En olis kyllä uskonut, että Valavuori sentään näin vähää ymmärtää urheilusta. No ei kai sinänsä pitäisi yllättää.
Valavuorta ei kiinnosta puolustella edes vähää alusta, mutta mitä hän ei ymmärrä urheilusta. Että fanittamaansa seuraa ei voi hylätä tai vaihtaa?
Itselläni suosikkiseurat ovat vaihtuneet vuosien karttuessa, kuten ovat vaihtuneet mielipiteet ja elämänasenne yleensäkin ajattelun kehittyessä ja kokemuksen kertyessä. Miksi urheilukannattaminen olisi poikkeus?
Ehkä en tosin täytä sillä tavoin fanin määritelmää, että olisin koskaan ollut hulluna mihinkään joukkueeseen. Nykyään lähinnä sympatiseeraan joukkueita (Liigassa), joissa on valittu osaava valmennusryhmä puikkoihin. Voi siis sanoa, että fanitan sitä, että Liigassa yhä useampi joukkue siirtyy täsmävalmennuksen aikaan. En taas voi sietää Törmäsen tai Suikkasen kaltaisia valevalmentajia. Esimerkiksi Kärpät muuttui kohdallani suosikkijoukkueesta lähes pahnan pohjimmaiseksi Marjamäen vaihduttua Suikkaseen.
Ymmärrän, että olen varmasti mielipiteineni vähemmistössä. Itse en vain koskaan (ehkä ihan lapsuutta lukuun ottamatta) ole syttynyt logon kannattamiselle. Asia voisi olla toinen, jos olisin syntynyt ja kasvanut lapsuuteni Liiga-paikkakunnalla. Sitä kautta suhde olisi varmaankin muuttunut vahvemmaksi. Toisaalta en vain varmaan ole oikein kykenevä fanittamaan mitään sokeasti. Jopa Suomen maajoukkueeseen suhtaudun enemmän tai vähemmän positiivisesti siellä vaikuttavan valmentajan mukaan. Toki aina toivon Suomen voittoa eli siinä mielessä voin sanoa olevani Suomen maajoukkueen fani. En tosin voisi kuvitellakaan itseäni jonottamassa pelaajien (tai valmentajien) nimmareita tai selfieitä heidän kanssaan. Minusta tällaista harrastavat ovat asiassaan hieman lapsen tai teinin tasolla. En voi sanoa fanittavani valmentajiakaan, koska itse henkilöllä tai hänen nimellään ei ole merkitystä, vaan ainakin lähes ainoastaan hänen vaalimallaan pelitavallaan ja toimintakulttuurillaan.
Mitä tulee Valavuoreen, niin halveksin miestä lähes kaikilla mahdollisilla tasoilla ja tavoilla. On kykenevä synnyttämään kestämättömälle pohjalle luodun hypen. Se siitä. Voisi olla ok markkinointimies jossakin pesäpalloseurassa, jossa pelataan suht pienillä rahoilla ja paikallinen mesenaatti on valmis maksamaan omasta pussistaan puolen miljoonan tappiot vuodessa. Muuta käyttöä urheilun parissa ei hänellä nähdäkseni ole.