Itsekkyys ja tietty kusipäisyys toki kuuluvat todella monen lajin ehdottoman huippupelaajan ominaisuuksiin. Ei todelliselle huipulle pääsee ilman narsistisia piirteitä. Toki nerouden ja hulluuden raja on häilyvä, mutta usein ikä ja kokemus hiovat noita piirteitä siedettävemmiksi.
Mutta totta on se, että aivan terävälle huipulle pääsemiseksi tarvitaan ripaus narsisismia, tai ainakin itsekkyyttä, sillä se on yksi ominaisuus sinne pääsemiseksi ja siellä pysymiseksi.
Pakko kirjoittaa pieni offtopic-viesti näistä narsismi-viittauksista. Tämä narsismi-sana on usein sellainen, että ihmiset määrittelevät sen vähän, miten sattuu ja yleensä vähän sillain sosiaalisesti ja kulttuurillisesti sopivaan tyyliin. Olen joskus aikaisemmin törmännyt sellaiseen ilmiöön, että joukkuelajeissa on määritelty taitopelaajia narsisteiksi joukkueen toisten jäsenien toimesta jo ihan pelkästään siltä pohjalta, että jollakulla on taitoa pelata. Joitain kertoja olen nähnyt myös internetissä keskustelua, missä kirjoittajat ovat näyttäneet ajattelevan siihen tyyliin, että kaikki taitopelaajat ovat narsisteja ja, että taidon omaaminen on vähän sama asia, kuin joukkuetta vastaan toimiminen.
Joo, en nyt tässä tarkoita sitä, että Laineen tapauksessa kirjoittajat olisivat haukkuneet Lainetta tämän taitojen takia, vaan kommentoin asiaa yleisellä tasolla. Se miksi tämän kohtamaani ilmiön tässä nyt otin esiin, niin siksi, että se kuvastaa erinomaisesti sitä todellisen sairaan narsismin luonnetta joukkuelajien keskuudessa, sillä nämä joukkueen sisällä taitopelaajia narsisteiksi leimaavat henkilöt ovat poikkeuksetta itse persoonallisuushäiriöisiä narsisteja ja näiden hovinarreja.
Todellinen persoonallisuushäiriöinen narsisti toimii joukkueessa siten, että hän rakentaa itselleen joukkueen sisälle hovin, eli rakentaa ympärilleen ryhmän henkilöitä, jotka peesaavat ja myötäilevät narsistia ja mielistelevät tätä, saadakseen ryhmässä mahdollisimman paljon valtaa. Narsistista ja narsistin hovista muodostuu nopeasti sosiaalinen johtava elin joukkueen sisällä ja narsisti ja hovi määrittelevät pelaajan aseman joukkueessa sen mukaan, miten hyvin kukin pelaaja sopii narsistin sapluunaan ja tavoitteisiin. Jos jollakulla pelaajalla on selvästi muita enemmän taitoa, narsisti voi joko kääntää hovinsa tuota pelaajaa vastaan ja määrittää taitavan pelaajan rikkuriksi ja narsistiksi, tai sitten mikäli taitavalla pelaajalla on jo valmiiksi riittävän vahva sosiaalinen verkosto joukkueen sisällä, mitä narsisti hoveineineen ei onnistu horjuttamaan, tai samaan käskynalaisekseen, narsisti mielistelee taitopelaajaa ja pyrkii kaverustumaan tämän kanssa. Valmentajan suuntaan narsisti luo hyvät suhteet ja pyrkii mielistelemään tätä ja esittämään itselleen epämieluisat henkilöt valmentajalle rikkureina ja ongelmallisina henkilöinä.
Usein puhutaan narsismin liittyvän huippu-urheiluun, mutta olen tässä eri mieltä, sillä nimenomaan se persoonallisuushäiriöinen narsismi, mitä yleensä narsismista puhuttaessa tarkoitetaan, jossa henkilöllä on fiksoituma 6-12kk ikään, minkä päälle persoonallisuus on rakentunut vinoon, tarkoittaa yleensä aika laiskanpulskeaa ja mukavuudenhaluista joskin sosiaalisen vallanhaluista luonnetta. Ne todelliset sairaat narsistit ovat suurimmaksi osin vastuutehtävissä, kuten esimiesasemassa tai luottamusmiehenä ja armeijassa he ovat yleensä johtajakoulutuksessa ja he ottavat mielellään osaa kaikkiin vastuutoimiin ja politiikkaan. Persoonallisuushäiriöisten narsistien elämä pyörii lähinnä sosiaalisen pelin ja sosiaalisen vallankäytön ympärillä, ei esimerkiksi kovan harjoittelun ympärillä.
Sen verran, mitä olen joukkuelajien kanssa ollut tekemisissä, niin niiden parissa tapaamillani narsisteilla on ollut joukkueen sisällä yleensä vääristynyt kuva narsistista pelaajana ja joukkueen sisällä narsistia on pidetty erityisesti narsistin hovin johdolla monta kertaa parempana pelaajana, mitä narsisti on oikeasti ollut. Narsisti siis keskittyy ennemminkin sosiaalisen vuorovaikutuksen vääristämiseen ja joukkuekavereiden manipulointiin, luodakseen itsestään itselleen vääristyneen peilikuvan pelaajana ja ihmisenä sen sijaan, että keskittyisi esim. itsen kehittämiseen pelaajana.
Joissain divarijoukkueissa olen huomannut, että narsisteja on usein vastuutehtävissä ja pyörittämässä joukkueen toimintaa. Näillä henkilöillä on yleensä valtaa joukkueessa sekä seuratasolla, että porukan sisällä johtavana hahmona, jonka ympärille on kasaantunut hovi joukkueen pelaajista. Sitäkautta narsistilla on joukkueen sisällä suosikkijärjestelmä, jota hän johtaa hovinsa kautta ja joukkueessa on yleensä yksi, tai muutama "narsistin uhri", joista narsisti on luonut jonkinlaisen toiseuden ja vastavoiman omalle hovilleen ja nämä "uhrit" eivät koskaan saa maistaa narsistin ja tämän hovin sosiaalisista hyväksyntää.
Etenkin divarijoukkueissa narsistilla voi olla lähes rajattomasti valtaa puuhastella omaa peliään ja sotkea joukkueen sisäisiä sosiaalisia suhteita. Jos hänen toimintaansa puututaan, toimintaan puuttuva savustetaan nopeasti pois joukkueesta ja mahdollisesti julistetaan suureen ääneen narsistiksi ja ongelmatapaukseksi useiden henkilöiden toimesta. Narsistin kadehtima taitopelaaja voidaan julistaa rikkuriksi ja narsistiksi vaikka tämä pelaisi kuinka kurinalaista puolustuspeliä tahansa ja vaikka tämä pelaisi kuinka kurinalaisesti joukkueelleen. Narsisti itse on aina täydellisen joukkupelaajan maineessa, vaikka pelaisi kuinka itsekkäästi tahansa.
Vastaavanlainen kuvio on kaikissa sosiaalisissa piireissä, missä narsisteja on mukana. Huumeporukoissa narsisti julistaa itselleen epämieluisat henkilöt vasikoiksi ja nämä saavat moran silmään, tekivät sitten niin, tai näin. Työpaikoilla työntekijän kyvyt työntekijänä määritetään sen mukaan, mikä on hänen asemansa narsistin hovissa.
Noin kiteytettynä narsisti henkilönä ei ole se ryhmän rikkuri, vaan se ryhmän johtaja, jota muut seuraavat lasittunein katsein ja haavi auki haamaan loppuun saakka ja ihmiset ovat suurimmaksi osaksi juuri sellaisia, että haluavat seurata narsistia ja kamppailla omasta sosiaalisesta asemastaan, mielistelemällä narsistia. Olen itse nähnyt jopa tapauksen, jossa peruskoulun opettaja alistui toimimaan kahdeksanvuotiaan psykopaatin johtaman hovin alaisuudessa.
TÄMÄ KIRJOITUS NYT IHAN VAIN SIKSI, ETTÄ TIETTYJÄ KÄSITTEITÄ KÄYTTÄNEET HENKILÖT SAISIVAT KÄSITYSTÄ SIITÄ, MILLAISIA ASIOITA TIETYILLÄ KÄSITTEILLÄ TARKOITETAAN SIINÄ MIELESSÄ, KUIN MITEN NE ON TARKOITETTU.
Tämä viestini jää viimeiseksi tätä off-topic aihetta koskevaksi viestiksi täällä jääkiekkoaiheen keskustelupalstan puolella.