen on osittain korjattavissa, jos markkinoilta tarttuu niitä kaivattuja roolipelaajia, joita kesken kauden tehdyt hankinnat eivät millään muotoa paikanneet tai tukeneet ja puutteet säilyivät kauden ensimmäisestä pelistä kauden päättäneeseen. Ässillä on tällä hetkellä hyvä nuori runko kasassa, josta saadaan sopivilla vahvistuksilla vähintään säälipaikasta taisteleva joukkue, kunhan kulissit pysyvät koossa ja kiehunta jää tämän kevään asiaksi.
Totuus on kuitenkin, että Ässät meni päättyneellä kaudella pelillisesti oikeaan suuntaan. Ässien runkosarjan mestaruus eli säälipleijaripaikka jäi parantuneesta pistesaalista huolimatta melko lähelle toteutumistaan, mikä ei kauden ennakkokaavailuissa tavoitteena ihan suurta luottamusta herättänyt. Suurimmat ongelmat olivat kuitenkin erikoistilanne pelaamisessa ja esityksien epätasaisuudessa. Erityisesti erikoistilanne pelaaminen on osittain korjattavissa, jos markkinoilta tarttuu niitä kaivattuja roolipelaajia, joita kesken kauden tehdyt hankinnat eivät millään muotoa paikanneet tai tukeneet ja puutteet säilyivät kauden ensimmäisestä pelistä kauden päättäneeseen. Ässillä on tällä hetkellä hyvä nuori runko kasassa, josta saadaan sopivilla vahvistuksilla vähintään säälipaikasta taisteleva joukkue, kunhan kulissit pysyvät koossa ja kiehunta jää tämän kevään asiaksi.