Alpo Suhonen Ässien uusi valmentaja

  • 809 963
  • 3 183

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Puoliyössä mennään eikä Alpon potkuja ole uutisoitu. Ässäjohdon totaalisen munaton meininki siis jatkuu. Uskomatonta.

Alpolla ei ole mitään enää. Miksi sitä roikutetaan mukana?
 

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, homma olisikin juuri näin jos eläisimme täydellisessä maailmassa tai pelaajat olisivat robotteja. Se on aivan yksi vitun hailee puhua ammattilais-statuksesta ja siitä kuinka pelaajien pitäisi pelata täysillä vaikka valmennusjohto on täysi sukka, mutta reaalimaailmassa näitä joukkueita ei liiemmin näy.

No toisaalta pitää muistaa myös Ässien valmentajahistoria vaikkapa Pelen uran aikana.

Vellu, erosi itse.
Tamminen, sopimusta ei enää uusittu kahden vuoden jälkeen.
Nokelainen, potkut tai lähti itse kesken ekan kauden.
Jursinov, potkut kesken ekan kauden.
Läntinen, potkut kesken ekan kauden
Jursinov, uudet potkut
Toivola, neljä kautta, lähti itse. Harvinaisen sitkeä sissi, jota jopa toimitusjohtaja yritti erottaa.
Pajuoja, potkut kesken ekan kauden
Härkälä, potkut kesken ekan kokonaisen kauden
Suhonen, olisi saanut potkut kesken ekan kauden, jos olisi joku muu.

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?

Sama kuin kirjoitin toiseenkin ketjuun: miksi tehtiin niin monta jatkosopimusta tänä keväänä, jos/kun kaverit osoittautuivat veteliksi ja haluttomiksi tosipeleissä? Muutamaa pelaajaa lukuunottamatta lähes kaikki jatkavat myös ensi kaudella mikäli pelataan SM-liigaa...
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No toisaalta pitää muistaa myös Ässien valmentajahistoria vaikkapa Pelen uran aikana.

Vellu, erosi itse.
Tamminen, sopimusta ei enää uusittu kahden vuoden jälkeen.
Nokelainen, potkut tai lähti itse kesken ekan kauden.
Jursinov, potkut kesken ekan kauden.
Läntinen, potkut kesken ekan kauden
Jursinov, uudet potkut
Toivola, neljä kautta, lähti itse. Harvinaisen sitkeä sissi, jota jopa toimitusjohtaja yritti erottaa.
Pajuoja, potkut kesken ekan kauden
Härkälä, potkut kesken ekan kokonaisen kauden
Suhonen, olisi saanut potkut kesken ekan kauden, jos olisi joku muu.

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?

Jos vielä laittaisit tohon listauksen perään, kuka tuli tilalle. Vaikka saahan tuon tosta kronologisesti.

Myöhässä ollaan taas tossa valmentajanvaihtoasiassa. Ehkä myöhempänä, kuin koskaan ennen...
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Kyllä Alpo saa kantaa ison vastuun tämän hetken pelin tasosta. Jos joukkue ei ole heti alusta asti hereillä, niin on peiliin katsomisen paikka. Sport on tullut koko sarjassa melkein kahdella hyökkääjällä päälle ja sama toistui tänään. Kaksinkamppailu pelaaminen on on ollut koko kauden liigan surkeinta ja samoin Yv/Av. Ylivoimapelaamisessa avaukset ovat kuin jostain kultaiselta 80-luvulta. Siinä tuntee jo jonkinlaista myötähäpeää ässiä kohtaan. Kun se on sanomattakin päivän selvää, että omista lähdetään kuin tykin suusta. Ei ei ei. Ja alivoima? Antaa olla.

Miten jumaliste voi olla yksinkertaisen asian opettaminen niin helvetin vaikeaa?
Onko Suhonen vaan niin kujalla kaikesta vai eikö se herranjestas osaa opettaa jääkiekon perusasiota..?
Joo, puhumalla nämä asiat ratkaistaan. Ainakin Alpon mukaan. Nyt on puhumiset puhuttu Ape. Ei auta.

Olen nähnyt tälläkaudella aika monta vieraskamppailua. Muutamilla vieras-areenoilla on jotain vanhoja tuttuja, jotka ovat tunteneet ihan puhdasta myötähäpeää minua kohtaan. Ihmettelevät, että miten helvetissä se jaksaa tuollaista kuraa vuodesta toiseen ja jaksaa "paasata" ässien puolesta.

Ei jukolauta. Enää ei kehtaa eikä jaksa. Viimeinen niitti oli TPS-ÄSSÄT faniristeilyn turpaanveto lukemat. Apen mukaan joukkueelta loppui ekana jalat, sitten pää.. Paskat loppui. Paras kesä takana mitä ikinä. Miten helvetissä play-offeissa joukkue jaksaa painaa neljättä jatkoerää, jos runkosarjan ottelussa loppuu jo puhti?

Kyllä se vaan on niin, että joukkue on valmentajansa näköinen.
Ässät on tällä hetkellä TÄYSIN Suhosen näköinen. Sitä on paha kieltää.
 

Tuamas

Jäsen
No toisaalta pitää muistaa myös Ässien valmentajahistoria vaikkapa Pelen uran aikana.

Vellu, erosi itse.
.....
Suhonen, olisi saanut potkut kesken ekan kauden, jos olisi joku muu.

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?

Onhan tuossa perää, että Ässissä pelaajilla on poikkeuksellisen paljon (liikaakin) valtaa, mutta tuossa listassa on kyllä sen verran nimiä, joita ei olisi ikinä pitänyt tuohon hommaan ottaakaan.

Ja kyllä, pidemmällä tähtäimellä olen kanssasi samaa mieltä että muutos on tultava, mutta nyt kuitenkin pitäisi mielestäni tehdä kaikki mahdollinen jotta Ässät eivät tästä uppoa Mestikseen. Olisi jo ensimmäisen tai viimeistään toisen tappion myötä pitänyt tehdä joku, vaikka sitten epätoivoinenkin, ratkaisu. Kun siinä kohtaa kuitenkin alkoi olemaan selvää että Alpo ei tuohon joukkueeseen enää mitään kipinää saa iskettyä.
 

Velli_Ketola

Jäsen
Suosikkijoukkue
---
Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?

Siis oliko tämän viestin pointti se että pelaajat ovat olleet jokaisena kertana erottamassa valmentajaansa?
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Huomasiko ketään mainintaa tämän päivän jommassa kummassa iltalööppilehdessä, että Alpo ei tullut tiedoitustilaisuuteen koska hän oli Forssan kaupunginvaltuuston kokouksessa. Tähän aikaan? Pelisarja oli 2-2 ja tällaisessa ammatissa ei valmentajan pitäisi edes nukkua näkemättä unta kiekosta, näin kärjistetysti puhuttuna. Mitä helvettiä? Nyt kääntyi minun takki sitten viimeistään

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä?
Kysymys herättää vain uusia kysymyksiä: Kuka näitä päätöksiä tekee? Kuka päätti mr "porilainen pirullisuus" palkkauksesta? Kun hänen työnsä jälki oli kehnoa, niin... noh. Syyteltiin pelaajia. Jos ongelma on oikeasti pelaajissa, niin eikö korkeimman johdon pitäisi jo reagoida tähän? Jos taas vika ei ole pelaajissa, niin miten helvetissä näitä ratkaisuja tulee liukuhihnalta? (tarkoittaen valmentajia)
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Sytyttäjänä ja taktikkona Ape häviää Tamille ihan pystyyn, toisaalta erityisesti porilaisten pelaajien luulisi olevan kiinnostuneita siitä, mitä kotikaupungin seuralle tapahtuu.

Häviää, mutta onhan siellä muukin valmennusjohto. Ilmeisesti hekin ovat omaksuneet Apen tyylin, ja mitään kannustusta, ja psyykkausta ei esiinny pukukopissa. Vaikea sanoa kun ei itse pääse tuota näkemään/kuulemaan, mutta sellainen kuva muutamien nimimerkkien jutuista täällä tulee. Ilmeisesti sitä tietoa siellä sitten on.

Mielestäni niinkin kokeneiden jääkiekkoa työkseen harjoittavien henkilöiden kuin esim. Peltonen, Kivenmäki, ja vaikka Tähtinen pitäisi nousta esiin, ja ottaa nuorempien silmissä roolia niin kentällä, kuin kopissa.

Nyt on jäänyt kyllä sellainen vaikutelma, että isot miehet kiukuttelevat, ja mistään esimerkin näyttämisestä ei ole puhettakaan. Ja Porin Ässien tulevaisuus ei heitä kiinnosta pätkän vertaa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Huomasiko ketään mainintaa tämän päivän jommassa kummassa iltalööppilehdessä, että Alpo ei tullut tiedoitustilaisuuteen koska hän oli Forssan kaupunginvaltuuston kokouksessa.

