Aleksandr Ovetškinin kaukalon ulkopuolinen toiminta

  • 215 931
  • 1 255

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Enhän minä sinua ole estämässä ihastelemasta ennätysjahtia, mutta enpä minä sinua anonyyminä henkilönä kovin korkeassa arvossa voi pitää, kun selvästi tiedostat Ovechkinin puolesta juhlinnan ongelmat, mutta päätät tietoisesti sulkea silmäsi niiltä silti.

Kerrotko vielä, mikä se ongelma on, joka syntyy Ovechkinin kaukalon sisäpuolisten tekemisten seuraamisesta?

Juurihan tässä ketjussa vahvistettiin, että tätä keskustelua Ovechkinista käydään lähinnä Jatkoajan keskustelupalstalla. Mikä siis se ongelma on? Kremlin propagandan vahvistaminen? No millä lailla suomalaisen jääkiekkopalstan tekemiset vaikuttavat suuntaan taikka toiseen Kremlin osalta?

Kerrotko vielä omin sanoin, miksi mielestäsi minun pitäisi kohdella Ovechkinia hirviönä, joka mahdollistaa osaltaan nuo kauheudet Ukrainassa, kun ei ne siellä Ukrainassakaan näytä niin tekevän?
 

Baldrick

Jäsen
Kerrotko vielä, mikä se ongelma on, joka syntyy Ovechkinin kaukalon sisäpuolisten tekemisten seuraamisesta?
Harvoin ne pelaajat kaukaloon kiikuttaa vaimonsa piestäväksi tai hurauttaa zamboniluukusta kännissä autolla jäälle, mutta silti näitä paheksutaan. Miksi sillä yhdellä Coyotesin kunnilla jäi NHL-ura siihen, kun oli kiusannut vammaista? Kansanmurhaan yllättävän propagandan tekeminen ja kansanmurhaa aktiivisesti suorittavien kannatus on yksinkertaisen väärin.
Juurihan tässä ketjussa vahvistettiin, että tätä keskustelua Ovechkinista käydään lähinnä Jatkoajan keskustelupalstalla. Mikä siis se ongelma on? Kremlin propagandan vahvistaminen? No millä lailla suomalaisen jääkiekkopalstan tekemiset vaikuttavat suuntaan taikka toiseen Kremlin osalta?
Ei kai täällä kukaan väitä, että Kreml kaatuu, kun Jatkoajan palstalla nimimerkin takaa huudellaan Ovechkinin perään. Itselläni on kuitenkin jotain arvoja elämässä, joita pyrin noudattamaan pienestä vaikutuksesta huolimatta. Tuskin maailma pelastuu sillä, että heitän banaaninkuoren biojätteeseen sekajätelaatikon sijasta, mutta ihan kaikilta salaa ja olemattomin tuloksin sitä pitkäjänteisesti teen.
Kerrotko vielä omin sanoin, miksi mielestäsi minun pitäisi kohdella Ovechkinia hirviönä, joka mahdollistaa osaltaan nuo kauheudet Ukrainassa, kun ei ne siellä Ukrainassakaan näytä niin tekevän?
Ukrainan listako nyt on kaiken kattava katalogi ja kaikki sen ulkopuolella on ihan jepa tyyppejä? Olettamani syyt listalta jättämiseen jo mainitsin.

Tässä nyt on aika paljon jumpattu sitä miksi minä ja lukuisat muut täällä eivät pidä Ovechkinista, eikä hänen nähdäkseni kansanmurhaajien kannattajana ja sitä edistävänä propagandatorvena tulisi olla ihailtu. Siinä pian tyhmät, itseään pettävät ja/tai välinpitämättömät ihmiset saattavat todeta diktaattoreista itsestäänkin, että ”onko nyt niin vakavaa kun se on kiekkomiehiä kuitenkin”.

Mielestäni yhteiskunnallisesti läpikotaisin pitäisi olla käsitys, että kansanmurhat ja -murhaajat eivät ole okei. Vaikka pitäisivät hassua hattua.
 

Baldrick

Jäsen
@Noppa10 ja vielä täydennän, että niillä kaukalon sisäisillä jutuilla Ovechkin nimenomaan on kiinnostava ja idolisoitu henkilö, jota käytetään propagandan työkaluna #savechildrenfromfascism-kampanjoissa yms. Ilman poikkeuksellista kykyä pelata jääkiekkoa hän ei olisi propagandatorvi, vaan pelkkä nobody. On siis kummallista mielestäni erottaa jääkiekko henkilöstä ja Putinin markkinoinnista, kun koko propaganda tapahtuu jääkiekon toimiessa ponnahduslautana näkyvyydelle.

Jääkiekon takia häntä seuraa miljoonat IG:ssä ja aina vastassa on myös ihaillun urheilutähden hymyilevä yhteiskuva brutaalin diktaattorin kanssa, joka tapattaa päivittäin ihmisiä kansallisuuden tai eriävän mielipiteen takia.

Esim. Case Severi Lahtinen osoitti, että urheilutähtien kohdalla monilla menee kuuppa jumiin, kun idoli ei olekaan täydellinen ihminen ja on helpompaa keksiä vaihtoehtoisia ratkaisuja kuin hyväksyä, että se fanituksen kohde onkin erehtyvä ihminen. Pelkästään Lahtisenkin tapaus sai satoja ihmisiä haukkumaan raiskauksen uhria valehtelevaksi huoraksi ja yhden muusikon jopa tuhoamaan uransa sen puolesta. Ovechkinin kohdalla fanien ja vaikutusvallan mittakaava on eksponentiaalinen, eikä varmasti Putinin osakkeita laske, kun löytyy noin fanitettu puolustaja.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse asiassa jatkoajan muutamaa henkilöä ja paria Suomen mediaa lukuunottamatta useimmat maailman ihmiset näyttävät kykenemään pitämään politiikan ja jääkiekon erillään.
Mutta kun tämän otsikossa olevan persereiän kotimaassa niin ei tehdä. Ovechkin on Putinin propagandakoneiston osa ja Putinille jääkiekko on yksi tärkeimpiä keppihevosia hänen politiikassaan. Tätä on ihan turha yrittää mussuttaa erilaiseksi millään "mutku urheilu ja politiikka erillään mutku sitku totku", koska Venäjän tapauksessa näin ei yksinkertaisesti ole.

Muutenkin minun on vaikea ymmärtää, miten joku olettaa, että venäläisen pitäisi sodassa ja/tai politiikassa tukea jotain muuta maata kuin Venäjää.
Onhan se totta että diktatuurien kansalaiset on isolta osin myös aivopesun uhreja, joten onhan se selvää että Ovechkin tukee Putinia. Mutta jos nyt kuvitellaan että parikymmentä vuotta muualla asunut kansalainen saisi vähän perspektiiviä siihen että oman maan toimet on perseestä, niin olisi ihan luonnollista ettei niitä toimia myös tuettaisi. Luulisi että vieraan valtioon kohdistuvan kansanmurhan tuomitseminen olisi ihan ilmiselvää, mutta ei näköjään.

Miksi ei yhtä lailla vaadita Matthewsia tuomitsemaan julkisesti oman maansa johtoa?
"Mutku jenkit :("

No tämähän se putinistien yleisin vasta-argumentti on, ei siinä mitään. Mutta siis, onko USA:n tämän hetken valtionjohto syyllistynyt samanlaisiin sotarikoksiin ja kansanmurhiin mitä Venäjän johto? Eikö. Aijjaa. No varmaan siksi ei vaadita tuomitsemaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Muutenkin minun on vaikea ymmärtää, miten joku olettaa, että venäläisen pitäisi sodassa ja/tai politiikassa tukea jotain muuta maata kuin Venäjää. Vaikka sitten kuinka sattuisikin Washingtonissa asumaan. Miksi ei yhtä lailla vaadita Matthewsia tuomitsemaan julkisesti oman maansa johtoa?
Jos Biden nousee käytännössä maansa diktaattoriksi lakeja muuttamalla ja vaaleja varastamalla, jos USA aloittaa hyökkäyssodan toiseen valtioon ihan vaan megalomaanisen laajentumisen ilosta, pommittaa asuinrakennuksia ja sairaaloita, tappaa ja raiskaa naisia ja lapsia, jos Matthews poseeraa Bidenin kanssa, perustaa BidenTeamin, ja toimii USA:n sotapropagandan mannekiinina, niin kyllä minä Matthewsin tuomitsen.
 
Jos Biden nousee käytännössä maansa diktaattoriksi lakeja muuttamalla ja vaaleja varastamalla, jos USA aloittaa hyökkäyssodan toiseen valtioon ihan vaan megalomaanisen laajentumisen ilosta, pommittaa asuinrakennuksia ja sairaaloita, tappaa ja raiskaa naisia ja lapsia, jos Matthews poseeraa Bidenin kanssa, perustaa BidenTeamin, ja toimii USA:n sotapropagandan mannekiinina, niin kyllä minä Matthewsin tuomitsen.
Menee politikoinniksi, mutta itse uskallan kyllä väittää, että mikäli USA lähtee lähitulevaisuudessa uuteen Irak/Afganistan/Jugoslavia jne tyyliseen settiin, nykyisessä mediakentässä, niin vastaanotto tulee kyllä olemaan voimakas, vaikkei ylläolevista toteutuisi muu kuin itse hyökkäys. Oikeastaan ei mitään epäilystäkään, joten siinä mielessä venäjän ”mutku USA”-huutelijat ovat hyvinkin väärässä omasta mielestäni.

Näkeehän sen jo Israelinkin tilanteesta, joka on loppupeleissä hyvin erilainen ja paljon pienemmän mittakaavan konflikti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös