Jos nyt yrittää puolueettomasti katsoa taaksepäin, ja sitä mitä alpo on tehnyt ässäpakalle niin näkisin asiat kutakuinkin seuraavasti.
+ Pelaajiston yleiskunto(kova treenaaminen)
+ Tuolla miehityksellä, roima parannus edelliskauteen
+ Pitänyt ns. joukkueen kasassa, mielinosoituksista riippumatta(kivenmäki)
- ERIKOISTILANNE PELAAMINEN
Kehtasi jopa myöntää, ettei tätä ole reenattu ollenkaan. Jos oikein vielä ajattelee, niin vaikeaa on reenata myöskään alivoimaa jos ei reenaa ylivoimaa? Tämän tasoisessa liigassa erittäin paha moka, jos miettii kuinka paljon pelejä ratkaistaan yli- ja alivoimalla.
- Hengen luominen
Näkisin asian niin, että silloin kun taisteltiin vielä paikasta auringosta niin ässät kyllä pelasi ajoittain loistavaa kiekko ja erittäin tuloksellista. Mutta esimerkiksi tällä hetkellä, kun ratkotaan putoajaa mestikseen, niin näyttäisi alpolla olevan suuria vaikeuksia saada joukkuetta motivoitumaan peleihin, joskaan on edes itse kiinnostunut?
- Pelikirja
Tästä jaariteltiin ennen kautta urheilulehdessä sun muissa paljon, ja paljon spekulaatiota että onko alpolla edes sellaista. Mielestäni olen nähnyt jos jonkinnäköisiä sommitelmia kentällä, kuinka pelataan omaan päähän, ja hyökkäyssuuntaan. Esimerkiksi hyökkäyksiin lähdöt, niin pieneltä asialta kuin kuulostaakin, on todella todella tärkeä asia. Jos se ei toimi, niin on erittäin vaikeaa pelata tehokkaasti. Tästä hyvänä esimerkkinä Kärpät, jotka on mielestäni liigan parhaimpia hyökkäyksiin lähdöissä. Heillä on selvä kuvio, kuinka lähdetään ja niin paljon kuin pelejä olen nähnyt, niin se variaatio on aika pitkälti aina samanlainen.
Puolustuksessa 1-2-2 tai 2-1-2 on aika pitkälti makukysymys, ja valmentaja kysymys, kuinka halutaan pelaavan ja se on ollut ihan okei. Mutta mutta. Tärkein asia on mielestäni, joka erottaa esim. Suhosen Toivolasta. Toivolan aikaan pelattiin paljon agressiivisempaa karvausta, joka aiheutti sen, että saatiin riistot keskialueella laidoissa. Tällä kaudella tämä osa-alue on ollut, paljon passiivisempi.
Summarum: Mielestäni runkosarjassa tuolla joukkueella alpolta ihan hyvä suoritus, sijoitus 12. Playoutit taas todella huonosti, ja vielä kerran tuosta erikoistilanne pelaamisesta. Ei sitä tällä tasolla voi olla reenaamatta.