Siis mitä vittua! Alpohan vetää täysin nollat taulussa. Jos Blues vetää VOITTO TAI KUOLEMA teemalla niin mitä tämä sitten on jos ei sitä, minä vaan kysyn!!!
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Alpo Suhonen vois lukea itse tämän tekstin ajatuksella lävitse.

http://www2.satakunnankansa.fi/blogit/kiekkokansa/2009/04/mihin_hiipui_suhosen_palo.html#more

"Katsokaa samalla viereiseen aitioon, jossa ilme ei värähdäkään, kun omissa soi kaksi kertaa reilussa kahdessa minuutissa."

"Tamminen myönsi tiistaina, että hän on käyttänyt energiaa siksi, että pelaajat näkevät kuinka tosissaan hän on. Miksi Alpo Suhonen on tyyni kuin keväinen tuulen henkäys?"

Tamminen on ottanut monasti aikalisän, kun omissa on soinut vaikka ajassa 0.50 ensimmäistä erää. Tilanteessa 0-2 mitä muutoksia peliin tekee Suhonen? EI mitään!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No toisaalta pitää muistaa myös Ässien valmentajahistoria vaikkapa Pelen uran aikana.

Vellu, erosi itse.
Tamminen, sopimusta ei enää uusittu kahden vuoden jälkeen.
Nokelainen, potkut tai lähti itse kesken ekan kauden.
Jursinov, potkut kesken ekan kauden.
Läntinen, potkut kesken ekan kauden
Jursinov, uudet potkut
Toivola, neljä kautta, lähti itse. Harvinaisen sitkeä sissi, jota jopa toimitusjohtaja yritti erottaa.
Pajuoja, potkut kesken ekan kauden
Härkälä, potkut kesken ekan kokonaisen kauden
Suhonen, olisi saanut potkut kesken ekan kauden, jos olisi joku muu.

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?


No, listaatko näistä potkut saaneista valmentajista, ne
jotka ovat vielä ammattivalmentajia jääkiekossa...

Ehkä kysymys onkin valmentajien rekrytoinnissa?? Ja Suhosen sopimusmuoto jatkaa samaa linjaa.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
No toisaalta pitää muistaa myös Ässien valmentajahistoria vaikkapa Pelen uran aikana.

Vellu, erosi itse.
Tamminen, sopimusta ei enää uusittu kahden vuoden jälkeen.
Nokelainen, potkut tai lähti itse kesken ekan kauden.
Jursinov, potkut kesken ekan kauden.
Läntinen, potkut kesken ekan kauden
Jursinov, uudet potkut
Toivola, neljä kautta, lähti itse. Harvinaisen sitkeä sissi, jota jopa toimitusjohtaja yritti erottaa.
Pajuoja, potkut kesken ekan kauden
Härkälä, potkut kesken ekan kokonaisen kauden
Suhonen, olisi saanut potkut kesken ekan kauden, jos olisi joku muu.

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?


Näistä mainituista valmentajista Vellu alkoi olemaan jo ajastaan jäljessä. Olisi ehkä juuri mennyt valmennustiimin keulakuvana jos ympärillä olisi ollut taktisen puolen ja fysiikkaharjottelun spesialisteja ja olisi vielä ymmärtänyt antaa näille vastuuta eikä pitää jokaista lankaa omassa kädessään.
Nokelainen ja Jursinov olivat Flinckin ja Suhosen veroisia katastrofeja valmentajina. Läntinen on hyvä II valmentaja, mutta eväät eivät ole koskaan riittäneet vastuuvalmentajan paikalle. Sama pätee varmaan myös Härtsyyn.
Toivola sai yrittää neljä kautta ja onnistui kruunaamaan periodinsa hopeamitalilla. Tosin epäillä sopii kuinka suuri osuus siitä oli Toivolan hyvyyttä ja kuinka paljon onnellisia yhteensattumia. Mutta tuossa sakissa Toivola oli ilman muuta parempaa puoliskoa. Pajuli oli tullessaan yhtäläisen kokematon kuin Toivolakin. Tähtien asento ei vain ollut Pajulille lainkaan suosiollinen ja viimeisen kardinaalivirheen Pajuli teki yrittäessään muuttaa Ässien pelitapaa liiaksi ilvesläisen taitokiekon suuntaan. Tami hoiti valmennuspestinsä tyydyttävästi mutta kaksi kautta taisi olla kutakuinkin riittävästi sillä erää. Eväät alkoivat jo loppumaan (ja pelaajien kärsivällisyys).
Jos seuraavan valmentajan nimi on Rindell, niin homma tuskin tästä pelleilystä kummoisemmaksi muuttuu... Oma suosikkini hommaan olisi Jokereista pois lähtevä Ika "noutaja" Lehkonen tai sitten (etenkin jos käy kylmät kuten vähän näyttää) Karri Kivi & Jari Korpisalo duo.
 

Velli_Ketola

Jäsen
Suosikkijoukkue
---
Jos ei ihan joka kertaa, niin melkoisen usein kuitenkin.

Ketäs muita tässä on kulkenut koko ton oravanpyörän läpi kuin Peltonen, vai meinasitko etteivät pelaajat ole tuossa matkalla vaihtuneet. Vai oliko pointti että pelaajat on valinneet pelaajat jne...? Peltonen oli varmaan heti koppiin astuessaan kova poika valmentajia erottelemaan, ei siinä mitään. Onko sulla nyt jotenkin ruuvi pyörähtänyt ympäri?

Ootko muuten hajulla mistä noin yleensä johtuu valmentajien erottaminen? Ei se ihan joka kerta ole totta kun muissa seuroissa pelaajat sanovat että valmentajalla on täysi tuki ja muuta diipadaapaa ja silti mono heiluu valmentajalle. Tosin on myönnettävä ettei tuossakaan sankarijoukossa ihan jokainen ole saanut pelattavia kortteja käteensä lainkaan, mutta onko sekään lopulta pelaajien vika? Vai Peltosen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alpo Suhonen vois lukea itse tämän tekstin ajatuksella lävitse.

http://www2.satakunnankansa.fi/blogit/kiekkokansa/2009/04/mihin_hiipui_suhosen_palo.html#more

"Katsokaa samalla viereiseen aitioon, jossa ilme ei värähdäkään, kun omissa soi kaksi kertaa reilussa kahdessa minuutissa."

"Tamminen myönsi tiistaina, että hän on käyttänyt energiaa siksi, että pelaajat näkevät kuinka tosissaan hän on. Miksi Alpo Suhonen on tyyni kuin keväinen tuulen henkäys?"

Tamminen on ottanut monasti aikalisän, kun omissa on soinut vaikka ajassa 0.50 ensimmäistä erää. Tilanteessa 0-2 mitä muutoksia peliin tekee Suhonen? EI mitään!

En kuulu Tammisen ihailijoihin, mutta hänen sitoutumistaan pitää kyllä ihailla. Tosin tässä sarjassa on hieman kärjistetty vertailukohde kun toisessa aitiossa on muumio ja toisessa lääkeen unohtanut ADHD tapaus...
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Kello on 0.21, Alpo ei ole vieläkään saanut kenkää. Pakko se on kai uskoa, että Ässäjohdossa tosiaankin eletään uskomattomassa kuplassa, tai sitten siellä on jo valmiiksi housut paskassa ja vetoketju jumittunut umpeen.

Nyt on käytettävä kaikki mahdolliset keinot mitä voi vaan löytyä. Torstaina ei ole varaa antaa kahta maalia pelin alussa eteen.
 

Velli_Ketola

Jäsen
Suosikkijoukkue
---
Kello on 0.21, Alpo ei ole vieläkään saanut kenkää. Pakko se on kai uskoa, että Ässäjohdossa tosiaankin eletään uskomattomassa kuplassa, tai sitten siellä on jo valmiiksi housut paskassa ja vetoketju jumittunut umpeen.

Ei kannata vaihtaa housuja jos on tullut paskat housuun kun voi tulla vielä toiset paskat.
 

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, listaatko näistä potkut saaneista valmentajista, ne
jotka ovat vielä ammattivalmentajia jääkiekossa...

Ehkä kysymys onkin valmentajien rekrytoinnissa?? Ja Suhosen sopimusmuoto jatkaa samaa linjaa.

Eipä tälläisellä valmentajalistalla mitään Hannu Aravirtaa tai Jukka Jalosta tänne houkutella. Seuranjohdolla on toki vastuu valmentajan hankkimisesta, kuten myös pelaajien hankkimisesta. Näiden pitäisi lähtökohtaisesti olla linjassa ja sitten jos korjata pitää, niin mielummin sieltä pelaajapuolelta. Jatkuvilla valmentajanvaihdoilla annetaan pelaajille signaali, että he ovat kuningaita.

Härkälä ja Läntinen lienevät työikäisistä jääkiekon ulkopuolella.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En kuulu Tammisen ihailijoihin, mutta hänen sitoutumistaan pitää kyllä ihailla.

Aivan samaa mieltä, en myöskään kuulu Tammisen fanclubiin. Tamminen on suurisuinen ja -egoinen mutta ainakin ulospäin vaikuttaa elävän tosissaan Sportin mukana niin nousuissa kuin laskuissakin. Suhonen taas on samanlainen kivikasvo kuin Tihonov sr. mutta ilman tarvittavaa auktoriteettia pelaajien keskuudessa.
 

Rautakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Anaheim
No toisaalta pitää muistaa myös Ässien valmentajahistoria vaikkapa Pelen uran aikana.

Vellu, erosi itse.
Tamminen, sopimusta ei enää uusittu kahden vuoden jälkeen.
Nokelainen, potkut tai lähti itse kesken ekan kauden.
Jursinov, potkut kesken ekan kauden.
Läntinen, potkut kesken ekan kauden
Jursinov, uudet potkut
Toivola, neljä kautta, lähti itse. Harvinaisen sitkeä sissi, jota jopa toimitusjohtaja yritti erottaa.
Pajuoja, potkut kesken ekan kauden
Härkälä, potkut kesken ekan kokonaisen kauden
Suhonen, olisi saanut potkut kesken ekan kauden, jos olisi joku muu.

Aika monta kaveria on monoa saanut persiille. Mitä tästä voisi päätellä? Ei se ainakaan kovin paljon ole vaihtamalla keskimäärin parantunut. Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa pelaajia?

Ihan mielenkiinnosta kysynkin Verolta, että jos olisit "GM", kenet noista olisit itse palkannut Ässien valmentajaksi alunperinkään??? Oltais säästytty monilta potkuilta luulisin?
 

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kello on 0.21, Alpo ei ole vieläkään saanut kenkää. Pakko se on kai uskoa, että Ässäjohdossa tosiaankin eletään uskomattomassa kuplassa, tai sitten siellä on jo valmiiksi housut paskassa ja vetoketju jumittunut umpeen.

Nyt on käytettävä kaikki mahdolliset keinot mitä voi vaan löytyä. Torstaina ei ole varaa antaa kahta maalia pelin alussa eteen.

Saattaa hyvinkin kertoa kabinettisopimuksesta liigapaikan suhteen, kaikesta puheesta huolimatta. Itsekin odotin Alpon potkuja tänään.
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Saattaa hyvinkin kertoa kabinettisopimuksesta liigapaikan suhteen, kaikesta puheesta huolimatta. Itsekin odotin Alpon potkuja tänään.

Jos näin kävisi, en edes kuse ensi kaudella Ässiä päin. Vittu miten niillä edes riittäisi pokka tuollaiseen perseilyyn.
 

Velli_Ketola

Jäsen
Suosikkijoukkue
---
Eipä tälläisellä valmentajalistalla mitään Hannu Aravirtaa tai Jukka Jalosta tänne houkutella.

Oliskos tossa Peltosen aikainen 'Pelicans' joukkio?

Esko Nokelainen erotettiin
Kari Mäkinen erotettiin
Jukka-Ville Jääsalmi
Sergei Grišintšov erotettiin
Kari Eloranta
Petteri Hirvonen erotettiin
Petteri Sihvonen
Petri Matikainen
Jami Kauppi erotettiin
Pasi Nurminen
Hannu Aravirta
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Siis mitä vittua! Alpohan vetää täysin nollat taulussa. Jos Blues vetää VOITTO TAI KUOLEMA teemalla niin mitä tämä sitten on jos ei sitä, minä vaan kysyn!!!

Siis täsmennän, että kyse on ilmeisesti maanantain jostakin Ässien tiedoitustilanteesta, eikä pelipäivän tapahtumasta. Silti on ihan jumalattoman outoa, että mies päästetään hillumaan Forssaan...

Ei, hetkinen. Outoa on se, että mies haluaa lähteä Forssaan näiden pelien ollessa kesken. Ovat ne helvetin kansanedustajatkin poissa istunnoista tämän tästä.

Jos joku haluaa, voin huomenna skannata tuon lehtileikkeen todisteeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös