Alkoholittomia, onko niitä?

  • 4 034
  • 35

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Niin, monasti olen tämän palstan viestejä lukiessani miettinyt, että monikohan palstalaisista tunnustautuu alkoholittomaksi? Pidettäköön vaikka tässä asiassa rajana "kerran vuodessa tai harvemmin". Itse kuulun tähän kastiin, ihan periaatteellisista syistä ja käytän nekin rahat mieluummin vaikkapa harrastuksiin (kalastukseen).

Monien mielestä varmasti typerääkin typerämpi topic, mutta itseäni kiinnostaisi tietää, että mihin tämä keskustelu kääntyy, vai eteneekö mihinkään.

Edittiä: muutama kirjain.
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Täältäkin tulee ilmoittautuminen alkoholittomien kerhoon. Sikäli olen varmaan vielä harvinaisempi tapaus, etten ole edes kokeillut koskaan.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti peruspata
Täältäkin tulee ilmoittautuminen alkoholittomien kerhoon. Sikäli olen varmaan vielä harvinaisempi tapaus, etten ole edes kokeillut koskaan.

Kuulutaan sitten samaan harvinaiseen ryhmään. En ole minäkään koskaan edes kokeillut.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Jatkoajassa oli joitain vuosia sitten alkoholisota, johon osallistuin aika innokkaasti. Postaanpa pari klassikkoa noilta ajoilta:

Baarikärpäset ja muu maailma

Jeesus teki viiniä

Julkkisabsolutisteista

Lisäksi taitaa olla kymmenissä mitattava luku alkoholikyselyjä, maistuuko keitto-tyyppisiä kevyitä (=typeriä) otsikoita ja perinteisiä paljonko tuli otettua-ketjuja, joihin oli pakko tunkea väliin julistamaan raittiutta...

Enää ei jaksa taistella samalla tavalla tuulimyllyjä vastaan.
 
Mä vastaan nyt tähän, vaikka en tiedä miten tuo lasketaan tuo "kerran vuodessa". Siis ihan varmasti otan useammin kuin kerran vuodessa, mutta päihtyneenä olen aika lähellä tuon kerran vuodessa. Viimeksi joskus kolme viikkoa sitten, sitä ennen viime vuoden heinäkuussa ja edellistä kertaa en muista.
Sen sijaan esim. pullo saunaolutta tai lasi viiniä ruoan kanssa menee jos vain sattuu olemaan. Joskus ihan maun vuoksi tölkki siideriä.

Siis kuulunko tuohon "Kerran vuodessa tai harvemmin" ryhmään?
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Viestin lähetti En välttämättä
Siis kuulunko tuohon "Kerran vuodessa tai harvemmin" ryhmään?

Jees, kyllä kuulut samaan kastiin. Eli täsmennykseksi nyt sitten, eli "kerran vuodessa tai harvemmin päihtyneenä". Yksiä saunaoluita ja ruokaviiniä (lasillista/paria) ei lasketa.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
\o

Täällä on vielä yksi. Tosin asia saattaa kohta muuttua, mutta kerran vuodessa tähän asti, kyllä...

Kirkossa
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day."

- Frank Sinatra
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti Beast
Kuulutaan sitten samaan harvinaiseen ryhmään. En ole minäkään koskaan edes kokeillut.

Sama. Rippikonfirmaatiossa jaettavaa viiniä ei kai lasketa? ;)
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti pernaveikko
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day."

- Frank Sinatra

I feel very sorry for people who drink. When they wake up in the morning, that's as bad as they are gonna feel all the time.

-Beast-
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en näe suurtakaan pointtia siinä, että alkoholista tehdään minkäänlaista numeroa suuntaan tai toiseen. On paljon asioita, joita minä en ole koskaan tehnyt ja asioita joita en ole koskaan maistanut, silti en huutele, että en ko. tuotteita käytä. Alkoholia voi käyttää tai olla käyttämättä, mutta ei sen tarvitse kummassakaan tapauksessa olla mikään kannanotto.

Lisättäköön vielä, että itse nautin alkoholia mielelläni sekä isoina että pieninä annoksina. Useimmiten kuitenkin pieninä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
100% alkoholivapaa alue on Ruutiveijarin elimistö.

Suurimpana ongelmana on täydellinen sietämättömyys humalassa olevien ihmisten seuraa kohtaan. Vituttaa ne elämää suuremmat pohdinnat, "jos mulla ois nyt kana ja lehmä, niin osaisinks mä tehdä niistä ruokaa, vittu, osaisko jenkit?!"
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
En nyt täysin alkoholiton, mutta todella harvoin tulee otettua. Kerran tai kaksi parissa kuukaudessa, riippuen fiilareista ja ajanjakson opiskelijabileistä. Todella harvoin juon kuitenkin, ei löydy intoa tai kiinnostusta.
 

C.Moreno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & ISO-K Fan Club
Olinpa tuossa melkein 4-vuotta juomatta pisaraakaan.Ei yhden yhtä saunakaljaa,ei mitään missä oli alkoholia.

Nytten sitten viimeisen puolen vuoden sisään tullut otettua sitäkin useammin,johtuen aika pitkälti siitä että useampi asia mennyt täydellisesti päin latoa ja perisuomalainen tapahan tämän sattuessa on dokata itsensä hirvittävään koomaan.

Muistan kyllä typertyneet ilmeet ja epäuskoiset kysymykset "tä..mitenniin et juo?",tuon n. 4-vuoden aikana.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ryyppäämään, ryyppäämään...joka päivä kännätään - teetä. Eli alkoholiin en ole kajonnut, ja vastoin yleistä käsitystä ei ole tarvinnut selitellä valintojani muualla kuin Ruotsin laivalla. Syynä lienee se, että ei ole itse saarnannut omaa kantaansa toisille. Oma ratkaisu, ja uskon että jokainen kykenee itse tekemään päätöksen juoko vai ei. Minä en, ja sillä selvä (oho, sehän sopi hyvin). Mutta en koe olevani absolutismin ansiosta muita (kauheasti) parempi ihminen.

Skeletorin kanssa olen samaa mieltä siitä, että kun kuulee yhteen baari-iltaan kulutettua euromäärää, niin ei tarvitse ihmetellä jos ei opintotuki riitä "normaaliin elämiseen". OK, ehkäpä ne baari-illat voisi laskea "normaalin elämän" piiriin, tiedetään...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En katso kuuluvani aivan täysraittiiden joukkoon, humalahakuinen juominen on kuitenkin taaksejäänyttä elämää - toivon mukaan lopullisesti.

Saatan toisinaan ottaa hyvää viiniä ruoalla, tai jos olen kavereiden kanssa ravintolassa niin muutaman siiderin tai vaihtoehtoisesti viiniä. Kohtuudessa koetaqn parhaani mukaan pysyä, siinä mielestäni nykyään vallan mainiosti onnistuekin.

Ravintolassa saatan käydä kavereiden kanssa kerran kolmessa kuukaudessa, viimeksi tuli käytyä baarissa Jatkoajan Seniori-tapaamisessa, sen jälkeen ravintolat olen onnistunut kiertämään kaukaa.

Pidän nykyistä elämäntapaani hyvänä minulle, ei täysraitis mutta ei missään nimessä alkoholiorientoinutkaan - kohtuus on hyvä pitää mielessä viinaksienkin kanssa läträtessä.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Helposti.

Täällä yksi. Absolutistiksi en itseäni voine kutsua, koska esimerkiksi ruoanvalmistuksessa en vastusta alkomahoolia, ja onpa melko vahvaakin tavaraa sisuskaluihini eksynyt erään lääkeliemen muodossa (Ruotsin tippoja, tunnistaako kukaan?). En kuitenkaan nauti alkoholia sen itsensä vuoksi. Olen kai jonkin sortin semi-absolutisti.

Edit: Höh. Tulipa ristiriitainen viesti; ensin luokittelen itseni alkoholittomaksi, sitten selitän olevani viittä vaille absolutisti. Taitaa olla parasta, että menen nukkamaan. Uni on parasta päihdettä.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kunnioittaa niitä henkilöitä jotka eivät alkomahoolia nautiskele. Itse en niihin kuulu enkä haluakaan. Alkohomaali kohtuu määrällä on hyvä, mutta turhan usein mopo lähtee monilta käsistä.

Kyllä kunnon kännit pitää ottaa vähintään kerran viikossa, muuten ei ole mukavaa. Elämä näyttää humalassa paljon valoisammalta ja näkee uusia oivalluksia joita normaalisti ei näkisi.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kunnioitan myös niitä, ketkä osaavat juomatta pitää hauskaa .

Minä taas osaan juoda, pitämättä hauskaa.
 

rinkeli22

Jäsen
Täälläkin vielä yksi, joka ei kaipaa alkoholia elämäänsä.

En koe mitään tarvetta moralisoida kenellekään joka juo, koska en näe sitä minään pahana asiana. Se ei vaan ole minua varten, enää..

Mä oon vetänyt känniä tossa jotain 14-18 vuotiaana ihan koko elämäni tarpeiksi. Täysi-ikäiseksi tultuani mä yksinkertaisesti vaan yhtäkkiä kadotin kaiken mielenkiinnon alkoholin käyttöä kohtaan. Ei tee vaan enää yhtään mieli.

En siis ole absolutisti, koska voin mä joskus juoda, mutta se on kyllä viimeset 9 vuotta mennyt juurikin tähän "kerran vuodessa tai harvemmin"-tahtiin.. Edellisen kerran tais päässä pyöriä päivänä, johon liittyvät legendaariset 0-7 lukemat. Asianosaiset ainakin tietävät, että siitä on noin 2 vuotta..
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Täällä yksi lisää tähän ryhmään,en näe/koe mitään järkeä vetää päätä täyteen joka perjantai/lauantai,toinen syy on ettei alkoholi maistu minulle,varmaan vääränlaiset makuhermot(?) Olut maistuu ihan hirveältä kuselta ja kirkkaat eivät sitten maistu miltään.
En ole kuitenkaan täysin raitis tai absolutisti,ja jokainen saa juoda vapaasti jos haluaa.
Toisaalta olen aina ollut vastarannan kiiski ja en halua olla samaa massaa kuin muut,oletteko miten usein kohdanneet kysymystä ja ihmettelyä,miksi et juo? Heti oletetaan että on uskossa yms.
Olen tuota ihmettelyä ja päivittelyä kohdannut paljon,ja sitten kun sytytän tupakan alkaa jeesustelu.
Tutuissani on paljon jotka eivät juo ja sen olen huomannut että viime vuosina raittiita on tullut enemmän ja enemmän.
Alkoholia en rupea kritisoimaan,jokainen tietää ja näkee itse sen vaikutukset yhteiskunnassa jos haluaa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Itse juon, mutta en ymmärrä sitä, miksi tämä juomattomuus pitää sitten perustella. Monesti olen ollut baarissa pelkällä limulinjalla ja on ollut ihan hauskaa niin silti pitää perustella, miksi ei sitä kaljaa ota, vaan mielummin limun. Tämä muuten ei edes ollut Suomessa vaan Saksassa.

Jokainen tyylillään, toinen vetää ne räkäkännit, toinen on selvinpäin, pitääkö sitä nyt sen kummemin tehdä tiliä siitä miten paljon juo.
 

rinkeli22

Jäsen
Viestin lähetti Kraztog
Täällä yksi lisää tähän ryhmään,en näe/koe mitään järkeä vetää päätä täyteen joka perjantai/lauantai,toinen syy on ettei alkoholi maistu minulle,varmaan vääränlaiset makuhermot(?) Olut maistuu ihan hirveältä kuselta ja kirkkaat eivät sitten maistu miltään.
En ole kuitenkaan täysin raitis tai absolutisti,ja jokainen saa juoda vapaasti jos haluaa.
Toisaalta olen aina ollut vastarannan kiiski ja en halua olla samaa massaa kuin muut,oletteko miten usein kohdanneet kysymystä ja ihmettelyä,miksi et juo? Heti oletetaan että on uskossa yms.
Olen tuota ihmettelyä ja päivittelyä kohdannut paljon,ja sitten kun sytytän tupakan alkaa jeesustelu.

Olen muuten samaa maata kanssasi, eli alkoholi yksinkertaisesti maistuu mielestäni pahalta. Siksi on niin helppo olla juomatta. Olut on ihan siedettävän makuista, mutta kaikki muu on ihan hyh..

Kirjoituksessasi esiintyy asia, joka on minua häirinnyt pitkään. Tämähän se omituista onkin, että jos ei halua juoda, niin kysytään, että miksi? Jos taas haluaa juoda, niin kukaan ei kysy, että miksi? Tupakan kohdallahan tilanne on päinvastainen.

Ihminen on ilmeisesti normaali silloin kun viina maistuu, mutta tupakkaan ei kosketa, paitsi kännissä saa tietysti polttaa. Itse kuulun täsmälleen vastakkaiseen ryhmään, eli poltan, mutta kosken alkoholiin hyvin harvoin. Olisin rikas jos olisin saanut sentin aina kun joku on kysynyt, että mikset sä juo? Tai miks sä poltat?

Joo, no lähipiiri tietää kyllä jo tapani eikä kuittia tule, mutta uusien tuttavuuksien kanssa sitä aina toisinaan törmää omituisiin asenteisiin. En ymmärrä ihmistä joka tuomitsee tupakan polton, mutta vetää nakit silmille joka viikonloppu. Mun mielestä ihminen saa tehdä mitä haluaa, niin kauan kuin ei ole vahingoksi muille. Itse olen huomaavainen tupakoija, eli en polta sisätiloissa, paitsi kahvilassa jos seura on myös tupakoitsijoita. Yökerhoissahan en luonnollisesti jaksa käydä. En kylvä tupakan tumppeja maahan..

Joku voi sanoa, että tupakoitsija on epämiellyttävää seuraa, koska hän haisee tupakalle. Joka näin sanoo, niin luuleeko kenties, että pätkääkään kaipaisin hänen seuraansa? Kaikki toki tietää, että monet ihmiset haisee muutenkin pahalle, ja humalainen ihminen ei ole myöskään kovin miellyttävää seuraa. Se on pakko olla itekin humalassa, että jaksaa kattoa kännissä olevaa ihmistä. Siis nämä on yhtälailla makuasioita. Jos et pidä jostain asiasta niin et pidä, mutta ei se tarkoita, että se tekisi siitä jotenkin tuomittavaa. Joku muu taatusti pitää siitä ja vielä useammat eivät ylipäätään häiriinny siitä millään tavalla.

Siis kaikki eläköön miten elävät. Miksi ihmisillä on niin mahdottoman kova tarve arvostella toisia, kun ei löydy vaan ymmärrystä, että asiat voi aina nähdä ja kokea monelta eri kantilta. Jeesustelu jaksaa tietysti aina huvittaa kun siihen törmää, ja saa palauttaa ne maan pinnalle..
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös